سال ششم ـ  شماره 1253 ــ  جمعه 6 بهمن ماه 1391 ـ 25 ماه ژانويه 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

«صبح صادق» ندمد تا «شب یلدا» نرود (سعدی)

ما خواستار ايجاد يک «آلترناتيو سکولار دموکرات ِ انحلال طلب» در برابر حکومت اسلامی هستيم

رژیم چرا از «انتخابات آزاد» می‌ترسد؟

حسین باقرزاده

دو هفته پیش، وقتی آقای خامنه‌ای صحبت انتخابات آزاد را پیش آورد و مقامات حکومتی و اصلاح‌طلبان را از کاربرد این کلمات بر حذر داشت روشن نبود که چرا مسئله انتخابات آزاد این قدر برای او مهم شده است.  اصطلاح انتخابات آزاد در ایران چیز تازه‌ای نیست و مقامات رژیم همواره ادعا کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران «دموکرات»‌ترین نظام خاورمیانه است و به قول آقای خامنه‌ای در سی و چهار سال حیات این نظام به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شده و همه آن‌ها هم «آزاد» بوده است.  آقای خامنه‌ای هم‌چنین می‌داند که وقتی احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی و هواداران آنان از «انتخابات آزاد» سخن می‌گویند، چیزی جز برگزاری انتخاباتی که نامزدهای آنان هم در چهارچوب قانون اساسی رژیم و قوانین موضوعه آن حق و امکان شرکت در آن را داشته باشند منظور دیگری ندارند.  و این خواسته در حدی نیست که نظام حاکم و موقعیت و اختیارات مطلقه خامنه‌ای را به چالش بکشد.  پس چرا او در سخنانش «انتخابات آزاد» را به «دشمن» نسبت داد و نشان داد که از شیوع آن در جامعه به هراس افتاده است؟

شادپيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

«اصلاحات» و «تغییر» و «انتخابات آزاد»

شعار «تغییر» پس از شکست شعار «اصلاحات» به نامزدهای انتخاباتی رژیم در سال 88 تحمیل شده بود. رهبری رژیم اما با حبس آنها، ناخواسته ضرورت اصلاح و تغییر، هر دو، را به اثبات رساند. اینک نوبت «انتخابات آزاد» است که باز هم «رهبر» پیشاپیش فاتحه‌اش را خواند بدون آنکه بداند هر سه شعار به تنهایی نقشی اساسی در تحولات جامعه بازی کرده و می‌کنند، چه برسد به وقتی که هر سه، با هم، در میدان حضور داشته باشند!

«انتخابات رقابتی» در «نظام های سلطه گر مرجع باور»

ن. نوری زاده

عدم مشروعیت «نظام های سلطه گر مرجع باور (انتخاباتی) رقابتگر»، علاوه بر ایران، در کشور های مکزیک در سال 1988، نیکاراگوئه در سال 1990، روسیه در سال 1993 ، ارمنستان در سال 1996، پرو، غنا و صربستان در سال 2000، اوکراین در سال 2001 و زامبیا در سال 1991 و 2001 اتفاق افتاد. در میان این کشورها روسیه و اوکراین توانستند با ترفند هائی بحران ها را بطور موقت پشت سر گذارند و در کشور های نیکاراگوئه، زامبیا، غنا و مکزیک اعتراضات مردم به بار نشست و حکومت های سلطه گر این کشورها قادر به سرکوب مردم نشدند و در نتیجه قدرت را به آنها واگذار کردند. در ایران و در سال 2009 جنبش مسالمت آمیز مردم موسوم به "جنبش سبز" با وحشیانه ترین روش سرکوب شد و ضمن از میان رفتن تتمهء مشروعیت نظام، آن هم میان "خودی ها"، فاصلهء عمیقی بین توده مردم و حاکمیت سلطه گر فقیه سالار ایجاد شد.

نقش «افعال متعدی» در کارکرد سياسی ما!

يکی از دلکش ترين راه های فهم آنچه در واقعيت اتفاق می افتد، به نظر من، کاويدن چگونگی بيان يا گزارش آن واقعيت ها در زبان است. تاريخ ساخته شدن و فراموش شدن واژه ها (اسم و صفت و فعل و قيد) تاريخ وقايع اجتماعی ما نيز هست. ما در زبان می انديشيم، خيال می ورزيم و تفکرات و انديشه هامان را بيان می کنيم. دستور ساختاری هر زبان نيز افشاگر مبانی شکل گيری جامعه ای است که زبان در آن به کار می رود. در اين مقاله می کوشم برخی نکات دستور زبانی را در رابطه با آن حوادثی سياسی که خود بچشم ديده ام مطرح سازم.

بررسی اوضاع سياسی داخل و خارج کشور

گفتگوی راديوئی با اسما عيل نوری علا

گفتگوگر: حسين حجازی از پرشين راديو

وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه دی 1391

شيرين عبادی

در خصوص وضعيت کارگران می توان به موارد زير اشاره کرد: حقوق 24 کارگر رسمی کارخانه ابر صنعتی ايران، مدت 21 ماه به تعويق افتاده است و 300 کارگر کارخانه «همگام خودرو آسيا» که کارگران شاغل در آن، چهار ماه حقوق معوقه دارند و 50 کارگر کارخانجات آلومتک و آلومراد قزوين اخراج شدند. همچنين در پی بيکاری 200 کارگر مشمول مقرری بيمه بيکاری کارخانه ذوب آهن غرب ايران (کوره بلند)، 162 کارگر تعديل شده اين واحد هنوز موفق به دريافت مقرری بيمه بيکاری نشده‌اند. دبير و نائب رئيس کانون سنگ ايران نيز از تعديل ۱۵ هزار نفر نيرو در صنعت سنگ خبر داد.

شورش پابرهنگان!

کسانی که با پنهان شدن در پشت سپر "من سیاسی نیستم" گمان می برند که می توانند خود را از آسیب های حاکمیت نادان، نااهل و ظالم درامان بدارند، از این نکته بدیهی غفلت می کنند که وقتی ناگزیر بهمن ناشی تداوم و توالی ناتوانی، بی لیاقتی، ناکارآمدی، ندانم کاری و فساد حاکمان فرود آمد، از قربانیان خود نمی پرسد که سیاسی هستند یا نه و کسی را به خاطر سیاسی نبودن از نابودی معاف نمی کند. در سی و چهار سال گذشته، جامعهء آخوند زده - بر وزن طاعون زده- در ایران به معنای واقعی کلمه "بد" اداره شده و دراین امر بیش از آن که حاکمان نادان و ندانم کار و فاسد مسئول و گناهکار باشند، فرد فرد خود ما که به حکومت این جماعت با توجیه هایی که درحد عذر بدتر از گناه هستند تن داده ایم مقصر و مسئول هستیم.

جوانگرایی در اپوزیسیون، از ضرورت تا واقعیت

م. کوشان

آنچه می توان از مشاهدات و تجربیات چندساله برآورد کرد آن است که «قدیمی ترها» نه کنار می روند و نه توان تغییر پذیری دارند و نمی توان از اینان انتظار داشت جز این که هستند عمل کنند. و، پس، این «نسل جوان» است که باید، با تکیه بر همین ابزارهای محدود و با وجود تمام تنگاها و بی مهری ها و بی عدالتی های موجود، دست بر زانوی خود بگذارد و برای ایجاد یک هویت سیاسی پویا و گویای کلیت و تمامیت اپوزیسیون نظام اسلامی بپا خيزد. و این کار نیاز به حرکت و انگیزه و اعتماد به نفس دارد تا اين نسل نگاه اش را از دیگران به عنوان تکیه گاه (و نه البته راهنما) بردارد و به این لکنت در حرکت سیاسی خويش پایان دهد.

پایان نافرجام مذاکرات شورای ملی سوریه

صدای آمریکا

سه‌شنبه  3 بهمن 1391 -  22 ژانويه 2013: رهبران مخالفان بشار اسد رییس جمهوری سوریه روز دوشنبه گفتند که بر سر انتخاب دولت موقتی برای ادارهء مناطقی از آن کشور که در تصرف مخالفان اسد است، به توافق نرسیده اند. گفت و گوهای اعضای شورای ملی سوریه در هتلی در استانبول بدون نتیجه به پایان رسید و این ائتلاف طی بیانیه ای اعلام کرد که کمیته ای پنج نفره طی ده روز آینده پشنهادهایی را برای شکل گیری دولت موقت مطرح خواهد کرد. شکل گیری دولت از سوی برخی اعضای شورای ملی سوریه به ویژه اخوان المسلمین، تهدید آمیز تلقی می شود. این دور مذاکرات استانبول دومین کوشش مخالفان اسد برای تشکیل دولت بود. به گفته یکی از رهبران مخالفان، چالش قدرت در این ائتلاف که هفتاد عضو دارد، شکستی برای خیزش ضد اسد در سوریه به شمار می رود.

خاک و آتش

يادداشتی از رضا حسين بر

«خاک و آتش» فیلمی است دربارهء جنگ های بلوچ ها با انگلیسی ها برای حفظ مملکت و اکنون سزای آن فداکاری ها، اینگونه داده می شود که جمهوری اسلامی می دهد. سه طایفه نقش اصلی در جنگ دارند: یارمحمد زهی (شهنوازی)؛ گمشاد زهی و اسماعیل زهی (شه بخش). در زمان جمهوری اسلامی صد ها نفر از این طوایف کشته شده است. بیش از ۱۰ نفر از نوه های «جی یند»، قهرمان این فیلم، هم شهید شده اند. سرنوشت عجیبی است: بلوچ ها توسط دشمنان ایران و حکومت اسلامی غالب بر ايران کشته می شوند.

http://www.youtube.com/watch?v=aLO53DmtAL0

 

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

 

سكولارها در تونس مقاومت مي كنند

(بمناسبت يکمين سالگرد انقلاب تونس)

راینر واندلر

ترجمهء مينو الوندي

ما قهرمان نداريم!

ايراندخت دل آگاه

درگیری اوباما با ملاها،

یعنی زمان خریدن آنان

رضا خلیلی در واشینگتن تایمز

ترجمهء فائقه اشکوری

بزرگترین چالشِ جمهوری اسلامی؛

نزاعِ باندهای حکومتی

کوروش اعتمادی

«انتخابات آزاد»

باتلاقی برای اپوزیسیون برانداز!

آرمان  چاروستایی

با یاد دکتر محمود عنایت از دیدگاهی دیگر

بصیر نصیبی

ولی فقیه و این چند صد نفر

مجيد محمدی

هم زادِ «بالا» نشینیِ خامنه ای

بر «بالا»یِ دار

مجتبی واحدی

وقتی جز شانهء مأمور اعدام

پناهگاهی نیست

امیرهادی انواری

دکتر محمود عنايت

ستاره ای ديگر که در آسمان

انديشهء سکولار غروب کرد

اسماعيل نوری علا

تجزیهء ایران را جدی گرفته‌اند

گفتکو با کورش زعيم

گفتگوگر: محمدرضا یزدان پناه

کارنامهء شکست جمهوری اسلامی با ارقام

رضا حسین بر

گفتمان شبان‌- رمگی و حاکمیت ملی

بمناسبت انتشار کتاب محمد مختاری

در کتابخانهء سايت راديو زمانه

مذاکره، ترور

و جنگ دولت ترکیه با «پ.ک.ک»!

بهرام رحمانی

نقدی بر مناظرهء اوبالی و نوری علا

مهدی چناری (بولود خیاوی)

لزوم اتحاد اصلاح ‌طلبان و اصول ‌‌گرایان

در برابر «شغالان و خوکان!»

سید عبدالجواد موسوی

«تعرض نرم!» و تعريضات ديگر

حمیدرضا رحیمی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در تلويزيون «گوناز» 

ويدئو فايل صدا

چرا انتخابات آزاد با همه پرسی فرق دارد

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهبانی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630