t

سال ششم ـ  شمارهء 1296 ــ  دوشنبه 16 ارديبهشت ماه 1392 ـ 6 ماه مه 2013

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث (نيش)     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

سکولاريسم نو «اصلاح طلبی در حکومت اسلامی» را دشمنی با سکولار دموکراسی می داند

سيد محمد خاتمی: ما مدعی هستیم اصلاحاتی که ما می‌گوییم از رواج سکولاریسم و افول دین در جامعه و اذهان و رفتار ايرانيان جلوگيری می کند.

*************************

تفسير «پیک نت» در مورد انتخابات:

هر روز که خامنه ای و فرماندهان سپاه به تعلل در تصمیم قطعی برای عقب نشینی در برابر هاشمی و خاتمی و طیف اصلاح طلبان ادامه می دهند، فرصت بیشتری به رحیم مشائی و احمدی نژاد می دهند.

از سخنان رهبر حکومت اسلامی در سخنرانی اول فروردین 92 در مشهد:

«انتخابات در کشور ما مظهر "حماسهء سیاسی" است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛

مظهر آبروی نظام است... دشمنان ملت ایران همیشه سعی کرده‌اند انتخابات را از شور و هیجان بیاندازند؛ برنامه ‌ریزی کرده اند که مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی باز بدارند؛ مردم را دلسرد کنند، مردم را ناامید کنند. همیشه دشمنان ما سعی کردند این انتخابات را بی‌‌رونق کنند... گسترش مشارکت و حضور گستردهء مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند.»

حقوق شهروندی در نظام الهی

گفتگو با آیت الله خامنه ای

گفتگوگر: رضا حقیقت نژاد

در سال های اخیر یکی از مهم ترین اتهامات مطرح شده علیه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نقض حقوق شهروندان ایران بوده است. او بارها با همین دلیل، از طرف بسیاری از ایرانیان و غیر ایرانیان محکوم و سرزنش شده ولی چنین آرایی، تاثیری در روش حاکمیت وی پدید نیاورده. به نظر می رسد رهبر ایران بر این باور است که الگوی نظام تحت نظرش، برآمده از یک مجموعه معرفتی دینی و منطبق با دستورات الهی است و چنین نظامی نمی تواند تحت تاثیر افکار و عقائد دست ساخته بشری، بخصوص انسان غربی، تغییر کند. در گفت و گوی فرضی پیش رو، کوشیده ام با طرح 12 سوال و گزینش عینی جواب ها از مجموعه سخنرانی های 24 سال گذشته آیت الله خامنه ای، مبانی مدنظر وی را به تصویر بکشم، مولفه هایی که از سال 68 تاکنون، نه از نظر فرم و نه محتوا، تغییر خاصی نکرده اند.

دمکراسی و دولت اسلامی نزد موحدین آزادیخواه

جوابی به آقای سام قندچی

سازمان موحدین آزادیخواه ایران

در رابطه با اصطلاحات اسلامی (و نیز همۀ اصطلاحات) باید دقت کافی به خرج داد و آنها را دقیقاً و در جای خودش استعمال نمود، و گرنه اوضاع مُلتبس و بهم می ریزد. برای مثال، موحدین آزادیخواه نگفته اند که سکولارها «کافر» هستند! ممکن است سکولارهای کافر وجود داشته باشند (که آن هم ملزوماتی دارد و فهم دین توحید و وصول بلاغ مبین و انکار آن یکی از آنهاست). و لکن کافر بودن شامل هر کسی نمی شود، ولو اینکه کسی تصور نماید که کافر است! و جالب اینکه کسانی خود را کافر پنداشته اند و لکن بیشتر انتقادات شان نسبت به امر دین و مذهب بیانگر مواضع توحیدی و آیات قرآن بوده است (چه در آنچه مخالف اش بوده و چه در آنچه طالب اش بوده اند).

هدايائی از دارالخرافه

حمیدرضا رحیمی

* احمدی نژاد: «به من گفتند تو یک چیزیت می شود»./ - آفتاب

تحشیهء فدوی: خیلی تخفیف داده اند، برادر احمدی نژاد!

* مشایی: «ما از چه چیزی منحرف شدیم؟!» /بهار نیوز

تحشیهء فدوی: از خط مالروی امام(ل)!..

فرمانده نيروي انتظامي: «ساخت بازداشتگاه‌هاي جديد ربطي به انتخابات ندارد»./بهار

تحشیهء فدوی: این چه فرمایشی ست؟ پس ملت کتک خورده را کجا ببرند، برادر اسماعيل احمدي‌مقدم؟>>>

 

باورهاى دروغين

جمشيد قراجه داغى

متأسفانه اين "ما"ئی كه گنجى از آن سخن می گوید دامنه اى گسترده دارد. اين "ما" نمايانگر يک ساختار و بستر فرهنگي ست كه تقيّه را جايز مي شمارد و خود حاصل قرن ها ارعاب مذهبى است كه با خشونت مسلط مي شود و با ارعاب و تهديد اين تسلط را حفظ مي كند؛ ارعابى كه قرن ها باعث ركود فكرى و بى نقشى و بى اعتمادى مردم ما شده است و از ما ملتى ساخته است كه هيچ مسئوليتى در باره شوربختى خود نمى پذيريم. چندى پيش يك سرى گفتار جالب و آموزنده را در بارهء تجربهء تركيه و ايران با مدرنيته (از مجموعه نشست هاى انجمن فلسفى اگورا در دانشکده تورنتو) از طريق اينترنت دنبال مي كردم. در بين اين گفتارهاى با وقار كه با نكته سنجى هاى بسيار و آموزنده  توأم است به يک سخنرانى برخوردم  كه  بنظر من متأثر از چند باور دروغين است و چون اين باورها را در ايجاد شرايط امروز ما پر نقش مي دانم نتوانستم از آنها بدون چالش بگذرم.

پیری زودرس یک انقلاب

علی امیری، نویسندهء افغان و استاد دانشگاه ابن سینای کابل

از انقلاب اسلامی به رهبری آیت‌الله خمینی در ایران، درست، سی و سه ‌سال می‌گذرد. عدد سی و سه مانند عدد هفت و ده و دوازده معنای رمزی و سمبلیک دارد. سی و سه رمز جوانی و اقتدار است. در کتاب مقدس آمده است که مسیح در سی وسه سالگی به صلیب کشیده شد. و دربهشت مردان همیشه سی وسه ساله‌اند، یعنی در اوج توانایی و نیرومندی. اما انقلاب اسلامی ایران درست درسن و سالی که باید اوج اقتدار و جوانی‌اش باشد، پیر و فرتوت شده است.

جدایی دین يا بی دينی يا هر دو از سیاست؟

محمد نادعلی (کامران)

«واقعاً وقتی یک نفر با عنوان خواهر یا برادر بسیجی، برای امر به معروف و نهی از منکر، به خود اجازه می دهد افرادی را دستگیرکند ویا آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهد، چه فکر می کند؟» در تمام ادیان و مذاهب، و حتی در میان بی دینان، یک وجه مشترک وجود دارد و آن اینکه هیچ انسانی به انسان دیگری برتری ندارد؛ من با علم بر اینکه این امر یک موضوع اخلاقی و انسانی ست، سوال بالا را مرور می کنم و مورد آنالیز قرار می دهم.

شبکه های اجتماعی، مانع یا محرک انقلاب؟

گفتگو با نوید حسن پور

گفتگوگر: آزاده معاونی

تصور رایج این است که اینترنت نقطه کور دیکتاتور مدرن است. اینترنت قلمروی است که در فضای گرگ و میش آن مخالفت با حکومت بدون اینکه به چشم بیاید جریان می‌یابد، جایی که یک صفحه فیس‌بوک مصری قیامی را به راه می‌اندازد که حکمرانی سی ساله حسنی مبارک را پایان می‌دهد. بر این مبنا، دولت هایی مثل چین فضایی به شدت پلیسی را بر اینترنت حاکم می‌کنند و در ایران مقامات مضطرب صحبت از اینترنت حلالی می‌کنند که ایران را به طور کامل از جهان پیرامونی جدا می‌کند. ولی اگر اختلال در ارتباطات نتایج عکس به بارآورد و مخلفت با حکومت و اقدام انقلابی را سرعت بخشد چه؟

قایم موشک بازی در سایت ها!

)نگاهی به سوء استفاده از اسامی مستعار(

محمد هادی

از جمله عوارض جانبی و نه چندان خوش آیند اینترنت در طیف اپوزیسیون، استفادۀ بی رویه و بعضاً فریبکارانه برخی از فعالین سیاسی و  نیز  عوامل ریز و درشت رژیم از اسامی مستعار می باشد. در این زمینه بایستی توجه داشت که  نفس استفادهء معقول و منطقی از اسم مستعار در حد انتخاب فردی و یا ملاحظات امنیّتی مورد نظر نیست  ضمن آنکه خود نگارندۀ این سطور- با استفاده از اسم مستعار- اصولاً و اخلاقاً نمی تواند خرما خورده دیگران را منع  رطب نماید! موضوع فراتر از دلایل شخصی و خصوصی، بیشتر  سوء استفاده های فریبکارانه از اسامی مستعار،  در تشدید هر چه بیشتر شک و بدبینی در جامعه ایرانی مدِ نظر است آنهم جامعه ای که در سطح ملّی هنوز از زیر آوارِ طاقت فرسای فریب و خدعۀ خمینی کمر راست نکرده است!

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

4 ارديبهشت 1392

ضرورت سیاست ورزی کلان

فریدون احمدی

«بدیل سوسیالیستی» یا تقلای «چپ» برای به حساب آمدن!

محسن نوربخش

مواضع جناح های سياسی

سعید برزین

کانديدا نمی شوم و از کسی حمايت نمی کنم، اما...

محمد خاتمی

آیت‌الله‌های اخته!

تیم خلیج فارس در سايت خليج فارس

ایمان مرگبار

چیکدم آکیول

ترجمه مینو الوندی

تا کی زن می خواهد «وسیله» بماند؟!

مهدی رضائی ـ تازيک

حملهء اسلامگرایان به خوابگاه دختران دانشجوی تونس

شهرزادنیوز

در نکوهش اولويت دادن به تخصص!

وحید یامین پور ـ رجا نيوز

6 ارديبهشت 1392

معنای رد کردن اصلاح طلبی چيست؟

سام قندچی

در شناخت دو گونه اصلاح طلبی

جمعه گردی اسماعيل نوری علا

اپوزيسيون در آستانهء انتخابات

گفتگو با اسماعيل نوری علا

مسابقه انتخابات با شرکت چهار تیم

الاهه بقراط

چند دستگی ِ سرآمدان سیاسی

آرین فعال  در: «وینِرتسایتونگ»

حماسه سیاسی یاهراس ازبحران ؟

مهدی رود

دربارهء لغو مراسم اعطای

«جایزهء  نوروز» در تهران

بیانیهء بنياد ميراث پاسارگاد

موانع و راهکارهای

همبستگی ملی جمهوريخواهان

سخنرانی فرهنگ قاسمی

بی یاوری مردم سوریه!

شهباز نخعی

چرا چین از اصلاحات طفره می رود؟

جاناتان لوین

ترجمهء م . مهران

9 ارديبهشت 1392

ایران قبل از انتخابات

کنوت مِلِنتین ـ در «یونگه ولت»

ترجمه از سايت «ایران در جهان»

توهمات علی خامنه‌ای

مجيد محمدی

چرا انتخابات، چرا خاتمی

و کدام خاتمی؟

مهدی نوربخش

سیاست مزورانهء

تحریم و عدم مشارکت

برزویه طبیب

عقب نشینی رژیم

تقی روزبه

دارند پدرم را ذره ذره

زجرکُش می کنند!

میترا پورشجری

توصیهء ویژهء پوتین به غرب

خبرگزاری فارس

«ویرایش»  و غلط های ديگر...

حمیدرضا رحیمی

چرا (فقط) انتخابات آزاد؟

جمشيد اسدی

11 ارديبهشت 1392

به مناسبت روز جهانی کارگر

اطلاعیه همبستگی ملی

 جمهوریخواهان ایران

 

ولایت فقیه چینی

سیامک مهر (محمدرضا پورشجری)

نویسندهء وبلاگ گزارش به خاک ایران ـ ارسالی از زندان مرکزی کرج

ایران در بحرانی هولناک

محمدعلی مهرآسا

نقش رهبری در نظام را

با تعداد رای نمی‌سنجند!

محمد جواد لاريجاني

پیرامون پنجمین همایش جمهوری

 خواهان لائیک – دموکرات

گفتگو با مهرداد درویش پور

نخستين دو گفتگو با رضا پهلوی، در سمت سخنگوی شورای ملی ايرانيان

گفتگوی نخست در برنامهء افق، به مديريت سيامک دهقانپور

گفتگوی دوم در برنامهء آخرين لحظه، به مديريت شهرام همايون

دمکراسی، مطبوعات

و رسانه های همگانی

بررسی مختصری از تاریخچه مطبوعات و رسانه های همگانی

در اروپا، آمریکا و ایران

ن. نوری زاده

13 ارديبهشت 1392

دو نقطهء قوت و ضعف بزرگ شورای ملی ایران

حسین باقرزاده

تسلیم در برابر دمکراسی سکولار؟!

سازمان موحدین آزادیخواه ایران

(پيوند به نظر سام قندچی)

سکولار دموکراسی؛ مأموريتی زمانمند

اسماعيل نوری علا

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهانی

راهش، پیگیری خواست‌های

سی سال پیش است!

الاهه بقراط

هزینهء آمریکا ستیزی خامنه ای

شاهین فاطمی

هاشمی برای کنترل خامنه‌ای می‌آید؟

بخش تحلیل سايت خودنویس

کاری از کيانوش رمضانی

مناسبت روز جهانی کارگر

کارنامهء سیاه حکومت

شهباز نخعی

مجازات با لباس زنانه

آزاده دواچی

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t