t

سال ششم ـ  شمارهء 1316 ــ دوشنبه 3 تير ماه 1392 ـ 24 ماه ژوئن 2013

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث (نيش)     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

با کنگره سکولار دموکرات های ايران آشنا شويد

اين کنگره نه از آن شخص خاصی‌ است و نه برای ايجاد حزب و سازمان و گروه جديدی برگزار می شود. چند تنی ايرانی باورمند به سکولار دموکراسی، و ناموافق با تسلط هرگونه رژيم ايدئولوژيک ـ مذهبی و، در نتيجه، استبدادی، داوطلبانه، توان های خود را رويهم نهاده و کوشيده اند تا، با در دست داشتن تعريفی گسترنده از مشخصات «انسان سکولار دموکرات ايرانی»، هر که را می توانند به ميزبانی يک گردهمائی گسترده در راستای هم انديشی و جستن راه حل هائی برای استقرار حکومتی مبتنی به سکولار دموکراسی در ايران فردا دعوت کنند. برای اين منظور صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه، بعنوان يک روز تاريخی ِ مبداء در تقويم سکولار دموکراسی ايران، در نظر گرفته شده است و هر کس که با تعريف مشخصات سکولار دموکراسی که در «پيمان نامه» ای گردآوری شده موافقت کرده و آن را امضاء کند ميزبان و صاحب و مؤسس اين کنگره خواهد بود. از نظر اين کنگره، حادثهء «انقلاب مشروطه»، که به مشروط کردن قدرت در برابر قانون اساسی توجه داشت، مبداء پيدايش ايران نوين است؛ حادثه ای اما که لمحه ای تاريخی بيش نيانجاميده، در زير آوار «مذهب رسمی» زخمی شده و عاقبت در سال پنجاه و هفت به دست «مشروعه خواهان» بر دار گشته است

پيوند به سايت کنگره     پيوند به متن «پيمان نامه»   پيوند به فهرست نام مؤسسان

روایت یک مسافر آلمانی از حال و روز جوانان ایرانی

کریستیان ریشتر

در ساعت پنج صبح هواپیمای کریستیان ریشتر در فرودگاه تهران به زمین می‌نشیند. دو ساعت و نیم بعد او در میدان دربند از تاکسی پیاده می‌شود تا به گروهی از کوهنوردان "سرحال" بپیوندد که از طریق سایت کوچ «سرفینگ» برنامه یک کوهنوردی دسته‌ جمعی را تدارک دیده‌اند. ناصر‌، رضا و نیلوفر میزبانان کریستیان هستند. هنوز راه زیادی نرفته گفت‌وگوی این سه ایرانی و یک آلمانی به دنیای سیاست می‌کشد... سه میزبان کریستیان نگران تصویر بدی هستند که دولت احمدی‌نژاد از ایران در افکار عمومی جهانی ترسیم کرده است. آن‌ها امیدی به تغییر اوضاع پس از رفتن احمدی‌نژاد از قدرت و آمدن رئیس‌جمهوری جدید ندارند. نیلوفر به کریستیان می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند که اینجا پیش ما در هر گوشه، یک تروریست منتظر ایستاده. یک تفکر کاملا چرت.»

کسانی که رای دادند یا ندادند هر دو خواهان تغییر در سیاست نظام بودند

عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومه له کردستان ایران

دبیر کل حزب کومه له  در جواب سوالی مبنی بر تاثیرات روحانی بر اقلیت‌های ملی و حقوق زنان و توقف اعدام زندانیان سیاسی چیست، می‌گوید، در این موارد هیچ تغییرات اساسی را مشاهده نخواهیم کرد شاید تغییرات کوچکی در  اوایل روی دهد و همچنین احتمال دارد، تا حدی  فضای امنیتی در ماه های آینده کمتر شود اما در مورد اقلیت‌های ملی هیچ گونه تغییری به نظر نمی‌رسد رخ دهد. آقای مهتدی همچنین با اشاره به تغییر برنامه احزاب با توجه به شرایط موجود، عنوان کرد، احزاب باید از این به بعد، کامل‌تر و واقع بینانه تر شرایط ایران را ارزیابی کنند ودر برنامه های خود بازنگری و تغییراتی را صورت دهند و خود را با شرایط موجود بیشتر تطابق دهند.

اپوزيسيون قلّابی

هادی قدسی

مدت ها اين امر مرا به خود مشغول کرده بود که چرا کسانی که به هر دليلی از حاکميت بريده و به خارج از کشور رفته اند، به جای اين که يا قائم به خود باشند و يا به کمک هم وطنانی بروند که ساليانی دراز در آن ديار، در استقلال به مبارزه برای رهائی از سلطه گری – سلطه پذيری مشغول بوده اند، دست به دامان قدرت های حاکم بر جهان می شوند. تا زمانی که در کشور حضور داشتند، پذيرای سلطهء ولايت فقيه بودند، در پی هجرت اما، در کم ترين مدت، ولايت قدرتی ديگر را يافته و روال زندگی عادی خود را در چرخه سلطه گری- سلطه پذيری پی گرفته اند. آن "در ماندنی" که متفکر ايرانی سعدی شيرازی به آن هشدار می دهد همين درماندن در چرخهء خوی نا مطلوبی می باشد که در پی هم نشينی با "بدان" انسان پيدا می کند.

 

نگذاریم خاک خوب ما را هم ببرند!

شکوه ميرزادگی

این روزها، در ميان شلوغی و جابجایی دو رییس جمهور حکومت اسلامی، عده ای بی خرد یا ایران ستیز، سعی دارند بی سر و صدا، «لایحهء خاک»  را دوباره به مجلس اسلامی ببرند و، با تصویب آن، فاتحهء «خاک خوب» ایران خوانده شود. لایحه خاک، که این بار با نام «طرح منابع طبیعی» به مجلس خواهد رفت، فروش خاک حاصلخیز و مایهء زندگی مردمان ایران به کشورهای دیگر را قانونی خواهد کرد... از آنجایی که ارزش حیات بخش یک «خاک قابل کشت» یا «خاک خوب» و یا «خاک حاصلخیز» در محدوه ی 30 سانتیمتری قسمت بالایی آن وجود دارد، اگر این مقدار از پوششی خاک برداشته شود، آنچه بجا می ماند ديگر دارای ارزش حیات بخشی نخواهد بود. یعنی دیگر مواد غذایی در آنجا نمی رویند و بیش از سیصد سال طول می کشد تا این خاک دوباره حاصلخیز و حیات بخش شود.

یک دقیقه سکوت؛

«رادیکال‌ها» دارند حرف می زنند

شادی صدر

رای ندهندگان، درست مثل رای دهندگان، گروهی متنوع با انگیزه های متفاوت را تشکیل می دهند و همانطور که همه رای دهندگان به روحانی، اصلاح طلب و یا خواستار تغییرات سیاسی نبودند، همه رای ندهندگان نیز به یک دیدگاه سیاسی تعلق نداشتند. اما همانطور که بسیاری از رای دهندگان به روحانی خواستار تحول بوده اند، بسیاری از رای ندهندگان نیز با این اعتقاد که امکان ندارد تحولی بنیادین از طریق انتخاباتی میان شش کاندیدایی که از صافی شورای نگهبان گذشته و زنان، مخالفان سیاسی، بی خدایان و اقلیتهای مذهبی از آن حذف شده اند رخ دهد، رای نداده اند. این بخش از رای ندهندگان را می تواند "رادیکال" نام نهاد.

ما دوم شدیم!

فرزانه راجی

آن‌ها می‌دانند رای ندادن ما از سرقهر کردن نیست، می‌دانند که این نیرو، این بيست و هفت تا شی و پنج درصد نیروی عظیم، هشیار و جسوری است. آنقدر هشیار که با هیچ ترفندی نتوانسته‌اند فریب اش دهند... آرزوهایمان را واگذار نکنیم؛ ‌کسی آن‌ها را برایمان متحقق نخواهد کرد؛ باید آستین‌ها را بالا بزنیم و خود دنیای خود را بسازیم...

يک نظر ساده

فرشباف

جمهوري اسلامي شايد تنها حكومتي است كه سعي مي كند تا ثابت كند كه ضرب المثل معروف كه مي گويد "آزموده را آزمودن خطاست" يك اشتباه عاميانه است. در اين سيستم حكومتي آزموده را بايد همچنان آزمود كه شايد جواب آزمايش هر بار با بار ديگر تفاوت بكند و حتی بلكه بهتر هم باشد!>>> (آرشيو )

ما همواره «مطیع و همراه» بوده‌ایم و اکنون نیز همراه هستیم!

در نامه روحانی به خامنه ای عنوان شد

داشتم سایت ها رو می خوندم که رسیدم به خبر عجیبی که باهنر نایب ریس مجلس گفته بود روحانی به خامنه نامه نوشته؛ اونم کی؟ یک هفته مونده به انتخابات! به گزارش خبرگزاری ایسنا، باهنر که روز شنبه در نشست ماهانهء جامعهء اسلامی مهندسین سخن می‌گفت، گفت: «آقای روحانی هفت هشت روز قبل از برگزاری انتخابات نامه‌ای خطاب به رهبری نوشته و تکرار کرده بودند که ما همواره مطیع و همراه بوده‌ایم و اکنون نیز همراه هستیم». نایب رییس مجلس افزود: «روحانی آدمی نیست که از سیاست‌های کلی نظام تخطی و عدول کند و نباید در این زمینه نگران بود، چراکه او کسی نیست که به دنبال این بحث‌ها و مسائل باشد». این خبر رو که خوندم یادم اومد خامنه ای چند روز قبل از انتخابات از مخالف های نظام دعوت کرده بود که بیایند و توی انتخابات شرکت کنند که همه از این حرف اش تعجب کرده بودن! با خودم گفتم با اون جوی که درست کرده بودن توی اون شرایط، اگر مخالفی بره سر صندوق به کی رای میده؟ فقط روحانی! یک کم که فکر کردم دیدم این خامنه ای عجب مارمولکی هست، خیال اش از نمایندهء ویژهء خودش توی شورای عالی امنیت حکومت راحت که شده می خواسته فقط مردم هم بیاره پای صندوق تا کلاه گشاد رو خوب بذاره سرشون. جالب اینکه بعضی ها هنوز هم خواب تشریف دارند. حالا خودتون بگید! مملکته داریم؟>>> (آرشيو )

خدایا چنان کن سرانجام کار...

حمیدرضا رحیمی

انتخابات هم، بحمدالله والمنة، به خوبی و خوشی برگزار شد و برادر حجت الاسلام والمسلمین حسن(ع) روحانی پس از دو دهه نمایندگی ِ "حضرت آقا" در شورای امنیت ملی (آخوندی- م)، بعون الله، از جعبهء مارگیری، اذن خروج یافت!.. فدوی این رخداد میمون را، به  حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواح العالمین له الفداء(عج) و نایب  شدیداً برحق اش، اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، خلدالله ملکه و سلطنة، تبریک و تسلیت "ارز" می کند و نیز بعنوان کسی که در انتخابات کذائی شرکت نکرده و به این کاندیدای محبوب و منسوبِ به اصلاح طلبان رأی نداده است، انتظار دارد! که اصلاح طلبان گرامی، اصلاحات را نخست از خودشان آغاز کنند، یعنی بروند سلمانی! و برای انجام این مهم، هشت سال هم وقت دارند که، بباور فدوی، وقت کمی نیست!..

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

20 خرداد 1392

صفحهء اول

بابا برو خانه

میشائیل تومَن

برگردان: گلناز غبرایی

کلمات (برایِ ترکیه)

شعری از پیمان فاضلی

خشونت را دولت ها بر

معترضان تحميل می کنند

ويدئوئی از اعتراضات در ترکيه

نهال های آن ها و عنترهای ما!

ايراندخت دل آگاه

تحریم فعال و اعتراضی به جای انفعال و انزوا طلبی

جبههء دموکراتیک ایران

انتخابات و حقوق شهروندی

منوچهر صالحی

داستان کمیپن انتخاباتی من

هوشنگ اميراحمدی

توئیت های ایرانی

پ. مهرکوهی

زنگ تفریح مشروط!

حمیدرضا رحیمی

آن دستبوسی با اين دستبوشی

فرق داشت!

مهدی ميرجمالی

22 خرداد 1392

صفحهء اول

بانامزدی که سياه نمايی کرده برخورد می شود!

مسعود جزايری

معاون ستاد کل نيروهای مسلح

انتخابات آزاد: دمکراسی،

 مشارکت و یا استبداد؟

هـ. جهانشاهی

جنجال انتخابات

و ندانم کاری های اپوزیسیون

نصرت واحدی

سکولار دموکراسی ما

و اید‌ه‌آلیزم ولایی آقای بنی صدر

امیرحسین آمویی

سمینارشورای ملی در تورنتو

نشريهء شهروند

خامنه‌ای در آستانه تشکر

از حسن روحانی!

امین موحدی

شما چه فکر می کنید؟

پ. مهرکوهی

نگاهی اجمالی بر یک انشعاب

سيروس ملکوتی

ممنوعیت پخش آثارمن

اسماعیل وفا یغمائی

27 خرداد 1392

صفحهء اول

یک انتخابات و چند نکته

شکوه ميرزادگی

خلایق مستید و منگ؟

مهدی استعدادی شاد

اگرها و سبزه های

شانزده سال گذشته

محسن ذاکری

سرزمینی که کودکانش خودکشی می‌کنند...

الاهه بقراط

 تكليف شرعي برائت از مشركين!

كريم قصيم

بعضی از کرامات شیخ ما

حمیدرضا رحیمی

ترک ها در «گزی پارک

احمد ‌هاشمی

باز هم «دروغ» پوزخند زد!

ايراندخت دل آگاه

پيام کوتاهی به آقای روحانی

از يک رأی دهندهء متوهم

حماسه در زندان

رئیس بازداشتگاه اوین

نتيجهء اين انتخابات پيروزی مردم ايران است!

سيدعلی خامنه ای

دست مریزاد به مردم ایران

هاشمی رفسنجانی

آمادگی همه‌ جانبه برای تعامل و همکاری با دولت آینده!

سپاه پاسداران انقلب اسلامی

29 خرداد 1392

صفحهء اول

سیاست و مسئولیت

پرویز دستمالچی

آيا پروژه تحريم انتخابات

شكست خورد؟

بزرگمهر

باختيد، همچون فاوست!

باران سوفی

صندوق رأی

«باید» آلترناتیو داشته باشد

سایت میخک

قومی که عالمان اش این‌ها باشند!

رضا پرچی‌زاده

موزهء بی گناهی

گلناز غبرایی

تقاضا از مسئولین

سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

«چه کسی صدای ما می شود؟»

یک معترض به انتخابات

استعفا از عضویت در

سازمان جمهوری خواهان ایران

شهلا بهاردوست

31 خرداد 1392

صفحهء اول

خلق «حماسه» را مديون

امام زمان و تدابير رهبری هستيم

حسن روحانی (فريدون سابق)

تحقق دموکراسی دينی،

و دفع شر اصلاح طلبان

جمعه گردی اسماعيل نوری علا

«خارج کشوری‌ها»؛  صدای آزادِ ایران

الاهه بقراط

کله شقی و قانون گریزی

یا برگشت براه اعتدال و عقلانیت!

شهباز نخعی

این بار هم در انتخابات تقـلّب شــد!

هوشنگ کردستانی

آیا انتخابات اخیر آزاد بود؟

 همراهان را چه میشود!

فرامرز دادور ـ جمشید کوثری

(اعضاء کميتهء شيکاگوی "اتحاد برای گسترش سکولار دموکراسی در ايران")

در ميانۀ بازي ِ «شيخ بيار /

محمود ببر»، مبارزه را از ياد نبريم

ايراندخت دل آگاه

رامبوی کاظم پاشا

دانیل اشتاین فورت

برگردان: گلناز غبرایی

اوباما از من خواست

قدرت را واگذار کنم

حسني مبارک

اپوزوسیونِ بی عَمل، مردم را

به آغوش خامنه ای هُل داد!

سيروس پارسا

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t