بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

پنج شنبه 12 آذر 1388 ـ  3 دسامبر 2009

 

نقدی بر بیانیهء شصتمین سال تأسیس جبههء ملی ایران

اشکان رضوی

در تاریخ دهم آبان 1388 بمناسبت شصتمین سال تأسیس جبهه ملی ایران، بیانیه ای کوتاه و نارسا از طرف جبهه ملی ایران انتشار یافت که متأسفانه کم و کاستی هایی درآن دیده می شد؛ در حالیکه انتظار می رفت به این مناسبت جبهه ملی اقدام به انتشار یک مجموعهء کامل از کلیهء فعالیت های سیاسی و فراز و نشیب های بیش از نیم قرن مبارزهء جبهه ملی ایران، برای آگاهی نسل جوان و ثبت در تاریخ، انتشار می داد که چنین نشد. و اما تأسف بار تر آنکه، با گذشت بیش از یک ماه از انتشار این بیانیهء نیم بند و نا راست، تا کنون هیچ نوشتاری در رد موارد نادرست این بیانیه از سوی پیشکسوتان جبههء ملی ایران، که خوشبختانه در قید حیات هستند، منتشر نشده است.

انتقاداتی به بیانیهء منتشره وارد است که پرداختن به تمام نکات آن در این کوته نوشته امکان پذیر نیست ولی باید به یک نکتهء بسیار مهم و با اهمیت و نادرست که بصورت گزینشی در اين بیانیه جای داده شده توجه کرد:

«در سال 1364 و در بحبوحهء جنگ ایران با رژیم بعث عراق، باقیماندهء اعضای شورای مرکزی داخل کشور که از زندان بیرون بودند در یک جلسهء فوق العاده، پس از بحث و بررسی مفصل، به این جمع بندی رسیدند که تا کشور در حال جنگ با دشمن خارجی است جبههء ملی ایران باید به کار تشکیلاتی خود بپردازد و از برخورد و مبارزهء علنی با حاکمیت موقتاً خود داری نماید...»

این جلسهء مورد ادعا تاکنون از طرف هیچ یک از اعضا شورا که در آن زمان حضور داشتند و افرادی که امروز خوشبختانه حیات دارند نه تنها تایید نشده بلکه قویاً تکذیب نیز شده است. و این مطلب تنها تراوشات ذهنی چند نفر معدود بوده که بدینوسیله می خواهند 13 سال سکوت و کناره گیری خود از جبهه ملی را توجیه کنند.

آری، حقیقت این است که در سال 1364 طی دعوت از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی در قبل از سال 1360 و چند نشست به قول نویسنده «جزوهء دههء شصت در سال1386» تداوم جلسات امکان پذیر نگردید. و فقط در سال 1373 که زمینهء فعالیت سیاسی فراهم شد آقایان به صحنه آمدند ـ همان کسانی که در طول 13 پیش از آن، بنا به اسناد موجود، هر گاه دعوت به فعالیت می شدند در پاسخ بیان می داشتند "که ما حرف های خودمان را در سال 60 گفته ایم و در فرصت مقتضی حرکت بعدی خودمان را شروع خواهیم کرد".

و شگفتا اینکه این فرصت در سال 1373 به ناگاه فراهم شد و شورای جبهه ملی، به صورت انتصابی و دعوت، تجدید فعالیت کرد که همین امر موجبان اعتراض گروه بی شماری از باورمندان و عاشقان راستین به منش دموکراتیک جبههء ملی را فراهم آورد و این اعتراض ها به صورت طومار و نامهء سر گشاده بارها و بارها عنوان شد، تا آقایان بصورتی نا خواسته تن به تقاضای در خواست پلنوم از طرف امضا کنندگان دادند ـ که اين خود داستانی بس شنیدنی دارد که طی پنچ سال از در خواست تا اجرای پلنوم چه طرح ها و برنامه هایی برای حفظ موقیعت آقایان انجام گرفت تا آنکه سر انجام پلنوم به دلخواه آنها و نه آنچه که مورد درخواست امضا کنندگان بود انجام شد و آنچه که به گزارش پلنوم آبان 82 ارزش بخشید عکس شادروان الهیار صالح و حضور بزرگانی که شرکت آنان در پلنوم به عنوان اعضا ی شورا صرفاً برای حفظ نام جبهه ملی ایران بود.

و این در حالی است که یکی از ارکان اصلی جبهه ملی ایران "هیات تحقیق" است که متاسفانه، بر خلاف اساسنامهء جبههء ملی ایران، هرگز در طول سال های اخیر تشکیل نشده است. چرا که در صورت تشکیل هیات تحقیق، متشکل از شخصیت های بی طرف، مدارک و حرف های نا گفتهء بسیاری در مورد پلنوم آبان ماه 1382 قابل بررسی و اثبات می بود.

اما، بر خلاف ادعای این آقایان انگشت شمار، و طبق اسناد و مدارک موجود، اکثر اعضای شورا و فعالین جبهه ملی که در آن هنگام در ایران بودند همچنان بدون وقفه به فعالیت های سیاسی خود ادامه دادند. که دلیل بارز آن اعلامیه های منتشره با ده ها امضا در ذیل آنها است.

در اینجا به قسمتی کوتاه از فعالیت های جبهه ملی در آن زمان اشاره می کنم.

در سال 1365 در یک گرد همایی همگانی از اعضای شورا و فعالین و نمایندگان کمیته های جبهه ملی، تصمیم گرفته شد که در چارچوب اساسنامهء جبههء ملی ایران، زیر نام پوششی ِ «هیئت حسن نیت»، فعالیت علنی جبهه آغاز گردد. لذا، افراد جبههء ملی در سخترین شرایط موجود که در آن عضويت در جبههء ملی جرمی سنگین و مترادف با مرتد محسوب می شد، با نام و امضاء خود نام جبههء ملی ایران را زنده نگاه داشتند و در تمام مسائل سیاسی روز کشور اظهار نظر کردند؛ از جمله در مسئلهء انتخابات با انتشار اعلامیهء شدیدالحنی با عنوان «آزادی ؟! انتخابات؟!»، و به علت نبودآزادی، انتخابات را زیر سئوال بردند و آن را غیر قانونی اعلام کردند. و همچنین در سالروز «22 بهمن»، طی بیانیه ای با عنوان «آیا انقلاب مسئول است؟» رسماً سردمداران وقت حکومت را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کردند که انقلاب از مسیر خود منحرف شده است. در رابطه با مسئلهء جنگ هشت ساله نیز، در اعلامیه ای تحت عنوان «ملت را به کجا می برید..؟»، ضمن انتقاد شدید از ادامهء جنگ فرسایشی، خواستار پایان آن شدند (که تمامی این اعلامیه ها خوشبختانه به جهت ثبت در تاریخ موجود است).

تمام بیانیه ها در چارچوب اساسنامه و اهداف جبهه تنظیم شده و درهر یک بارها و بارها نام جبههء ملی ایران آورده شده و هر یک بیش از 40 امضا دارد؛ آنگونه که هر خوانندهء آگاهی به خوبی پی خواهد برد که این بیانیه ها از طرف جبههء ملی ایران انتشار یافته است.

حال چگونه است که آن عده معدودی که تا دیروز به مکان های امن پناه برده بودند و از هر گونه مبارزه و فعالیت سیاسی دوری می جستند امروز از مخفیگاه ها به در آمده و با بیان مطالب کذب و سفسطه و مغلطه می خواهند بر اعمال گذشتهء خود صحه بگذارند؟ و حتا پا را فراتر گذاشته و با جدیت می کوشند تا مبارزات و هزینه های سنگینی را که دیگر آزادگان در این مدت متحمل شده اند خط بطلان بکشند.

و جای بسی تاسف و شگفتی است که اعضاء محترم شورای مرکزی جبهه ملی ایران، که هر یک کوله باری از مبارزات شصت سالهء جبههء ملی ایران را بدوش می کشند، در مقابل این معدود افراد سکوت اختیار می کنند.

آقایانی که امروز امور" تبلیغات و تعلیمات!؟" جبهه ملی ایران را در دست دارند و نشریه منتشر و بیانیه صادر می کنند، یا از گذشتهء جبههء ملی اطلاعی ندارند و یا اهمیتی برای آن قائل نیستند که اينگونه به سادگی نام بزرگانی را که زندگی و عمر خود را صرف اعتلای نام جبهه و رسیدن به اهداف نهضت ملی ایران نموده اند ندیده می گیرند و حتا در نام بردن از شخصیت ها تنگ نظرانه  عمل می کنند.

در اینجا اسم بردن از افراد زیادی که وقت و عمر خود را به خاطر اعتقاد به اهداف جبههء ملی و ادامهء نهضت ملی ایران تقدیم کرده اند، بعلت کثرت نام آنها، امکان پذیر نمی باشد اما چون در اطلاعیهء شصتمین سال تأسیس جبههء ملی به اعضائی از شوراهای گذشته که در قید حیات نیستند بصورت گزینشی اشاره شده، اسامی بزرگان عضو  شورا را که در اين متن نام برده نشده اند بشرح زیر یاد آور می شوم.

زنده نامان

امیر تیمور کلالی  عضو شورای مرکزی و عضو شورای جبهه ملی و عضو کابینه دکتر مصدق

علی اشرف منوچهری عضو شورای مرکزی و عضو کمیسیون اساسنامه جبهه ملی در کنگره

ابولفظل قاسمی عضو شورای مرکزی و عضو کمسیون سیاسی در کنگره

ابراهیم کریم آبادی عضو شورای مرکزی و عضو کمیسیون اساسنامه در کنگره و مسئول سازمان افسران

مهندس عبدالحسین خلیلی عضو شورای مرکزی و عضو هیات اجرایی در سال 1339

دکتر عبدالرحمان برومند عضو شورای مرکزی و مسئول تشکیلات و مسئول سازمان شهرستانها

آیت الله سید باقر جلالی موسوی عضو شورای مرکزی و عضو فراکسیون جبهه ملی در مجلس هفتم

محمد رضا اقبال عضو شورای مرکزی و عضو کمیسیون جبهه ملی در مجلس هفدهم

آیت الله سید ضیاءالدین حاج سید جوادی عضو شورای مرکزی  

مهندس احمد رضوی عضو شورای مرکزی

نصرت الله امینی عضو شورای مرکزی

جلال غنی زاد عضو شورای مرکزی

حسین صدر عضو شورای مرکزی

مسلماً، ياد کلیهء نامبردگان در اطلاعیهء شصتمین سال جبهه ملی، و اسامی ذکر شده در بالا، و سایر فعالین با نام و گمنام آزادیخواه و میهن پرست جبههء ملی ایران همواره زنده خواهد بود و امید آن می رود که به زودی مسائل و مشکلات دشمن خواستهء درون جبههء ملی ایران بر طرف شده و این سازمان یادگار مصدق بزرگ در کنار جنبش آزادیخواهانه ملت ایران قرار گیرد.

پاینده ایران

تهران، 11 آذر 1388 خورشیدی

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com