بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

شنبه 14 آذر 1388 ـ  5 دسامبر 2009

 

شانزدهم آذر امسال غیرقابل پیشبینی ‌ست

گفت‌وگو با مهدی عرب‏شاهی و سعید رضوی فقیه

گفتگوگر: مریم محمدی

 

به برگزاری مراسم سالیانه‏ ی شانزدهم آذر، روز دانشجو، در ایران اندکی باقی است. محافل سیاسی، هم از سوی حکومت و هم از سوی منتقدان و دانشجویان، با نگرانی به این تاریخ چشم دوخته‏اند. اما آن‏چه در این میان بی‏وقفه اتفاق می‏افتد، احضار، دستگیری و بازداشت فعالان دانشجویی شناخته شده است؛ کم‏تر کسی شک دارد که این دستگیری‏ ها در آستانه ‏ی 16 آذر، در ارتباط با نحوه ‏ی برگزاری آن صورت می‏گیرد. آخرین خبرها حاکی از آن بود که مهدی عرب‏شاهی، بهاره‏ هدایت و فرید هاشمی، از فعالان دفتر تحکیم وحدت، به دادگاه احضار شده‏اند و هم‏چنین میلاد اسدی، عضو دیگر شورای تحکیم، روز دوشنبه در خانه‏ ی خود بازداشت شده. این در حالی است که ده ‏ها تن از دانشجویان فعال دفتر تحکیم وحدت و هم‏چنین سازمان ادوار تحکیم وحدت، در زندان هستند. در این باره با مهدی عرب‏شاهی، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم و یکی از احضار شدگان اخیر گفت‏وگو کرده‏ام. هم‏چنین نظر آقای سعید رضوی فقیه، تحلیل‏گر سیاسی و فعال سابق دانشجویی را جویا شده ‏ام.

 

- آقای عرب‏شاهی موضوع احضار شما و دوستانتان به دادسرای انقلاب، چیست؟

- من، خانم هدایت و آقای فرید هاشمی، برای چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح به دادگاه انقلاب احضار شده‏ایم. سایر دوستانمان نیز شرایط مشابهی دارند. آقای حکیم‏زاده که مدت ۱۲ روز است در بازداشت به‏سر می‏برد. آقای میلاد اسدی نیز دیروز با حضور ماموران در منزل بازداشت شده است.

 

- شما این بازداشت‏ها و احضارها را در ارتباط با نزدیک شدن روز ۱۶ آذر می‏دانید؟

- بله، بی‏ربط به این مسأله نیست. قطعاً هرچه به روز دانشجو نزدیک‏تر می‏شویم، با توجه به نگرانی‏ هایی که حاکمیت از اعتراضات احتمالی دانشجویان دارد، احتمال برخورد با فعالان دانشجویی نیز افزایش پیدا می‏کند. پیش از این دانشجویان لیبرال، بخشی از دانشجویان علامه و همین‏طور دانشجویان کرد، در این ماه بازداشت شده بودند وبه نظر می‏رسد که این دستگیری‏ های احتمالاً گسترده‏تر هم خواهد شد.

 

- فکر می‏کنید، چه تأثیری بر برگزاری این مراسم داشته باشد؟

- طبیعتاً نمی‏توان گفت که بی‏تأثیر است، اما قابل پیش‏‏بینی نیز نیست. از این جهت که فضای فعالیت‏ های دانشجویی، امسال در دست چهره ‏های ناشناخته و جدید دانشجویی بود. با توجه به این که فضا عمومی شده است، دیگر مانند سال‏ های قبل فعالان شناخته‌ شده چندان تأثیرگذار نبودند. طبعاً این بازداشت‏ ها هم نمی‏تواند اعتراضات را متوقف کند. شاید حتی به نوعی بر آتش این اعتراضات دمیده شود. این بازداشت ‏ها تأثیر دیگری نیز می‏تواند بر فضای اعتراضات داشته باشد و آن این است که فضای اعتراضی به سمتی برود که غیرقابل پیش‏بینی باشد. احتمال دارد شعارها رادیکا‏ل‏تر، حرکت‏ ها تندتر و غیرقابل‌ کنترل‏تر بشود. چون تا زمانی که فعالین شناخته شده حضور دارند، معمولاً روی مسالمت‏آمیز بودن و منطقی بودن فعالیت‏ هایشان خیلی تأکید دارند. ولی ممکن است در آن شرایط، گروه‏ های ناشناخته‏ای هدایت جریانات را در دست بگیرند.

 

- منظورتان از گروه‏ های ناشناخته چیست؟ جریانات غیردانشجویی؟ یا این که مثلاً فکری وجود دارد، مبنی بر این که نیروهایی در حاکمیت، علاقه‏مند هستند و استقبال می‏کنند از این که تظاهرات مسالمت‏آمیز به خشونت کشیده شود و ممکن است این خشونت‏ ها از جانب عواملی در درون حکومت صورت بگیرد؟

- من قطعاً قضیه را همین‏گونه می‏بینم و معتقدم که خود حاکمیت از خشونت‏آمیز شدن حرکت‏ ها استقبال می‏کند.

 

- چرا باید چنین باشد؟

- چون آن‏ها هم از نظر اخلاقی خود را بابت خشونت‏ های گذشته تطهیر کنند و هم مجوزی برای خشونت‏ های آینده پیدا می‏کنند. تصور من این است که در شرایطی که چهره ‏های شناخته شده‏ی دانشجویی و سیاسی در اعتراضات حضور نداشته باشند، احتمال این که خود آن افراد نفوذ کنند و با ظاهر رادیکال بخواهند حرکت‏ ها را خشونت ‏آمیز کنند، وجود دارد.

 

- شما که این را به سود جنبش دانشجویی نمی‏دانید، با شرایطی که هست چه خواهید کرد؟ چگونه می‏توان جلوی چنین خشونت‏ هایی را گرفت؟

- تأکید من به همه‏ی دانشجویان این است که ضمن حفظ اعتراضات خود و اعتراض به وقایع بی‏سابقه‏ای که در چند ماه گذشته در کشور اتفاق افتاده، حتماً به این موضوع توجه کنند که به هیچ‏وجه از دور مسالمت‏آمیز بودن اعتراضات خارج نشوند و تحت تأثیر تحریک احتمالی نیروهای امنیتی انتظامی قرار نگیرند.

****

فضای میان دانشجویان و حکومت ‏ها، در ایران همواره فضای پرتنشی بوده است. نه تنها پیش از انقلاب بهمن، بلکه پس از انقلاب نیز همین فضاها موجود بوده است، ولی قطعاً با تفاوت‏ های معینی. برای مقایسه‏ای میان فضاهای متفاوت احتمالی که در دانشگاه ‏های ایران، پس از انقلاب وجود داشته است، با آقای سعید رضوی فقیه گفت‏وگو می‏کنم. آقای رضوی فقیه، مسئول شاخه‏ی دانشجویی حزب مشارکت و از فعالان سیاسی‏ای است که هم‏اکنون در حالی که تحصیلات‏‏اش در غرب نیمه‏کاره مانده است، هنوز در ایران در حالت ممنوع‏الخروجی به سر می‏برد.

 

- آقای رضوی فقیه، تحلیل شما از این بازداشت ‏ها و احضارهای گسترده چیست؟

- به گمان من، حکومت قصد دارد با ارعاب و تهدید، جلوی گسترده‏ شدن تجمعات روز ۱۶ آذر را بگیرد و احتمالاً سعی خواهند کرد با صدور مجوز به صورت محدود برای برنامه ‏ها و تجمعات داخل دانشگاهی، از تبدیل شدن مراسم 16 آذر به 13 آبان دیگری جلوگیری کنند. بنابراین از سیاست‏ های موازی مختلفی نظیر دستگیری یا احضار برخی از فعالان دانشجویی، ارعاب و تهدید دانشجویان و مردم و ترساندن آنان از عواقب حضور در مراسم 16 آذر و احیاناً صدور مجوز برای برخی مراسم محدود در بعضی دانشگاه ‏های کشور استفاده می‏کنند تا این که ابعاد مراسم 16 آذر مانند روز 13 آبان و یا روز قدس گسترده نشود و اقتدار حکومت را دوباره به چالش نکشد.

 

- آقای رضوی فقیه، شما نیز پس از انقلاب در دانشگاه و از فعالان دانشجویی بودید. چه تفاوتی میان این دوران و دورانی که شما تحصیل می‏کردید، می‏بینید؟ و این تفاوت از کجا ناشی می‏شود؟

- از جهات مختلفی واقعاً تفاوت هست. روحیات دانشجوها و شرایط اقتدار و مشروعیت حکومت با آن دوران تفاوت دارد. فکر می‏کنم در طول سی سال گذشته هیچ‏وقت جمهوری اسلامی به شکل فعلی دچار بحران مشروعیت نبوده است. اگر فضای سیاسی ایران را رصد کنیم و ببینیم چه تعدادی از نیروهایی که در پیروزی انقلاب، تأسیس جمهوری اسلامی، تثبیت این جمهوری و از سر گذراندن بحران‏ ها نقش داشته‏اند‏‏‏ و امروز یا کاملاً مخالف و معترض هستند و یا نگران و منفعل کنار نشسته‏اند و شاهد حوادث هستند، می‏توانیم بفهیم کسانی که امروز کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را اداره می‏کنند، در بدترین شرایط، طی 30 سال گذشته هستند و مشروعیت و اقتدارشان در پایین‏ترین حد ممکن است. بنابراین فعالیت‏ های دانشجویی بیش از هر زمان دیگری می‏تواند برای آن‏ها خطرساز باشد و نه فقط مشکل و بحران، بلکه می‏تواند اساساً برای‏‏ آن‏ها خطرآفرین باشد.

 

- تأثیر این تفاوت موقعیت را در رفتار و حرکات جنبش دانشجویی چگونه می‏بینید؟ آیا به لحاظ فشارهایی که امروز وجود دارد، این جنبش را بیش از زمان خودتان، متمایل به رادیکالیسم ارزیابی می‏کنید؟ یا به‏عکس؟

- من برعکس فکر می‏کنم، وضعیت جریانات دانشجویی امروز به مراتب بهتر از جریانات دانشجویی گذشته است. به خاطر این که در گذشته، یعنی بعد از بازگشایی‏ دانشگاه ‏ها در سرآغاز دهه ‏ی 60، تنها تشکل‏ های مشخصی در دانشگاه‏ ها حضور داشتند و این وضعیت حتی بعد از دوره‏ی اصلاحات نیز ادامه داشت. بنابراین رهبری فعالیت‏ های دانشجویی، همیشه از کانال تشکل ‏های نزدیک به دولت یا دارای سوابق نزدیکی با دولت عبور می‏کرد. اما پس از انتخابات اخیر، خوشبختانه شاهد شکل‏گیری جریانات جدید دانشجویی هستیم که به صورت خودجوش، هسته‏ هایی در کلاس‏ ها، دانشکده ‏ها و دانشگاه‏ ها شکل گرفته است. با توجه به استفاده‏ از فن‏آوری‏ های ارتباطی جدید، این شبکه ‏ها با هم مرتبط شده‏ اند و ما با جریان دانشجویی جدیدی، با هویت تازه ‏ای و با انرژی و انگیزه‏ی تازه‏ای مواجه هستیم که به جنبش سبز، به عنوان یک جنبش اعتراضی ملی، پیوند خورده و می ‏تواند در آینده خیلی تأثیرگذار باشد.

 

منبع: رادیو زمانه

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com