t

سال ششم ـ  شمارهء 1323 ــ چهارشنبه 19 تير ماه 1392 ـ 10 ماه جولای 2013

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث (نيش)     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

متن نوشتاری و صوتی «پيمان نامه عصر نو»  

مرسی: شما قصد دارید کودتای نظامی علیه من انجام دهید

و در این حالت آمریکا شما را رها نخواهد کرد

آخرین گفت و گوی محمد مرسی و وزیر دفاع وی پیش از برکناری

رویدادهای مصر؛ نقش کودتا در گذار دمکراتیک

اکبر فلاح‌زاده

کودتا که به علت دخالت یک نهاد نظامی در زندگی سیاسی عملی فی‌نفسه منفی تلقی می‌شود، می‌تواند گاه در عمل با توجه به پیچیدگی شرایط اجتماعی و سیاسی و عدم توازن در رشد و توسعه، مثبت هم باشد؛ البته به این شرط که راه را برای دمکراسی یا گذار به آن بگشاید. یک حسن این اقدام ارتش، کاستن از هزینه جامعه مدنی برای مرحله گذار است. شاید نشود از پاره‌ای درگیری‌ها و خونریزی‌ها اجتناب کرد، ولی در زمان سلطه زورگویانه اگر اقدام ارتش به موقع باشد و به ویژه مورد حمایت اکثریت مردم قرار گیرد، روند گذار به دمکراسی احتمالاً با خونریزی کمتر و سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

باراک اوباما به دنبال مصادره به نفع حوادث است

گفتگو با محمدعلی بصیری

گفتگوگر: سايت تهران مرکز « ديپلماسی ايرانی»

امریکا به طور کلی از روی کار آمدن دولتی مستقل، مردمی و  اسلامی در مصر نگران بود اما با توجه به اینکه هنوز بدنهء ارتش و سیستم اداری در این کشور را بازمانده های رژیم حسنی مبارک - متحد امریکا و اسرائیل – تشکیل می دهند واشنگتن  به دنبال آن بود تا تحولات مصر را به سمتی سوق دهد که با حفظ ساختار پیشین و تغییرات شکلی و ظاهری- که تا اندازه ای انقلابیون و اکثریت مردم را قانع و راضی می کند- مسیر تحولات مصر را به پیش ببرد. در این میان عملکرد محمد مرسی و گروهی که امریکا مد نظر داشته و رسالت هدایت آنها را بر عهده داشت چندان قابل دفاع نبود که همین امر در نهایت منجر به تشدید اعتراض های عمومی شد.

هشدار علیه توطئه ضدانقلاب امپریالیستی در مصر!

حزب کمونیست کارگری ایران - حکمتیست

در سالگرد انتخاب مرسی، رئیس جمهور مصر، میدان تحریر قاهره بار دیگر صحنه اعتراض وسیع و گستره مردمی شد که  برای تداوم انقلاب نیمه کارشان، باردیگر به میدان آمده بودند، مردمی که دولت مرسی و اخوان المسلمین را نمی خواهند، مردمی که برای متوقف کردن سیاست های حزب اخوان المسلمین، برای عقب راندن تعرض جنبش اسلامی، و در اعتراض به تداوم  فقر و بیکاری و محرومیت،  مجددا به میدان آمده بودند. رسانه های دست راستی دول غربی، امثال بی بی سی،  بلافاصله خبر اولتیماتوم 48 ساعته ارتش مصر، مبنی بر برگزاری زود رس انتخابات ریاست جمهوری، را اعلام کردند. اولتیماتوم ارتش برای دخالت، کودتا، ظاهراً در حمایت از خواست مخالفین دولت، و به دروغ در حمایت از اجتماع اعتراضی آرام میدان تحریر، صورت گرفته است. ارتش مصر، نیروی مسلح تحت فرمان دول غربی و علیه انقلاب است. انقلاب مصر، مبارک را مرخص کرد، اما ارتش را دست نخورده برجای گذاشت. دخالت ارتش مصر به بهانه حمایت از خواست معترضین، ارتشی که رسما حمایت دولت آمریکا را همراه خود دارد، یک توطئه امپریالیستی برای "سوریه ای" کردن انقلاب مصر و خون پاشاندن به آن است. این نسخه براه انداختن جنگ داخلی میان مردم غیرنظامی در مصر است. این نسخه، به میدان آوردن جنبش اسلامی مسلح برای مقابله با ارتشی است که نه در حمایت از مردم که در راستای منافع دول غربی به میدان میآید. دخالت ارتش،  به نام دروغین دفاع از مردم برای برگزاری انتخابات رودتر از موعدد، وارد کردن فاکتور ارتش ضدانقلاب،  علیه انقلاب مصر است. دولت مرسی، که مدعی مشروعیت به حساب صندوقهای رای است، را میتوان نه با دخالت ارتش که به نیروی طبقه کارگر و اعتصابات سراسری کارگری، فلج کرد و به کناره گیری کشاند. دخالت ارتش یک پروژه ضدانقلاب امپریالیستی برای سوریه ای کردن مصر است و باید با دخالت طبقه کارگر، عقیم بماند.

آيندهء ايران و سکولار  دموکراسی

حشمت طبرزدی

من بر این باور هستم که جامعه ی ایران و ساختار سیاسی آینده ی ایران قطعاً سکولار دموکراسی خواهد بود. از سال 1378 و طی "بیانیه ی ساختار سیاسی آینده ی ایران" این موضع را بیان کردیم و همواره برای آن تلاش کرده ایم. همان گونه که مشاهده نمودید، منشور ده گانه ی جبهه ی دموکراتیک ایران نیز بر پایه ی سکولار دموکراسی خواهی است. در این مدت، که حدود دو دهه از مبارزات ما می گذرد، با برنامه ای روشن و استراتژی معین راه خود را پی گرفته ایم. آمادگی برای پرداخت هزینه و تداوم مبارزه و استمداد از خردورزی سیاسی و امر تشکیلات، راهکار ما بوده و خواهد بود.

سکولار دمکراسی و فرایندهای پیش رو

کوروش اعتمادی

سکولار دمکراسی در عرصهء سیاسی چتر اتحاد همهء نیروها و شخصیت های سکولار دمکراتی است که بنا دارند برای تحقق همهء آمال های دمکراسی خواهانهء مردم جانانه تلاش کنند. به ببيانی دیگر، سکولار دمکراسی چتر پیوند نهادها، احزاب و شخصیت های سکولار دمکرات محسوب می شود، بی آنکه هدف اش دست یازیدن به قدرت باشد. راهکار دست یافتن به این آمال های سیاسی سُترگ، پیوند ناگستنی با جنبش های مدنی و جامعهء سکولار دمکرات می باشد که هدفی جز دمکراتیزه کردن نهاد قدرت و جامعه را در سر ندارند.

از «آمریكا هیچ غلطی نمیتواند بكند» تا «آمریكا٬ غلط كردم»

عباس گویا

ائتلاف سیاسی /ملی اسلامیون، كه بدنبال اشغال سفارت آمریكا در آبان ماه 1358 حول شعار تو خالی خمینی: "آمریكا هیچ غلطی نمیتواند بكند" بوجود آمده بود٬ در سال 1392، حول "آمریكا٬ غلط كردم" و به بهانۀ "انتخابات" ریاست جمهوری اسلامی بار دیگر اظهار وجود كرد.این ائتلاف، چه آنجا كه پرچمدار سبز علوی "آمریكا هیچ غلطی نمیتواند بكند" شد و چه آنجا كه سینه چاك پرچم بنفش "آمریكا٬ غلط كردم" شده است٬ تنها چیزی را كه قرار بود و قرار است بانجام برساند سركوب خواست مردم شریف٬ آزایخواه و برابری طلب است. سال 58 این ائتلاف خمیرمایۀ سیاسی شكست انقلاب 57 شد٬ امروز قرار است خمیرمایۀ شكست دادن انقلاب مردم علیه جمهوری اسلامی شود. زهی خیال باطل!

نگاهی به عصر روشنگری سیاست در دو کتاب

زياد کلو ـ در لوموند ديپلماتيک

برگردان از شيرين روشار

جنگ سرد جای خود را به درگیری گستردهء جدیدی در سطح بین المللی داده است: از این پس «غرب» در چنگال تهدید جدیدی قرار گرفته است: «اسلامو فاشیسم»، که قابل رؤیت ترین نوع اظهار وجود آن «تروریسم جهادگر»است. بلوک در برابر بلوک. تندترین گفتمان های ایدئولوژیک، آغشته به مذهب گرائی، همان گفتمان هائی را تداعی می کنند که در آستانهء جنگ جهانی دوم رایج بودند. اما، در برابر این گفته ها، که هر گونه «درگیری» را صرفاً به خصلتی انسان شناختی، مذهبی یا قومی تنزل می دهند، دو  نظريهء جديد مطرح شده است....

ای میلي از طرف خداوند متعال

رسيده با پست الکترونيکی به فتر سکولاريسم نو

آهای خانم ها و آقايان! لطفاً فکر کنید من اصلاً وجود ندارم! برويد مثل آدم زندگي تان را بکنيد و اين قدر داستان و شعر درست نکنيد! اگر مرا جلو انداخته ايد که کاسبي کنيد و سر همديگر را کلاه بگذاريد، بنده مسئول آن نخواهم بود. اگر خدايی هستم که شماها وصف می کنيد چرا موسي را بفرستم بگويم شنبه را تعطيل کند و عيسي را بفرستم بگويم يک شنبه را و محمد را بفرستم بگويم جمعه را؟ چرا کاري کنم که عيسوي شراب اش را در کليسا بنوشد و مسلمان به جاي شراب شلاق بخورد؟ اگر همهء دين ها مي گويند من اين قدر مهربان هستم، چرا بيشتر تلفات تاريخ و جنگ ها در تاريخ با نام من و انجام تکليف ديني و هدايت مردم و بردن آنها به بهشت صورت گرفته است؟ چرا اين همه آدم کج و معوج به اسم من روي زمين خدايي مي کنند و کليد بهشت مي فروشند و يا دنيا را براي شما مخلوقات من جهنم کرده اند؟ اگر من خدايي هستم که به عبادت محتاج باشد، خدايي که قسم بخورد جهنم اش را از نافرمانان پر مي کند، خدايي که فقط محبان علي را به بهشت راه بدهد و بقيه پيامبران اش بشوند زرشک، خدايي که مي گويد زمين آزمايشگاه است و آدم ها موش آزمايشگاهي، و تمام آنچه که در زمين حرام کرده را در بهشت وعده مي دهد، توجه کنيد، اون خدا من نيستم. شما برويد مغزتان را بکار ببريد و بيخود بي عرضگي هايتان را به اسم اين که من چيزي مي دانم که شما نمي دانيد، نگذاريد. اگر هم نمي توانيد از پس گردن کلفت هايتان بر بيائيد چرا پاي من را وسط مي کشيد؟ نخير! قرار نيست من در آن دنيا حساب لات و لوت هاي دنيا را برسم؛ اگر عرضه داريد خودتان از خجالت شان در بيائيد و الکي خودتان را بچه مثبت هاي بي عرضهء بهشت معرفي نکنيد... آخر يعني چي که دست روي دست مي گذاريد و منتظران فلان و بهمان مي شويد؟ همهء شماها چند ميلياردي سلول خاکستري در مغزهايتان داريد، آنها را به کار ببريد و، بجاي تسبيح و استخاره انداختن، از آنها استفاده کنيد تا فاسد نشوند! قيه در آرشيو )

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

7 تير 1392

صفحهء اول

در ایران دولت تغییر کرده است

نه نظام!

الاهه بقراط

سرود آنکه گفت آری

و سرود آنکه گفت نه

سعید پورعلی راهداری (مهر انشان)

در مورد کنگره سکولار دموکرات ها

سام قندچی

آقايان، خانم ها، دست نگه داريد!

بهرام پرتوی

زندان یا قتلگاه!

شهباز نخعی

و باز هم جنایت بی مکافاتی دیگر؟!

میترا پورشجری

سفر به پاریس،

از جیب سازمان مجاهدین خلق؟

محمد ضرغامی

از کرامات شیخ ما اینه:

شیره را خورد و گفت شیرینه

مطلب وارده

در انتخابات، مخالفان هم

به نظام اعتماد کردند

سيدعلی خامنه‌ای

پیرامون سخنانخامنه ای

یادداشت سیاسی ِ سايت اخبار روز

10 تير 1392

صفحهء اول

تاریخ ایران زیر بولدوزر حکومت

شکوه ميرزادگی

جراحی و سانسور واژه ها

محسن ذاکری

دربارهء انتخابات و

کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

گفتگو با اسماعيل نوری علا

ويدئو      فايل صوتی

به مرگ گرفتند تا به تب راضی کنند!

سازمان های جبهه ملی ایران

دو مجلس کوچک، دو شرم بزرگ

محمد نوری زاد

مقایسه دو جنبش اعتراضی

اردشیر زارعی قنواتی

پس لرزه و باقی لرزاننده ها

حمید رضا رحیمی

کِشتی بان را سیاستی دگر باید

بیژن نیابتی

آغاز زندگی شیرین اصلاح طلبان

کوشان م.

«آرامشی کم‌سابقه»پس از انتخابات

حبیب‌الله عسگراولادی

سانسور در سينمای ايران

فیروزه رمضان زاده

12 تير 1392

صفحهء اول

اسلام سياسی در خطر است

جهانشاه جاويد

ويدئوی کوتاهی از

تظاهرات سکولارها در مصر

برگرفته از تلويزيون الجزيره

سرکوب اعتراضات مردم ترکیه

را محکوم می کنیم

همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران

 

نقش جديد دولت روسيه در تغيير

 معادلات نظامی خاورميانه

آريوبرزن داريوش

 

اخلاق «نتیجه- محور»

یا بی اخلاقی ِ مطلق؟

رضا پرچی زاده

«مسأله‌ شريعت»؛

بمنزلهء قنون اساسی

مهدی خلجی

برو «آن لاین» باش... که در نظام اپوزیسیون «آف لاین» پایمال است

امین موحدی

آیت الله تریاکی

نوشتهء «فرد»

14 تير 1392

صفحهء اول

مقولهء موازی سازی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

سقف ایوان روش کهنه را

باید شکافت تا پاسخی یافت

محسن ذاکری

«تدبیر و امید» حاصل تحریم و تهدید

الاهه بقراط

گفتگو در تاکسی

محمد رضا عالی پیام (هالو)

چرا دستگاه امنیتی رژیم دربارهء

 سینمای زیرزمینی خبر سازی می کند؟

مسلم منصوری

پيوند به ويدئوی شادی مردم

و کارکنان تلويزيون مصر

شعار مردم ترکيه

پیروزی جامعه مدنی

بر جامعه مدینه النبی!

شهباز نخعی

انقلاب دوم مصر: 

در زدایش اسلام‌گرایی

حسین باقرزاده

انقلاب مصردر فاز جدید با سه ویژگی

تقی روزبه

17 تير 1392

صفحهء اول

میراث فرهنگی و سیاست

شکوه ميرزادگی

پاسداران:

غلامان رهبر یا سپهسا لاران ایران؟

مهدی مظفری

مقايسهء ایران و مصر در آینهء تاریخ

«بهار عربی»

یا «کابوس زمستانی» واشنگتن

ویلیام انگدال

ترجمه‌ی احمد سیف

چرا کنگرهء

سکولار دموکرات های ايران؟

گفتگوی پارسا سربی - تلويزيون مردم با اسماعيل نوری علا

پيرامون تشکیل نخستین

کنگره سکولار دمکرات های ايران

در روز جشن انقلاب مشروطیت

کامبیز باسطوت

توپ در زمین کیست؟

تقی روزبه

طبقه بندی دموکراسی

و قص علی هذا...

حمیدرضا رحیمی

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t