بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 1 بهمن ماه 1391 ـ  21 ژانويه 2012

 

کارنامهء شکست جمهوری اسلامی با ارقام

بخش اول

رضا حسین بر

گاندی گفته است: یک مملکت، با لیاقت آباد میشود و نه با آرزو. هیچ مملکتی با سخنان غرا و تمنا‌های آرزومندانه نه آباد شده و نه به رفاه می رسد. در جایی که لیاقت نباشد، مدیریت و حکومت درست وجود نخواهد داشت. بنا بر این، اساس و بنیاد رهبری و مدیریت، لیاقت و کارایی است. لیاقت و کارایی هم سطوح متفاوت دارد.

شرایط بحرانی که در ممالک اروپایی وجود دارد، سطوح متفاوت لیاقت را نشان می دهد. ممالک یونان، اسپانیا و ایتالیا از سطح لیاقت مدیریتی کمتری نسبت به فرانسه، انگلستان و آلمان برخورد دارند. آلمان نظام مدیرتی بسیار بالایی دارد و بهمین دلیل از تمام کشورهای اروپایی موفق تر است.

رهبری و مدیرت حکومت یونان از بقیهء ممالک اروپایی سطح پایین تری دارد؛ بهمین جهت، سطح زندگی در آن پایین تر است. بی سامانی در آن بیشتر است. مردم کمتر مالیات می دهند، کمتر کار می کنند و بیشتر فساد می کنند. در نتیجه، فقر بیشتر است، امکانات بهداشتی و بهزیستی کمتر است و مردم برای بالا بردن سطح زندگی خود بیشتر تظاهرات می کنند.

بانک جهانی، بطور منظم لیاقت و کارایی ممالک متفاوت را می سنجد و بر اساس کارکرد و کارنامه شان به آنها نمره می دهد. نمرهء ممالک اروپایی معمولا از 60% بیشتر است. ممالکی هم مثل ایران، عراق، سوریه و افغانستان، بخاطر کم لیاقتی، کمترین نمره را می گیرند.

نمرهء جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون بین 20% تا 25% در نوسان بوده است. حال اگر، این نمره را با نظام نمره ای ایران مقایسه کنیم، نمرهء رژیم از 20 چیزی حدود 2 تا 2.5 می شود.

بدینوسیله، کسی که 2 یا 3 نمره از 20 می گیرد، شاگرد کاملاً تنبلی بشمار میاید و کلاً مردود و رفوزه است. حال روز هایی را تصور کنید که در مدرسه بودید. همکلاسی هایی را بیاد بیاورید که حتی با نمرات بیشتری مردود می شدند. حاکمان فعلی ایران از همین گروه ها هستند و بسیار بد تر؛ چون نمرات شان در مدیریت دو تا سه است.

کسی که نمره 12 بگیرد، یعنی شاگرد تنبلی است. حال کسی که 2 یا 3 نمره گرفته است، نه تنها تنبل بلکه کاملاً بی استعداد است. اینک می توانید تصور بکنید که چه کسانی بر شما حکومت می کنند و حال و روزگار شما چگونه است.

آنچه گفته شد، رابطهء لیاقت و کارایی را با کارنامه بخوبی روشن می کند. اکنون ببینیم کارنامهء جمهوری اسلامی چیست؟

دیدگاه رژیم نسبت به ایران، مردم ایران و اموال عمومی آنها دیدگاه یک نیروی غالب و فاتح نسبت به یک مملکت و مردم مغلوب و شکست خورده است. یعنی آنها خود را صاحبان شرعی و قانونی کلیهء ثروت مردم و مملکت می دانند که مجازند بهر صورت که خواستند از آنها استفاده کنند.

کمسیون تحقیق مجلس تحقیقاتی را در بارهء تخلفات مالی 1000 میلیاردی در سازمان تامین اجتماعی آغاز کرد. پس از بررسی های کمی، نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند:

 «نمایندهء مردم ماکو و چالدران در مجلس گفت: این پرونده هنوز به مراجع قضایی ارجاع نشده است و نهایتاً ما تمامی اسناد و مدارک خود را در صحن علنی مجلس قرائت می‌کنیم. ولی آنچه باعث تاسف است اینکه اموال 30 میلیون بازنشستهء تأمین اجتماعی را تبدیل به شرکت های خانوادگی کرده‌اند و تمامی قراردادهای کوچک و بزرگ به فرزندان مدیران و بستگان و آقازاده‌ها واگذار شده است».

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه شرکت های زیرمجموعه «شستا» و «سازمان بازنشستگی» حیات خلوت احزاب و گروه‌ها و طیف‌ها در دولت های قبلی و فعلی بوده است، گفت:

«تحقیق ما در مورد سه سال اخیر بوده است ولی به این نکته پی بردیم که پای دولت های قبلی هم گیر است. ما در این پرونده‌ها اشخاصی را داریم که در ده شرکت عضو هیئت مدیره هستند.»(۱)

همانطور که این تحقیقات نشان می دهد، این حاکمان رژیم کنونی هستند که اموال ملت، مردم و منابع معدنی را کلاً در اختیار گرفته اند و از آنها بر علیه مردم و منافع ملی، و در جهت ازدیاد فقر و فحشا، استفاده می کنند. از سوی دیگر، غارت آشکار اموال مردم آثار بسیار شومی بر مردم و زندگی آنها دارد. به این خبر توجه فرمایید:

«در سنندج، خیابان انقلاب، در اوج شلوغی روز فردی میانسال، به اتهام سرقت دو عدد مرغ پاک کرده، مورد ضرب و شتم و توهین صاحب مغازه و دیگران قرار می‌گیرد. فرد میانسال شروع به گریه کردن می‌کند و می‌گوید ماه‌هاست که زن و بچه‌ام رنگ گوشت و مرغ را ندیده‌اند. امروز چشمم که به این مرغ‌ها افتاد همه چی را فراموش کردم و فقط به فکر این بودم که دست پر به خانه برگردم… پسرکی در یکی از خیابان‌های سنندج تعدادی موز دزدیده است. صاحب مغازه به اضافهء جمعی از مردم پسرک را گرفته و در خیابان تا سرحد مرگ کتک زده‌اند… مرد نگون‌بختی که یک کیسهء کوچک برنج را از جلو مغازه‌ای برده و پا به فرار گذاشته بود، به چنگ مردم می‌افتد، علاوه بر شکستگی چند دنده، سر و صورت اش کبود شده، این مرد در کماست معلوم نیست ضاربان اش چه کسانی بوده‌اند.» (هفته نامه دیدگاه، شماره 69، مهر 1391) (2)

در کشور هایی که دولت درست و موثر و جود دارد، وظیفهء اصلی دولت بهبود وضع مردم است. بهمین دلیل است که بشدت از فساد و تبعیض جلوگیری می کنند. حال آنکه جمهوری اسلامی عامل اصلی فساد و تبعیض است و شدیداً در مقابل تحقیقات رسانه ها و مردم مقاومت می کند:

«سلیمان جعفرزاده ‫، نمایندهء مجلس، ضمن اعلام این خبر به مهر گفت: اگر هیات رییسه مجلس از ادامهء کار جلوگیری نمی‌کرد، می‌توانستیم بیش از سه ‌هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. جعفرزاده در مورد دلایل تاخیر ارائهء گزارش کمیتهء تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی اظهار داشت: چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود. جعفرزاده تصریح کرد: در حالی که داشتیم به سرنخ های بیشتری در این پروندهء بزرگ اختلاس پی می‌بردیم هیئت رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد. به اعتقاد اعضای تیم تحقیقی اگر فعالیت ما تا 60 روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. وی افزود: از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آغاز شد بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیئت رئیسه مجلس مواجه شدیم چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت هایی رفتند که 60 سال هیچگونه نظارتی بر عملکرد آن‌ها نبوده است. همین شرکت‌ها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد کردند ولی ما به دور از تمام این حاشیه‌ها به کارمان ادامه دادیم.» (3)

در چنین شرایطی، حکومت بی لیاقت جمهوری اسلامی، به پر کردن کارنامهء رفوزه شدهء خود ادامه خواهد داد. در واقع، با توجه به ماهیت رژیم و کادرهای اداره کنندهء آن، وضع مملکت و فقر مردم همچنان بد تر خواهد شد. چندی پیش اعلام شد که کشور هر سال 12 میلیارد دلار بر اثر تمام نشدن پروژه های مختلف، ضرر می کند. بنابر این، مقداری برنامه ریزی انجام می گردد ولی به علت عدم کارایی به نتیجه مطلوب نمی رسد.

(ادامه دارد)

1. http://www.shafaf.ir/fa/pages/?cid=82034    ‫   تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶

2. http://www.mihan.net/press/1391/09/24/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/

3. http://www.shafaf.ir/fa/pages/?cid=82034.1

 

 

 

 

 

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه