t

سال ششم ـ  شمارهء 1291 ــ  چهارشنبه 4 ارديبهشت ماه 1392 ـ 24 آوريل 2013

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

سکولاريسم نو «اصلاح طلبی در حکومت اسلامی» را دشمنی با سکولار دموکراسی می داند

از سخنان رهبر حکومت اسلامی در سخنرانی اول فروردین 92 در مشهد:

«انتخابات در کشور ما مظهر "حماسهء سیاسی" است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است...

دشمنان ملت ایران همیشه سعی کرده‌اند انتخابات را از شور و هیجان بیاندازند؛ برنامه ‌ریزی کرده اند که مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی باز بدارند؛

مردم را دلسرد کنند، مردم را ناامید کنند. همیشه دشمنان ما سعی کردند این انتخابات را بی‌‌رونق کنند...

گسترش مشارکت و حضور گستردهء مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند.»

ایمان مرگبار

چیکدم آکیول

ترجمه مینو الوندی

بوکو حرام در زبان «هوسایی»  به معنی «حرام بودن تعلیم و تربیت غربی» است. این جریان حوالی سال دو هزار در شمال نیجریه پا گرفت و در ابتدا بیشتر یک جریان اعتراضی بود که با گذشت زمان رادیکالیزه شد. تخمین زده می شود که این سازمان بنیادگرا در حدود سه هزار عضو داشته باشد که بیشتر آنها مردان جوان بیسواد هستند. بوکو حرام در صدد آن است که با عملیات تروریستی و بی ثبات کردن کشور، به هدف اش، که ایجاد یک حکومت اسلامی است، نزدیک شود.

تا کی زن می خواهد «وسیله» بماند؟!

مهدی رضائی ـ تازيک

چند وقت پیش به نوشته کوتاهی از رمان نویسنده معروف عرب و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت، نجیب محفوظ، برخوردم؛ نوشته ای که در آن نویسنده با زیبایی هر چه تمام تر نشان می دهد که زن در جامعهء عرب هنوز به "فردیت" و "فاعلیت" دست نیافته است؛ چرا که فاقد اراده است و این "دیگری" ست که خط قرمزها و محدویت ها را برای او تعیین می کند. زنان ما نیز راه بسیار طولانی برای رسیدن به"فردیت" و "فاعلیت" دارند. از مارکس این جمله بسیار نقل شده است که "آزادی زن آزادی جامعه است!" و من شخصاً معتقدم که تا زمانی که زن به استقلال مالی نرسد همچنان "وسیله" خواهد ماند!

حملهء اسلامگرایان به خوابگاه دختران دانشجوی تونس

شهرزادنیوز

اسلامگرایان افراطی زنان جوان در یک خوابگاه دانشجویی را با پرتاب سنگ و بطری مورد حمله قرار دادند تا جشن توأم با رقص و موسیقی آنان را بر هم بزنند. به گزارش خبرگزاری اتریش، دختران دانشجو شامگاه روز چهارشنبه 17 آوریل در خوابگاهشان واقع در بخش «بردو»، در پایتخت کشور، نمایش هفتگی رقص و موزیک خود را شروع کرده بودند که دهها تن از سلفی ها به خوابگاه حمله کردند. به گفته یکی از دانشجویان، آن‌ها شیشه‌های پنجره ها را شکسته و سنگ و بطری به طرف دانشجویان پرتاب کردند. دانشجویان مجبور شدند برنامه خود را تعطیل کنند. دانشجوی دیگری گفت که این حمله تلفاتی نداشت و کسی هم دستگیر نشد؛ اگرچه پلیس در محل بود، اما اقدامی علیه اسلامگرایان نکرد. مدیریت خوابگاه اعلام کرد که سلفی ها دخترانی را که لباس غربی می‌پوشند و سیگار می‌کشند و یا با دوست پسر خود بیرون می روند، مورد تهدید قرار داده اند.   (آرشيو)

در نکوهش اولويت دادن به تخصص!

وحید یامین پور ـ رجا نيوز

نگرش تکنوکراسی که از دههء 20 تا 30 میلادی رواج پیدا کرد، نگرشی است در عرصه اداره امورات جامعه  که اصالت را به تخصص و تکنیک می‌دهد. در مفاهیم جامعه‌شناختی هم عمدتاً به کسانی که در مدیریت و سیاست‌گذاری‌ها به تخصص تکنیکی اولویت می‌دهند تکنوکرات گفته می‌شود. همین انگاره در عرصهء بین الملل به جامعه ما نیز رسوخ کرد. البته کشور ما در دهه شصت به دو قطب چپ و راست سنتی تقسیم می‌شد. این جریان‌های سنتی هم عمدتا یا در میان مجاهدین تعریف می‌شدند و یا در میان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون. اما در اوایل دهه 70 با تغییرات سیاسی که در کشور رخ داد صحنه تقسیمات سیاسی کشور به چ‍پ و راست مدرن تغییر یافت.

 

ضرورت سیاست ورزی کلان

در پاسخ به وظایف ملی وسراسری در شرایط بحرانی

(متن سخنرانی در کنگره سازمان فدائیان اکثریت)

فریدون احمدی

محصور و منحصر کردن امر «اتحاد چپ در ایران» به «اتحاد چپ سوسیالیستی»، چپی که از دیروزش بریده اما هنوز پا بر جایگاهی در امروز استوار نکرده، در بهترین حالت، سمت گیری به سوی تبدیل شدن به نیرویی دو ـ سه  درصدی در ایران است. این می تواند یک انتخاب آگاهانه باشد اما دیگر سخن از تاثیر بر "وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور" گزافه است. در ایران،  گرایشی که، در نگرشی کلی، می تواند «گرایش سوسیال دموکراسی» ارزیابی شود،  نیروی اصلی و بزرگ اما پراکندهء مدافع آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی است. این نیرو بالقوه می تواند، با حفظ پرچم عدالت اجتماعی، مدافع پیگیر آزادی و دموکراسی باشد و اعتماد از کف رفتهء مردم به پایبندی این نیرو به دموکراسی و آزادی را بازسازی کند.

«بدیل سوسیالیستی» یا تقلای «چپ» برای به حساب آمدن!

محسن نوربخش

با نگاهی گذرا به صحنهء سیاسی ایران و تشدید بحران در روابط بین قدرت های امپریالیستی و رژیم جمهوری اسلامی از یکسو و ابعاد گسترش یابندهء خشم و تنفر عمومی مردم از کلیّت جمهوری اسلامی، به نظر می رسد که حداقل یکی از دلایل نشست نیروهای "چپ" و "کمونیست" این است که این سازمان ها و نهاد ها با دیدن فضائی که نیروهای امپریالیستی در برخورد به جمهوری اسلامی بوجود آورده اند، سرنگونی جمهوری اسلامی را در دستور روز نیروهای امپریالیستی دانسته و تصمیم گرفته اند دور هم جمع شوند تا با هم دیگر اتحاد بکنند. این تحرّک برای "اتحاد" در ضمن بدنبال برگزاری چند کنفرانس برای "آلترناتیو سازی" توسط نیروهای امپریالیستی صورت می گیرد...

مواضع جناح های سياسی

سعید برزین

برای حامیان دولت، این هفته با تهاجم بزرگ سیاسی احمدی نژاد در سمنان آغاز شد ولی با یک مراسم بی روح و غیر سیاسی در ورزشگاه آزادی پایان گرفت. نحوه فعالیت حامیان دولت حاکی از آن است که احمدی نژاد و حامیان اش احتمالاً قدرت پاسخگویی به حملات سیاسی رقبای خود را ندارند و تنها می توانند به شکل گیری یک موج غیر منتظره سیاسی در میان مردم و به نفع خودشان امیدوار باشند. احمدی نژاد در حمله به رقبای اصولگرا گفت"کسانی که سنگ اندازی می کنند عددی نیستند" و "کسی فکر نکند که از هفتاد میلیون بهتر می فهمد".

کانديدا نمی شوم و از کسی حمايت نمی کنم، اما...

محمد خاتمی

خبرنگار سياسی «انتخاب» کسب اطلاع کرده که پس از وقوع برخی اتفاقات مانند فيلتر شدن سايت کمپين دعوت از سيد محمد خاتمی و برخی نگرانی ها از احتمال رد صلاحيت اش، او در آخرين جلسهء اصلاح طلبان، با بيان اينکه «اگر اتفاق خاصی نيافتد کانديدا نخواهد شد و هيچ فعاليت انتخاباتی نيز نخواهد داشت». گفته که احتمالاً به صورت رسمی اعلام خواهد کرد که او نيز «مانند بقيه، تنها يک رأی دارد و آن يک رأی نيز متعلق به کسی است که اصلاح طلبان بر آن اجماع می کنند». از سوی ديگر، بيان اين نظرات از سوی خاتمی باعث ناراحتی محمد رضا عارف، معاون اول دولت دوم خاتمی که قصد دارد خود را بعنوان کانديد اصلاح طلبان مطرح کند، شده است. خبرنگار «انتخاب» در اين مورد کسب اطلاع کرده که عارف، در اعتراض به عدم اجماع بر وی، نامهء تندی به خاتمی نوشته که متقابلاً رييس جمهور سابق ايران، پاسخی مشابه به او داده است.

سکولاريسم نو: از کرامات اين عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، يعنی آقای محمدرضا عارف، آن که در سفر اخير خود به استان مازنداران و در دیدار با فعالان دانشجویی این استان، در پاسخ به اين پرسش که «در صورتی که مطمئن شوید در انتخابات تقلب صورت گرفته، چه اقدامی انجام می‌دهید؟» گفته است: «تدبیر بر این است که اگر مطمئن شویم در انتخابات تقلب صورت گرفته، جوانان به خیابان نیایند!»

آیت‌الله‌های اخته!

تیم خلیج فارس در سايت خليج فارس

فقط این آیت‌الله منتظری بود که با شجاعت اعلام کرد که «خامنه‌ای در حد مرجعیت نیست و حق هم ندارد فتوا بدهد.» می‌دانیم که پس از این سخن منتظری چه بر سر او آمد، اما دیگر مراجع و روحانیون ارشد قم نیز در پشت پرده به انتقاد از انتصاب خامنه‌ای به مرجعیت پرداختند. اطلاعاتی‌ها که در بیوت این روحانیون انواع و اقسام شنود را کار گذاشته بودند، به گوش خامنه‌ای رساندند که دیگران نیز مخالف مرجعیت شما هستند، اما خامنه‌ای پاپس نکشید و پروژه اخته‌سازی آیت‌الله‌ها و نیز مرجع‌سازی را پی ریزی کرد.

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

23 فروردين 1392

حذف امامزاده‌هایی که با مردم ارتباط

 روحی و معنوی برقرار نکرده باشند!

غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف

و امور خیریه استان تهران

چند و چون ِ چهار سال ِ به هدر رفته

جمعه گردیها ـ اسماعيل نوری علا

«اگر خاتمی خودش بخواهد...»

حشمت الله طبرزدی

رقابتِ سرنوشت ‌ساز ِ «خواص

 بی‌خاصیت» و «عامه‌ی مردمان»

فرهاد جعفری

تکرارِ عادت به نام سیاست

الاهه بقراط

جابجایی محمود با محمد یا محسن یا..!

شهباز نخعی

كتابخانۀ داروغه دوزخ!

ايراندخت دل آگاه

چلبی ایدئولوژیک!

اسماعیل هوشیار

26 فروردين 1392

حضور اصلاح طلبان مفيد است

مصطفی پورمحمدی

تغییر تاکتیک اصولگرایان

مجتبی حسینی ـ سايت «اعتماد»

اصلاح طلبان در انتخاباتی آزاد و

 سالم دغدغهء رأی ندارند

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی

اعلام موجوديت ستاد

«آفتاب صبح امید»

جهت حمایت از سید محمد خاتمی

همراه با توضیحات زهرا اشراقی

تهديد به رد صلاحيت؛

هراس از خاتمی

مرتضی کاظمیان ـ راديو فردا

عوام فریبی و همسویی

با منافع بیگانگان

هوشنگ کردستانی

مردمانی که «آرزوهایشان به بردگی

 کشیده شده‌است»

مجيد محمدی

نامه ای به آقای بنی صدر

امیرحسین آمویی

 دروغ و پندار نادرست،

بلای جان ما ايرانيان

آريوبرزن داريوش

ویژگی جامعهء شکوهمند اسلامی

و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

28 فروردين 1392

صحنه را خالی کنيم،

ظالمان عرصه را پر می‌کنند

محمد خاتمی

انتخابات چگونه و خاتمی چه کند؟

تقی رحمانی

نمونه ای از برنامه اپوزیسون

خط استقلال و آزادی

گفتگو با ژاله وفا

گفتگوگر: یوحنا نجدی

هگلیست چپ انقلابی

در گرامیداشت یاد محمود عبادیان

ن. نوری زاده

نسل کشی پنهان

کیت والاس

برگردان: ساغر غیاثی

ستاد مبارزه با چرندیات!

فرناز سیفی ـ دویچه وله

هزاران نفر در اسپانيا

خواهان پايان سلطنت شدند

راديو زمانه

طلبه ها چگونه صیغه می کنند؟

سايت شهروند يار، به نقل از یک طلبه ـ وبلاگ رضا تاران

30 فروردين 1392

اصلاح طلبان بیایند،

مشایی رد صلاحیت شود!

گفتگو با علی مطهری

رهبر دیگر به من اعتماد ندارد

هاشمی رفسنجانی

برای مردم یا کنار «تیم رهبر»

علیه «تیم احمدی نژاد»؟!

الاهه بقراط

سربازان وظیفه، سیاهی لشگرِ

 همیشگی نهادها و مجامع حکومتی

مجيد محمدی

مشایی، «کلک مرغابی ِ» احمدی نژاد؟

فرّخ حیدری

در تلويزيون انديشه چه گذشته است؟

گفتگو با فرامرز فروزنده

در سوگ هفتصد میلیارد دلار مرحوم

شاهین فاطمی

«سال رسوایی سیاسی و اقتصادی»!

شهباز نخعی

ميل به فرادستی، بليهء بزرگ مبارزه

آريوبرزن داريوش

ذهن باز؛ ويژگي هاي انديشمند انتقادي

حسن قاضي مرادي

2 ارديبهشت 1392

گزارش دستگاه اطلاعاتی

به خامنه ای و بلبشوی شدید

سايت انقلاب اسلامی

اگر خاتمی رد صلاحیت شود، حاکمیت

 دیکتاتوری را انتخاب کرده است!

محمدرضا خاتمی

سرمايهء اصلاح‌طلبان!

علی شکوری‌راد

وضع مطلوب ما با آنچه که هم اکنون حاکم است تفاوت دارد

گفتگو با اکبر اعلمی

انتخابات، یک قرار داد اجتماعی

کاظم علمداری

تبعيض نهادينه شده و قانونی،

ابهام و اعمال سليقه در انتخابات

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

«دلواپسی» و بقيهء اضطراب ها

حمیدرضا رحیمی

انتخابات، تناقضِ نظام

 و شروع یک سر فصل

محمود خادمی

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t