بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

سه شنبه 15 دی 1388 ـ  5 ژانويه 2010

 

در تشيع مرجع دينی را جايی نصب يا عزل نمی کند

هاشمی رفسنجانی

 

در پی اعلام جامعهء مدرسين قم مبنی بر مرجه نبودن آيت الله صانعی، سايت خبرگزاری ايلنا، طی گزارشی از سخنان بسيار معنادار هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، خبر داده است که او، با اشاره به زندگی مراجع در تاريخ تشيع، گفته است که: در تاريخ شيعه هيچ‌گاه مرجعی توسط جايی نصب يا عزل نشده است.

به گزارش ايلنا، جمعی از دانشجويان درس ”‌مسائل سياسی و اقتصادی نفت ايران“ در رشته علوم سياسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب صبح دوشنبه با آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی ديدار و برخی سئوالات خود درخصوص اين درس را مطرح کردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار، در پاسخ به سئوالی در خصوص رابطه جبهه ملی و آيت الله کاشانی پس از ملی شدن صنعت نفت، گفت: پيروزی ايران در ملی کردن صنعت نفت مديون همکاری و هماهنگی آيت الله کاشانی و دکتر مصدق بود ولی پس از پيروزی به دليل اختلافاتی که در نحوه اداره برخی مسائل بروز کرد دولت مصدق تضعيف و در نهايت به دليل جدايی از آيت‌الله کاشانی سقوط کرد. در بررسی اين موضوع نقش رابطه مسائل ملی با مذهب در قدرت سياسی قابل رويت است.

وی در پاسخ به سئوال ديگری درخصوص رابطه نفت و انرژی با قدرت، تاکيد کرد: در عرصه بين‌المللی امروز نفت در کشورهای دارای تکنولوژی و پيشرفته ايجاد قدرت سياسی مضاعف کرده است و آنها با اعمال ماليات‌های سنگين برای دولت‌های خود توليد هزاران محصول صنعتی از اين ماده ارزشمند ايجاد درآمدی به مراتب بيش از کشورهای توليدکننده می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: عمده کشورهای توليدکنده نفت به دليل عدم استفاده مطلوب از اين ماده پر ارزش و نقش منفی سياست‌های کشورهای استعمارگر در اين کشورها، نتوانسته‌اند از اين سرمايه ملی به نحو مطلوب در اداره کشور خود استفاده کنند و بهره اصل از اين ماده را کشورهای پيشرفته می‌برند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درخصوص نحوه استفاده بهينه از درآمدهای نفتی تاکيد دارد: مجمع تشخيص مصلحت نظام در سياست‌های کلی که به تاييد مقام معظم رهبری نيز رسيد تعيين کرد تا هزينه جاری کشور ظرف ۱۰ سال از درآمدهای نفتی منقطع و از منابع مالی ناشی از نفت به عنوان يک سرمايه برای توسعه کشور استفاده کنيم.

وی ادامه داد: عمل به اين سياست می‌تواند اين ثروت عظيم را در اختيار توسعه و پيشرفت کشور قرار دهد و مسائل و مشکلات ناشی از استفاده غيربهينه از اين ماده را حل کند که البته تاکنون اين سياست محقق نشده است.

هاشمی رفسنجانی در جواب به پرسش ديگری در خصوص رابطه تحريم ايران با قيمت نفت در عرصه جهانی تاکيد کرد: کشورهای سلطه‌گر اکنون از سرمايه‌گذاری در صنعت نفت ايران جلوگيری می‌کنند و اين تحريم موذيانه، درآمد نفتی ايران را در ساليان آينده کاهش می‌دهد و آنها اگر بتوانند توليد نفت را در برخی کشورهای منطقه افزايش دهند شايد به دنبال تحريم خريد نفت ايران باشند و در غير اين صورت می‌تواند بر قيمت نفت تاثير مضاعف گذارد که البته اقتصاد جهانی امروز تحمل چنين تحريمی را ندارد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درخصوص وجود رانت در صنعت نفت کشور گفت: در فضايی که تمرکز امور اقتصادی در دستان دولت باشد اين رانت وجود دارد و راه حل موجود در دنيا اين است که دولت سياستگذار باشد و امور اقتصادی به مردم واگذار شود.

وی تاکيد کرد: در سياست‌های کلی اصل ۴۴ که مجمع آن ‌را تدوين و به تصويب مقام معظم رهبری رسيد تعيين شد تا سالی ۲۰ درصد از فعاليت‌های اقتصادی دولت به مردم واگذار شود که در صورت اجرای صحيح اين موضوع، می‌توانست ظرف ۵ سال فضای سالم و رقابتی در عرصه اقتصادی کشور با حضور مردم تبلور يابد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اين پرسش که علل اقتصادی و سياسی واگرائی ميان ايران و کشورهای حوزه خليج فارس چيست؟ تاکيد کرد: پيروزی انقلاب و تاثير مردمی آن در منطقه، نگرانی‌هايی در برخی حاکمان اين کشورها ايجاد کرد و کشورهای غربی نيز برای کاهش خطر رژيم صهيونيستی در افکار عمومی منطقه به اين نگرانی‌ها دامن زدند.

وی تصريح کرد: جنگ تحميلی و حمايت برخی از اين کشورها از رژيم بعث، روابط ميان ايران و برخی اين کشورها را دچار مشکل کرد که پس از جنگ در جهت همگاريی قدم‌های مثبتی برداشته و نتايج مطلوبی حاصل شد ولی اکنون شاهد روابط مطلوب و قابل قبول نيستيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی در خصوص تفسير نظريه زوال دولت در ديدگاه ابن خلدون تاکيد کرد: اکنون با وجود نظام‌های دمکراسی در دنيا و انعطاف ‌پذيری اين دولت‌ها در مقابل خواست و اراده مردم و تعيين دوره‌های زمانی در انتخاب روسای کشورها اين نظريه معنا و مفهوم گذشته را ندارد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص دليل عدم استفاده ايران از ذخاير نفت خزر گفت: استفاده از اين ذخاير با توجه به عمق زياد آب در اين دريا نياز به فن‌آوری پيشرفته دارد و ايران درخصوص دستيابی به اين فن‌آوری‌ها قدم هايی را برداشته است که در حال تکميل است.

وی تلاش برای گرفتن سهم واقعی ايران از منابع عظيم ذخاير نفتی در اين منطقه را پر اهميت عنوان کرد و گفت با رايزنی و پيگيری می‌توانيم به حق خود در منابع نفتی موجود در اين دريا دست يابيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی در خصوص رابطه معکوس افزايش درآمدهای نفتی و دمکراسی در کشورهای نفت‌خيز تاکيد کرد: اين موضوع در تاريخ بعضی از کشورهای نفتی اتفاق افتاده است و لزوما به اين معنا نيست که هميشه اين اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطر نشان کرد: ثروت نفت می‌تواند وجود داشته باشد ولی دولت‌ها همواره بايد خود را نيازمند مردم و احزاب و همچنين نهادهای مردسالار ببينند.

هاشمی رفسنجانی تصريح کرد: افزايش قيمت نفت در کشورهايی که سطح سواد سياسی مردم بالا باشد و حقوق خود را مطالبه کنند تبديل به عاملی برای پيشرفت و آبادانی خواهد شد.

وی در پاسخ يکی از دانشجويان که در مورد نقش مرجعيت در فقه شيعه و اقدام اخير جامعه مدرسين حوزه علميه قم در رد صلاحيت يک مرجع سئوال کرد، گفت: مرجعيت همواره به عنوان شخصيت‌های پرنفوذ و تاثيرگذار در عرصهء دينی و سياسی مردم حضور ارزشمند و غيرقابل انکار داشته‌اند. ولی هميشه استقلال خود را حفظ کرده و غير وابسته به دولت‌ها و با اتکاء به مردم حضور داشته‌اند.

هاشمی تاکيد کرد:در مطالعه زندگی مراجع در تاريخ تشيع هيچ‌گاه مرجعی توسط جايی نصب يا عزل نشده بلکه مردم با تشخيص خود و پرداخت وجوهات فرد مناسب به عنوان مجتهد را انتخاب کرده‌اند.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com