بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

يک شنبه 13 دی 1388 ـ  3 ژانويه 2010

پيوند به ديگر مطالب مربوط به بيانيه

واکنش‌ها به بیانیه جدید موسوی

جمع بندی صدای آلمان

 

واکنش‌ها به بیانیه موسوی در ایران بسیار متفاوت است. در حالی‌که روزنامه کیهان بیانیه موسوی را نشانه‌ی "بن‌بست فتنه" خواند، اصول‌گرایان معتدل و اصلاح‌طلبان آن را زمینه‌ای برای برون‌رفت از بحران کنونی دانستند.

واکنش به بیانیه میرحسین موسوی بار دیگر این امکان را فراهم ساخت، تا که افراد و جریانات سیاسی مواضع خود پیرامون بحران کنونی در کشور را تدقیق و روشن کنند. در حالیکه بسیاری از حامیان جنبش سبز، محتوای بیانیه‌ و راه‌حل‌های پنج‌گانه‌ی موسوی را مثبت ارزیابی کرده‌اند، در نیروهای موسوم به اصول‌گرا دو برخورد متفاوت و متناقض با این بیانیه شکل گرفته است. اصول‌گرایان معتدل بیانیه موسوی را آغازی برای برقراری وحدت ملی تلقی کرده‌اند، اما اصول‌گریان تندرو و حامیان دولت احمدی‌نژاد آن را "انباشته از فریب و سفسطه" دانسته‌اند.

 

حمله شدید کیهان به بیانیه موسوی

کیهان به عنوان یکی از مخالفان سرسخت جنبش سبز، که مدیرمسئول آن نماینده آیت‌الله خامنه‌ای است، می‌نویسد: «میرحسین موسوی پس از ۵ روز سکوت نسبت به حرمت‌شکنی بی‌سابقه اوباش ضد‌انقلاب در روز عاشورای حسینی، بیانیه‌ای عمرسعدی صادر کرد و هتاکان به ساحت امام حسین علیه‌السلام را "مردم خداجو" خواند.»

کیهان با نسبت دادن "فریب‌کاری و سفسطه" به میرحسین موسوی، وی را «عنصری بازی‌خورده و آلت دست آمریکا، انگلیس و اسراييل» نامید و به تکرار برخی از شعارهای تظاهرکنندگان حامی دولت در روز چهارشنبه پرداخت. کیهان همچنین با حمله به سایت‌ها وافراد اصول‌گرایی، نظیر محسن رضایی و سایت آینده، آنها را مسبب "شایعه‌پراکنی و تحریکات" رسانه‌های خارجی در کشور دانست.

 

حسینیان: وحدت خیانت است

روح‌الله حسینیان، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس و یکی از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «اگر منظور از وحدت، وحدت با سران فتنه است، که همچنان بر طبل مخالفت و ایستادگی در راه شیطانی خود می‌کوبند، این وحدت خیانت به ملت است.» حسینیان با رد بیانیه موسوی در خطاب به محسن رضایی گفت، «آقای رضایی ظاهراَ در راهپیمایی مردم تهران شرکت کرده، اما به شعارهای یکپارچه آنان که خواستار برخورد قاطعانه با سران فتنه بودند شاید نشنیده و یا به درستی آن را درک نکرده‌اند.»

وی با اشاره به محورهای مشترکی نظیر بحران و مشکلات اقتصادی در بیانیه موسوی و نامه رضایی به آیت‌الله خامنه‌ای مدعی شد، «این امر نشان‌دهنده آن است، که این گونه خواسته‌های غیرقانونی و احیاناَ شعارهای حقی که اراده باطل از آنها صادر شده، در یک مرکز مشترک برنامه‌ریزی می‌شود و از حلقوم افرادی خاص خارج می‌شود.» وی در پایان گفت‌وگو از محسن رضایی خواست، که از «اقدامات خود دست برداشته و به دامن ملت بپیوندد.»

اغلب ارزیابی‌های دیگر اصول‌گرایان تندرو شبیه موضع‌گیری‌های خصمانه ائمه جمعه نظیر جنتی، علم‌الهدا، شبستری و واعظ طبسی در قبال جنبش سبز است.

 

استقبال اصولگرایان معتدل

به دنبال نامه‌ی محسن رضایی به رهبری و ارزیابی مثبت وی از بیانیه اخیر موسوی، "عماد افروغ" نماینده اصول‌گرای مجلس هفتم نیز در تحلیلی بیانیه‌ی موسوی را زمینه‌ای برای آشتی ملی قلمداد کرده است. وی می‌نویسد: «بیانیه آقای موسوی و تاکید بر محورهایی که مورد تردید برخی از جناح‌ها و فعالین سیاسی بود را به فال نیک می‌گیرم، بطور خلاصه در این بیانیه با صراحت از قدرت‌های بیگانه مستکبر، افراد بدنام، جریان‌های منحوس از جمله منافقین ابراز انزجار شده و بر هویت اسلامی-ملی و مخالفت با سلطه بیگانگان و وفاداری به قانون اساسی تصریح شده است.»

افروغ در پایان تاکید می‌کند، تنها با "برسمیت شناختن دیدگاه‌های متفاوت و سلایق متکثر"می‌توان به کمک چهره‌های معتدل در اوضاع امن و آسوده، از شرایط کنونی به سلامت عبور کرد.

سایت "خبرآنلاین"، نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس، نیز حمله به نامه‌ی رضایی و توهین و تمسخر مواضع دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی جناح‌های تندرو و «محافل سیاسی داخل کشور» را با نظرات افراطی «رسانه‌های ضدانقلاب» در خارج مشابه دانسته است.

سایت "آینده" نیز در تحلیلی به برخورد سازمان‌یافته به نیروهای معتدل اصول‌گرا خبر داده و از وجود "ستادی پنهان" برای منزوی کردن عقلا و طرد معتدلین نظام از سوی افراطیون داخلی پرده برداشته است.

 

پشتیبانی اصلاح‌طلبان

اغلب سایت‌های و چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و جنبش سبز بیانیه هفدهم موسوی را ستوده و آن را راهکاری برای برون‌رفت از بحران کنونی دانسته‌اند. برخی از چهره‌های حامی جنبش در خارج نظیر محسن مخملباف و محسن سازگارا با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن پشتیبانی از موسوی، تفسیر خود را از بیانیه هفدهم اعلام کرده‌اند. به گفته این دو تن، بیانیه‌ی موسوی «اتمام حجت با تمام کسانی است که دل به اصلاح این نظام بسته‌اند.» اطلاعیه تاکید می‌کند، که موسوی همچنان دولت احمدی‌نژاد را نامشروع می‌داند و بر تغییر قانون انتخابات و برگزاری انتخابات آزاد پافشاری می‌کند. اطلاعیه در نکته‌ی پایانی متذکر شده است، که بیانیه موسوی باید «به عنوان کف مطالبات مردم» تلقی شود.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی، بیانیه موسوی را انداختن توپ در زمین رف مقابل ارزیابی کرده است. آقای عبدی، به وبسایت خبری فرارو گفت: «به طور كلی آقای موسوی كار خوبی انجام دادند و توپ را در زمین طرف مقابل انداختند.» وی در مورد کسانی كه بیانیه موسوی را عقب‌نشینی می‌دانند اظهار داشت: «استفاده از كلمه عقب نشینی، استفاده بیجا و نامناسبی است».

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5076918,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com