بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

يک شنبه 15 آذر 1388 ـ  6 دسامبر 2009

 

روز دانشجو، روز فریاد دمکراسی خواهی در سراسر دنیا

حسن زارع زاده اردشیر

روزگاری برای تقویت و گسترش اعتراضات دانشجویی و، در نهایت، مردمی کردن آن، از هر مناسبتی بهره می بردیم و در دانشگاه ها برنامه های اعتراضی را تدارک می دیدیم. آن زمان آرزو می کردیم چند هزار نفر در اعتراضات حضور بهم رسانند تا نمادی از میلیون ها انسانی باشند که برای مبارزه با جهل و خودکامگی و رسیدن به آزادی و دمکراسی تلاش می کنند. همواره برچسب اغتشاشگران و اوباش به ما می زدند و ما نیز با آغوشی باز به استقبال انواع اتهامات و تهمت ها می رفتیم تا بلکه در آن برههء تاریخی به وظیفهء تاریخی و انسانی مان عمل کرده باشیم. «جبههء متحد دانشجویی» فعال ترین جریان دانشجویی در زمان سید محمد خاتمی بود که من نیز سخنگویی آن را بر عهده داشتم. اینک رویاهای جبهه متحد دانشجویی به واقعیت نزدیک شده و دیگر از چند هزار به حضور میلیونی انسان های آزادیخواه رسیده ایم.

16 آذرماه امسال از آن 16 آذرهای گذشته نیست! از دو ماه پیش، برنامه ریزی و تلاش های تدارکاتی دانشجویان برای مراسم روز دانشجوی امسال شروع شده است. امسال نه تنها مراسم باشکوهی در همه دانشگاه های ایران برگزار خواهد شد بلکه در برون مرز نیز تظاهرات بی شماری برای همبستگی با دانشجویان و محکوم کردن سرکوب های دانشجویی در شهرهای مختلف دنیا سازماندهی شده است.

 دانشجویان در تکاپو هستند تا سنگر آزادی را مقاوم تر، مبارزه برای آزادی و دمکراسی را توامندتر و رسیدن به آن را نزدیک تر سازند. اطلاعیه های متعدد گروه های مختلف دانشجویی بیانگر این نکته است که دانشجویان راه خود را یافته اند و امروز، به مدد مبارزات گذشته، با آگاهی بیشتری عمل می کنند. به همین دلیل است که مقامات جمهوری اسلامی دستور سرکوب دانشجویان را صادر کرده اند.

اگرچه با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و نسبت به دوره خاتمی سرکوب دانشجویان شدت بیشتری به خود گرفته و امروز، به دنبال اعتراضات مردمی ِ پس از تقلب گسترده در انتخابات، برخورد با دانشجویان به رقم نجومی نزدیک می شود اما دانشجویان در چند ماه گذشته با اعتراضات خود نشان داده اند که حتی در مبارزات مردمی پس از انتخابات نیز در صف اول مبارزه قرار دارند. در واقع انتخابات ریاست جمهوری و 22 خرداد معادلهء سیاسی را بهم زده است. مقامات رژیم که تصور می کردند به مانند گذشته دست به تقلب خواهند زد و کسی اعتراض نخواهد کرد وارد صحنه شدند اما با اعتراضات میلیونی مردم روبرو شدند. از این رو سرکوب وحشیانه مردم معترض و آزادیخواه شرایطی را بوجود آورد تا نارضایتی ها اوج بگیرد و سطح خواسته ها افزایش پیدا کنند؛ خواسته هایی که دانشجویان از جمله حاملان آنها هستند.

از این روست که بسیاری از دانشجویان در چند ماه گذشته روانه زندان ها شده اند. در چند روز اخیر نیز مقامات جمهوری اسلامی با دستگیری و بازداشت تعداد زیادی از فعالان شاخص دانشجویی ترس خود از جنبش دانشجویی و گسترش اعتراضات در 16 آذرماه آشکارتر کرده اند.

ماموران امنیتی روز دوشنبه گذشته ميلاد اسدی، عضو مرکزی اتحادیهء انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) و فعال شناخته شدهء دانشجویی از دانشگاه خواجه نصير را دستگیر کرده اند. همزمان، سه عضو ديگر شورای مرکزی اين اتحاديهء دانشجويی يعنی مهدی عربشاهی، بهاره هدايت و فريد هاشمی به دادگاه انقلاب احضار شده اند. پیشتر نیز عباس حکيم زاده، دبيرسياسی دفتر تحکيم وحدت و فعال شناخته شدهء دانشجویی برای چندمین بار دستگیر شده بود. همچنین شش نفر از دانشجویان فعال لیبرال به نام‌های مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی از دانشگاه تهران و علیرضا موسوی، احمد میرطاهری، علی‌رضا زرگر، حمید قهوه‌چیان، امیر کاظم‌پور و یاسر معصومی از دانشگاه علامه ـ که از اواخر آبان ماه دستگیر شده اند ـ در مکانی نامعلوم به سر می برند. بر اساس گزارش سازمان های دانشجویی تنها در آبان ماه دست کم 60 حکم بازداشت برای دانشجویان صادر شده و دانشجویانی از دانشگاه های خواجه نصیر، علامه، مازندران، شیراز، آزاد تهران، تفرش، امیرکبیر، تبریز، اصفهان، بازداشت شده اند.

در این میان تهدید مهندس حشمت الله طبرزدی، از رهبران سابق جنبش دانشجویی، و احضار او به دادگاه برای اجرای حکم زندانی که روشن نیست در کجا و چه تاریخی صادر شده است نیز قابل توجه است. همچنین تداوم بازداشت فعالان سیاسی برجسته ای چون دکتر محمد ملکی، دکتر احمد زیدآبادی، عبداله مومنی و دیگران که فعالیت های آنها تاثیر بسزایی بر کوشش های دانشجویان دارد، در همین راستا قابل ارزیابی است.

در واقع، آنچه اتفاق می افتد و وجه تمایزی با سال های گذشته به شمار می آید، گسترش فعالیت های دانشجویی است که موجب شده، با وجود سرکوب های سنگین پس از انتخابات ریاست جمهوری، این جنبش نقش پیشتازی خود را حفظ کند. این در حالی است که بارها مقامات جمهوری اسلامی نسبت به فعالیت های دانشجویان هشدار داده و برای سرکوب آنها زمینه سازی کرده بودند. فرمانده نیروهای بسیج سپاه پاسداران ایران از آن دسته مقامات است که پیش از بازگشایی دانشگاه ها، گفته بود "مراقب باشید که دانشجویان پروژهء تقابل را در دانشگاه کلید نزنند و در این دام گرفتار نشویم." با این حال آغاز سال تحصیلی جدید همراه بود با اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های معتبر تهران.

از این رو، با توجه به اینکه در 16 آذر دانشجویان با وجود گسترش سرکوب مقاومت و مبارزه می کنند، و در اکثر دانشگاه های کشور مراسم اعتراضی برگزار خواهند کرد، باید مورد حمایت همه جانبه ی مردم در داخل و خارج قرار بگیرند. دانشجویان در بیانیه هایی، ضمن تأکید بر نفی هر گونه خشونت در اعتراضات دانشجویی، از همهء مردم در همهء شهرها دعوت کرده اند تا با پیوستن به فرزندان دانشجوی خود در مراسم امسال دانشگاه ها، آنان را تنها نگذارند و در صورتی که کودتاچیان از ورود آنان به محوطه دانشگاه ها ممانعت به عمل آوردند با تجمع اتومبیل در اطراف دانشگاه ها و ایجاد ترافیک و تردد، سرکوب گران را با اشکال مواجه سازند و به این ترتیب دانشجویان را یاری دهند. یاری رساندن به دانشجویان مبارز ی یعنی یاری به حرکتی که در 18 تیرماه 1378 برای تحقق دمکراسی و حقوق بشر آغاز شده است و برای به ثمر رسیدن، روز به روز ابعاد وسیع تری به خود می گیرد.

واشنگتن دی سی

-----------------------------------

حسن زارع زاده اردشیر، سخنگوی سابق جبهه متحد دانشجویی در ایران است که پس از 12 بار دستگیری و تحمل 2 سال سلول انفرادی در سال 1383، به 7 سال زندان و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم و در پی آن از کشور خارج شد. او یکی از سازماندهندگان تظاهرات 18 تیرماه سال 78 نیز بود و در اطلاعیهء علنی وزارت اطلاعات از او به عنوان جاسوس غرب یاد شد.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com