|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 763 ـ شنبه 19 دی 1388 ــ 9 ژانويه 2010 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
مهندس سحابی: در مبارزه خشونت بکار نبريد!
اصلاح طلبان مذهبی، با سفسطه و توسل به شعبده بازی های کلامی، می کوشند نشان دهند که يک حکومت اسلامی دموکراتيک و پای بند به اعلاميه حقوق بشر ممکن است. حال آنکه هر آدم بی طرف و عاقلی می تواند بفهمد که تنها راه اجرائی کردن مفاد اعلاميه مزبور که آدميان و شهروندان را ـ با هر نوع عقيده و مذهب و جنسيت ـ در برابر حکومت يکسان می خواهد، «مذهبی و مکتبی نبودن حکومت» است. لذا همهء اعلاميه ها و بيانيه های اصلاح طلبان مذهبی کوشش برای به دست آوردن زمام قدرت است و نه استقرار حقوق بشر جامعه، هرچند که جسته و گريخته و با گوهری از درون متضاد از اين خواست نيز سخن می گويند. >>> ================ راه لایروبی" طویله اوژیاس" را بلدند! مسعود نقره کارآیا نسلی که به خیابان ها آمده است این نوع پاسداری از ولی فقیه و حکومت اسلامی را نمی خواند، نمی بیند و نمی فهمد؟ پاسداری ِ مجموعه ای که پس از سی سال هنوز به روشنی به نقش خویش در پیدایی و تداوم این حکومت اشاره نکرده اند، و نقدی صریح و جدی بر نقش شان در بروز این فجایع روا ندانسته اند اما امروز به خود اجازه می دهند فقیهانه به آنان که جان بر کف به خیابان ها آمده اند تا بساط حکومت وحشت و وحوش را بر چینند، فرمان پرهیز از شعارهای شاختار شکنانه بدهند. و شگفتا معلوم شان و ( معلوم مان) نیست که نسل جوانی که ایران و جهان را تکان داده است با چه زبانی باید بگوید: «آقایان! ما را به اندرزها و رهنمودهای فرسوده شما نیازی نیست...» >>> ================ آقای سحابی! کل این نظام باید برود! آقای عزت الله سحابی اخیرا طی نامه ای به ایرانیان در خارج کشور، ضمن دسته بندی ای مختلف و کاذب که به جهت تفرقه انداختن و حکومت کردن عنوان شده،از ما خواسته اند که تعامل کنیم! از ما که خود قربانیان خشونت رژیم جمهوری اسلامی هستیم خواسته اند خشونت نکنیم. ایشان البته در مصاحبه با روز آن لاین رسماً از جوانان خواسته اند که دست از شعار بر علیه آقای خامنه ای بردارند. از نامه ایشان پیداست که دنبال ختم تظاهراتهای ما در خارج و یا بی خاصیت کردن آنها هستند. جواب ما به آقای عزت الله سحابی شامل این موارد است... >>> ================
در جنبش اعتراضی جاری در کشور اگر چه ضرورت «دفاع متشکل» از مدتها پیش عیان شده بود، ولی شوربختانه نه تنها در سطح نظری این ضرورت همچنان بی پاسخ مانده، بلکه به عکس، در گفتار کلیشه ای و مسخ شده ای از «مبارزه ی بی خشونت» (که در متن گفتمان غالب تکثیر می شود)، دقیقاً رویه ای خلاف آن تئوریزه و تجویز می گردد. متاسفانه درک سطحی و غلطی که نسبت به « مبارزه ی بی خشونت» توسط تریبون های اصلاح طلبی و افراد و رسانه های همسو با آنان رواج یافته، تا کنون مانع از رشد دیالوگ عمومی در خصوص تفاوت میان «دفاع تشکل یافته» و « تهاجم سازمان یافته» شده است؛ به عبارتی این تفاوت نیز مانند آن «ضرورت»، در پس ظاهر «مجاب کننده» ی مذموم بودنِ خشونت گم گشته است. >>> ================ در این روزهای بحرانی و سرنوشت ساز روزی نیست که ما نشنویم که چرا جامعه جهانی و در راس آن آمریکا و اتحادیه اروپا از ایرانیان و تلاش آنان برای رهایی و آزادی از ننگ جمهوری اسلامی، آنچنان که شایسته است دفاع نمی کنند. ادعا و انتظاری که به نظر اینجانب فقط تا حدودی درست است. می گویم فقط تا حدودی، چرا که به نظر اینجانب انتظار اینکه جامعه جهانی بدون اینکه طرف معامله ای داشته باشد، بخواهد و یا اصولاً بتواند به ما ایرانیان کمکی بکند انتظاری است خام و بسیار بیمورد. >>>
اگر رسانه يي بخواهد به نام روشن کردن افکار عمومي اهداف جمهوري اسلامي را زير سوال ببرد، هيات نظارت او را سلب مجوز مي کند محمدعلي رامين معاون مطبوعاتي ورير ارشاد اگرچه محمدعلي رامين در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت حرف هايش نقل اتمام حجت با کسي نيست، اما آنچه در اين جلسه گذشت به مثابه اتمام حجت معاون مطبوعاتي وزير ارشاد با روزنامه ها، خبرگزاري ها و نشرياتي بود که ممکن است تا ديروز «از روي جهل به قانون مطبوعات مرتکب تخلفاتي شده باشند». به روايت رامين، فلسفهء نشست ديروز که گويا قرار است در آينده يي نزديک به طور منظم و هفته يي يک بار برگزار شود، بحث هايي بود که صبح در جلسه هيات نظارت پيش آمده بود و صحبت هايي که برخي اعضا درباره بي اطلاعي و جهل برخي اصحاب رسانه نسبت به قانون کرده بودند. بنابراين معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد، خبرنگاران را به دفتر کار خود در خيابان قائم مقام فراهاني دعوت کرد تا قانون مطبوعات را با ارائهء مثال ها و مصاديقي براي آنها شرح دهد، تا از فردا ديگر کسي مدعي نشود که مطبوعات آگاهي به قانون نداشته و از روي نا آگاهي از حدود اعلام شده تخطي کرده اند. معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در بخش نخست صحبت هاي خود، به فصل دوم قانون و رسالت مطبوعات اشاره کرد و گفت؛ «اگر رسانه يي رسالت رسانه يي خويش را انجام ندهد، عملاً مشروعيت و فلسفه وجودي اش لغو خواهد شد.» محمدعلي رامين با شمردن مواد اين فصل که صراحت بر «روشن کردن افکار عمومي»، «پيشبرد اهداف قانون اساسي»، «تلاش براي نفي مرزبندي هاي کاذب و تفرقه برانگيز»، «مبارزه با مظاهر فرهنگي استعماري» و «حفظ و تحکيم سياست نه شرقي نه غربي» دارد توجه مطبوعات را به طور خاص معطوف به تبصره اين فصل کرد؛ «هر يک از مطبوعات بايد حداقل در تحقق يکي از مواد فوق الذکر سهيم و با موارد ديگر به هيچ وجه در تضاد نبوده و در مسير جمهوري اسلامي باشد.» او سپس به مواد 45 و 4 قانون مطبوعات اشاره کرد و نظارت دقيق بر عملکرد آنها را جزء وظايف و اختيارات هيات نظارت برشمرد و گفت؛ «نظارت و حساسيت به اجراي دقيق رسالت مطبوعاتي وظيفه ذاتي معاونت مطبوعاتي است، بنابراين اگر رسانه يي بخواهد به نام روشن کردن افکار عمومي اهداف جمهوري اسلامي را زير سوال ببرد، قطعاً با رسالت مطبوعاتي خود مغايرت پيدا کرده و هيات نظارت او را سلب مجوز مي کند.» او سپس ادامه داد؛ «ماده چهارم صراحت دارد که هيچ مقام دولتي و غيردولتي حق ندارد براي چاپ مطلبي اعمال فشار کند، اما آنچه قانون دستور مي دهد ممکن است محدوديت ايجاد کند اما محدوديت قانوني هرگز سانسور نيست!»
================ |
دقت در ماهیت هر نظامی بر ما معلوم میكند كه برای برانداختنش باید به كدام راه رفت. از روز اول معلوم بود كه مركز ثقل این نظام تقدس است و برای خلاصی از شر مرده ریگ سیاسی خمینی باید این عامل را مهار كرد. بسیاری از این جهت كه رودررویی با این واقعیت برایشان دشوار بود نمی خواستند بدان نظر كنند. نظام هم از ترس گنگی كه تقدس در مردم برمی انگیخت، سود میبرد. ولی امروز خود حكومت با به كار گرفتن آخرین حربهٌ تقدس دو خدمت به ما کرده. اول اینکه همگان را وادار ساخته است تا به نقطه ای كه از آن رو برمیگرداندند چشم بدوزند و دوم اینکه نشان داده تواناییش چه اندازه محدود است و به این ترتیب بر ترس همه نقطهٌ پایان نهاده. >>>
ای روشنفکران! شما مسئول هستید! هر آنچه ایران در آینده از سر بگذراند، نطفهاش امروز در حال بسته شدن است. تمام صد سال گذشته اگرچه از سویی با همه تناقضهای موجود در فرهنگ جامعه ایرانی، صرف پرورش مفهوم مدرنیته گشت، لیکن جنین ابتری را نیز در خود پرورد تا سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی به دنیا آید و به سرعت به یک هیولا تبدیل شود. گویی اسطوره هزاران ساله زُروان و پسران دوقلویش در تاریخ معاصر ایران به وقوع پیوست: اهریمن زودتر شکم «زمان» را درید و به دنیا آمد! >>>
تنها نامی از نهاد مرجعیت مانده است از مهم ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تخریب نهاد مرجعیت شیعه بوده است. این تخریب در دورههای متفاوت، با سیاستهایی مختلف و با توجیهاتی متنوع صورت گرفته است. نهاد مرجعیت شیعه که در دوران پهلوی یک نهاد مستقل و بخشی از جامعهی مدنی به شمار میرفت با قدرت گیری روحانیت نخست به زمینه ساز، سپس به حامی و پس از آن به رانت خوار و زائده ی حکومت تبدیل شد. در این فرایند استقلال نهاد مرجعیت مخدوش و مرجعیت آن نیز به تدریج سالبهی به انتفاع موضوع شد. >>>
از خمینی تا ندا؛ آغاز و پایان یک انقلاب در مقایسه با دوام قدرت سیاسی دو انقلاب تاریخی دیگر؛ انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789، که ده سال بعد به انتها رسید، و انقلاب بلشویکی 1917 روسیه که تا سال 1990 ادامه یافت، انقلاب اسلامی سی سال پس از پیروزی و تصاحب انحصاری قدرت، اینک در میانه آن دو قرار گرفته است. نظام انقلاب اسلامی ایران، امروز در داخل با چالش گسترده مردم رو به رو است و در خارج با بحران مشروعیت. امروز بسیاری از ناظران محتاط جهان پایان دوران حکومت انقلاب اسلامی ایران را در سال 2010 نه تنها ممکن که حتی محتمل میبینند، انتظاری که سال پیش در این روزها نه معقول مینمود و نه ممکن. >>>
جناب آقای نوری علا در ارتباط با مقاله این هفتهء شما لازم است چند نکته را خدمت شما عرض کنم: 1. به نظر میرسد تجربهء تلخ انقلاب پنجاه و هفت یک نوع احساس پارادوکسیکل در شما به وجود آورده است. از یک سو به شدت نگران هستید تا مبادا کلاهی را که خمینی بر سرمان گذاشت این بار اصلاح طلبان مذهبی به سرمان بگذارند و از سوی دیگر تلخی فریب خمینی چنان، به حق، کامتان را تلخ کرده که اجازه نمی دهد از همین تجربه تلخ بیاموزید. شاید باید گفت شیر داغ چنان لب هایتان را سوزانده که اکنون حتی به ماست هم فوت میکنید تا مبادا بسوزاند. 2. به نظر من موسوی ِ اکنون بختیار سال پنجاه و هفت میباشد. آیا اگر در آن سال بجای رفتن زیر علم خمینی که شعار حد اکثری (شاه باید برود) میداد، میرفتیم زیر علم بختیار که ساواک را منحل کرد، مطبوعات را آزاد کرد و زندانیان سیاسی را رها کرد به چنین فلاکت سی ساله گرفتار میشدیم؟ من با سخن دکتر کامران موافق نیستم که "معما چو حل گشت..." در مرحله فعلی که رژیم حاضر به دادن کوچکترین امتیازی نشده چه بدیل دیگری بجز موسوی در صحنه مانده است؟. سیاست ورزی یعنی اینکه اکنون که ممکن نیست تمام خواست ها را بدست آوریم چه راهی وجود دارد تا با گرفتن نخستین امتیاز راه را برای گرفتن امتیازات بیشتر باز کنیم. 3. بدون شک بدیل جمهوری اسلامی ، جمهوری سکولار و عرفی خواهد بود، این را هم رژیم میداند و هم مبارزانی که فریاد "جمهوری ایرانی" سر دادند. مهم نیست که موسوی مذهبی هست یا نیست مهم این است که اگر حتی یک خواسته موسوی یعنی آزادی تجمعات بدست آید مردم آگاه و دانای ایران از همین روزنه استفاده خواهند کرد و فریاد جمهوری ایرانی سر خواهند داد. مردم امروز گله انسانهای سال پنجاه و هفت نیستند که عکس خمینی را در ماه دیدند. این مردمی که من در تظاهرات تهران دیدم به خوبی سیاست ورزی را میدانند و فریب شکل دیگری از حکومت مذهبی را نخواهند خورد. هارت و پورت افرادی نظیر این پنج نفر تاثیری در اراده مردم نخواهد گذاشت. مردم سالها هست که از این جماعت عبور کرده اند. ملی- مذهبی ها مردگانی هستند که حتی در زمان حیاتشان نیز قابلیت فاتحه خواندن هم ندارند.در آخر باید به شعاری که مردم میدهند اشاره کرد "موسوی بهانه است، کلّ نظام نشانه است". با سپاس فراوان.
اکنون که جنبش آزادیخواهی میهنمان را فرا گرفته و همرزمانمان برای برچیدن حکومت جمهوری اسلامی خون میدهند ، برآن شدم سکوتم را شکسته و به افشاگری بپردازم. این افشاگری را با خطرهایی که برای خود و خانواده ام در بر دارد، به آگاهی سازمانها و نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی میرسانم. >>>
ما وظيفه داريم نگذاريم کسی به سمت نيروهای مقابل برود امير خرم، عضو رندانی شدهء نهضت آزادی بهروز کارونی، از راديو فردا، از امير خرم، تحليلگر سياسی در تهران، که تا زمان تصميم نهضت آزادی ايران به خودداری از ادامه فعاليت، از اعضای رهبری آن به شمار می رفت، دو روز پيش از بازداشت شدنش توسط ماموران وزارت اطلاعات، در پاسخ اين پرسش که «فکر می کنيد اين نوع برخوردها با تشکل های سياسی که به دنبال راه حل های مسالمت آميز برای تغيير و تحول در جامعه ايران هستند، چه نتيجه ای در بر خواهد داشت؟» گفته است: «خود بنده در سال هشتاد يک دوره زندان را تجربه کردم. وقتی از زندان بيرون آمدم، يکی از همين آقايان اطلاعاتی پيش من آمد و به من گفت که سعی کنم ديگر فعاليت سياسی نکنم. من در آن زمان برای ايشان مثالی زدم که متاسفانه آن مثال هنوز هم مصداق دارد. به او گفتم که جمهوری اسلامی مانند يک قلعه است که جمعی در آن زندگی می کنند و جمعی هم بر اين قلعه حاکمند. گروه های قانونی مانند نهضت آزادی و ساير احزاب قانونی، مانند خندقی هستند که دور تا دور اين قلعه کنده شده است. رسالت و وظيفه ما به عنوان يک گروه اپوزيسيون اين است که هر کسی که از رفتار حاکمان قلعه ناراضی بود و خواست از قلعه بيرون برود، طبيعتا می افتد در درون نيروهای اپوزيسيون و ما وظيفه داريم نگذاريم آنها به سمت نيروهای مقابل بروند که نيروهای برانداز هستند و آماده جذب اين نيروها هستند تا عليه قلعه فعاليت کنند. من آن روز به آن مامور امنيتی گفتم که سعی نکنيد اين خندق را پر کنيد. چون وقتی شما اين کار را بکنيد، آنهايی که از درون اين قلعه فرار می کنند بر اساس جاده ای که شما برايشان ترسيم کرده ايد، مستقيم به سمت نيروهای برانداز می روند. الان هم همين پيام روشن و شفاف را می شود به آقايان داد. در شرايط بعدی و در فردای امروز که اين نيروهای پايبند قانون حضور نداشته باشند، کسانی سردمدار اعتراضات مردمی خواهند شد که ممکن است اساسا اعتقادی به نظام نداشته باشند.آن وقت است که نه از تاج، نشان خواهد بود و نه از تاجنشان . ما نگران اين هستيم».
اين عکس را نشان شيخ اجل سعدی داديم، فرمود: حق با ايشان است! زشت باشد دبيقی و ديبا / که بود بر عروس نازيبا
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 761 ـ پنج شنبه 17 دی 1388 ـ 7 ژانويه 2010
امام حسين در زندان جمهوری اسلامی
ما نياز به زمان داريم تا بتوانيم در بازجويي هايمان به نتايج و سرنخ هاي خوبي برسيم
چرا مهندس طبرزدی قبل از بازداشت خود بر اجتناب از خشونت تأکيد کرد
بیانیه های پنج به علاوه دو در قبال میرحسین موسوی
شماره 760 ـ چهار شنبه 16 دی 1388 ـ 6 ژانويه 2010
زنان کرايه ای در خدمت ولی فقيه
کوتاه و گويا تظاهرات عاشورا کار رقاصان غير مسلماني بود كه شعور نداشتند! آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز و نماينده ولي فقيه ده موردی که مردان را مجاز به ازدواج مجدد می کند
انکار هفده دی انکار تاريخ جنبش زنان ايران است
شماره 759 ـ سه شنبه 15 دی 1388 ـ 5 ژانويه 2010
برپائی ارگان ملی گذر از استبداد به دموکراسی برای تدارک و برگزاری انتخابات آزاد!
دربارهء خواسته های حداقلی جنبش سبز
عقب نشینی میرحسین موسوی و مطالبات جنبش اصیل مردم ایران سازمان چریکهای فدایی خلق ایران
در تشيع مرجع دينی را جايی نصب يا عزل نمی کند
فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980) قسمت هشتم ـ بحران سياسی و اقتصادی ترکيه را فرا می گيرد
شماره 758 ـ دو شنبه 14 دی 1388 ـ 4 ژانويه 2010
کردستان و جنبش سبز: سکوتی به بلندی فریاد
«جمهوری اسلامی دموکراتیک ایران»،
يا خیانت به جنبش سبز
هموطن! بهر دمکراسی تلاش / !با سکولاریسم و لائیسیته باش!
بیانیه هنرمندان درباره وقایع اخیر بیانیه ده نمکی،اکبرعبدی،حجت الاسلام پناهیان
شماره 757 ـ يک شنبه 13 دی 1388 ـ 3 ژانويه 2010
پيوندها: متن اعلاميه مهندس موسوی متن نامهء رضائی ================= ابهام آفرينی يک بيانيه ی سياسی!
لباس مخصوص وعلامت های مشخصه اهل ذمه فصل هفتم از کتاب «درد اهل ذمه»
|
================
================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== ===========
=========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |