بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

دوشنبه 2 ارديبهشت ماه 1392 ـ  22 آوريل 2013

اگر خاتمی رد صلاحیت شود،

حاکمیت دیکتاتوری را انتخاب کرده ! است

محمدرضا خاتمی

محمدرضا خاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و نائب رئیس مجلس ششم، در گفت‌وگو با وبسایت آفتاب صبح امید، به شرایط داخلی و خارجی پرداخته و راه ‌برون ‌رفت و نجات کشور را برگزاری انتخابات نسبتاً آزاد و با حضور محمد خاتمی ارزیابی کرده است. او می‌گوید با آمدن محمد خاتمی شرایط بین‌المللی و داخلی ایران تغییر خواهد کرد و در صورت رد صلاحیت وی، حاکمیت دیکتاتوری را انتخاب کرده است. به نظر او انتخابات فرصتی برای اصلاح‌طلبان است که از حالت دفاعی و مقاومتی به‌درآیند و به کنشگر تبدیل شوند.

محمدرضا خاتمی همچنین معتقد است در صورت فعال شدن اصلاح‌طلبان و بدنهء اجتماعی آن‌ها که وی آن را گسترده می‌داند، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از حبس بیرون خواهند آمد.

در این مصاحبه که روز دوشنبه، 26 فرودین منتشر شده، محمدرضا خاتمی یکی از عمده‌ترین اهداف اصلاح‌طلبان را اجماع بر روی یک نامزد دانسته است. وی با این حال محمد خاتمی را بهترین گزینه می‌داند چراکه به گفته او چهره‌ای شناخته شده است و می‌تواند کاندیدای رقیب را با اختلافی بالا شکست دهد و ریسک «تقلب» را کمتر کند. دبیرکل سابق جبهه مشارکت ضمن اینکه احتمال «تقلب» در انتخابات را رد نمی‌کند، می‌گوید در شرایط کنونی به گفته او «حزب پادگانی» از انسجام و روحیه کافی برای «مهندسی انتخابات» برخوردار نیست و ثمره کار خود در چهار سال گذشته را دیده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هنوز محمد خاتمی نظر خود را اعلام نکرده اما مخالفانش، به طور مستقیم و غیرمستقیم گفته‌اند که وی نباید در انتخابات شرکت کند یا اینکه رد صلاحیت خواهد شد. به تازگی محمدتقی مصباح، رهبر فکری جبهه پایداری و از حامیان سابق محمود احمدی‌نژاد، تاکید کرد که به طورقطع «سران اصلاح‌طلب» رد صلاحیت خواهند شد. محمدرضا خاتمی با بیان اینکه نباید «در مورد انتخابات نباید ساده‌انگاری کنیم»، می‌گوید جمهوری اسلامی با برگزاری یک انتخابات در استانداردهای بین‌المللی، فاصله زیادی دارد اما اگر همین قانون جمهوری اسلامی به درستی اجرا شود نیروهای اجتماعی، می‌توانند شرایط را تغییر دهند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی می‌گوید: «ما یک حادثه تلخ و عبرت‌آموز یعنی انتخابات سال ۸۸ را پشت سر گذاشتیم. انتخاباتی که اکثریت اصلاح‌طلبان بر این اعتقاد هستند که در آن مهندسی شده و یا به تعبیر درست‌تر تقلب شده است. انتخابات سال ۸۸ در جمهوری اسلامی به لحاظ دستکاری در آرا و نتیجه، بی‌سابقه بوده است.»

وی می‌افزاید: «اما نکته مهم این است که این سناریو و برنامه‌نویسی برای رسیدن به اهدافی طراحی شد که امروز آن هدف‌ها شکست خورده‌اند.... اما بازنده اصلی این اتفاق متقلبان و حزب پادگانی است. حاصل آن تقلب و دستاورد آن، وضع کنونی کشور است. حاصل آن تقلب و دستاورد آن، وضع کنونی کشور است. تهدیدهای خارجی، بی‌سابقه‌ترین رکورد تورم، فقر، گرانی و رکود در کشور، حاکمیت فاسد‌ترین دولت تاریخ در ایران... از دستاورد‌های این تقلب است.»

این عضو جبهه مشارکت می‌گوید کسانی که در انتخابات گذشته «مهندسی» کرده بودند «شکست تلخ قبلی و دستاورد امروزشان آنان را فارغ از استراتژی و راهبرد خاصی کرده است. امروز آنان در عرصه انتخابات هیچ نیروی کارآمد، کاریزماتیک و نسبتاً محبوبی ندارند که مردم به او اقبال داشته باشند. شکست روحی ناشی از دستاوردهای تقلب، حتی اگر بخواهند نیز این اراده را از آن‌ها گرفته است و اگر در مقابل نامزد حداکثری ما وارد میدان شوند، امکان ادامه برنامه‌ریزی برای توطئه را ندارند.»

«اجماع‌ بی‌نظیر اصلاح‌طلبان» بر روی خاتمی، «تجربه موفق اقتصادی دولت اصلاحات»، «محبوبیت کم‌نظیر»، تغییر نگاه بین‌المللی به ایران، از جمله دلایلی است که دبیرکل سابق جبهه مشارکت برای لزوم کاندیداتوری محمد خاتمی ذکر می‌کند.

نایب رئیس مجلس ششم درباره رد صلاحیت احتمالی خاتمی در شورای نگهبان هشدار داده و می‌گوید: «رد صلاحیت خاتمی کار کوچکی نیست و اگر این اتفاق بیفتد بخش قابل توجهی و بیشتری از سرمایه اعتماد حکومت در میان مردم از بین می‌رود. نکته مهم‌تر این است که باید ریسک کنیم و این ریسک می‌ارزد چراکه اگر ما سرمایه‌ای داریم باید اکنون که کشور در معرض سقوط است آن را باید استفاده کنیم. اگر بخواهیم این سرمایه را برای یک فردای نامعلوم حفظ کنیم، ممکن است که اساساً کشوری وجود نداشته باشد و عمق فجایع به حدی برسد که امیدی به همین بازسازی نباشد. آن وقت دیگر از این سرمایه هم نمی‌توانیم استفاده کنیم.»

محمدرضا خاتمی همچنین درباره نسبت مطالبات جنبش سبز و اصلا‌ح‌طلبان ‌می‌گوید: «... اتفاقی که در طول ۴ سال رخ داده با حاکم شدن فضای رعب و وحشت و سرکوب، امکان هرگونه کنش سازنده و مثبت را در فضای جامعه گرفته است... اصلاح‌طلبان تا این قدرت اجتماعی خود را نشان ندهند آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد آزاد نخواهند شد... بنابراین یکی از دستاوردهای حضور در انتخابات، تغییر این معادلات و آرایش سیاسی در کشور هم خواهد بود. اصلاح‌طلبان با کاندیدای حداکثری خود وقتی پشتوانه مردمی خود را نشان می‌دهند این اتفاق به خودی خود رخ خواهد داد و یا آقایان کاملا قبول خواهند کرد که یک حکومت دیکتاتوری و استبدادی دارند و یا اینکه به مطالبات اصلاح‌طلبان پاسخ مثبت خواهند داد.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران، کمتر از دو ماه دیگر در روز 24 خردادماه برگزار خواهد شد.      

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه