دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال سوم ـ  شماره 731 ـ سه شنبه 17 آذر 1388 ـ 8 دسامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

يکی قطره باران ز ابری چکيد

خجل شد چو پهنای دريا بديد

================

خشونت، هراس و فریب؛

چرخه ای برای بازتولید قدرت

امین حصوری

فهمیدن اینکه چرا سران اصلاح طلب همانند سران اقتدارگرای حاکم ترجیح می دهند اعتراضات روز دانشجو از چارچوب فضای بسته و محاصره شده ی دانشگاه ها فراتر نرود و با جنبش مردمی ادغام نشود، چندان دشوار نیست: این جنبش تنها تا جایی مورد حمایت آنهاست که در چارچوب علایق آنها حرکت کند و از مرزهای مورد نظر آنها فراتر نرود. آنها پیش از این هم بارها اعلام کرده اند که رادیکال شدن جنبش بزرگترین نگرانی آنهاست (واکنش تهاجمی آنها به برخی شعارهای مردم در تظاهرات سيزده آبان و یا جبهه گیری در برابر خواست سکولاریستی طرح شده در شعار  «جمهور ایرانی» گویای روشنی از این دغدغه ی آنهاست). آنها ترجیح می دهند هم پیمانان اصلیِ خود را از میان عامی ترین لایه های مردمِ ناراضی برگزینند؛ جایی که ماشین پوپولیسم به مدد روغنکاری مذهبی با سهولت بیشتری به پیش می رود.  >>>

================

رگه هائی از سکولاريسم

در انديشهء عارفان و ادبيات ما

امير سپهر

سومين بخش از:

«سکولاريته» والاترين «ارزش»

انسانی وجدانی برای ايرانی است

هر آنکس که در هر مقطعی از تاريخ به دو اصل ِ «احترام به هستی شناسی ديگران» و «رواداری مذهبی» باوری راستين داشته، بی اينکه خود بداند، انسانی بوده که با سکولاريسم «خويشاوندی انديشه ای» داشته است. برای مثال، وقتی عبيد به جاهلی متعصب نهيب می زند که: «ای مردک، خدای در حق تو چندان لطف نکرده است که تو در حق خانه ی او چنین تعصب می کنی!»، اين سخن در درون خود همان «بيزاری از مطلق انگاری مذهب خودی» و «رواداری مذهبی» را دارد و قرابتی بسيار نزديک با انديشه ی سکولاريسم. همچنان که از منش، گفتار و رفتار ابوالحسن خَرقانی به نيکی می توان دريافت که آن عارف بزرگ، باور های خود را هرگز «حق مطلق» نمی پنداشته و تا چه اندازه به «کثرت در هستی شناسی» باورمند بوده است.   >>>

================

بحران عمیق اجتماعی در ایران

حسن ماسالی

جامعهء ما با بحران عمیقی روبرو است که حکومت آخوند- پاسدار- بسیج، فقط "نماد" آن است. لذا، تنها با "سلب قدرت سیاسی" از این "نماد"، مشکل اساسی جامعه حل نمی شود. و برای مقابله با بحران عمیق اجتماعی ـ که ابعاد ایدئو لوژیک، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ِ واپسگرایانه و تخریبگرانه دارند ـ نه تنها "نماد" ارتجاع باید بطور بنیادی متلاشی شود بلکه ضروری است که تدابیر همه جانبه و دراز مدتی طرح و برنامه ریزی شوند که به مدد آنها بسترهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این پدیدهء ارتجاعی نيز ریشه کن شوند.  >>>

================

تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر

بررسی هستی شناسی ،

آرمان ها وآمال جنبش سبز ایران

هدایت  شناسایی

در اين مقاله می کوشم به بررسی مفهوم "تغییر"در حوزهء سیاسی به عنوان یک تاکتیک مبارزاتی، از یک طرف، و به عنوان یک آرمان سیاسی، از طرف دیگر، بپردازم. هدفم نیز از انجام این بررسی، شناسایی و پر رنگ کردن نقش افراد مخالف "کل نظام سیاسی موجود در ایران" است که من آنها را "گروه دوم" در جنبش سبز می دانم، چراکه اعتقاد دارم اهمیت این گروه های مخالف کل ساختار سیاسی موجود در ایران به اندازهء اهمیت خود جنبش سبز است و اینکه هر تحلیلی در خصوص جنبش سبز باید مبتنی بر تمایز گروه ها و مسلک های سیاسی در جنبش سبز باشد. برای آینده ایران نیز مهم است، اگر بخواهیم کشوری دموکراتیک داشته باشیم باید نگاهی "متکثرانه" و منصفانه به گروه ها و نهادهای سیاسی و اجتماعی و اهمیت نقش و کار کردآنها در حوزهء کنش سیاسی داشته باشیم.   >>>

================

چرائی و چگونگی تغيير

در پديده های اجتماعی

اسماعيل نوری علا

قسمت بيست و هشتم

از مجموعهء راديو ـ تلويزيونی

«جستارهائی در فرهنگ شناسی»

بخش پنجم از بحث:

نوآوری و نوانديشی

گفتار راديو ـ تلويزيونی يک ساعته

(آرشيو)

تز جدايي دين از سياست

پس از رحلت پيامبر اكرم آغاز شد

نمايندهء خامنه ای

در عيد غدير در مکه

ايسنا ـ حجت‌الاسلام والمسلمين قرني به نمايندگي از بعثه‌ي مقام معظم رهبري، در مراسم جشن عيد غدير خم (شنبه، چهاردهم آذرماه) با حضور جمعي از حجاج ايراني در مكه‌ي مكرمه در سخناني، گفت: «در تفكر اسلامي و الهي، جايگاه رهبري، جايگاهي رفيع و ممتاز است و رهبري در نگرش اسلامي، خصوصيات منحصر به فردي دارد كه ديگر انسان‌هاي عادي داراي چنين خصوصياتي نيستند و در اين ميان، چه از بعد عملي و چه از بعد علمي و اخلاقي، فرد شاخصي كه چنين خصوصياتي دارد، پيامبر اكرم است و در ادامه‌ي آن در غدير خم، حضرت علي و پس از آن، ائمه‌ي اطهار داراي اين جايگاه ويژه هستند و اين باور و نگرش شيعه است» او با بيان اين‌كه در باور شيعه، يك يك ائمه‌ي اطهار، صاحبان علم لدني هستند، افزود: «در بعد عملي، اگر درباره پيامبر اكرم به عصمت عملي و نظري قائل هستيم، دربارهء امام علي نيز همين باور را داريم». قرني بيان كرد: «پيامبر اكرم در طول عمرشان، ابلاغ‌هاي زيادي به حضرت علي داشتند؛ ولي بيعت نگرفتند؛ چرا كه بيعت، يك پيمان اجرايي است و در غدير خم بيعت با حضرت علي انجام شد. اميرالمؤمنين اگرچه قبل و بعد از غدير خم از نظر شاخصه‌هاي اخلاقي و نفساني، تفاوتي نداشتند؛ ولي از نظر مقام اجرايي ديگر آن امام علي سابق نبودند». او با بيان اين‌كه تز جدايي دين از سياست، پس از رحلت پيامبر اكرم آغاز شد، افزود: «رسماً بيانيه‌اي صادر كردند و دين‌مداران را به حاشيه راندند كه برويد و عبادت كنيد و سياست را به اهل آن بسپاريد. حضرت علي نيز از براي اين گروه فرمودند، دو دسته كمر مرا شكستند؛ عالم متهتك و جاهل متنسك». او در ادامه عنوان كرد: «در سايه‌ء جدايي دين از سياست با رنگ و لعاب ديني، قداست دين و رهبران ديني را از جامعه اسلامي كنار زدند و رهبري اسلامي را دچار سرنوشتي كردند كه مي‌بينيد و از غدير خم فاصله گرفتند؛ در حالي‌كه شيعه ميراث‌دار غدير است.»

فروشندهء دوره گرد

مسجد سليمان جلوی ديواری

از رنگ و بوی آرزوهای گمشده

(آرشيو)

================

سیاست «تغییر رفتار رهبری» یا «تغییر قانون اساسی؟»

ماشااله سلیمی - منوچهر مقصودنیا

در اين مقاله اشارهء ما به پاره ای از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی بدین خاطر است که بار دیگر شعار «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» و «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» به میان آمده بدون اینکه بر ارتجاعی بودن چنین رژیمی و نواقص و کمبودها و موارد ارتجاعی قانون اساسی اش اشاره ای برود. با توجه به اینکه هر اصلاح سیاسی ای برای اینکه نهادینه شود باید در قوانین اساسی کشور بازتاب پیدا نماید، پیشنهاد داریم که دوستان اصلاح طلب، اعم ازحکومتی و غیرحکومتی، حداقل حذف اصول دوم، چهارم، پنجم، نود و سوم، یکصد و دهم، و یکصد و پانزدهم را در برنامهء اصلاحی خود بگنچانند تا معیاری برای ارزیابی نتایج حاصله از سیاست اصلاح نظام در دسترس همه باشد!   >>>

کمپین انتخابات آزاد:
برای شکفتن جنبش سبز و مقابله با شکافتن آن

امیرحسین گنج بخش

آیت‌الله خامنه‌ای مدت هاست که حق دلسوزی برای نظام را از پایه‌گذاران جمهوری اسلامی سلب کرده است. شاید این بزرگترین درس انتخابات بيست و دوم خرداد خرداد باشد. مسکوت گذاشتن شعار های آزادیخواهانه و چشم ‌داشت به رحمت رهبری بزرگترین اشتباهی است که رهبران نمادین جنبش سبز می‌توانند بکنند. تغییر رفتار حاکمان زمانی میسر خواهد شد که خود را در مقابل جنبش عظیمی ببینند که رحمت این را دارد که با وجود همه نابکاری ها، در صورت تمکین، آنان را نیز در مسابقهء «حاکمیت صندوق رای» شرکت دهد، و آن چیزی جز کمپین انتخابات آزاد نیست. منظور از کمپین انتخابات آزاد مجموعه ای از پروژه ها برای اینجا و اکنون است و نه آرمانی فعلاً دست نیافتنی و یا خواستی اکنون ناممکن. راهبرد انتخابات آزاد فقط در کمپین آن عملی میگردد.  >>>

الغای دين رسمی و برخاست شيخيان و بابيان

هما ناطق

در نیمۀ یکم سدۀ نوزده، بویژه به زمانۀ محمد شاه، دین رسمی کنار رفت. برابری حقوق اقلیت‌ها با مسلمانان اعلام شد. زرتشتیان و یهودیان از آزار در امان ماندند... حکومت حتی به فرهنگ و تمدن گذشتۀ ایران هم گوشه چشمی نمود. پس در این فضای آزادی و بردباری، عرفان و اندیشه‌های صوفیانه جان گرفتند. راه را بر احکام و معتقدات رایج بستند. از آن میان «شیخیان» و «بابیه» برخاستند. از انسان‌خدائی به نفی اسلام رسیدند. بویژه بابیان تا جائی پیش رفتند که نماز و روزه و قرآن و حجاب را ”حرام“ شمردند. در این راستا دست به سلاح هم بردند و جنگیدند. >>>

اتهامات دکتر اکبر کرمی اعلام شد

شیرین فیروزی، همسر دکتر اکبر کرمی، پزشک و نويسنده، در گفتگویی با پژواک فردا گفت: «بر اساس قولی که به من داده بودند مبنی بر اینکه اتهامات دکتر را اعلام کنند،امروز به دفتر دادستان قم مراجعه کردم و از اتهامات همسرم با خبر شدم». همسر دکتر کرمی در ادامه گفت اتهامات دکتر کرمی چهار مورد عنوان کرده اند: «تشویش اذهان عمومی،نشر اکاذیب، توهین به نظام و سقط جنین، اتهامات دکتر کرمی هستند که توسط دادستانی قم به ایشان اعلام شده است». خانم فیروزی افزود البته سقط جنین از مواردی بود که برای خالی نبودن عریضه مطرح کرده اند! (پيوند به فهرست مقالات دکتر کرمی در سکولاريسم نو >>>)

طهارت ونجاست غیر مسلمانان

فصل هشتم  ـ کتاب درد اهل ذمه

یوسف شریفی

نجس شمردن غیر مسلمانان یکی از بزرگترین مشکلات و تحقیرهایی بوده است که در طول قرن ها در ایران بر اقلیت های مذهبی بخصوص یهودیان و زرتشتیان وارد می شده است. در این بخش سعی می گردد ریشه های این فکر مورد مطالعه قرار گیرد و دیدگاه های فقه شیعه و اهل سنت در این باره بررسی گردد... فقه اسلامی بر مبنای آیه 27 سوره توبه قران، بخشی از انسان ها و غیر مسلمانان را مشرک می نامد و آن ها را، نجس می شمارد... در سال نهم هجری، حضرت محمد ابن عبدالله پس از قتل عام دو قبیله یهودی بنی قریظه و بنی نضیر، اسرای آنان را در مسجد النبی جای داد. آن گاه این آیه بر حضرت نازل شد و از آن پس مسلمانان اجازه ندادند غیر مسلمانان وارد مسجد النبی شوند.   >>>

مرکزي آلمانی برای تغيير طرز فکر و شستشوي مغزي مسلمانان اين کشور!

به اين گزارش مسخرهء ايرنا که بمنظور تحريک احساسات خرمذهبان تهيه شده توجه کنيد: دولت آلمان مرکزی را برای تغيير طرز فکر و "مغزشوئی" مسلمانان اين کشور تأسيس کرده است. در اين مرکز قرار است پيروان اديان ديگر که به دين اسلام گرويده اند و يا مسلمانان مقيم و مهاجرالاصل که از نگاه دولت برلين افراطي و يا خطرناک تشخيص داده مي شوند، به ميانه روی ِ مورد تائيد دولت آلمان تشويق شوند! در اين زمينه در ايالات مختلف آلمان تاکنون از سوي نهادهاي انتظامي و اطلاعاتي طرح هايي اجرا شده است که به ادعاي برپا کنندگان در اين مراکز با اين افراد صحبت و آنها تشويق به مطالعهء کتاب هاي مختلف و داستان هاي طنز مي شوند. دراين چارچوب قرار است بزودی کنفرانس وزراي داخلي ايالات آلمان در بارهء جهادگران آلماني که زنداني شده اند و در زندان نيز خطري براي تحريک ديگر زندانيان محسوب مي شوند، برگزار شود. در همين چارچوب قرار است از طريق سازمان هاي مذهبي نيز بر روي اين افراد کار کنند تا ميزان تندروي آنان را کاهش دهند. به نوشتهء پايگاه خبري هفته ‌نامهء فوکوس، حدود سی نفر از مسلمانان آلمان در درگيري با نيروهاي آمريکايي و ارتش پاکستان در افغانستان و پاکستان شرکت داشته اند. به گفته منابع امنيتي آلمان،در ده سال گذشته صد و هشتاد و پنج نفر از اين کشور خارج شده و در اردوگاه‌ها واقع در آسياي مرکزي، آموزش ديده‌اند. به گفتهء مقامات سازمان امنيت آلمان به تازگي تعدادي از اين افراد به کشور بازگشته‌اند. اين در حالي است که به گفتهء ناظران گسترش اسلام در آلمان باعث شده تا برخي رسانه ها تصوير نگران کننده اي از مسلمانان اين کشور ترسيم کنند. به ادعاي اداره آگاهي آلمان درشهر ويسبادن درحال حاضر صد و هشتاد و پنج اسلام‌گراي افراطي دراين کشور زندگي مي کنند که نزديک به صد نفر آنان خطرناک هستند.

(آرشيو)

اجرای مراسم شکوهمند بزرگداشت عيد ولايت در 16 آذر در برابر دانشگاه تهران

(آرشيو)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 729  ـ  يک شنبه 15 آذر 1388 ـ  6 دسامبر 2009 

 

روز دانشجو، روز فریاد دمکراسی خواهی در سراسر دنیا

حسن زارع زاده اردشیر

 

تظاهرات در 16 آذر مسالمت آمیزخواهد بود اما...

گفتگو با حشمت الله طبرزدی

سخنگوي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايران

گفتگوگر: جمشيد چالنگی

 

سخنی با دوستان ِ غیرمذهبی در «جنبش سبز»

رامتین

 

شتاب گرفتن فروپاشی اسطوره های جمهوری اسلامی

و نقش علوم اجتماعی و دانشجويان

گفتگو با حسين بشيريه

گفتگو گر: یوسف علیزاده

 

از اصلاحات تا انقلاب

«خط امام»  در برابر «انقلاب سـبز»
عبدی کلانتری

 

کوتاه و گويا

سنت تبريک و تسليت ادامه دارد!

1. افتخار کنيم يا تأسف بخوريم؟

2. اما، در عوض، «سرعت تکميل نيروگاه بوشهر عالي است!»

وزير انرژي روسيه

 

شماره 728  ـ  شنبه 14 آذر 1388 ـ  5 دسامبر 2009 

 

جنبش سبز به عنوان مخالف و جایگزین

داریوش همایون

 

رأی من کجاست یعنی قدرت من کجاست!

الاهه بقراط

 

شانزدهم آذر امسال غیرقابل پیشبینی ‌ست

گفت‌وگو با مهدی عرب‏شاهی و سعید رضوی فقیه

گفتگوگر: مریم محمدی

 

موسیقی اعتراض

بخش دوم

شاهين نجفی

 

باید به همایشی از همهء نیروهای اجتماعی اندیشید

سیروس ملکوتی

 

شماره 727  ـ  جمعه 13 آذر 1388 ـ  4 دسامبر 2009 

 

زردها بی خود قرمز نشدند...

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

آذر؛ آتشی فروزان که در تاریخ ماست!

ایراندخت دل آگاه

 

پیام يک دختر ایتالیایی به دانشجویان ایران

در آستانهء ۱۶ آذر، روز دانشجو

برگرفته از «فيس بوک» ـ ترجمه آرش عزیزی

 

نگرانی از فرارَوی ِ جنبش وتلاش برای مهارآن!

نگاهی به رهنمودهای مهندس سحابی وبیژن حکمت به جنبش اعتراضی

تقی روزبه

 

اکبر گنجی در مورد عضویت اش در سپاه پاسداران توضيح می دهد

در گفتگوئی راديوئی در سفر اخيرش به سوئد

زینت هاشمی

 

شماره 726  ـ  پنج شنبه 12 آذر 1388 ـ  3 دسامبر 2009 

يادداشتی بر حوادث ايران

آرامش دوستدار

 

سایه سنگین سیاست بر سرنوشت آموزش و پرورش

شیرزاد عبداللهی

 

ما دانشجوئیم!

شهباز نخعی

 

نقدی بر بیانیهء شصتمین سال تأسیس جبههء ملی ایران

اشکان رضوی

 

مردم چون می‌دانستند نظام در آراء آنان خیانت نمی‌کند به پای صندوق‌های رای آمدند

بخشی از سخنان حداد عادل در مجلس

 

شماره 725  ـ  چهار شنبه 11 آذر 1388 ـ  2 دسامبر 2009 

 

يادداشتی دربارهء جايزه به خانم زهرا رهنورد

شکوه ميرزادگی

 

برشی از زن بودن در عالم خبرنگاری

مریم بهاری

 

آيا دانشگاه تک جنسيتي امکان پذير است؟

نگاهي به موج جديد اظهار نظرها پيرامون جداسازي جنسيتی

 

بيش از دو جلسه ملاقات قبل از ازدواج ممکن است منجر به عاشقی شود!

گفتگو با حجت الاسلام فضل علی، نمايندهء ولی فقيه

در مورد «مراکز همسريابی در دانشگاه ها»

 

نگاه «گوشت و گربه ای» به دو جنسيت در دانشگاه ها

گفتگو با شهلا اعزازی

گفتگو‌گر: شیرین جزایری

 

در جامعهء ما ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت دارد!

سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده ناجا

 

انکه چيزی نيست، به اين معما توجه کنيد:

چرا پسران از دختران در تغيير نام جلو افتاده اند؟

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630