دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال سوم ـ  شماره 726 ـ پنج شنبه 12 آذر 1388 ـ 3 دسامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

خواهر! ما همه برای حفظ حجاب تو آمادهء جان باختن ايم، حجاب تو پرچم حکومت ما است...

================

هفته ی پيش مجله ی «سياست خارجی» (فارین پالیسی) اعلام داشت که خانم زهرا رهنورد، همسر آقای میرحسین موسوی، پس از آقای بن برناکی، رئيس بانک مرکزی آمريکا، و آقای اوباما، تأثيرگذار ترين متفکر برتر سال 2009 بوده است. در اين فهرست آقای عبدالکريم سروش هم که به عنوان پايه گزار «روشنفکری دينی» شهرت يافته اند هستند، اما خيلی عقب تر از خانم رهنورد، در رديف چهل و پنجم. خوانندگان و دوستان مختلفی جويای آن شده اند که بدانند خانم رهنورد چه «تفکر» ی را به جهانيان عرضه داشته که به اين عنوان دست يافته است؟ من پاسخی برای آنها ندارم؛ اما می دانم اين نوع جايزه دادن ها از سوی مجلات پر سر و صدا و مختلفی که در اروپا و آمريکا هستند رسمی هر ساله است و در عين حال اکنون کاملاً مشخص شده است که مدت ها است اينگونه جوايز هيچ گونه ارزش واقعی و حتی موضوعی ندارند و اعطايشان به اين و آن، صرفاً مقاصدی سياسی را تعقيب می کند. به خصوص که اين جايزه ها نه به خاطر تلاش های «حقوق بشری» يا تلاش های «هنری و ادبی» و يا «علمی» که بيشتر به دلايل سياسی و يا حساب کتاب های اقتصادی و غيره اند. نمونه ی روشن آن را در دادن جايزه ی نوبل به آقای اوباما ديده ايم. به هر حال نشريه ی فارين پاليسی بيشترين تاکيد را بر «فمنيست بودن» و «متفکر بودن» ايشان گذاشته است و اين که در جريان انتخابات «شجاعت بی مانندی در مقابل احمدی نژاد داشته است». من نظر خودم را در مورد ارزش ها و داشته های علمی و اجتماعی خانم رهنورد قبلاً، هنگامی که شخص آقای موسوی ايشان را مهمترين روشنفکر زن ايران ناميدند، بيان کرده ام و سخن بيشتری درباره ی ايشان ندارم و از سکولاريسم نو نيز خواسته ام تا مجدداً همان مطلب مرا بجای «از نگاه يک زن» اين هفته منتشر کنند (>>>>). البته لازم می دانم که ايستادگی و استقامت خانم رهنورد را در جريانات پس از انتخابات و در مقابل کودتاچيان تحسين کنم. چه خوب است که ايشان، اکنون که در جايگاه يک مخالف حکومت کنونی مسلط بر ايران جايزه ای دريافت می کنند، آن را به نمادهايي چون «ندا» که برای آزادی و برای ايران جان باخته اند اعطا کنند، و يا به انبوه  زنان حق طلب و فمنيستی که سی سال است در کوچه ها و خيابان ی کشورمان برای تغيير و برابری مبارزه کرده، و چوب ديکتاتوری مذهبی را خورده اند، و يا زنانی که فقط به خاطر طلب رای خودشان به همسر ايشان يا کانديدای ديگر در زندان ها زير شکنجه و تجاوز جان خويش را از دست داده اند. در آن صورت، هر جايزه ای، بهر دليل که به دست آمده باشد، می تواند در راستای مبارزات ملت ايران مفهومی با ارزش پيدا کند.

================

برشی از زن بودن در عالم خبرنگاری

مریم بهاری

وقتی اولین بار مدیر رسانه، در لفافه از خواسته‌های نامشروع برخی مسئولان از خبرنگاران زن گفت، با ناباوری نگاه‌اش کردی و نتوانستی منظورش را درک کنی. آخر هضم‌اش سخت بود. تا این‌که در جمع خبرنگاران زن، از گوشه و کنار پچ‌پچ‌های در گوشی و حرف‌های محرمانه فکرت را به خودش مشغول کرد. «فلان خبرنگار سازمانی شب و نصف شب با زنان جوان خبرنگار تماس می‌گیرد و مزاحم‌شان می‌شود. تمایل دارد تا با آن‌ها طرح دوستی بریزد. اگر خبرنگاری نه بگوید باید منتظر عواقب‌اش باشد.» >>>

================

آيا دانشگاه تک جنسيتي

امکان پذير است؟

نگاهي به موج جديد اظهار نظرها پيرامون جداسازي جنسيتی

موضوع جداسازي جنسيتي در دانشگاه ها با انتشار خبري درباره تصميم برنامه ريزان دانشگاه آزاد اسلامي در قم، براي اختصاص سه روز نخست هفته تحصيلي به دخترها و  سه روز ديگر به پسرها مطرح شد. با اعلام راه اندازي دانشگاه دخترانه قم در شهريور ماه سال 86 بار ديگر تحقق اين طرح در سراسر دانشگاه هاي کشور به موضوعي جدي تبديل گشت. طرح جدا سازي جنسيتي دانشجويان، تاکنون در دانشگاه امام صادق اجرا شده است. دانشگاه امام حسين و الزهرا نيز به صورت تک جنسيتي اداره مي شود. بسياري بر اين عقيده اند که طرح جداسازي دختران و پسران در دانشگاه هاي کشور از سال هاي اوليه پس پيروزي انقلاب اسلامي همواره مطرح بوده و هيچ گاه به طور کامل حذف نشده است.  >>>

================

بيش از دو جلسه ملاقات قبل از ازدواج

ممکن است منجر به عاشقی شود!

گفتگو با حجت الاسلام فضل علی، نمايندهء ولی فقيه

در مورد «مراکز همسريابی در دانشگاه ها»

‌بعد از مراجعه دختر و پسر به مركز مشاوره آنها را به يك اتاق جداگانه مي‌فرستيم، من هم همراه آنها به داخل اتاق مي‌روم و به آنها مي‌گويم كه حدود دو ساعت كمتر و يا بيشتر وقت دارند كه با هم صحبت كنند و سئوالاتي را كه دارند از هم بپرسند. اگر بعد از پايان اين جلسه راضي بودند، معمولاً تمايل براي برقراري جلسه دوم نيز وجود دارد كه ما جلسهء ديگري نيز براي آشنايي بيشتر اين دختر و پسر ترتيب مي‌دهيم. جلسه دوم هم كه انجام شد اگر يكديگر را پسنديدند، به آنها مي‌گوييم ديگر بايد از طريق خانواده‌ها وارد عمل شويد... ما بيش از دو جلسه اجازه نمي‌دهيم كه دختر و پسر تنها با هم حرف بزنند چون ممكن است عاشق هم بشوند... >>>

================

نگاه «گوشت و گربه ای» به

دو جنسيت در دانشگاه ها

گفتگو با شهلا اعزازی

گفتگو‌گر: شیرین جزایری

گمان بر این است که بهتر است این جداسازی صورت گیرد تا ما به یک جامعه‌ی پاک و سالم برسیم. این عقیده‌ای است که وجود دارد، اما امکان عملی کردنش چطور است؟ اصلاً نامشخص است. دوماً آیا یکی از دلایلی که این همه تجاوزات جنسی در حال حاضر در شهرها به صورت آشکار و پوشیده صورت می‌گیرد، نمی‌تواند ناشی از این جداسازی ‌های بسیار شدید جنسی باشد، اینکه دختران و زنان همیشه به صورت یک شیی جنسی در چشم مردان تجلی پیدا می‌کنند و آن‌وقت به محض آن که کوچکترین امکانی بوجود می‌آید، با زور و با به کارگیری نیروی بدنی آن‌ها را می‌دزدند و به هرحال مشکلاتی برایشان بوجود می‌آورند. >>>

در جامعهء ما ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت دارد!

سردار اسماعيل احمدي مقدم،

فرمانده ناجا

ايلنا ـ مثل اينکه راهکار ارائه دادن از سوي پليس در زمينهء ازدواج موقت پاياني ندارد. پس از آنکه رئيس پليس آگاهي ناجا هفتهء گذشته درباره «تسهيل ارتباط مشروع جنسي» سخن گفت و دو سه روز بعد از آن از سمت خود برکنار شد، سردار اسماعيل احمدي مقدم در جلسه توديع و معارفه همان مسوول از ايجاد موسساتي حرف زد که «هم در انتخاب و هم در ايجاد امکانات» مربوط به ازدواج موقت مي توانند کمک کنند.

 (آرشيو کوتاه و گويا)

انکه چيزی نيست،

به اين معما توجه کنيد:

چرا پسران از دختران در تغيير نام جلو افتاده اند؟

(آرشيو کوتاه و گويا)

================

خبر بی بی سی در مورد تريتا پارسی و شورای لابيگری او در آمريکا

تريتا پارسی: ما مخالف حملهء نظامی و تحريم هستيم. اين دو کار به ضرر ملت ايران است و معتقديم آمريکا و ايران بايد با هم مذاکره کنند.

بی بی سی: حمله به تريتا پارسی از جانب دست راستی های ايرانی و آمريکائی و مجاهدين صورت می گيرد.

اين ويدئو را ببينيد>>>

================

راستي را عيد قربان بهترين عيد است از آنک
در نشاط آيند جانبازان عشق از هر کنار (قاآني)

سی سال ممارست در نسيان سوابق سياسی و نتايج وخيم مترتب بر آن از ما روضه ‌خوان‌ها و نقال‌های ميهن ‌پرست کورهايی ساخته است که با گوش‌هامان می‌بينيم. اين است که هر صدايی بلند شود برای ما حکم بئس‌البدل و دنباله‌ی هوار هايی را دارد که زمانی برای به دست آوردن و زيستن «آزادی» از قعر جهالت‌های دينی‌مان برخاسته بودند. و گرنه از کجا اين همه خبره و متخصص ميان ما در شناسايی کردن و بازيافتن همخونی‌ها و همخويی‌ها و همسويی‌ها با مردمی که امروز جان‌شان را در ايران به خطر می‌اندازند برای آنکه به ابتدايی‌ترين آزادی‌ها برسند؟ و زبان حال ما؟ هم زنده باد آنهايی که در ايران از مرگ نمی‌ترسند و هم زنده باد ما که از خارج هوای آنها را داريم...>>>

مشکلات سیاسی و در راس آنها بحران مشروعیت و کاهش در آمدهای دولت، فرصتی برای پرداختن به مسایل آموزش و ‌پرورش ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر مطالبات اقتصادی و اجتماعی انباشته شدهء فرهنگیان، سیستم فرسوده و عقب‌ ماندهء آموزشی، سوء استفاده‌های سیاسی از مدارس و عزل و نصب‌هایی که امسال مدیران مدارس را هم در برگرفته است، در کنار بی رغبتی دانش آموزان، شرایطی ایجاد کرده‌است که ممکن است فضای مدارس را یکباره دگرگون کند و مدارس مانند سال های آغازین انقلاب به صحنهء منازعات سیاسی بدل شوند. >>>

اعتراض به شیوهء مقایسهء نشریهء دانشجویی بذر تنها به خاطر این نیست که سیاهی وحشیگری و جنایتکاری حکومت اسلامی را کمرنگ می کند، بلکه بیشتر به این خاطر است که ناخواسته از ارج و شأن جنبش دانشجویی، که ابعاد و ژرفای آن به هیچ وجه قابل مقایسه با سال سی و دو نیست، می کاهد! واقعیت آشکار این است که امروز جنبش دانشجویی، پس از افت و خیزهای فراوان و آبدیده شدن در کوره رویدادها و کسب تجربه های گرانبها، جایگاهی صدها بار فراتر از نیروی اثرگذاری چند هزار دانشجوی سال سی و دو دانشگاه تهران دارد و، همگام با جنبش زنان، که بیش از نیمی از نیروی خود را نیز از آن می گیرد، رستاخیز مردم ایران را با آگاهی و خردورزی اگر نه رهبری، دستکم راهنمایی و رهنمونی می کند. >>>

بايد به یک نکتهء بسیار مهم و با اهمیت و نادرست که بصورت گزینشی در اين بیانیه جای داده شده توجه کرد: «در سال هزار و سيصد و شصت و چهار، در بحبوحهء جنگ ایران با رژیم بعث عراق، باقیماندهء اعضای شورای مرکزی داخل کشور که از زندان بیرون بودند در یک جلسهء فوق العاده، پس از بحث و بررسی مفصل، به این جمع بندی رسیدند که تا کشور در حال جنگ با دشمن خارجی است جبههء ملی ایران باید به کار تشکیلاتی خود بپردازد و از برخورد و مبارزهء علنی با حاکمیت موقتاً خود داری نماید...» این جلسهء مورد ادعا تاکنون از طرف هیچ یک از اعضا شورا که در آن زمان حضور داشتند، و افرادی که امروز خوشبختانه حیات دارند، نه تنها تأیید نشده بلکه قویاً تکذیب نیز شده است. و این مطلب تنها تراوشات ذهنی چند نفر معدود بوده که بدینوسیله می خواهند سيزده سال سکوت و کناره گیری خود از جبهه ملی را توجیه کنند.>>>

مردم چون می‌دانستند نظام در آراء آنان خیانت نمی‌کند به پای صندوق‌های رای آمدند

بخشی از سخنان حداد عادل در مجلس

به گزارش سایت خانه ملت، غلامعلی حداد حادل، نماینده مردم تهران و رئيس کميسيون فرهنگی مجلس، در سخنرانی میان دستور خود در مجلس، در مورد حوادث پس از انتخابات گفت: « اکنون که بیش از پنج ماه از انتخابات دهم ریاست جمهوری گذشته، مناسبت است با نگاهی به حوادث این چند ماه منصفانه و بدور از حب و بعضی به ارزیابی بپردازیم. همه می‌دانیم تبلیغات انتخابات در فضای کاملاً‌ آزاد صورت گرفت هیچ مانعی برای اظهار نظر وجود نداشت. شرکت چهل میلیون نفر مردم در انتخابات دهم که هشتاد و پنج درصد از واجدان شرایط را شامل می‌شد به طوری که خود یک افتخار بزرگ بود، نشانه موفقیت و نهادینه شدن آزادی و مردم سالاری دینی در ایران و نشانه‌ اعتماد به جمهوری اسلامی ایران نیز بود. مردم چون می‌دانستند نظام در آراء آنان خیانت نمی‌کند به پای صندوق‌های رای آمدند. اما فردای صبح انتخابات، در حالی که هنوز چند ساعت از شمارش آراء نگذشته بود، تهمت تقلب در انتخابات زده شد، بی‌آنکه دلیلی بر اثبات این مدعا عرضه شود و مدعیان تقلب خواهان ابطال فوری انتخابات شدند. دلایل آنها عمدتاً به رفتار دولت در هفته‌های قبل از رای گیری و به سخنان مطرح شده در مناظره‌ها مربوط می‌شد. آنچه مایه تعجب بود این بود که آنها تا وقتی خودشان را پیروز انتخابات می‌دانستند این امور را سبب ابطال انتخابات نمی‌داشتند اما وقتی از نتایج آراء باخبر شدند مدعی تقلب شدند و مردمی که از هیجانات و احساسات قبل ملتهب بودند بدون مجوز قانونی به خیابان‌ها کشاندند و فرصت و زمینه‌ای ایجاد کردند تا جماعتی وابسته به گروه‌های زخم خورده از انقلاب و مزدور و بیگانه خود را لابه لای انبوه مردمی که گمان می‌کردند حقشان ضایع شده پنهان کنند و با تخریب بعضی اماکن و موسسات و آتش‌زدن اتوبوس‌ها و تباه کردن اموال عمومی به خیال خود ایران نا امن و حکومت ایران را بی‌ثبات کنند. اما اکنون که مقام معظم رهبری همگان را به وحدت و دوستی و برادری دعوت می‌کند جا دارد همگان خصوصاً رسانه‌ها شعله آتش دشمن را خاموش کنند و به جنگ و غوغای لفظی خاتمه دهند، لازم است در این فضا به جای عیب‌جویی‌های ملال آور، فضای سالمی را برای نقد و بررسی ایجاد کنند».

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 724  ـ  سه شنبه 10 آذر 1388 ـ  1 دسامبر 2009 

 

نقطهء عطفی در مبارزات مردم ایران

محمد پروین

 

تئوری کشف ولی فقیه و چشم فتنه

حسین منتظر حقیقی

 

جنبش همیشه پیروز دموکراسی خواهی در ایران

حشمت اله طبرزدی

 

سایه سنگین سیاست بر سرنوشت آموزش و پرورش

شیرزاد عبداللهی

 

گفتگو بين سه اردوگاه عقيدتي

اسماعيل نوری علا

 

قندهای متبرّک !

سيد سراج الدين ميردمادی>>>

 

شماره 723  ـ  دو شنبه 9 آذر 1388 ـ  30 نوامبر 2009 

 

روزگـار ســـیاه

ابراهیم هرندی

 

کمپانی نفرت

وبلاگ «معمای مردان رقصان»

 

موسیقی اعتراض

شاهين نجفی

 

نام نویسنده اهمیتی ندارد، نام خانه مان جاودانه باشد!

کاوه، ایراندخت، پیمان، آذرمیدخت و بسیاری نام های ایرانی دیگر

با درود های گرم و شادباش آغاز سومین سالگرد راه اندازی پایگاه سکولاریسم نو>>

 

دوشنبه ها: مکتوبات فدوی

اين هفته: علاج واقعه

حميد رضا رحيمی

 

بسيج بايد قدرت اقتصادي واقعي كشور را در دست بگيرد

غلامحسين الهام، سخنگوي سابق دولت و عضو حقوقدان شوراي نگهبان

 

شماره 722  ـ  يک شنبه 8 آذر 1388 ـ  29 نوامبر 2009 

 

دوسال گذشت، سکولاريسم نو دوساله شد!

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

هدف من این بود که حکومت دینی بر سر کار نیاید

پاسخ امیرانتظام به حنا مخلمباف

 

چوب جهالت بر تن نحیف فعالین مدنی

علی رضا فیروزی

 

خبر بی نياز از تفسير

تغيير علوم انسانی در دانشگاه ها به حداد عادل سپرده شد

 

رابطهء علم و دين و مشکل فرهنگ حذف (ويدئو)

اسماعيل نوری علا

 

خوب بودند، لکن رأي شان با رأى ما مخالف بود!

آيت الله خمينی

 

ترجمهء هفتگی کتاب «ترک های امروز»

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980)

قسمت سوم ـ انقلابيون، افراطيون، بنيادگرايان

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

 

شماره 721  ـ  شنبه 7 آذر 1388 ـ  28 نوامبر 2009 

 

سکولاريسم، کژانديشان، بدآگاهان،

و شيوهء «جهانداری ِ» کورش هخامنش

(بخش دوم از: «سکولاريته» والاترين «ارزش» انسانی ـ وجدانی برای ايرانی است)

امير سپهر

 

تبعيدی گناباد

شکوه ميرزادگی

 

جمهوری اسلامی در تنگنای روح امام

الاهه بقراط

 

درد اهل ذمه، درد همهء مردم ایران است

نگارش آنتـــی وار

 

ارزش اندیشیدن

شعری از علیرضا   طبيب زاده

برای استقامت و پایمردی آنان که ایستاده " نه " گفتند

 

چرا جامعهء ايران هنوز مدنی نشده است؟

اسماعيل نوری علا

در گفتگو با مهرداد پارسا

برنامهء ميزگرد سياسی تلويزيون پارس

 

خسارت شصت ميلياردي در سازمان حج و زيارت

مصطفي خاکسارقهرودي، رئيس سازمان

 

شماره 720  ـ  جمعه 6 آذر 1388 ـ  27 نوامبر 2009 

 

چرا مذهب همان ايدئولوژی است؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

جنایت برای پوشاندن جنایت!

تقی روزبه

 

آیا اعدام شکلی از مبارزهء سوسیالیستی است؟

پارسا نیک جو

 

شناخت اندوه تاریخی در حین لودگی؟

(در حاشیهء متن های فصیح)

مهدی استعدادی شاد

 

زندگي و مرگ علی کردان بايد براي همهء ما الگو باشد!

محمد رضا رحيمي، معاون اول احمدي نژاد

 

دکتر اکبر کرمی عضو ستاد مهدی کروبی در قم دستگیر شد

 

در خواست حسین درخشان برای برقراری شرایط انسانی تر در زندان

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630