سال ششم ـ  شماره 1252 ــ  چهارشنبه 4 بهمن ماه 1391 ـ 23 ماه ژانويه 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

«صبح صادق» ندمد تا «شب یلدا» نرود (سعدی)

ما خواستار ايجاد يک «آلترناتيو سکولار دموکرات ِ انحلال طلب» در برابر حکومت اسلامی هستيم

سكولارها در تونس مقاومت مي كنند

(بمناسبت يکمين سالگرد انقلاب تونس)

راینر واندلر

ترجمهء مينو الوندي

ده ها هزار نفر، مثل 14 ژانویه 2011، در مرکز شهر تونس تجمع کرده اند و تصویر مشابهی را تداعی می کنند. اما برخلاف آن روز جمعه که زین العابدین بن علی، رئیس جمهور دیرپای تونس، پس از اعتصاب عمومی و تظاهرات چند میلیونی به تبعید فرار کرد ـ و بهار عرب آغاز شد ـ تصویر امروز نشانی از اتحاد ندارد. در یک طرف طرفداران حزب حاکم "النهضت" تجمع کرده اند و در طرف دیگر نیروهای سکولار. و در میان آنان انواع و اقسام گروه های افراطي، از سلفیست های متعصّبی که پلیس دور آنها حلقه زده گرفته تا چپ های راديكال. مثل آن روز، امروز هم فریاد "ما خواهان..." در خیابان ها طنین انداز است. دو سال پیش مردم، همه با هم، مرگ بر رژیم می گفتند در حالی که امروز یک جناح به طرفداری از حکومت اسلامی به خیابان آمده است و جناح دیگر طالب جمهوری لائیک و طالب آزادی و عزت و کار است. "برو گمشو" تنها شعاری است که امروز هم مثل آن روز بر زبان ها جاری است. ولی مخاطب این شعار دیگر رئیس جمهور دیکتاتور کشور نیست بلکه این شعار از زبان هر جناح، جناح مقابل را مد نظر دارد. حبیب کازداغلی می گوید "ما نگران یک دیکتاتوری جدید هستیم که شاید از آن قبلی هم بدتر باشد". او که استاد تاریخ و رئیس دانشکدهء ادبیات و علوم انسانی است، صحبت از سیاستی قرون وسطایی می کند که "می خواهد در همه شئون زندگی دخالت کند". صابون وضعیت جدید به تن او هم خورده است. سلفیست ها هفته ها کرسی او در دانشکده را اشغال کرده بودند.

شادپيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

ما قهرمان نداريم!

ايراندخت دل آگاه

هنگامي كه به تصوير چاپ شده از قتل اين روزنامه نگار آزاد انديش در روزنامه هاي آن روز تركيه نگاه مي كنيد، مردي را مي بينيد كه كنار پياده رو، روي شكم افتاده و رويش را با تعدادي روزنامه پوشانده اند. در آن تصوير هيچ چيز از پيكر "هراند دينك" ديده نمي شود جز كفش هايش. اين كفش ها جان آدمي را به آتش مي كشد و اشك بر چشمان باوجدان و شريف آدمي مي نشاند. چرا كه ته ِ يكي از كفش ها سوراخ است. انگار همهء گفتني هاي عالم در همين يك حفره نهفته است. اين كه نمي شده اين آزاده مرد را خريد؛ اين كه نمي شده دهان اش را بست. اين كه نمي شده قلم اش را شكست و بي دردسر خاموش اش كرد.

درگیری اوباما با ملاها، یعنی زمان خریدن آنان

رضا خلیلی در واشینگتن تایمز

ترجمهء فائقه اشکوری

در روزهای اخیر، رسانه های حکومت اسلامی انتصاب احتمالی جان کری و چاک هیگل از سوی اوباما را جشن می گیرند. انتخاب این دو تن مواضع دوستانه ای در برابر ایران دارند حاکی از سیاست رییس جمهور است که در این دور نیز گفتگو را به رویارویی ترجیح خواهد داد. واشنگتن باید متوجه باشد که طعمهء مذاکرات دیگر نمی تواند منافع ملی ما را تأمین کند، چرا که اکنون دیگر بحث «امنیت ملی» در میان است. امریکا باید بی درنگ با متحدان اروپایی اش وارد عمل شود و بر فشار سیاسی و اقتصادی بیافزاید و در عین حال به شیوه های مختلف به ایرانیان منزجر از حاکمان تندرو افراطی شان در مبارزه یاری برساند که بتوانند از داخل ایران تغییر را به وجود آورند. آقای اوباما باید بدانند که مذاکره و تحریم به تغییر مسیر اسلام گرایان منجر نخواهد شد. بحث، اقتصاد نیست، بلکه ایدئولوژی است. اکنون رییس جمهور بیش از هر زمان دیگر باید بپذیرد و قدم بردارد، چرا که مسئله زندگی میلیون ها تن در میان است.

بزرگترین چالشِ جمهوری اسلامی؛ نزاعِ باندهای حکومتی

کوروش اعتمادی

جدا از همهء فشارهای سیاسی و اقتصادی بر رژیم اسلامی در طی ماه های اخیر، بنظر می رسد یک چالشِ بزرگ بیشتر موجودیت جمهوری اسلامی را بمخاطره انداخته است و آن هم نزاعِ باندهای حکومت با یکدیگر بر سر ِ استیلای کامل بر ایران... بی تردید هاشمی در این شرایط مخاطره آمیز، که حذف او از دایره قدرت منظور شده است، سکوت نخواهد کرد. تقابل ِ کنونی دو جریان اصلی حکومت بر علیه یکدیگر جهت تصاحب قوهء مجریه رژیم، فرصتِ بزرگی است که مردم بتوانند برای تغییرات اساسی سیاسی در جهت دمکراتیزه کردن ایران از آن بهره جویند. امّا با توّجه به خلاء یک آلترناتیو دمکراتیک در مقابلِ جمهوری اسلامی، فرصت مجدداً نصیب بخشی دیگر از حاکمیت خواهد شد که در زد و بند با جامعه بین المللی برای ماندن، وارد عمل گردد.

«انتخابات آزاد» باتلاقی برای اپوزیسیون برانداز!

آرمان  چاروستایی

جالب است که به موازات داخل، در خارج کشور نیز اصلاح‌ طلبان و اپوزیسیون کاذب، همین بحث انتخابات آزاد را پیش می‌کشند و سناریو این‌گونه پیش می‌رود که به جای تحریم (عدم شرکت) یا شرکت در انتخابات، مسئله «انتخابات آزاد» و «انتخابات غیر آزاد» مطرح می‌شود و به طور کلی تحریم انتخابات کنار گذاشته می‌شود. وقتی شما از یک حکومتی خواستار انتخابات آزاد هستید، به این معنی است که حکومت قادر است این انتخابات آزاد را برگزار نماید. اما آیا جمهوری اسلامی چنین حکومتی است؟ قطعاً خیر. اما پروژهء انتخابات آزاد باتلاقی است برای اپوزیسیون برانداز که  طرح رفتن جمهوری اسلامی و تحریم، به حاشیه رود و رژیم به دنیا بگوید: ببینید در ایران دمکراسی است و نیروهای مخالف نیز از ما درخواست انتخابات دارند و با ما وارد مذاکره شده‌اند، و از سوی دیگر مردم را به صحنه بیاورد و برای خود مشروعیت کسب کند.

با یاد دکتر محمود عنایت از دیدگاهی دیگر

بصیر نصیبی

ولی فقیه و این چند صد نفر

برای پی بردن به ماهیت نظام جمهوری اسلامی نیازی به رفتن به راه‌های دور و دراز و تحلیل‌های پیچیده نیست. کافی است به سخنان هر روزهء مقامات نظام در دوره‌ای کوتاه نگاهی بیندازیم تا به وجوه مشخص این نظام یعنی اقتدار گرایی، اشرافی‌ گری، فساد گسترده، سوء استفاده از قدرت، تبعیض‌ها و امتیازات، و عدم توزیع درآمد و قدرت و ثروت در جامعه پی ببریم. در ایران امروز چند صد نفر منابع عمدهء قدرت و ثروت را در اختیار دارند و‌‌ همان اتهامی که به دول سرمایه‌داری می‌زنند بر جمهوری اسلامی نیز قابل اطلاق است.

هم زادِ «بالا» نشینیِ خامنه ای بر «بالا»یِ دار

مجتبی واحدی

سی ودو سال پیش که «همتای خامنه ای در عراق» به ایران حمله کرد جوانان سلحشوری در برابر دشمن ایستادند که همگی آنها در دوره رژیم گذشته تربیت شده بودند. همان جوانان، در هنگامه جنگ، در حالی که خود تشنه بودند «قمقمه آب» خود را در اختیار اسرای عراقی می گذاشتند و جوانان گرسنه ایرانی که اوباشگری را از مزدوران خامنه ای آموخته اند روز روشن در خیابان بر روی هموطن خویش «قمه» می کشند.

وقتی جز شانهء مأمور اعدام پناهگاهی نیست

امیرهادی انواری

وقتی که من خواب بودم، اتفاق افتاد. کی؟ صبح امروز اول بهمن 1391. کجا؟ خانهء هنرمندان! چگونه؟ دو نفر اعدام شدند. عکس رو نگاه کنید، انگار متهم سرشو روی شونه مامور اجرای حکم گذاشته، ترس توی چشماش رو می بینید؟ فکر کنم خیلی نادر باشه این صحنه؛ نادر، چون مامور اجرای حکم سر متهمی رو روی شونه خودش بگیره؛ نادر، چون متهمی که چند لحظه بعد قراره بمیره، هیچ پناهگاهی غیر از شونه مامور اعدامش نداره.

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

 

دکتر محمود عنايت

ستاره ای ديگر که در آسمان

انديشهء سکولار غروب کرد

اسماعيل نوری علا

تجزیهء ایران را جدی گرفته‌اند

گفتکو با کورش زعيم

گفتگوگر: محمدرضا یزدان پناه

کارنامهء شکست جمهوری اسلامی با ارقام

رضا حسین بر

گفتمان شبان‌- رمگی و حاکمیت ملی

بمناسبت انتشار کتاب محمد مختاری

در کتابخانهء سايت راديو زمانه

مذاکره، ترور

و جنگ دولت ترکیه با «پ.ک.ک»!

بهرام رحمانی

نقدی بر مناظرهء اوبالی و نوری علا

مهدی چناری (بولود خیاوی)

لزوم اتحاد اصلاح ‌طلبان و اصول ‌‌گرایان

در برابر «شغالان و خوکان!»

سید عبدالجواد موسوی

«تعرض نرم!» و تعريضات ديگر

حمیدرضا رحیمی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در تلويزيون «گوناز» 

ويدئو فايل صدا

چرا انتخابات آزاد با همه پرسی فرق دارد

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهبانی

انتخابات آزاد: ارائه طريق به آمريکا

جواد خادم

قبل از مذاکره با آمریکا،

انتخابات آزاد برگزار کنید

نامه سرگشادهء شش تن

از فعالان ملی مذهبی به رهبری

کدام انتخابات در این نظام آزاد بوده است؟!

الاهه بقراط

انتخابات آزاد یا گذار مسالمت آمیز! ـ

(شاید) راه لهستان؟

پرویز دستمالچی

کشت علوفه در جنگل!

شهباز نخعی

برادرانم موسوی و کروبی مجرم نیستند

خلاصه ای از سخنان اخير

حبیب‌الله عسگراولادی

هویت فرهنگی و زبان ملی

فرهنگ قاسمی

ایران، روسیه و چین: فدرالیسم یا تجزیه

مجيد محمدی

برتری انسان بر خاک

و خاکی که از آن همه است:

دو روی سکه تفاهم و بالندگی

وارش

دو درس از انقلاب مصر

آرام حسامی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630