t

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

سال ششم ـ  شمارهء 1287 ــ  دوشنبه 26 فروردين ماه 1392 ـ 15 آوريل 2013

از سخنان رهبر حکومت اسلامی در سخنرانی اول فروردین 92 در مشهد:

«انتخابات در کشور ما مظهر "حماسهء سیاسی" است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است...

دشمنان ملت ایران همیشه سعی کرده‌اند انتخابات را از شور و هیجان بیاندازند؛ برنامه ‌ریزی کرده اند که مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی باز بدارند؛

مردم را دلسرد کنند، مردم را ناامید کنند. همیشه دشمنان ما سعی کردند این انتخابات را بی‌‌رونق کنند...

گسترش مشارکت و حضور گستردهء مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند.»

عوام فریبی و همسویی با منافع بیگانگان

هوشنگ کردستانی

در کمتر از دو ماه باقی مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلامی جنگ قدرت میان جناح های رقیب آنچنان شدت گرفته که ممکن است تا حذف یکدیگر پیش روند، چه بسا شاهد رویدادهایی باشیم که قابل پیش بینی نبوده باشد. شنیده می شود که احمدی نژاد گفته است چنانچه صلاحیت اسفندیار مشاعی توسط شورای نگهبان رد شود از برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده خودداری خواهد کرد. فرض را بر این بگیریم که شورای نگهبان قانون اساسی به پیروی از خواست ولی فقیه صلاحیت مشاعی را رد و احمدی نژاد نیز از برگزاری انتخابات خودداری کند، در این صورت چه پیش خواهد آمد و جنگ امام زمانی ها با روحانیت به کجا خواهد کشید؟

مردمانی که «آرزوهایشان به بردگی کشیده شده‌است»

اخیرا فیلمی کوتاه از یک کارگردان ایرانی به نام علی مولوی به نام «آرزو: یک پرسش، پنجاه پاسخ» منتشر شده است که تنها یک سوال ساده از ده‌ها ایرانی در کوچه و خیابان می‌پرسد: «چه آرزویی دارید؟» فیلم نخست نشان می‌دهد که همهٔ مخاطبان در برابر این سوال جاخورده و شگفت ‌زده‌اند. آنها انتظار نداشته‌اند کسی چنین چیزی از آنها بپرسد. این جامعهٔ کوچک فرض کرده که «مگر قرار نبوده امید و آرزو در ایران مرده باشند. پس چرا کسی از آنها در باب آرزوهایشان می‌پرسد؟»

نامه ای به آقای بنی صدر در مورد سايت انقلاب اسلامی

امیرحسین آمویی

به مفهومی مانند دموکراسی فکر کنید. این کلمه برای خودش تاریخ و شخصیت و ویژگی‌هایی دارد که، مثلاً، "ولایت جمهور مردم" ندارد. در واقع نمی‌توان به کنترل سیاسی قدرت توسط جمهور مردم اندیشید و از کاربرد "مردمسالاری یا جمهوری دموکراتیک" پرهیز کرد. از سوی دیگر واژۀ "ولایت" در مفهوم "ولایت جمهور مردم" چنان برچسب سیاهی خورده و بی‌آبرو شده که در ذهن تقریباً تمام ایرانیان تداعی کننده‌ی "ولایت فقیه" است. لذا بهتر آن است که برای ارائهء مفاهیم نو از واژگان نو فارسی و یا واژگان عربی نوین و اصلاً در صورت بروز هرگونه ابهام از واژگان نوین غربی سود بجوییم.

دروغ و پندار نادرست، بلای جان ما ايرانيان

آريوبرزن داريوش

مردم پايبند به ايجاد نظام مشروطه پادشاهی در ايران بر اين باور راستين هستند که اندامان يک مجموعهء خردورز و انديشه محور بايد هميشه، فعالانه و با توسل به تدبير و برگزيدن سياست هائی موثر و پيشرو از جانبی يار و همراه شاهزاده رضا پهلوی در پيشبرد مبارزه رهائی برای حصول به آزادی ميهن باشند و، از سوی ديگر، کانونی برای بررسي های آسيب شناسی، انجام مطالعات متدولوژيک «کاربردی» و توليد علوم و فنون امروزين برای مبارزه مدنی باشند. حرکت پرموفقيت به سوی انحلال رژيم جمهوری اسلامی، حصول به انتخابات آزاد و ساماندهی يک کشور قانونمند، دمکرات و مدرن در آينده تنها با اينگونه اقدامات تحقق پذير است. و مجموعه هائی از قبل گزينش و چيده شده بطور فعال نمي توانند در عمل کارساز و بسيار موثر باشند.

ویژگی جامعهء شکوهمند اسلامی و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

فدوی، چه خوانندگان محترم ضد انقلاب خوش شان بیاید یا نه، دوباره می گوید که بی خودی نیست که از مقام معظم رهبری، ادامه الله ایامه و نصر اعلامه و اجری بالخیر اقلامه، اینقدر خوشش می آید!.. معظم له، هر سال با صرف چند کلمهء ناقابل، مانند سال کار مضاعف همت مضاعف، یا سال سرمایهء ملی تولید ملی، و اخیراً سال حماسهء سیاسی و اقتصادی،  ُامّت را بقول عوام big time و بعبارت خودمان، شدیداً سرِکار می گذارد. از مهم ترین ویژگی این نامگزاری های داهیانه، آن ست که در جامعهء شکوهمند اسلامی ما، دقیقاً بر عکس آنچه که معظم له اراده فرموده است، اتفاق می افتد که این خود از معجزات منسوب به حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواح العالمین له الفداء(عج) است!..

 

حضور اصلاح طلبان در انتخابات مفيد است

مصطفی پورمحمدی، کانديد بالقوهء رياست جمهوری اسلامی

سايت بازتاب: اصلاً حادثهء سال 88 را بگذاریم کنار؛ ما نباید افراد را مجبور کنیم که نسبت به یک حادثه نظر بدهند بلکه باید از آنها بپرسیم که شما نسبت به انقلاب، امام، رهبری، نظام، قانون، قانون اساسی و ولایت فقیه پایبند هستید یا نه. اینها اصول ما است. اصول نظام است. هر کس به این اصول پایبند باشد و خلاف این عمل نکرده باشد؛ یعنی واقعاً التزام اش را به نظام بیابیم. بر اساس مبانی قانونی باید با حضور او موافقت کنیم. من فکر می کنم که شورای نگهبان هم همین نظر را دارد. نباید افراد را الزام کنیم که نسبت به یک حادثه موضعگیری کند. شاید اصلاً آن فرد در آن حادثه حضور و همراهی ای هم نداشته اما بر اساس ملاحظات جناحی و سیاسی و شرایط خاص خودش نمی خواهد اعلام نظر صریح کند... حضرت «آقا» هم کاملا به «مردم سالاری دینی» وفادارند و آن را باور دارند. مدیریت و طراحی می کنند و فکر می کنم به هیچ وجه اجازه نمی دهند مردمسالاری دینی مخدوش بشود و در این جهت هم هدایت ها و راهنمایی های مناسب را در طول مسئولیت هایشان داشتند و فکر می کنم این روش را هم ادامه خواهند داد.

تغییر تاکتیک اصولگرایان: اصلاح‌ طلبان بیایند!

مجتبی حسینی ـ سايت «اعتماد»

برآیند غضب اصولگرایان، حاشیه نشینی اصلاح ‌طلبان شد. سال‌هاست که اصلاح ‌طلبان با محدودیت‌های اجباری حتی نتوانسته‌اند نقش یک حریف جدی را برای اصولگرایان بازی کنند تا اصولگرایان یکدستی حاکمیت را تجربه کرده باشند. اما فرزند حاکمیت یکدست گویا بلای جان اصولگرایان شد تا اصولگرایانی که حتی سایهء اصلاح ‌طلبان را هم نشانه می‌گرفتند با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم نه تنها از شکست حاکمیت یک دست سخن بگویند که از اصلاح ‌طلبان بخواهند در انتخابات حضوری جدی داشته باشند.

اصلاح طلبان در انتخاباتی آزاد و سالم دغدغهء رأی ندارند

بيانيهء سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی

اصلاح طلبان، به دليل کارنامهء مثبت در ادارهء امور کشور، به ويژه در مقايسه با رقبای اصول گرای خود، و نيز به دليل ايستادگی و صداقت در دفاع از حقوق ملت و آزادی‌های شهروندی، از پايگاه و محبوبيت اجتماعی گسترده‌ای برخوردارند. از اين رو در انتخاباتی آزاد و سالم دغدغهء رأی ندارند و مسئلهء آنان نه کانديدا بلکه آزادی و سلامت انتخابات است. در صورت تضمين سلامت انتخابات، شانس پيروزی کانديدای اجماعی اصلاح طلبان بسيار زياد است. در چنين انتخاباتی اگر اين کانديدا آقای خاتمی باشد، پيروزی قاطع از آن اصلاح طلبان خواهد بود. اما متأسفانه هيچ نشانه‌ای دال بر ارادهء حاکميت برای تجديد نظر در نحوهء ادارهء کشور و برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتيک به چشم نمی‌خورد.

بیانیهء آغازین و اعلام موجوديت ستاد «آفتاب صبح امید»

جهت حمایت از سید محمد خاتمی

همراه با توضیحات زهرا اشراقی، نوهء خمينی و همسر برادر خاتمی

ستادی موسوم به «آفتاب صبح امید» با هدف حمایت از سیدمحمد خاتمی و از دعوت از او برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد. این بیانیه می‌گوید، امروز ایران در دوراهی سرنوشتی تازه ایستاده است. سرنوشتی شایسته دوباره نوشتن، که جز با ایمان و همت والای مردم رقم نمی‌خورد. پیش از این گروه‌های مختلف از جمله 91 نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب و نیز جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی خواستار خاتمی در انتخابات شده‌اند.

تهديد به رد صلاحيت؛ هراس از خاتمی

مرتضی کاظمیان ـ راديو فردا

باندهای قدرت در هراس از حضور خاتمی ـ که می‌تواند به دلايل متعدد فضای انتخابات را از خود متأثر کند ـ «رد صلاحيت» وی را مفروض و قطعی، اعلام و تبليغ می‌کنند. محبوبيت اجتماعی ويژه ـ و شايد منحصر به فرد ـ خاتمی در ميان لايه‌های گوناگون اصلاح‌طلبان، و نيز بدنه‌ی اجتماعی آنان، اگر وی را به گزينه‌ای بی‌بديل برای علاقمندان به فعال شدن در بستر انتخابات تبديل نموده، هم‌زمان وی را به‌مثابه‌ی مهم‌ترين تهديد برای اقتدارگرايی مسلط، جلوه‌گر کرده است.

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

14 فروردين 1392

دوازدهم فروردین؛ پایان یک انقلاب

حمید مافی

آگاهينامه درخصوص کاندیداتوری در انتخابات آینده

عباس امیرانتظام

برای حضور خاتمی، جنبش اعتراضی 88 فراموش می شود؟

پیرامون اظهارات تازه تاج زاده

سرمقالهء سايت اخبار روز

انتخابات و سناریوهای جناح های وفادار به نظام

اکبر سیف

جامعه‌شناسی انقلاب ایران و نگرانی‌های ضد آرمانی

گفتگو با مهرداد درویش‌پور

فرارفتن از اصلاح‌طلبی؛

خطرها و واهمه‌ها

مجيد محمدی

اپوزیسیون انتخابات را

واگذار نمی کند

ملیحه محمدی ـ در سايت جرس

می خواهیم در این انتخابات

رکورد بزنیم!

محمود احمدی نژاد

16 فروردين 1392

اتفاقاً این تجزیه طلبان هستند

که خاک و زبان برایشان مهم‌تر

از انسان است!

الاهه بقراط

سامان یابی ِ اقوام در ایران

گامی بسوی تمرکززدائی

حسن شریعتمداری

آسیب شناسی طرح

«سامان یابی اقوام ایران»

ناصر کرمی

به ایرانی نبودن خود افتخار می‌کنم

امین موحدی

اتورپاتکانی خود مي داند،

چه کند!

آريوبرزن داريوش

«اورشليم ِ بين النهرين»

کریستوفر رویتر

ترجمهء مینو الوندی

رابطه زیاده روی و تندروی!

شهباز نخعی

از بيست هزار دانشجو

تنها صد نفر در نماز جماعت

پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیـه

19 فروردين 1392

چگونگی ‌برآمدن ضحاک:

داستان ناسپاسی و جنون ملی‌

فرشید مجاور حسینی‌

گفتگوی توهم آمیز «چلبی سازی»

 و فراموش کردن واقعیات سیاسی

کامبیز باسطوت

صف ماچ و چادر و کفن

و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

انتخابات، واقعیت ها

و شک ها و تردید ها!

محمّد هادی

لائیک‌ها در انتخابات ایران

جایی ندارند!

احمد علم‌الهدی

در خطبه‌های نماز جمعه مشهد

کردستان و شعار «سرنگونی رژيم»

ناصر ايرانپور

آیا جمهوری اسلامی

به دنبال مصالحه است یا جنگ؟

مجيد محمدی

21 فروردين 1392

در تحلیل انتخابات؛

نامه ای از زندان اوين

مصطفی تاجزاده

سردمداران جمهوری اسلامی

 طرفدار دموکراسی و رفراندوم

و انتخابات آزاد شده‌اند!

حسین باقر زاده

وقاحت در آستانه انتخابات

محمد زمانی

تبيين قرائت ايدئولوژيک از دين

با رهبری است نه دولت!

منوچهر متکی

خنثی بودن بسیج در انتخابات،

خیانت است

نماینده ولی فقیه در بسیج

دین حق دخالت

در زندگی خصوصی  ندارد

پاپ فرانسیس

جفت شش خدا!

هـ . لیله کوهی

23 فروردين 1392

حذف امامزاده‌هایی که با مردم ارتباط

 روحی و معنوی برقرار نکرده باشند!

غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف

و امور خیریه استان تهران

چند و چون ِ چهار سال ِ به هدر رفته

جمعه گردیها ـ اسماعيل نوری علا

«اگر خاتمی خودش بخواهد...»

حشمت الله طبرزدی

رقابتِ سرنوشت ‌ساز ِ «خواص

 بی‌خاصیت» و «عامه‌ی مردمان»

فرهاد جعفری

تکرارِ عادت به نام سیاست

الاهه بقراط

جابجایی محمود با محمد یا محسن یا..!

شهباز نخعی

كتابخانۀ داروغه دوزخ!

ايراندخت دل آگاه

چلبی ایدئولوژیک!

اسماعیل هوشیار

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t