بازگشت به خانه

 

مکتوبات فدوی

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

دوشنبه 26 فروردين ماه 1392 ـ 15 ماه آوريل 2013

 

ویژگی

فدوی، چه خوانندگان محترم ضد انقلاب خوش شان بیاید یا نه، دوباره می گوید که بی خودی نیست که از مقام معظم رهبری، ادامه الله ایامه و نصر اعلامه و اجری بالخیر اقلامه، اینقدر خوشش می آید!.. معظم له، هر سال با صرف چند کلمهء ناقابل، مانند سال کار مضاعف همت مضاعف، یا سال سرمایهء ملی تولید ملی، و اخیراً سال حماسهء سیاسی و اقتصادی،  ُامّت را بقول عوام big time و بعبارت خودمان، شدیداً سرِکار می گذارد. از مهم ترین ویژگی این نامگزاری های داهیانه، آن ست که در جامعهء شکوهمند اسلامی ما، دقیقاً بر عکس آنچه که معظم له اراده فرموده است، اتفاق می افتد که این خود از معجزات منسوب به حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواح العالمین له الفداء(عج) است!..

زیاده جسارت است.

 

سنجش

فدوی یک روز باید وقت کند و بنشیند جوامع شکوهمند اسلامی و جوامع منحط و عقب ماندهء خاج پرستان، لعنةالله علیهم اجمعین، را با هم مقایسه، و موارد افتراق را البته به سود دین حنیف، و بمنظور عبرت خوانندگان محترم ضد انقلاب، یادداشت کند؛ لکن تا آن زمان، امروز به یک فقرهء جزئی، اشاره می کند که ربطی هم به شيطنت مألوف او دارد. فی المثل، در بلاد کفر و زندقه، که شوربختانه بوئی از اسلام عزیز نبرده اند،ُ امّت خاج پرست می تواند رئیس جمهور خود را استنطاق و، عنداللزوم، به زیر بکشد؛ لکن در جامعهء شکوهمند اسلامی، ُامّت همیشه در صحنه، در این باب همیشه غایب است! و اگر هم دست از پا خطا کند، اگر در ایران اسلامی باشد،افزون بر وهن دین، به رئیس جمهور برگزیدهء آقا نیز اهانت کرده، و به گزارش سایت رادیو فردا، بشرح زیرشدیداً مورد رأفت اسلامی قرار می گیرد:

«گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که امین نیایی‌فر، دانشجوی ممتاز مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، به اتهام توهین به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران، روز دوشنبه در زندان اوین 30 ضربه شلاق خورد».

و نیز:

«پیمان عارف، روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و از اعضای سازمان دانش آموختگان جبهه ملی که به اتهام توهین به "رییس جمهور" از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به تحمل دو سال و نیم زندان تعزیری، 74 ضربه شلاق و محرومیت مادام العمر از هر گونه فعالیت مطبوعاتی و حضور در تشکل‌های سیاسی محکوم شد.... پیش‌تر در شهریورماه امسال حکم شلاق سمیه توحیدلو، فعال سیاسی و دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران اجرا شده بود». ایرانیان - انگلستان

و اگر در مصر اسلامی باشد تقریباً در همان حدود، لکن جای شکرش باقی ست که دستکم از شلاق عجالتاً خبری نیست!:

«باسم یوسف، پزشک طنزپرداز مصری که این روزها به خبرسازترین چهره مصر تبدیل شده است. دلیل این خبرسازی، احضار او از سوی دادستانی به اتهام توهین به محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، و به سخره گرفتن دین است». العربیه

لکن بقول آن بزرگوار "عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی". یعنی احوط آن است که فدوی به بقول برادران، سیاه نمائی نکرده، قدری انصاف به خرج داده و اعتراف کند که همهء دیکتاتوران گرامی خاورمیانه، در برخورد با همکاران طناز وی، تا این حد خشن نیستند؛ نمونهء دم دست اگر خواسته باشید، همین نمایندهء مقام معظم رهبری، ادامه الله علوّه، در سوریه - برادر بشار اسد خودمان است، که فقط به شکستن دستان علی فرزت کاریکاتوریست سوری، بشرح زیر اکتفا فرمود:

باری - حسن ختام این مختصر، نقل جملهء دیگری از همکار مصری فدوی و به نقل از همان منبع است:

«باسم یوسف تاکید کرد قانونی که مجوز پی گرد با اتهام ''اهانت به رئیس جمهوری'' را می دهد، قانونی ''فاشیستی'' است»./العربیه

زیاده «ارز»ی نیست!..

 

قید مکتبی

تا آنجا که فدوی بیاد دارد، قید در انواع گوناگون خود، از جمله قید مقدار، قرار است چیزی به مفهوم فعل اضافه کند یعنی شما بفرمائید که فلان تعداد یا مقدار از فلان چیز را ملاحظه  کرده اید، استمال ین ویژگی، البته در عرصه های دیگر به این سادگی ها هم نیست، لکن برادران، کثرالله امثالهم، از پس آن بعون الله براحتی بر می آیند، توضیح زبر این عکس زیر را ببینید تا بعرض فدوی برسد:

«حجاب تقلیل یافتهء یک مهمان خارجی!»

 و در ادامهء خبر برای اینکه لذت کامل اش را ببرید:

«به گزارش بولتن نیوز به نقل از حدید؛ این خانمی که در تصویر مشاهده می کنید ظاهراً یکی از مهمانان خارجی! کشورمان است که روز اول حضور در ایران برای خود حجاب سفت و سختی! (البته به زعم خود) برای خود تدارک دیده بود که ظاهراً پس از چند روز ماندن در تهران و دیدن وضعیت حجاب در این شهر ترجیح داد فهمید که آنقدرها هم نباید به خود سخت بگیرد و با یک روسری شل و شلوار لی و چکمه (البته نه به قصد تبرج!) می توان در تهران سر کرد! حالا باید دید که این خانم با دیدن وضعیت برخی حجاب ها در تهران در روزهای آتی چه خواهد کرد!»

زیاده ارزی نیست!..

 

پای درد دل مردم دارالخُرافه

اشاره: پیام ها همگی واقعی و برگرفته از جراید ِ شریفهء دارالخُرافه است، پاسخ ها اما از فدوی ست.

7834---0911: بعد از چند سال مستاجري و خانه به دوشي در حال ساخت يك خانه بدون ستون هستم! چرا كه نه پول بتن كاري و نه پول آهن دارم. فقط دعا كنيد خدا به ما صبر و سلامتي بدهد.

فدوی: فدوی حرفی ندارد، شما که از دست برادران، کثرالله امثالهم، به خدا ملتجی شده اید، چرا یکباره کار را یکسره نکرده و از الله، عز اسمه، بجای صبر، سقف نمی خواهید، برادر  7834---0911؟!

 

9772---0912: حضرت رسول اكرم(ص) مي فرمايند: هر وقت بهار را ديديد بسيار از قيامت ياد كنيد. خوش آن دمي كه بهاران قرارمان باشد / ظهور مهدي زهرا بهارمان باشد. اللهم عجل لوليك الفرج.

فدوی: ای شیطان کوچک! داری به برادر احمدی نژاد و توابع گوشه می زنی، که این روزها معلوم نیست بچه علتی صلای بهار در داده اند، برادر 9772---0912!

 

0142-0913: هر وقت سيلي خوردي بگو يا زهرا(س)، هر وقت دستت را بستند بگو يا علي(ع) هر وقت بي ياور شدي بگو يا حسن(ع)، هر وقت آب خوردي بگو يا حسين(ع)، هر وقت شرمنده شدي بگو يا عباس، اما اگر تشنه شدي، آب نخوردي، بي ياور شدي، دستت را بستند، سيلي خوردي، شرمنده شدي بگو: امان از دل زينب. يا عقيله العرب يا زينب.

فدوی: اینطور که شما دارید عقب عقب تخته گاز می روید، که به دیوار می خورید، برادر 0142-0913!... باری فدوی ملقمهء فوق را، لنگان لنگان به استحضار رساند، لکن پیش از آنکه یا زهرا(س) را بگوید، سیلی متعلقه را از معظم له خورد!، هنوز یاعلی(ع) را هم نگفته بود که دست و پایش با دستار مبارک معظم له، بسته شد و قس علیهذا..، خدا خیرتان بدهد برادر 0142-0913 که فدوی که عمودی و سالم ُمشرّف شده بود، افقی و شل و پل برگشت!..

 

4951-0912: در سريال يك تكه زمين كه از شبكه دوم پخش مي شود يكي از هنرمندان (د-ا) كه درحال وضو بود متأسفانه وضويش را از دست چپ آغاز كرد. اين جاي بسي تأسف و تأثر دارد.

فدوی: فدوی بی احتیاطی کرد و مراتب را، در شرایطی نه چندان مساعد به شرف عرض رساند؛ چندان متغیر شدند که نزدیک بود بی فدوی شوید، برادر 4951-0912!. سپس برادر سلحشور را - که سر بریده می دارد دوست -  مأمور فرمودند که آن بازیگر نابکار را بقول عوام live تعزیر کند، و سایر پرسنل شاغل در استودیو از آبدارچی به بالا را نیز، از نظر دور ندارند.

 

خانم مرضيه پور- رشت: چرا صدا و سيما در پخش سخنان مسئولان نظام كه بعضاً آگاهي بخش و بسيار مفيد به حال مردم است را پخش نمي كند. مثلاً، آقاي رئيس جمهور در رشت بيش از 40 دقيقه دربارهء نماز و اهميت آن سخنراني كرد اما صدا و سيما حتي يك دقيقه از آن را پخش نكرد.

فدوی:  والله برادر شهروند، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق- م) دروغ چرا؟.. تا اعدام آ آ آ آ.. کاری که ایشان کردند کار آخوند و کشیش و از این قبیل است و فکر کردند شاید ایشان جسارت است، رئیس جمهور باشد!

 

بلغار: زيرنويس هاي رسانه ملي مي تواند مزين به احاديث و روايات ائمه معصومين و پيامبر اكرم(ص) باشد. لطفا اين موهبت الهي را از مخاطبين خود دريغ نكنيد.

فدوی: هیهات منّ الذله!.. یعنی می خواهید بگوئید که برای استفاده از احاديث و روايات ائمه معصومين و پيامبر اكرم(ص) حاضر نیستید به مسجد و حسینیه و از این قبیل یا تشریف ببرید؟ یعنی اخبار و احادیث هم بقول خاج پرستان، لعنة الله علیهم اجمعین، باید بقول عوام "to go " باشد؟

 

كچاني- اصفهان: چرا آقاي سيدحسن خميني در مراسم تجديد ميثاق هيئت دولت با امام(ره) در حرم مطهر حضور نداشتند. به ايشان يادآوري كنيد كه آقاي احمدي نژاد چه بخواهيد چه نخواهيد رئيس جمهور است او به پشتوانه 25 ميليون رأي وقتي به استاني سفر مي كند صدها هزار نفر به استقبالش مي روند.

فدوی: فدوی برای ابلاغ فرمایش شما به سید حسن(ع) خمینی(ل) شخصاً به مقعد مطهر مراجعه نمود؛ لکن هنگام قرائت پیام شما، مقعد مطهر * به میزان 6/5 درجهء "ریش" ِتر لرزید و نزدیک بود بی فدوی شوید، برادر کچانی!

---------------------

* لطفاً تا آجر و یا سوسک نشدید، غلط چاپی "مقعد" را به "مرقد" اصلاح فرمائید!

 

يك بازنشسته فرهنگي – شهرري: دو گلايه از مسئولان بيمه خدمات درماني دارم: 1- چرا براي تمديد دفترچهء بيمه بايد از كل ايران به ميدان فاطمي تهران مراجعه كنيم. 2- لطفاً علت كاهش تعداد برگه هاي دفترچه بيمه از 24 برگ به 12 برگ را توضيح دهيد.

فدوی: مراتب در فاصلهء بین دو قیلوله بعرض رسید؛ فرمودند که در یک بررسی کارشناسانه،هر دو موردی که شما اشکال قلمداد کرده اید، عمدی و بمنظور تأمین سلامتی بیشتر شما، اعمال شده است. فدوی اظهار بیضه کرده و خواستار توضیح بیشتر شد. افزودند که فقرهء اول، که افزون بر لاغری که اجر دنیوی آن است، با سعی بین مروه و صفا که اجر معنوی آن است نیز، قابل مقایسه است. در باب فقرهء دوم فرمودند که کاهش تعداد برگه هاي دفترچه بيمه از 24 برگ به 12 برگ باشد نیز گفتند که در صورت اجرای فقرهء اول، کمتر بیمار می شوید و برگه های کمتری نیاز دارید، برادر بازنشین!

 

0861---0914: از مسئولين بازرسي و نظارتي درخواست مي شود با كساني كه اقدام به خريد گوسفندان مردم در اردبيل به قيمت بالاتر از واقعي و انتقال آن به عراق و تركيه و... مي نمايند برخورد نمايند.

فدوی: مراتب در مجالی، جهت اطلاع و اقدام لازم، به آگاهی مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، رسید فرمودند که چون در مملکت دمکراسی اسلامی حاکم است، فلذا احوط آن است که نخست از گوسفندان استعلام شود.

 

ايراني: به شكر خدا ارتش سوريه توانسته تروريست ها را مقتدرانه درهم بكوبد و در حال حاضر شديدترين درگيري ها در حلب است كه علت آن هم دخالت مستقيم تركيه در اعزام تروريست به اين كشور است. يعني تركيه از پايگاه اينجرليك با كمك سيا سيل محموله هاي تسليحاتي را به مقصد حلب روانه مي كند تا تروريست ها را تقويت كند. حال كه نيروهاي مردمي وارد عمل شده اند و آمريكا مي بيند كه ورق برگشته صحبت از برادركشي در سوريه را راه انداخته است. به نظر مي رسد تهران و دمشق نبايد از اين گونه فريبكاري ها غافل باشند و بايد هوشيارانه عمل كنند.

فدوی: مراتب با قید چندین فوریت به شرف عرض خاک نعلین عنبر آسایشان رسید؛ قدری متغیر شده و فرمودند که شما دیگرلازم نیست سرود یاد مستان بدهید، برادر ضد ایرانی!

 

9155:0916: در بيست و چهارمين سالروز شهادت پاسدار محمد رضا جليليان خطاب به خيل شهداء عرض مي كنيم ما رفتني شده ايم ولي شما شهيدان ماندني هستيد. پس نتيجه مي گيريم كه برنده واقعي در زندگي شهدا هستند. روحشان شاد و يادشان گرامي باد.

فدوی: حاضر و غایب هم بلد نیستی برادر 9155:0916؟

 

منتظري از نجف آباد اصفهان: چند ماه پيش در شهر نجف آباد اصفهان با چشمان خود ديديم كه يكي از دامداران گاو شيرده خودش را به كشتارگاه فرستاد و گوشت آن را به فروش رساند. به اين كار او اعتراض كردم در جواب گفت قيمت علوفه بالا رفته و نگهداري گاو به صرفه نيست......

فدوی: قدری جانب انصاف را نگهدارید، برادر منتظری! همیشه هم اینطور نیست. گاوهای فراوانی هستند که علیرغم افزایش بهای علوفه، نگهداری شان شدیداً صرف می کند، اصلاً گور پدر تحریم های خاج پرستان. علوفه نباشد، ساندیس که هست، برادر منتظری!

 

6224---0916: چرا بايد در شهرستان شوشتر چند نفر سارق مسلح بتوانند از بانك تجارت اين شهر در فاصلهء 50 قدمي كلانتري مبلغ 38 ميليون تومان وجه نقد به سرقت ببرند.

فدوی: مراتب در فاصلهء بین دو قیلوله بعرض رسید؛ در بازدم فرمودند اشکال به ضرس قاطع همانست! فلذا دستور فرمودند که کلانتری مذکور، بجای دیگری منتقل شود،برادر 6224---0916!

 

8740:0917: به آقاي احمدي نژاد رياست محترم جمهوري عرض مي كنم پنج سال اول كارتان را خوب درخشيديد اما متاسفانه بعد از آن چنين نبود. دوست داريم مثل قبل باشيد و مديريت كنيد تا دشمن شاد نشويم.

فدوی: مراتب در مجالی که عازم مبال بودند بعرض، جسارت است، رئیس جمهور رسید؛ ضمن پوزش و ابلاغ تحیات گفتند که به مدیریت جهان معتاد شده اند و ناگزیرند ساعات کار خود را برای مدیریت مملکت و مدیریت جهان جهانی تقسیم کنند، برادر 8740:0917!

 

4582-0915: باغ قلهك تهران با اينكه در اجاره انگليسي ها مي باشد براي پس گرفتن آن چندين سال است به زحمت افتاده ايم، حال تصور كنيد اگر زمين هاي كشاورزي به قطري ها فروخته بشود چه مصيبتي خواهيم داشت.

فدوی: هیچ طوری نمی شوند، آنها از خودمانند، برادر 4582-0915!

 

4559-0911: در تاريخ 12/5/91 بخش خبري 30/20 و ساير بخش ها صحنه اي از ادرار كردن دوچرخه سواران را نشان داد كه هيچ ضرورتي نداشت. اين نوع قبح زدايي ها آن هم از طريق رسانه ملي كشور چه معنايي دارد؟

فدوی: مراتب بمنظور تنبه مسؤلین، به آگاهی برادران ذیربط رسید؛ فرمودند دوچرخه سواران مذکور، تازه مایه کاری حساب کرده اند زیرا آن بزرگواران، بقول عوام "پی پی" داشتند که با پادرمیانی مسؤلان، به ادرار رضایت دادند، برادر! 4559-0911.

 

2375---0918: چرا براي جذب و استخدام به هر كجا مراجعه مي كنيم اظهار مي دارند ما جذب خانم داريم؛ مگر آقايان حق حيات ندارند و مگر نه اينكه اقتصاد خانواده وابسته به مردان است؟ نكند اين هم مثل بسياري از آداب و رسوم دگرگون شده و اقتصاد خانواده به خانم ها سپرده شده است؟

فدوی: این چه فرمایشی ست؟ اقتصادی وجود ندارد که کسی به آن سپرده شود یا نشود، چرا که فتوای حضرت امام(ل) که فرمود: "اقتصاد مال خره" همچنان به قوت و اعتبار خود، باقی ست، حال اگر شما همچنان اصرار دارید که به آن حیوان نجیب سپرده شوید، فدوی حرفی ندارد، برادر2375---0918!

 

يک شهروند: قيمت لبنيات 45 درصد افزايش پيدا كرده، آن وقت مي‌گويند 6 درصد حقوق كارمندان اضافه شود. آيا اين انصاف و عدالت است؟

فدوی: مراتب در مجالی بعرض رسید؛  بعد التحیه و السلام و پس از صدور چند آروغ ستاره دارفرمودند: بسمه تعالی، بله!

 

يك شهروند: آيا اين درست است كه مردم بعد از 32 سال پرداخت حق بيمه به سازمان تامين اجتماعي از ساعت 4 بعد از نيمه شب در كنار پياده رو كنار بيمارستان لبافي نژاد درازكش بخوابند به اميد اينكه مسئولان 8 صبح سركار بيايند و به 30 نفر شماره بدهند كه معلوم نيست نوبت برسد يا نه؟!

فدوی: بعرض رسید.  فرمودند البته که درست نیست. لازمست که سرپا بخوابند، برادر شهروند!

 

صادقي: بيمارستان تأمين اجتماعي شهريار با آن عظمت و بزرگي و با آن همه كارمند يك نمازخانه ندارد كه مردم و حتي خود كارمندان بتوانند نمازهاي يوميه خود را بخوانند.

فدوی: عجب! بقول آن شاعر ضد انقلاب:

جای آنست که خون موج زند در دل لعل

زین تقابل که خزف می شکند بازارش!

مراتب با قید 75 فوریت به شرف عرض رسید. معظم له که به رقّت قلب اشتهار جهانی دارند، دستور فرمودند کارمندان اطاقی را که تعداشان کمتر است، خارج از نوبت اعدام فرموده و اطاق آنان را نمازخانه کرده و ایشان را نیز از دعای خیر فراموش نفرمایند. التماس دعا.

 

فروزان از تهران: سال 86 براي خريد خودروي پروتون در شركت زاگرس خودرو ثبت نام كردم. اما نه تنها اين خودرو را نمي دهند كه پولمان را نيز پس نمي دهند! لطفاً رسيدگي شود.

فدوی: شما باید متولد بعد از انقلاب شکوهمند هستید، برادر فروزان وگرنه فرمایش خردمندانهء حجت الاسلام قرائتی را بیاد می آوردید که همان ابتداء انقلاب فرمود: اگر توانستید چیزی را که به آخوند داده اید، پس بگیرید!

 

حسين متقي – اصفهان: لطفاً ادارهء كل ثبت اسناد كشور پاسخ دهد كه چه تفاوتي ميان فارغ التحصيل دانشگاه در رشته علوم قرآن و حديث و حوزه كه در انتخاب سردفتران ازدواج علوم قرآن حديث و حوزه را مي پذيرند ولي دانشگاه را نمي پذيرند.

فدوی: مراتب بعرض رسید. فرمودند مسؤلین بی تقصیرند، برادر حسین (ع) متقی. اشکال از خودتان است که از همان ابتدا، نرفتید حوزهء علمیه!

 

يك شهروند: در تالار سبز، واقع در فاز يكم شهرك غرب، هر شب مراسم عروسي برگزار مي شود و يكي از برنامه هاي آن ها، تيراندازي است. اين برنامه باعث سلب آسايش همسايگان، به خصوص سالخوردگان و بيماران مي شود.

فدوی:مراتب به آگاهی مبادی ذیربط رسید،در پاسخ فرمودند که عروسی انقلابی همینطور است برادر شهروند.  بقول آن شاعر ضد انقلاب: گر تو نمی پسندی تغییر ده قضا را!

 

آب پيكر از لاهيجان: از مسئولان خواهشمند است كه از اول مهرماه به دانش آموزان و دانشجويان بدحجاب اجازه ورود به مدارس و دانشگاه ها را ندهند.

فدوی: فرمایش حضرتعالی با تأیید مقام معظم رهبری اجرا، لکن مدرسه خلوت شد!. در این لحظه، مقام معظم  رهبری دام الذمه دارند در بدر دنبال جنابعالی می گردند. فدوی پیشنهاد می کند که تا دیر نشده به یکی از کشورهای ترجیحا ً غیر همسایه، پناهنده شوید.  و من الله التوفیق

 

يک شهروند: وزير محترم آموزش و پرورش با تعداد زيادي بازرس ويژه كه به مدارس سطح شهر تهران اعزام مي كند چگونه متوجه نمي شود دبيرستان دولتي... واقع در منطقهء 3 آموزش و پرورش از اولياء هر دانش آموز مبلغ 5/2 ميليون تومان پول مي گيرد و دبير مرد هم سر كلاس دختران مي آورد.

فدوی: ممنون از جاسوسی (اطلاع رسانی – م) برادر شهروند. آن چند میلیون ناقابل، که قابلی ندارد مهم آن قسمت بی ناموسی قضیه است که قابل تحمل نیست فلذا  فدوی مراتب را با قید چندین فوریت به شرف عرض رساند، موافقت و دستور فرمودند که آن دبیر مرد، تغییر جنسیت دهد، برادر شهروند!

 

يک شهروند: شهرك پرديس شهرستان اميديه از استان خوزستان چندين سال است كه بدون جاده و جدول رها شده و فاقد امكانات رفاهي مي باشد. از مسئولين محلي درخواست رسيدگي داريم.

فدوی: مراتب بعرض رسید ضمن سلام و تحیات فرمودند که جدول را گذاشته اند که اهالی با حل آن، سرشان گرم شود، برادر!

 

حجت الله كاميابي از قم: ساعت 5/4 بامداد به خاطر پيش آمدن يك مشكل اضطراري براي فرزندم با اورژانس 115 قم تماس گرفتم. اما آن ها پاسخ دادند كه در اين زمان تنها به افراد در حال فوت خدمات ارائه مي شود!

فدوی: اگر شتاب نکرده و اندکی دیگر صبر می کردید، خدمات آن مرکز محترم، شامل حال شما هم می شد! بیخودی نبود که فرموده اند: الله مع الصابرین، برادر  كاميابي.

 

به پایان آمد این جوهر،شکایت همچنان باقی

 علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

11 آپریل المذبذب  سنهء 2013 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر - فدوی

تا درودی دیگر، بدرود

 

www.hazl.com

https://newsecul.ipower.com/

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630