دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال سوم ـ  شماره 771 ـ يک شنبه 27 دی 1388 ــ  17 ژانويه 2010   | فهرست کليهء مقالات | English Section

آنان که بر در«حجرهء فکر جنبش سبز» توقف می کنند

دربارهء بیانیهء پنجاه نفره

شهلا فرید

تاکنون اما و اگری نبوده است که باید در کنار کسانی ایستاد و با آنها همکاری کرد که خواهان تداوم یک حکومت غیردمکراتیک هستند. ولی در کنار آن، هیچ گاه نباید نهان کرد آنچه که آنها می خواهند آرزوی همه نیست، نباید نهان کرد که تنها یک حکومت غیردینی بر اساس حقوق بشر و رفع هر گونه تبعیض هدف ماست. تاکنون حکومت نظر خود را پیش برده است و سخن از هر چیز غیردینی تابو بوده است، ولی این تابو باید شکسته شود، هر چند ممکن است دست یابی به یک حکومت سکولار ایستگاه های متعدد داشته باشد، ولی ما نباید خودمان را سانسور کنیم، این امر به قوی شدن مجموعه جنبش کمک نمی کند.  >>>

==================

آیا پیام جنبش سبز مردم ایران را شنیده اند؟

پويا

آقای مهاجرانی اگر نگاهی به جمعیت معترض در خیابان ها، به زندانیان دربند و به گورهای شهدای جنبش سبز بیاندازد می بیند که مردم این چنین که آقای مهاجرانی آرزو دارد صف های خودشان را از هم جدا نکرده اند. با هم به میدان می روند، با هم زندانی و شکنجه می شوند و با هم کشته می شوند. کسی هم از آن یکی نمی پرسد که آیا دین و مذهب تو چیست؟ مردم پس از این همه سال تبعیض فهمیده اند که این جداسازی های مصنوعی میان مردم فقط برای این است که حکومتیان بهتر بتوانند حقوق شهروندی آنها را پایمال کنند. وگرنه آن موقع که سیاست حکومتی اقتضا کند هیچ فرقی میان یک جوان سکولار و یک باورمند مذهبی نمی گذارند و هر دو را در یک سلول به بند می کشند و یا در خیابان به گلوله می بندند.  >>>

==================

نسل ما، نسل خشونت و اشتباه

الاهه بقراط

مردم پس از سال‌ها واکنش‌های پراکنده، برای نخستین بار، حکومت را به واکنش وا داشته اند. واکنشی که هنوز ادامه دارد. من هر بار در بحث اپوزیسیون، اعم از داخل و خارج، که برخی آن را انکار می‌کردند و برخی، از جمله مخالفان و همچنین خود رژیم، به  تمسخر می‌گرفتندش، همواره بر این اصل تأکید کرده‌ام که هرگاه اپوزیسیون از واکنش‌ به اعمال و سیاست‌های رژیم که از اعلامیه و بیانیه و نامه‌نویسی فراتر نمی‌رود، به مرحله‌ای برسد که حکومت را به واکنش در برابر خود وادارد، یعنی حکومت مجبور شود آن را جدی بگیرد، آنگاه می‌توان گفت گام به مرحله‌ای نهاده‌ایم که می‌توان از موضع قدرت سخن گفت.   >>>

==================

رهبر یا منجی

رامین كامران

رهبری كاریزماتیك، بر خلاف شبهه ای كه برخی برداشت های رایج به ذهن القا میكند، فرآیندی است كه در جایی زاده میشود و در جایی هم میمیرد و مبتنی بر خاصیتی نیست كه كسی همیشه واجد آن باشد، رابطه ایست كه در جایی شكل میگیرد و در جایی هم قطع می شود. به همینجا كه رسیدیم روشن می­شود كه رهبری خمینی نه همیشه كاریزماتیك بوده و نه صرفاً كاریزماتیك بوده. پس در پیروی مردم از وی عوامل دیگری هم دخیل بوده است و این كار جنبه های عقلانی هم داشته كه باید در نظر آورد.  >>>

 

یک دسته ی گل کو، اگر آن باغ بدیدید؟

ژیلا مساعد

با قانون مخالفان را سر کوب کنید! (خامنه ای)

با کدام قانون؟ با قانونی که بر بی عدالتی بناشده؟

جواب بده ای خلیفه ی دزدان!

با منطق جواب بده، با شعور ذاتی انسانی. نه با دروغ و زبان بازی.

باکدام قانون؟

قانونی که نادانان، بیسوادان و مدعیان دین در خلوت و تاریکی، عجولانه و با غرض

تدوین کرده اند؟

قانون است که می کشد، می دزدد، تجاوزمی کند، و ریاکار است؟
دراین خفقان سی ساله شما قبیله ی ملایان مال ملت را به نام د ین و قانون چاپیدید.
وگرنه این همه ثروت را با خواندن ورد و آیه ودعا نمی شود به دست آورد!
به نام دین غارت می کنید و مردم را از آتش جهنم می ترسانید شما جهنم ساخته اید و ملتی بی گناه را د رآن میسوزانید.
شرم بر تو که فرمان قتل صادرمی کنی!

و به نام قانونی که خود ساخته ای فرمان غارت چپاول تجاوز واعدام می دهی.
و تو، ع. مهاجرانی!
تو صدای ملت ایران نیستی.

دین باوری که تو از آن نام می بری ریشه درشادیٍٍ، عشق به زندگی، باور به رأفت و عدالت و راست گویی است نه خون ر یختن.
ملت به چه دینی باور دارد؟

دینی که غاصب، زورگو و ضد آزادی است؟
دینی که بیش از هر دیانتی در جهان به فکر کسب مال و جاه و قدرت است؟
به حساب های بانکی آیت اله ها، جوجه ملا ها و اقوامشان نگاهی بیاندازید!

چه می گویید؟

سر که را شیره می مالید؟
این دولت مجرم است.

این دین و قانون شریعتش ضد انسانی ست.
شما به اصلاح باور دارید؟

بشکنید قلم هایی را که قلم های حقیقت گویان و عدالت خواهان را می شکنند!
تعویض کنید قانون شریعت را.

اصلاح شدنی نیست این قانونی که بر قساوت و تخریب جان و جسم بشر بنا شده.
مرگ هر انسان بی گناه در خلال این سی سال، دین و دولت و قوانینش را زیر سوأل می برد و محکوم می کند.
بیسوادی و حرص ملایان تکیه داده بر بالش نرم ثروت ملت انکار نا شدنی است.
دینی که، بر مسند قدرت، نو جوان دار می زند، مادر می کشد، کارگر، دانش جو و قلم زن زندانی و شکنجه می کند

جایی برای اصلاح باقی نگذاشته است.
جمهوری اسلامی باید به رای ملت تبدیل به جمهوری انسانی گردد.

(آرشيو)

آرشيو

================

حتی اگر ما اقليت باشيم!

شکوه ميرزادگی

بيشتر زنان و مردان مذهبی ِ اهل سياست، به شکل های مختلف، می خواهند بگويند که هر کس حکومت مذهبی را نمی پذيرد، (يعنی حکومت مذهب ما را قبول ندارد) اصلاً آدم نيست. آيت الله ها و حجت الاسلام ها و امام جمعه هاشان بارها و بارها بر منبر فرياد می کنند که: «آنها که دين ندارند آدم نيستند» يا «اين ها حشره اند»، و خودشان هم با کلماتی پيچيده تر مطرح می کنند که: «چون اکثريت مردم ما دين باورند بايد حکومتی مذهبی داشته باشند». و اقليت هم که اصلاً جزو مردم به حساب نمی آيد «غلط زيادی می کند» و بهتر است برود و بميرد...>>>

اهمیت به رسمیت شناسی دیگری

گفتگو با آکسل هونت، فيلسوف آلمانی

برگردان: مهدی استعدادی شاد

«به رسمیت شناسی» یعنی این که دیگری حق دارد از من خواسته داشته باشد. من بایستی بپذیرم که وی حق دارد مورد توجه قرار گیرد. من نمی توان به راحتی و بی ملاحظه از کنار دیگری بگذرم و هر چه را می خواهم انجام دهم. این درک و دریافت هستهء معنایی ِ به رسمیت شناسی از نظر من است. بیرون از من، دیگری وجود دارد که بایستی رعایت حالش را بکنم. رعایتی که البته فرای قاعده های حقوقی می رود. «هگل» درک و دریافت حضور دیگری را مدیون «هولدرلین» است که به روزگار جوانی شان این کشف برجسته را کردند که عشق را همچون شکل به رسمیت شناسی متقابل بفهمند؛ کشفی که برای هگل تجربه ای اساسی بود. >>>

جنبش زردم آرزوست!

فیروز نجومی

آیا آقای خاتمی فراموش کرده است که چه تو دهنی هایی از ولی فقیه هنگام زمامداریش نوش جان کرده است؟ آیا آقای خاتمی هنوز نمیداند که حرف ولی فقیه، حرف قانون است. وقتی آقای خاتمی در همان جا با تبختر فراوان اعلام میکند که هم «اصل ولایت فقیه مورد قبول ما ست،» و «هم اصول مربوط به حقوق ملت،» آیا تایید نظام ولایت فقیه میتواند موید اصلی دیگری جز اصل استبداد باشد؟ استبدادی که سی سال است بر زندگی مردم سلطه افکنده است. وی با افزودن "اصل" حقوق ملت به اصل ولایت فقیه، نشان میدهد که دودوزه باز بسیار ماهری ست. استبداد را لابلای زر ورق "حقوق ملت" می پیچد و تحویل مردم میدهد. >>>

در «اتاق فکر» چه می گذرد؟

سايت اخبار روز

سوال این است که این تلاش ها برای ایجاد «رهبری» و «اتاق فکر» از سوی نیروهای اصلاح طلب مذهبی به قیمت حذف دیگران، برای چه صورت می گیرد؟ خط قرمزهای حکومت بر همه روشن است، آن ها سکولاریسم و نفی اسلامیت نظام را به هیچ قیمتی نخواهند پذیرفت، خارج از این چهارچوب، گفتگو و سازش برای کودتاچیان و بخشی از محلل های دو جناح می تواند ناممکن نباشد. شرط اصلی چنین سازشی حذف نیروی سکولار – دموکرات کشور از روندهای سیاسی خواهد بود. حکومت کودتا با یورش به دموکرات - سکولارها، این پروژه را به روش خود به اجرا گذاشته است. آیا دیگرانی هم می خواهند به روش خود به همین راه بروند؟>>>

هنوز در فکر دست های تو هستم

شعری از علی یحیی پور (سل تی تی)

اشک های من برای تست

قرن ها را برای تو نوشته ام

و تا تو جلو دار این صف نشوی

آزادی متولد نمی شود.   >>>

مناظره‌های تلويزيونی ملتزم به اصولی باشند

سيد محمد غروی

سيد محمد غروي، عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، و در پاسخ به سئوالي در خصوص برگزاري مناظره‌هاي سياسي در سيما اظهار داشت: «اگر مناظره‌ها داراي برنامه و مديريت صحيح باشند و هر دو طرف از قبل به اصولي ملتزم شده باشند تا در چارچوب آن مناظره كنند، امر خوبي است زيرا از اين طريق بسياري از جوانب مطالب روشن مي‌شود و حتي اطراف مناظره تعديل يافته و مخاطبان نيز به يك تحليل سياسي دست پيدا مي‌كنند». وي با تاكيد بر رعايت ضوابط در مناظره‌ها خاطر نشان كرد: «در جريان برگزاري انتخابات مناظره‌هايي برگزار شد كه هرگز كسي نمي‌تواند آنها را قابل قبول بداند، زيرا حقد و كينه را افزايش دادند در حالي كه در يك مناظره حريم افراد بايد حفظ شود».اين استاد حوزه علميه قم در پاسخ به اين سئوال كه آيا از معترضين و اصلاح‌طلبان بايد در مناظره‌ها استفاده كرد يا خير؟ تصريح كرد: «معناي مناظره اين است كه از ديدگاه‌هاي در تقابل با يكديگر استفاده شود، اما در عين حال افرادي بايد در آن حاضر شوند كه خطوط قرمز را رعايت كنند و خداي نكرده دوباره زمينه فتنه فراهم نشود». غروي در پايان گفت: «‌اگر مي‌خواهيم مناظره‌ها مفيد باشد نبايد ساختگي باشند و از طرف ديگر مسئولان هم بايد آنها را نگاه كنند، زيرا برخي حقايق در اين مناظره‌ها خود را نشان مي‌دهند». (آرشيو)

آرشيو

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 769  ـ   جمعه 25 دی 1388 ـ  15 ژانويه 2010 

 

صفحهء اول

 

منطق ماقبل تاريخ دراصلاح طلبی مذهبی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

رمزگشایی از رویکرد جدید حکومت

وبلاگ سهرابستان

 

رسانه و ضدرسانه در ترور

مهدی جامی

 

سترونی سنت ایرانی در چالش گفتمان غالب
مطالعه یک نمونه: مرگ منتظری

مجید تمجیدی

 

آيت‌الله حائري عضو هیئت ریسه فدراسیون تیراندازی شد

کوتاه و گويا

 

شماره 768  ـ   پنج شنبه 24 دی 1388 ـ  14 ژانويه 2010 

 

صفحهء اول

 

ما ايرانی بی تبعيض می خواهيم

بيانيه ی «پشتيبانان سکولار جنبش سبز ایران»

1. پيشگفتار و فراخوان

 

گفتا زکه نالیم که از ماست که برماست

محمد امينی

 

غبارآلود یا تیره وتار؟!

شهباز نخعی

 

در بارهء خشونت و راه های مقابله با آن ـ 1

مسعود نقره کار

 

رحیم صفوی: قتل‌های زنجیره‌ای در همه جا اتفاق می‌افتد!

بهرام رحمانی

 

در بارهء بیانیهء پنج تن اندیشمند دینی

رضا حسین بر ـ تحلیل گر سیاسی

 

شماره 767  ـ   چهار شنبه 23 دی 1388 ـ  13 ژانويه 2010 

 

صفحهء اول

 

اگر خیابان را بی هیچ ‌نتیجه‌ای ترک کنم

م. پوریا

 

تشدید سرکوب، فروپاشی رژیم های دیکتاتوری را جلو می اندازد

گفتگو با شهلا عبقری

گفتگوگر: سايت ديدگاه

 

مذهب، لائیسیته و مبارزات کنونی مردم

مرجان افتخاری

 

چگونه «ندا آقا سلطان» در قتل خودش همکاری داشت!

روزنامه «وطن امروز»

 

در جستجوی رهبرانی که در ولایت فقیه گیر نکنند!

نيک آهنگ کوثر>>>

 

شماره 766  ـ   سه شنبه 22 دی 1388 ـ  12 ژانويه 2010 

 

صفحهء اول

 

کوتاه و گويا

موضع ما مشخص بوده و هست: اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی!

محمد خاتمی

دو طرف بايد برای مذاکرات جدی آماده شوند

عبدالکريم سروش

اتاق فکر؟

مهدی جلالی

اعتراف به جنایت در تلويزيون رژیم

سهرابستان

 

خروش انقلابی سبز و صلح آمیز در ایران

ناصر کرمی

 

چرا حقوق بشر در ایران، مساله‌ای سیاسی است؟

گفت‌وگو با دکتر سهراب رزاقی

گفتگوگر: حسین علوی

 

میخ دموکراسی و تابوت استبداد

سعید قاسمی نژاد

 

شماره 765  ـ   دو شنبه 21 دی 1388 ـ  11 ژانويه 2010 

 

صفحهء اول

 

«اتاق فکر» جنبش سبز تشکیل شده است

گفتگو با عطاء الله مهاجرانی

 

اثرگذار يا متاثر؟ راهرو يا راهبر؟

س. مختار

 

تجلی تقسيم کار نانوشته در جنبش سبز

رضا سياوشي- امير حسين گنج بخش

 

من چه مملکتی می خواهم؟

نيک آهنگ کوثر

 

نظرسنجی

تحوّلاتِ سیاسیِ اخیرِ ایران و نقش رسانه های همگانی

به کسانی که نگران امروز و فردای ایران هستند

 

آیا مردم ایران آمادگی دارند؟

نادر کاکاوند

 

ذکر جميل قاضی سعيد مرتضوی

حميد رضا رحيمی

 

کوتاه و گويا

من رسماً اعلام می کنم که امروز ملت ايران يک ابر قدرت حقيقی و واقعی است

رئیس دولت های نهم و دهم اسلامی

 

ترجمهء هفتگی کتاب «ترک های امروز»

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980)

قسمت دهم و پايانی فصل سوم

شکست دموکراسی و يک کودتای نظامی ديگر

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

(پيوند به فهرست کتاب)

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630