بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

چهار شنبه 11 آذر 1388 ـ  2 دسامبر 2009

 

آيا دانشگاه تک جنسيتي امکان پذير است؟

نگاهي به موج جديد اظهار نظرها پيرامون جداسازي جنسيتی


 زمينه هاي ايجاد طرح

موضوع جداسازي جنسيتي در دانشگاه ها با انتشار خبري درباره تصميم برنامه ريزان دانشگاه آزاد اسلامي در قم، براي اختصاص سه روز نخست هفته تحصيلي به دخترها و  سه روز ديگر به پسرها مطرح شد. با اعلام راه اندازي دانشگاه دخترانه قم در شهريور ماه سال 86 بار ديگر تحقق اين طرح در سراسر دانشگاه هاي کشور به موضوعي جدي تبديل گشت.

طرح جدا سازي جنسيتي دانشجويان، تاکنون در دانشگاه امام صادق(ع) اجرا شده است. دانشگاه امام حسين(ع) و الزهرا نيز به صورت تک جنسيتي اداره مي شود. بسياري بر اين عقيده اند که طرح جداسازي دختران و پسران در دانشگاه هاي کشور از سال هاي اوليه پس پيروزي انقلاب اسلامي همواره مطرح بوده و هيچ گاه به طور کامل حذف نشده است. پس از آنکه وزارت علوم سياست بومي سازي را در کنکور 87 اعمال کرد، مسئولان دانشگاه پيام نور به ديدار مراجع قم رفتند. در اين ديدار برخي از آيات عظام، سياست بومي سازي را به نوعي تاييد کردند و براي مثال گفتند از اين طريق، مشکلات اخلاقي ناشي از مهاجرت دانشجويان حل مي شود و همچنين جدا سازي کلاس هاي درس دانشجويان دختر و پسر را موجب پيشرفت دانشجويان دانستند.


 مشکلات پيش رو

اجراي اين طرح نيازمند مکان، استاد و بودجه است. اگر 50 دانشجوي دختر و پسر در يک رشته با يک استاد داشته باشيم، مي توان 25 نفر آنها را در يک کلاس و 25 نفر ديگر را در کلاسي ديگر قرار داد، حال آن که در بسياري موارد تعداد دانشجويان دختر حاضر در کلاس بسيار بيشتر از تعداد پسران است و گاه در برخي کلاس ها، خصوصا در دوره هاي کارداني و کارشناسي تنها يک يا دو نفر دانشجوي پسر حضور دارند. با توجه به تعداد بالاي دانشجويان در کشور ما، اساساً تحقق اين ايده مستلزم افزايش تعداد ساختمان ها و يا شيفتي شدن دانشگاه ها است و در هر دو صورت نيازمند بودجه و هزينه اي اضافي است.

اين در حالي است که بسياري ازدواج هاي دانشجويي را موفق ترين ازدواج ها و زندگي هايشان را با ثبات ترين زندگي ها مي دانند. ايجاد حائل در ميان قشر فرهيخته و در حال تحصيلات عاليهء کشور اگر سودهايي داشته باشد حداقل زمينه اي مناسب براي آشنايي افراد که منجر به تشکيل خانواده هايي مستحکم مي شود را از بين خواهد برد. اينجاست که مسوولان بايد دوباره جمع شوند و فکري براي مسئله ازدواج و آشنايي جوانان در محيط سالم نمايند و دوباره مسئلهء دانشگاه با تمام حرف و حديث هايش مطرح شود و اين بدان معني است که آن روز هم هنوز کميت دانشگاه لنگ مي زند.


دست اندرکاران چه می گويند

جنجال ها و جهت گيري هاي پنهان و آشکار در خصوص مسائل مربوط به دانشگاه، بومي سازي مطالب درسي، اساتيد و اخيراً هم اختلاط جنسيتي، همه و همه و در يک کلام خبر از آن دارند که، به نظر مسوولان امر، کميت دانشگاه هاي ايران در بخش هايي لنگ مي زند و يا حداقل وضعيت فعلي با حد مطلوب و آرماني تصميم سازان فاصله ي زيادي دارد. به موجب همين فاصله بود که يک بار موضوع تفکيک کتاب هاي درسي و بار ديگر تبعيض جنسيتي در سهميهء کنکور مطرح شد و اين بار فاز جديد وارد بحث جداسازي دانشجويان دختر و پسر شده است. بحث هاي مطرح شده دربارهء تفکيک جنسيتي در دانشگاه ها بازتاب گسترده اي داشت و بسياري از چهره هاي فرهنگي کشور نسبت به اين موضوع واکنش نشان دادند.

حجت الاسلام فضل علي، نمايندهء ولي فقيه در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي، که خود مبدع راه اندازي مراکز همسريابي در دانشگاه ها بوده، بر اين عقيده است که تحصيل دانشجويان دختر و پسر به صورت مختلط در دانشگاه ها باعث به وجود آمدن دوستي هايي مي شود که عوارض خطرناکي به دنبال دارد و البته اين عوارض اجتناب ناپذير است زيرا «اگر گوشت را جلوي گربه بيندازي غيرممکن است که گربه گوشت را نخورد.»

سيد محمد غروي، عضو جامعهء مدرسين حوزهء علميهء قم، اختلاط دانشجويان مجرد را از عوامل فساد در جامعه مي داند که بايد براي آن تدبيري انديشيد.

مريم بهروزي، دبيرکل جامعه زينب (س)، جزو مدافعين پر و پا قرص طرح تک جنسيتي کردن دانشگاه هاست و تاکيد مي کند که اين طرح خصلت ارتجاعي ندارد و اجراي آن موجب گسترش حيا و عفاف در جامعه مي شود. با اين حال بهروزي اجراي اين طرح را منوط به وجود شرايط و امکانات لازم مي داند.

دکتر محبوبه مباشري، رئيس دانشگاه الزهرا (س) مي گويد: «بايد ريشه ها را محکم کرد. اگر دانشگاه مختلط را جدا سازي کنيم، شرکت ها و ادارات و بقيه اماکن را چه کار کنيم؟ من فکر مي کنم بايد فرهنگ سازي کنيم که دختر و پسر جوان ما بتوانند در کنار هم و با رعايت حدود درس بخوانند و هيچ مشکلي نيز پيش نيايد، چنان که ما هم درس خوانديم.»

سعدالله نصيري، نمايندهء مجلس شوراي اسلامي گفته است: «در اوايل انقلاب و همزمان با انقلاب فرهنگي اين بحث ها از سوي برخي افراد مطرح شد که مسئولان آن زمان اجراي اين طرح را به صلاح نظام آموزشي کشور نديده و اجرا نکردند. به نظر من آن کساني که به دنبال اين طرح هستند سعي دارند مسائل و مشکلات دانشگاه هاي کشور را با اين مسائل پيش پا افتاده حل کنند که نه تنها باعث حل مشکلات نمي شود بلکه مشکل جديدي را هم بر سر راه نظام آموزشي کشور قرار مي دهد.»

حجت الاسلام انصاري راد، رئيس کميسيون اصل نود مجلس ششم، در رابطه با اختلاط جنسيتي در دانشگاه ها بيان داشته است: «در جامعه امروز نمي توان بين زن و مرد و دختر و پسر ديواري قرار داد و آنها را از سخن گفتن و ارتباط با هم ممنوع ساخت. به جاي جداسازي جنسيتي بايد انسان هايي در جامعه تربيت کنيم که به وظيفه شرعي و اجتماعي خود آگاه باشند و خود را ملزم به رعايت قانون بدانند.»

فاطمه راکعي، دبير کل جمعيت زنان مسلمان نوانديش نيز مي گويد: «نمي دانم چگونه است که وقتي فردي به 18سالگي مي رسد همه مجازات هاي جزايي براي او به عنوان يک فرد بالغ اعمال مي شود اما اين فرد هنوز براي تعيين مسير زندگي خود صلاحيت ندارد و حتي اين شايستگي را ندارد که به همراه جنس مخالف خود در يک کلاس درس بخواند.»

 

وزير علوم چه می گويد؟

كامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناورى، در پاسخ به سؤال ايلنا دربارهء اينكه وزارت علوم چه رويكردى در مورد بحث هايى كه در مورد تفكيك جنسيتى عنوان مى شود دارد گفت: «ما رشته هايى را خاص زنان و رشته هايى را خاص آقايان مى خواهيم و اين بحث در تمام دنيا هم وجود دارد و در كشور هم دانشگاه هايى همچون الزهرا(س) و امام صادق(ع)نيز مخصوص آقايان وخانم ها داريم و اشكالى هم ندارد و مثبت و خوب است.

او در مورد "جريان موج تفکيک جنسيتي در دانشگاهها چيست؟" گفت: «بگوييد اين موج از کجا آمده است. بياييد منطقي جلو برويم. اصلاً چنين موجي نيست الا اينکه بخواهيم موجي را ايجاد کنيم. بحث ها کارشناسي مي شود و ممکن است ده نظر دربارهء يک موضوع وجود داشته باشد. کشور ما کشور دموکراسي است، کشوري است که وقتي هشتاد و پنج درصد آمدند در انتخابات اخير راي دادند دموکراسي ليبرال را قشنگ به باد دادند و نسخه اش را پيچيدند و کنار گذاشتند. دربارهء بحث تفکيک جنسيتي در دانشگاه ها هم نظراتی عنوان مي شوند، ما نيز مي شنويم و آن را در معرض کار کارشناسي قرار مي دهيم. آنچه که با جهان بيني اسلامي بخواند و خواست و مطالبه مردم هم باشد را انجام مي دهيم. در حال حاضر تفکيک جنسيتي نه در بحث کارشناسي اش وجود دارد، نه بحث است و نه موج. در صدد ايجاد موج هم نباشند." "تنها چيزي که وجود دارد و از طرف وزارت علوم مطرح شده است اين است که رشته هايي خاص بانوان و رشته هايي خاص آقايان را در دانشگاه ها ايجاد مي کنيم. همچنين دانشگاه هاي خاص آقايان و خاص بانوان اگر لازم باشد ايجاد مي شود. موج و بحثي را نمي بينم الا اينکه نظرات متفاوت وجود دارد و ما نيز از نظرات استقبال مي کنيم».

برگرفته از سايت «ايران ـ ايران»

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com