بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

يک شنبه 8 آذر 1388 ـ  29 نوامبر 2009

 

هدف من این بود که

حکومت دینی بر سر کار نیاید

 

پاسخ امیرانتظام به حنا مخلمبا ف

 

توضيح: فیلم "روزهای سبز" حنا مخملباف برندهء جایزهء ویژهء فستیوال "زنان جهان" آلمان شد و کارگردان، جایزه اش را که بیست و پنجمین جایزه این فیلمساز 21 ساله است به پاس مقاومت عباس امیرانتظام در بیست و پنج سال زندان به وی تقدیم داشت. وی هنگام دریافت جایزه گفت: "من 21 سال دارم و چهار سال دیگر 25 ساله می شوم. چرا در مورد عدد 25 حرف می زنم؟ نمی دانم، عدد 25 برای شما آیا معنایی دارد؟ شاید بعضی از شماها را به یاد سن تان بیندازد. اما عدد 25 برای من این معنا را دارد که این 25 مین جایزه بین المللی است که می گیرم. ولی برای بعضی ها عدد 25 معنای 25 سال زندان در حکومت جمهوری اسلامی را دارد". حنا مخملباف افزود: "می خواهم این جایزه را با عشق و احترام کامل به «امیر انتظام» تقدیم کنم که 25 سال بی گناه در زندان های جمهوری اسلامی مقاومت کرد، یعنی بیشتر از عمر من. و اگر امروز من و نسل من می توانیم آزادی را فریاد بزنیم به خاطر وجود کسانی چون امیر انتظام است، که 25 سال در زندان های جمهوری اسلامی مقاومت کردند."  عباس امیرانتظام، دانش آموختهء مهندسی و آزادی خواه ایرانی، با پیروزی انقلاب ایران توسط مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر موقت دعوت به کار شد و سخنگویی دولت و معاونت نخست وزیر را به عهده گرفت. وی که در جریان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی می کوشید تا این قانون بدون ولایت فقیه به تصویب برسد بخاطر مخالفت تندروها سرانجام برکنار و به سفارت ایران در کشورهای اسکاندویناوی منصوب شد و در این حال فعالیت های سیاسی خود را رها نکرد. به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگان گیری پنجاه آمریکایی که برای سی سال زندگی ایرانیان را تحت تاثیر قرار داد، عباس امیرانتظام به تهران فراخوانده و بلافاصله دستگیر شد و به اعدام محکوم گردید. دادگاه وی را به جاسوسی برای آمریکا متهم کرد که حاصل آن 25 سال زندان بود. امیرانتظام هم اینک برای معالجهء بیماری ناشی از حبس طولانی مدت خود در مرخصی استعلاجی از زندان به سر می برد. این مرخصی تاکنون دو بار تمدید شده است.

 

سرکار خانم حنا مخملباف،

بسیار خوشوقتم که یکی از هموطنانم، با استعداد فطری خود در فن کارگردانی و تهیه فیلم برنده جایزه بین المللی شده است. این نشانه از استعداد و توانائی این ملت بزرگ و تاریخی است، آن را به شما تبریک می گویم.

تعدادی از کارهای شما و پدر هنرمند و وطن پرست شما را دیده و تحسین کرده ام.

من به وجود شما و افرادی که با خلاقیت های خود نام پرافتخار ایران را در جهان طنین انداز می‌کنند افتخار می کنم و به امید روزی هستم که وطن عزیزمان آزاد و مردم آزاده ایران بتوانند در کنار هم به ساخت ایران نوین بپردازنند.

دخترم، از اینکه با حق شناسی خود جایزهء پرافتخار خودتان را به من هدیه کرده اید بسیار سپاسگزارم. اکنون که این نامه را می نویسم سی سال است که در زندانم، آن هم به دلیل خدمتگذاری و تهیهء "طرح انحلال مجلس خبرگان" که دولت موقت با اکثریت مطلق آرا آن را تصویب کرد ولی آقای خمینی آن را وتو و مانع انجام آن شد.

هدف من از تهیهء آن طرح قانونی این بود که حکومت دینی بر سر کار نیاید و خاطرهء تلخ تاریخ حکومت تفتیش عقاید را که در سال های 1000 تا 1300 میلادی، به مدت سه قرن، و فجایعی که در آن زمان انجام گرفت تکرار نشود.

پس از اینکه زعمای حکومت دینی فهمیدند که تهیه کنندهء طرح من هستم، مرا متهم به جاسوسی برای آمریکا کردند. ولی من ، این سال ها را با افتخار در زندان گذراندم و هرگز تسلیم به قبول اتهام نشدم و به شدت آن را رد کردم.

دخترم، در حال حاضر هنوز زندانی هستم و با استفاده از مرخصی استعلاجی در منزل به مداوای خودم مشغولم و دائماً به فکر ایران و هموطنانم هستم که اسیر این نظام دینی شده اند.

من آرزوی موفقیت های بیشتری را برای شما و پدرتان دارم و امیدوارم روزی در ایران شما عزیزان را در آغوش گیرم.

سایت من به قرار زیر است:

http://www.iran-amirentezam.com/

به امید آزادی ایران

پاينده باد ايران، پر رهرو باد راه پويندگان راه آزادی و عدالت

با احترام

عباس اميرانتظام

 تهران- چهارم آذر ماه سال ۱۳۸8

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com