بازگشت به خانه

 

مکتوبات فدوی

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

دوشنبه 17 تير ماه 1392 ـ 8 ماه جولای 2013

 

طبقه بندی

فدوی همینطور ارّه به ماتحت مانده است و نمی داند که آیا برخی خبرها را، در حوزهء مفاهیم "پارادوکسی" طبقه بندی کند، و یا نه، به همان عبارت مألوف خودمان که می فرماید، "طرف را به مرگ می گیرند، که به  تب راضی شود " بسنده نمايد؟!.. فلذا، بقول آن یزرگوار، "هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند "!:

در حوزهء فرهنگ:

«وضعیت فرهنگ و هنر را به 8 سال قبل بازگردانید!» / محمدعلی سپانلو- دانشجو نیوز

 و نیز این خبردر حوزهء اقتصاد [که به توصیهء حضرت امام(ل) هنوز تیول خر ُمدّ ظله العالی ست]:

«گزارش تسنیم از سقوط آزاد دلار و طلا. دلار در یک قدمی 3000 تومان/ دلارهای خانگی وارد بازار شد».

خوانندگان محترم ضد انقلاب را، فدوی نمی داند لکن به باور او، به تیتر بالا صفت "پارادوکسی" بسیار بیشتر می برازد چرا که برادران، کثرالله امثالهم، به صعود قیمت دلار از هشتصد تومان به بالای سه هزار تومان، می فرمایند: سقوط آزاد!.. حالا فدوی، با اینکه دلار پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی ما، 7 تومان بوده است، اصلاً کار ندارد!..

 

یارب مباد کس را، مخدوم بی عنایت!..

با آنکه حضرت بقیة الله الاعظم آقا امام زمان ارواحنا روحی فداه(عج) از دست مؤمنینT بویژه مهندس الاسلام والمسمین برادر احمدی نژاد، دیگر نخ نما شده، معذالک نامبرده هیچ جور، حتا در پایان دورهء ریاست اش بر آبدارخانهء بیت، ول کن معاملهء مبارک آقا نیست و هی به ایشان بقول عوام hard time می دهد!. به مستوره ای که در پی می آید، نگاه کنید:

«احمدي‌نژاد توانست در جامعهء جهاني مهدويت را معرفي کند... متأسفانه برخي‌ها توجه به دولت امام زمان(عج) را خرافه تعبير کردند و تمام تلاش احمدي ‌نژاد در مسير استقرار حکومت علوي را تنها به يک بشقاب خالي محدود کردند... انشاءالله با ظهور حضرت امام زمان(عج) احمدي ‌نژاد نيز رجعتي دوباره خواهد داشت و در آن زمان به دنبال استقرار اسلام ناب خواهد بود»!/ سخنگوی دولت – کیهان دارالخرافه.

البته فدوی در همین راستا، کاسهء داغ تر از سخنگوی دولت نیز سراغ دارد؛ و چون بخیل نیست، می گذارد که خوانندگان محترم ضد انقلاب هم، بقول عوام at no additional charge لذت اش را ببرند:

«یکی از روزنامه نگاران سابق ایران در همایش خادم مظلوم نیز با قرار گرفتن پشت تریبون به سخنرانی پرداخت. وی با مقایسهء احمدی نژاد با گالیله گفت: چون تو از زمان خود جلوتری! باید مانند گالیله محاکمه شوی! البته، در ادامه، این حامی احمدی نژاد توانست در پائین جایگاه مراسم دست رئیس جمهور را ببوسد»./ آخرین نیوز

 که فدوی البته شدیداً تردید دارد که مؤمن بالا، فرق جلو و عقب را بداند!.. و نیز بی سببی نیست که برادر احمدی نژاد هم اخیراً چنین گفته است:

«برنامهء رفتن ام را به مردم خواهم گفت!»/ قدس آنلاین

که تا آنجا که فدوی می داند،برنامه را هنگام آمدن می دهند، و نه گاه ِ رفتن! و بر این پایه، بنظر می رسد که نامبرده نیز در شک بین جلو و عقب شدیداً گیر کرده، و نمی داند که دارد می آید و یا دارد می رود!

دو بیتی

الکن شده‌ام، کنون که گفتن باید!

کر گشته‌ام اکنون، که شنفتن باید

پیری و جوانی همه بیهوده گذشت‌

بیدار دمی شدم، که خفتن باید!....

باری - بدون بررسی شواهد و قراین موجود هم پیداست که برادر احمدی نژاد، همواره کوشیده و می کوشد که در دوی ماراتون 8 سالهء خود، از مجتهدالزمان، ملاذ الانام، اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ادامه الله وجوده، نستجيربالله، جلو بزند!..

 و باز، بی سببی نیست که برادر محمد(ص) حسین(ع)صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم، فرموده است:

«رئیس‌جمهور بخواهد صندلیش را کنار صندلی رهبر بگذارد مشکل ایجاد می‌شود!» /مهر

با عنایت به مجموعهء این مسائل، و اینکه امام زمان(عج) همبازی احمدی نژاد شده است، می توان گفت که برای مقام معظم رهبری، ایدالله جیشه و ابد عیشه، دیگر پرداختن به حضرت بقیة الله الاعظم آقا امام زمان ارواحنا روحی فداه(عج) هیچ جور صرف نمی کند و همان بهتر که قدس آنلاین، زیر عنوان سخنان کمتر شنیده شده از آیت‌الله خامنه‌ای پس‌ از حادثه ۶ تیر؛ بنویسد:

«خدا از من توقع انجام خدمت بزرگی را دارد!»

و در ادامه از معظم له:

«فرصت خوبی بود برای خلوت کردن با خدا و یافتن پاسخ این سئوال که: چرا خدا من را برگرداند؟»

که پاسخ را، فدوی البته می داند!...

زیاده جسارت است...

 

دردسر های ایهام!

این ایهام گرامی "که در لطافت طبع اش خلاف نیست "، درد سرهای خودش را نیز دارد، از آن جمله است:

«حجت‌الاسلام روحانی خطاب به حضار گفت: من می‌دانم که شما برای "روحانی" قدم برنداشتید و بنده نیز همین‌طور؛ چرا که هدف همهء ما ایران بود». / کیهان دارالخرافه

که خواننده دوست می دارد که از "روحانی" در عبارت بالا،معنای عبا و عمامه را مستفاد کند!..

این معنا را اما ، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های روز جمعه 21-06-2013 در مصلای بزرگ اهل سنت، بدون ایهام چنین بیان فرموده است:

«انتخاب حجت الاسلام روحانی با رأی قاطع و منسجم مردم به دلیل عبا و عمامه روحانی نبوده است» /العربیه

زیاده "ارزی " نیست که فدوی صرف چنین انتخاباتی کند!

 

جدال نظری

بین خودمان باشد، فدوی گاه از حرف های معاندین و ضد انقلاب، لعنة الله علیهم اجمعین، هیچ سردر نمی آورد؛ بویژه درحوزهء علوم نظری که قطعیت علوم تجربی و ریاضی را هم ندارد.از جمله مباحث مورد اختلاف، همین مقولهء کشدار دمکراسی ست، که از مأکولات غربی ست!. ضد انقلاب خودش را راحت کرده و در این باب ِاشعار می دارد که جامعهء اسلامی شکوهمند ما، به کلی  عاری از دمکراسی ست!.. که فدوی البته هیچ جور زیر بار نمی رود و می گوید اگر ایشان به برادران، کثرالله امثالهم، علاقه ای ندارند، لکن این دلیل نمی شود که چشم شان را برمحاسن آنان نیز ببندند! *....

جهت توضیح بیشتر "ارز" می کند که، فی المثل، به تشخیص دکتر فدوی که رد خور ندارد، برخی بیماری ها بین انسان و آخوند مشترک است! که پژوهش های وی تاکنون به دو مورد مشخص رسیده است: آنفولانزای آخوندی و آلزایمر آخوندی! که بر خلاف نوع انسانی آن، مع الاسف کشنده و غیرقابل درمان است....

باری- همه چیز، اگر نگوئیم  طبقاتی ست، دستکم قابل طبقه بندی ست!.. از جمله خود همین دمکراسی؛ و بر پایه همین استدلال،که چندان هم چوبین نیست، نمی شود گفت که در جامعهء اسلامی شکوهمند ما، دمکراسی وجود ندارد؛ دارد، لکن دمکراسی آخوندی ست! که آن نیز البته، مانند نوع انسانی آن، اقتضائات خودش را دارد. یعنی، اگر در دمکراسی انسانی و در اینجا پدیدهء انتخابات، که از مظاهر برجستهء آن است، مردم معمولاً با سه گزینهء: خوب، بهتر، و بهترین مواجه اند، در دمکراسی آخوندی نیز ملت، با سه گزینهء خداپسندانهء بد- بدتر و بدترین رو به رو هستند، که خود نوعی دمکراسی ست! فلذا نمی شود گفت که در جامعهء اسلامی شکوهمند ما، اصلاً دمکراسی وجود ندارد!.. و در این میان، ذغال خوب،که مقام معظم رهبری ادامه الله علوّه باشد نیز، البته بی تأثیر نیست و اهتمام وی در به ثمر رساندن و عرضهء چنین دمکراسی ای، قابل اعتنا و تقدیر است! چرا که بوزینه گان** مذکور، پس از جوشیدن کافی در دیگ ولایت، از قیف معظم له نیز رد شده، در جای خنک نگهداری، و سپس به دست مصرف کننده می رسند!..

 فدوی رجاء واثق دارد که توضیحات فوق کافی بوده و موجب شود که معاندین و ضد انقلاب، در این باب از خرشیطان بزرگ پیاده شوند...

آمین یا رب العلمین..

-----------------------------------

* لطفاً فحش ندهید،خواهر/ برادر خواننده، خوبیت ندارد!.. ضمناً "محاسن" نیز در اینجا ایهام دارد!

** فدوی خسته شد از دست این تایپیست سر به هوای هزل داتکام. خواهشمند غلط تایپی بوزینه گان را به گزینه گان اصلاح بفرمائید، اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)

 

پای درد دل مردم دارالخـُرافه

اشاره: پیام ها همگی واقعی و برگرفته از جرایدِ شریفهء دارالخـُرافه، پاسخ ها اما از فدوی ست.

 

*8165---0912: در جادهء انقلاب روي يكي از تابلوها نوشته جاده لغزنده است، دشمنان مشغول كارند، با احتياط برانيد، سبقت ممنوع، دير رسيدن به پست و مقام بهتر از هرگز نرسيدن به امام است، حداكثر سرعت مجاز سرعت حركت ولي فقيه است. اگر پشتيبان ولايت فقيه نيستيد لااقل كمربند دشمن را نبنديد، با دندهء لج حركت نكنيد، با عشق برانيد، ظهور نزديك است. با وضو وارد شويد اين جاده مطهر به خون شهداست.

فدوی: با این ترتیب، نستجيربالله، بعید است که حضرت بقیة الله الاعظم آقا امام زمان ارواحنا روحی فداه(عج)  هم از شما گواهینامهء رانندگی پایهء 2 شرعی بگیرد، برادر 8165-0912!

 

* دكتر احتياطي: براي اخذ تسهيلات با هدف كارآفريني اقدام به نوشتن و ارسال نامه به يكي از ادارات تابع قوه مجريه كردم. گفتند نامه طولاني است آن را بايگاني كردند. بار دوم به بهانه اينكه فرد ثالثي منزل بنده را به بهانه دادن وام به غير فروخته بود خطاب به قوه قضائيه نامه نوشتم باز هم گفتند چون نامه طولاني است بايگاني شده است. ولي الان مشاهده مي كنم سران قوا به جاي رسيدگي به مشكلات مردم خودشان نامه نگاري هاي مكرر با يكديگر دارند. اگر اين نامه نگاري ها بد است چرا انجام مي دهند اگر خوب است چرا از مردم نمي پذيرند؟

فدوی: مراتب در اوقات شرعی به سمع و نظر مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، رسید. بعدالتحیه و السلام فرمودند شما دیگر چرا برادر احتیاطی؟ زیرا احتیاط واجب آن است که شما بمنظور رعایت سلامتی خودتان هم که شده، پند استاد سخن را بگوش جان بشنوید؛ آنجا که در باب نخست فرمود:

دو بیتی

خلاف رأی سلطان رأی جستن

ز خون خویش باشد، دست شستن!

اگر خود روز را گوید شب است این

بباید گفت: آنک ماه و پروین!

و من الله التوفیق!

 

*1052---0912: كساني كه تبعيت از نايب امام زمان(عج) ندارند فريب كاري را كنار بگذارند و اين قدر با نام و ياد امام زمان(عج) بازي نكنند. مردم متوجه عوامفريبي آنها هستند.

فدوی: مراتب توسط فدوی رسیدگی شد. احوط آن است که خون تان راکثیف تر نکنید برادر 1052---0912! امام زمان(عج) آچار فرانسه همهء برادران، از صدر تا ذیل است!

 

* 1195---0911: فتنه گران سال 88 چون مهره هاي سوخته شده هستند در انتخابات سال 92 افراد جديدي را وادار به فتنه آفريني مي كنند. بايد هوشيار باشيم و از قبل پيش بيني هاي لازم را بكنيم.

فدوی: مراتب با قید چندین فوریت به شرف عرض خاک نعلین عنبر آسایشان رسید. در بازدم فرمودند "به سرماخورده لرزیدن میاموز"! و افزودند کهریزک، مثل ماشین، مدل اش عوض می شود. کهریزک 92 هم که مدتی نایاب بود رسید، بقول عوام   don’t worry,be happy برادر 1195---0911!

 

* رضا سعيدي: اين روزها شاهد تحركات تازه آمريكا و رژيم صهيونيستي نسبت به سوريه به عنوان تكيه گاه مقاومت هستيم در چنين شرايطي اگر بحران سوريه به نفع مردم خاتمه يابد اولين پيروز ميدان ما هستيم و اگر خدايي ناكرده يك درصد دشمنان مقاومت بتوانند به سوريه آسيب بزنند ايران هم صدمه مي بيند. سوريه نيز بايد از تجارب ارزشمند ايران طي 30 سال قبل استفاده كند. مردم سوريه بايد بسيج شوند سوريه بايد ارتش چند ميليوني مردمي مثل بسيج ايران داشته باشد تا بتواند پيروز ميدان باشد.

فدوی: در شرایطی که، بعلت تشدید تحریم های البته بی اثر خاج پرستان، چندان هم شنگول نبودند، با قید چندین فوریت به شرف عرض خاک نعلین عنبر آسایشان رسید، در بازگشت از مبال و البته با تغیر بسيار فرمودند چه خبرتان است گرد و خاک راه انداخته اید؟ تلفات مردم سوریه که هنوز به حد نصاب نرسیده. هشتاد هزار که رقمی نیست، جلوی یک بچهء مکتبی هم بگذارید، قهر می کند..! و نیز افزودند که خودشان ملتفت سرمایه گذاری سی و چند سالهء بدون برگشت در سوریه، لبنان و... هستند و شما دیگر لازم نیست که سرود یاد مستان بدهید!.. باری، فدوی جانش را برداشت و از بیت به سوی قصیده گریخت! خدا بگویم چکارتان بکند که همه جای وی را با شاخ گاو، مـُدّ ظله العالی، در می اندازید، برادر سعیدی!

 

* عليمرداني: اگر مردم مظلوم بحرين الان اين همه شهيد مي دهد بايد لعن آنها را نثار رژيم طاغوت كرد كه باعث شد به نوكري از انگليس بحرين از ايران جدا شود و الان مورد ظلم و ستم وهابيون و آل سعود واقع شود. اما اميدواريم اين خون هاي به ناحقي كه ريخته مي شود، آل خليفه و وهابيون را، كه از صهيونيسم برنامه مي گيرند، به نابودي بكشاند.

فدوی: والله برادر علی(ع) مردانی، بقول سید قاسم(مش قاسم سابق- م) دروغ چرا؟ تا اعدام آ آ آ آ... مراتب بیدرنگ به آگاهی مردم بحرین رسید؛ در پاسخی بسیار دور از انتظار بیتی از میرزا آقاخان کرمانی را با فدوی در ميان گذاشتند که: «گر زندگی آن ست که دارید شما / آوارگی کوه و بیابان از من!» خدا بگویم چکارتان بکند که فدوی را اینگونه سنگ روی یخ می کنید، برادرعلی(ع) مردانی !

 

* 8779---0914: از مسئولين وزارت خارجه و ديگر مسئولين امر درخواست مي شود جلوي نسل كشي مسلمانان مظلوم اندونزي را بگيرند و به هر طريقي مظلوميت آنها را به گوش جهانيان برسانند و مدعيان حقوق بشري را كه گوش فلك را كر مي كند و براي كشته شدن يك پشه در ايران حلقوم پاره مي كنند ندا دهند كه چرا واكنشي از خود نشان نمي دهند.

فدوی: عین فرمایش شما، در اوقات شرعی به سمع و نظر برادر وزیر رسید. همانطورکه در رکوع بودند گفتند، صدایش را در نیاورید که یک وقت یاد نسل کشی خودمان در سال های 60 و 67 می افتند!، فلذا سرود یاد مستان ندهید، برادر 8779---0914!.. الله اکبر، الله اکبر...

 

* 3665---0912: وقتي بنابر گفته آقاي رئيس جمهور تعداد 300 نفر 60 درصد پول كشور را گرفته اند و پس نمي دهند چرا دولت از قوه قضائيه و مقننه براي پس گرفتن پول هاي مردم درخواست كمك نمي كند. اگر اين امكانات در اختيار مردم قرار گيرد بساط فقر و فساد در جامعه برچيده مي شود.

فدوی: آنقدر بقول عوام hard time به مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، ندهید برادر 3665-0912! برخی پروژه ها که برادران مشغول اجرای آن هستند، کلی زمان و کار می برد، مثل همین پروژهء مترقی "توزیع عادلانهء فقر" که حضرات دارند سخت رویش کار می کنند.

باز هم بقول عوام don’t worry be happy! برادر 3665-0912

 

* يك شهروند تهراني: در پيام هاي مردمي شبكهء خبر چنين خبري منعكس شد كه يكي از اساتيد دانشگاه هاي دولتي از دانشجويان خود خواسته است كه ترجمه اخبار بي بي سي را براي او ارائه نمايند؟! شايسته است وزير علوم نسبت به چنين اساتيد غرب زده واكنش نشان دهد.

فدوی: مراتب با قید چندین فوریت به شرف عرض مبارک رسید. ضمن تشکر از اطلاع رسانی (جاسوسی- م) قدری متغیر شده و دستور فرمودند که ضمن ارشاد آن استاد نابکار، بجای ترجمه اخبار بی بی سی، بقول عوام، اخبار Russa today  را ترجمه کنند، برادر تهرانی!

 

* 2986---0915: به نظر من بايد وزير آموزش و پرورش به خاطر سوخته شدن تعدادي دختر دانش آموز شهرستاني در اثر آتش گرفتن بخاري نفتي سر كلاس درس استعفا مي داد و كنار مي رفت.

فدوی: شما که زحمت کشیدید، خب قدری اظهار بیضه فرموده و مقام معظم رهبری را هم اضافه می کردید، چه میشد، برادر 2986---0915؟

 

* 7345---0912: مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري نامزد رياست جمهوري شدن را مشروط به گرفتن امضاء از نمايندگان مجلس كرده است سوال اين است كه از كجا معلوم اين نمايندگان كه امضاء آنان براي نامزد رياست جمهوري شدن كسي شرط مي باشد خودشان صالح و امين و... باشند؟

 

فدوی: بله؟ یعنی شما نمایندگان محترم مجلس که بفرمایش آیت الله مشکینی(ل) استوار نامه ها شان را حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا امضا فرمود را زیر سؤال می برید؟ این فقره را فدوی به مقامات گزارش نمی کند، لکن شما هم دفعهء ما قبل آخرتان باشد، برادر 7345---0912!

 

* 1347-0912: در كشور ونزوئلا رقيب چاوز وقتي در انتخابات شكست خورد درست يك ساعت پس از اعلام نتايج آراء مردانه تبريك گفت و شكست خود را پذيرفت ولي در كشور ما رقيب شكست خورده قبل از شروع شمارش آراء مصاحبه مي كند و خود را رئيس جمهور پيروز معرفي مي كند. اي كاش بعضي ها اخلاق را از كافران بياموزند!

فدوی: از قدیم هم فرموده اند که اخلاق را از که آموختی؟ گفت از کافران، برادر 1347-0912! آن سخن برادر سید جمال الدین، بنقل از حافظه و مضمون نیز چیزی نزدیک به همین است؛ آنجا که فرمود: در غرب اسلام را دیدم ولی مسلمان ندیدم!. در شرق مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم.!

 

* 4361---0910: امروز با نوع ديگر حملهء دشمن مواجه هستيم و آن شبيخون اقتصادي است. دشمنان تصميم دارند از اين طريق ارادهء ملت را در تداوم انقلاب سست كنند و نسبت به مسئولين كشور بدبين نمايند راهكار مناسب آگاه سازي و روشنگري از طريق رسانه ها مي باشد.

فدوی: برای رفع گرسنگی ملت یک لا قبا، چیزی تجویز نفرمودید، برادر 4361---0910!

 

* رضا دلروگر: براي بستن صفر اول خود به مخابرات واحد حكمت شعار در خيابان فرجام مراجعه و درخواست خود را ارائه نمودم ولي اين شركت درخواست بنده را نپذيرفت و اعلام داشت اگر صفر شما بسته شود به سبب مكالمه كمتر به منافع ما ضربه مي خورد و ما اين كار را نمي كنيم. از وزير محترم ارتباطات درخواست رسيدگي دارم.

فدوی: مراتب توسط فدوی از طریق مبادی ذیربط پیگیری شد. ضمن سلام و تحیات فرمودند که تکلیف صفر تلفن شما، یکجا با کم و زیاد کردن صفر در پول ملی معلوم خواهد شد، برادر دلروگر!

 

* 9458---0912: مردم روستاي دينه رود الموت شرقي از نداشتن راه، مسجد و حمام عمومي رنج مي كشند. چرا مسئولين محلي در اين مورد مساعدت لازم را ندارند و همكاري لازم را جهت مرتفع شدن مشكلات اين روستاي محروم نمي كنند؟

فدوی: مراتب با قید 98 فوریت به شرف عرض خاک نعلین همایون عنبر آسایشان رسید. در بازدم قدری ناراحت شده و ضمن سلام و تحیات دستور فرمودند که از میان نیازمندی های حیاتی شما، عجالتاً مسجد را به سه شماره بر پا نمایند تا در آنجا به دعا مشغول، و باقی درخواست ها را از حضرت احدیت، عز اسمه، مسئلت نمایید، برادر  9458---0912!

 

* محمدپور: در اكثر اوقات تلفن هاي روستاي دوآب، ورونه از توابع دماوند قطع مي باشد و متاسفانه فاقد پوشش تلفن همراه هستند و اهالي روستا به ويژه افراد كهنسال و جانباز نياز مبرم به اين وسيله ارتباطي دارند؛ از مسئولين امر درخواست مي شود اين مشكل را حل نمايند.

فدوی: مراتب در مجالی مقتضی بعرض رسید. ضمن سلام و تحیات فرمودند وسائل خبیثه ای که نام بردید همگی از مصادیق بارز تهاجم فنی ست، فلذا احوط آن است که از وسائل ساخت خودمان، مانند شیپور، زنبورک و حداکثر کبوتر نامه بر استفاده فرمائید، تا قدس آزاد شود، برادر محمد(ص) پور!

 

* 9674---0937: از مقالهء روز يكشنبه دربارهء فلسفه ازدواج هاي پيامبر تشكر مي كنم. اكثر مسلمان ها هم فلسفه اين ازدواج ها را نمي دانند.! خدا توفيق شما را افزون كند.

فدوی هم نمی دانست! بقول عوام !good to know  برادر  9674---0937! خدا شما را نیز توفیق دهد که فدوی را هم از جهل مرکب، بیرون آوردید؛ اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)!

 

بپایان آمد این جوهر،شکایت همچنان باقی!..

 

علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

6 جمادی الجولای  سنهء 2013 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر - فدوی

تا درودی دیگر، بدرود

 

www.hazl.com

https://newsecul.ipower.com/

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630