بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 6 ارديبهشت ماه 1392 ـ  26 آوريل 2013

معنای رد کردن اصلاح طلبی چيست؟

سام قندچی

از جمعه سی ام فروردين ماه، سايت سکولاريسم نو در بالای صفحه نخست خود اين عبارت را درج کرده است: «سکولاريسم نو "اصلاح طلبی در حکومت اسلامی" را دشمنی با سکولار دموکراسی می داند».

شخصا به رغم مخالفت با «اصلاح طلبی ارتجاعی»(1) خود را يک «اصلاح طلب» می دانم و اکثريت «سکولار دموکرات» های ايران را نيز اصلاح طلب مي شناسم. قبلاً هم مفصلاً در اين مورد نوشته ام و از کساني که با اصلاح طلبی مخالفند سؤال کرده ام که معنای مخالفت شان يا اين است که طرفدار «انقلاب در ايران» هستند (که در آن صورت بايد راه انقلاب را توضيح دهند و اينکه چگونه عملکرد خود را اقدامی در آن سو می دانند) و يا اينکه بايد خواستار «جنگ با ايران» باشند! اين همان مقاله ای که در آن مفصلاً نظرم را توضيح داده ام و دوست عزيزم دکتر اسماعيل نوری علا آن را با عنوان بهتر ِ "کنفرانس پراگ و اصلاح طلبی مترقی" يک ماه و نيم پيش در سکولاريسم نو منتشر کرد:

http://www.ghandchi.com/753-prague-conf.htm

«اصلاح طلبی»، چه «مترقی» باشد و چه «ارتجاعی»، به اصطلاح «در حکومت اسلامی» است چرا که دولت در ايران همين جمهوری اسلامی است. اگر کسی نخواهد اين حکومت را از طريق اصلاحات تغيير دهد در آن صورت يا خواستار انقلاب است يا که در پی جنگ. مضافاً آنکه، کسی که حتی سکولار انقلابی است باز هم چطور می تواند اصلاح طلبان مترقی را دشمن سکولار دموکراسی قلمداد کند؟

به هر حال هر دو اين مسائل برايم سؤال هستند، بويژه سؤال اول که «اگر کسی با اصلاح طلبی مخالف است معنايش را چرا روشن نمی گويد که طرفدار انقلاب است و يا جنگ؟»، و «اگر گزينه اول در کار است چرا توضيح نمی دهد که قرار است چگونه انقلاب صورت گيرد؛ يعنی راه انقلاب چيست و خود اين نيرويی که به انقلاب معتقد است در 34 سال گذشته چه اقدامی در راستای انقلاب انجام داده است؟»

معنای مفاهيمی نظير «اصلاحات» و «انقلاب» در علم سياست بسيار روشن است و نمی شود با بازی با اين کلمات بحث اصلی را مخدوش کرد. اگر کسی با جريان معينی که «اصلاح طلبی ارتجاعی» را دنبال می کند مخالف است نبايد «اصلاح طلبی» يا «انقلاب» را بطور کلی از معنا تهی کند بلکه بايد بر «ترقی خواهی» (2) تأکيد ورزد!

به هر حال، همانطور که در مقالهء مورد اشاره در بالا نوشته ام، اگر نظر اينجانب يعنی تلاش برای اصلاحات غلط باشد و راه انقلاب درست باشد در آن صورت آنهائي که به راه انقلاب معتقدند لازم است با شفافيت اعلام کنند که چنين هدفی را دنبال می کنند، همانگونه که سازمان چريک های فدايی خلق در دوران شاه هدف خود را به روشنی انقلاب اعلام کرد و برای آن سازماندهی کرد نه آنکه جنگ و کودتا را بنام انقلاب به مردم ايران ارائه کند.

به امید جمهوری آینده نگر  دموکراتیک و سکولار در ایران،

سی ام فروردين ماه 1392

April 19, 2013

پانويس:

1. اصلاح طلبي ارتجاعي

http://www.ghandchi.com/249-ReactionaryReformism.htm

2. ترقی خواهی در عصر کنونی- متن کامل - ويرايش دوم

http://www.ghandchi.com/352-taraghikhahi.htm

http://www.ghandchi.com/760-reformism-animosity.htm

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه