فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما

 تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها

جنبشی فرهنگی، که در رویارویی با فرهنگ ستیزی، باز نمی ایستد

بیانیهء کمیتهء نجات پاسارگاد به مناسبت هشتمین سالگشت تاسیس

بیست و نهم اگوست امسال هشتمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد، و شروع کار سایت savepasargad.com است؛ کمیته ای که اولين ندای اعتراض سراسری در برابر ویرانگری های میراث فرهنگی و تاریخی در ایران را در جهان بازتاب داد و  در پی آن آغازگر جنبشی فرهنگی در راستای رویارویی با یکی از سخت ترین شیوه های فرهنگ ستیزی در سرزمینی شد که نامش به خاطر فرهنگ متمدن و انسانی اش در تاريخ بشريت به نیکی  ثبت شده است. این جنبش، که در ابتدا با اعتراض به آبگیری «سد  سیوند»، و برای جلوگیری از ویرانی آثار تاریخی و میراث طبیعی شروع شده و با پشتیبانی تحسین برانگیز صدها تن از روشنفکران، نویسندگان، متخصصین و دانشگاهیان، و رسانه های فرهنگ دوست، همراه بود به دلیل استقبال مردمان علاقمند و نهادهای غیر دولتی فرهنگی روز به روز وسعت بیشتری پیدا کرد و به کمک این مردمان اين واقعيت آشکار شد که وجود تبعیض های فرهنگی، مذهبی، قومی، جنسیتی در سياست های حکومت اسلامی، کل فرهنگ ایرانی ما، و به خصوص فرهنگ معنوی ما را، که مجموعه ای از داشته های علمی، آموزشی و تربیتی درخشان بشری است، در سکوت و پنهان در خطر نابودی قرار داده است. ما دریافتیم که فرهنگ ایرانی خردمدار، انسانی، مهرآفرین، و تبیعض گریزمان روز به روز افسرده تر و منزوی تر می شود و، همزمان با ویرانی و یا به حراج گذاشتن های سیاسی میراث طبیعی و آب و خاک و گیاه مان،  داشته های فرهنگی و تاریخی نیز، در گوشه گوشه ی سرزمین مان، (گاه به عمد و گاه بر اثر بی توجهی) به نابودی کشانده می شود. آگاهی بر این امر ِ بسیار با اهمیت ما را موظف کرد تا، با تأسیس بنیادی به نام «بنیاد میراث پاسارگاد»، از يکسو به آگاه سازی مردمان سرزمین مان که ـ در ارتباط با فرهنگ کهن شان ـ در پشت دیوارهای سنگی سانسور و خفقان آموزشی ـ فرهنگی به سر می برند، اقدام کرده و، از سویی ديگر، تا جایی که در توان مان باشد به مطلع کردن سازمان های فرهنگی و حقوق بشری جهانی به منظور جلوگیری از ادامه ی فرهنگ کُشی و تاریخ زدایی  در سرزمین مان اقدام کنيم.>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

سال پنجم ـ  شماره 1191 ــ  چهارشنبه 8 شهريور ماه 1391 ـ 29 ماه اگوست 2012

از ميان آرشيو مجموعهء

حکايت مسافری که اتوبوس را

مقصد بپندارد!

جمعه 30 آذر 1386>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

بیانیهء مشترک احزاب دمکرات کردستان ايران

و کوملهء ايران

کوردستان میدیا

نگاهی به توافقنامهء حزب دمکرات و کومله

آسو صالح

در صورت بروز جنگ با ایران

کردها در کنار رژیم تهران نخواهند بود

عبدالله مهتدی،

دبیر کل حزب کومله کردستان ایران

ترکيه: ترس از اقلیم یا ناسیونالیزم کرد

حسام دست پیش

مرز میان روشن بینی و نافرهیختگی

پاسُخی به نوشتار آقای تابان

با سرنویس «قیام در برابر جمهوری»

خشایار رُخسانی

با استاد شجاع و آزادی خواه مان همصدا شویم

شکوه ميرزادگی

تصویر «روشنفکر» از نگاه علی شریعتی

پرویز دستمالچی

نظریهء ریسمانی سیاست

مجید محمدی

اسب تروای آقای کرمی

نظری به مقالهء

«بی حوصله گی ها و راه دراز مردم سالاری»

مهریار فروزنده

واژگان کلیدی و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

هفت موج دیرپای اقتدارگرایی در ایران معاصر

گفتمان‌ها، ایدئولوژی‌ها، و برنامه‌ها

مجید محمدی

بی حوصله گی ها و راه دراز مردم سالاری

در دفاع از اصلاح طلبی، نقد جریان های برانداز

و انحلال طلب، و نقد بنیادگرایی سیاسی

با ردپای مجتبی واحدی در آن

اکبر کرمی

مردم سالاری، بهانه ای برای

تداوم حکومت اسلامی؟!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

جمهوری اسلامی علیه جمهوری اسلامی!

الاهه بقراط

ایران را چه کسانی تجزیه می کنند؟

رضا حسین بر

خط قرمز یا چراغ سبز!

شهباز نخعی

مانع ویرانی میهن: اتحاد و همدلی اعضایِ اپوزوسیون

سیروس پارسا

راه حلی واقعی برای مقابله با زلزله

و «معنویات» آخوندی

محمود خادمی

زمینه‌های برآمدن کوروش بزرگ:

چرا کورش هخامنشی، کوروش بزرگ شد؟

سباستیان هاینه / ب. بی‌نیاز (داریوش)

شورای ملی ایران در آستانهء تشکيل؟

 اعلامیهء کمیته موقت هماهنگی شورا

شورای ملی‌ ایران نیز مخفیانه به بازار آمد!

الف. نگار

انتخابات رفراندوم نيست!

خسرو فْرَوَهَر

بایدها و نبایدهای رفراندوم

همایون نادری فر

ممکنات و موانع آلترناتيو سازی

بيست و هشتمين گفتگوی سياسی

در برنامهء «ياران» تلويزيون پارس

با شرکت: سعيد بهبهانی ـ حشمت رئيسی ـ  خسرو فره وهر ـ اسماعيل نوری علا

به مديريت: عليرضا ميبدی>>>

صورتی‌ در زیر دارد آنچه‌ در بالاستی‌

بهرام خراسانی

کمک گرفتن از امپرياليست ها

راه رسيدن به آزادی را هموار نمی کند!

اشرف دهقانی

«می‌دوند». بسیار سریع هم می‌دوند!

فرهاد جعفری

گزارشی ازمراسم بزرگداشت دکتر شاپور بختیار

به ميزبانی يارانش درنهضت مقاومت ملی ايران

«تحسس» و انتظار زلزلهء آخرالزمان

حسین باستانی

ناگفتنی های پایان ناپذیر مقام های ایران

مجید محمدی

هر نهاد مبتنی بر تبعیض و تنفر شایسته‌ء براندازی است

(شرحی در مورد مافیای ارباب دین و مدافعانش)

مجید محمدی

نسل من یک بار با نصایح "مشفقان ناصح" در برابر روحانیت شیعه، برای درس آموزی، زانو زد (در ایام خامی و جوانی) و غیر از تحقیر و شهروندی درجه‌ی دومی و بازداشت به خاطر همراه داشتن چند جلد کتاب یا قدم زدن در خیابان با دوست دخترش نتیجه‌ای ندید. اتفاقاً امروز جوانان ایرانی باید در برابر ارباب و مدافعان متکبر دین (که نقش معلمی اخلاق را بازی می کنند) با وقوف به همه‌ی حقوق خود ظاهر شوند. ذکر آشنایی نویسنده با علوم دینی و ارباب عمائم نه از سر خود شیفتگی بلکه برای تبیین این موضوع بود که با «علوم دینی ِ» منسوخ (فقه)، دزدیده شده (اخلاق) و التقاطی (کلام) نمی توان نسلی را که با مرارت آنها را فرا گرفته به اطاعت از ارباب دین و چشم پوشی از جنایات اش دعوت کرد و در برابر مخاطبان آنها را با اتهام نداشتن دانش تخطئه کرد.>>>

«حقوق بشر» و «حقوق شهروند»

دیالکتیک جدید برابری و آزادی

اتین بالیبار

مترجم: محمدتقی برومند (ب. کیوان)

فعلیت متن های اعلامیه حقوق بشر و شهروند که در سال های اخیر دوباره مورد تأکید قرار گرفت، خود را به صورت متناقض به ما نشان می دهد. با این حال، این توأم با آگاهی از فاصلهM ظاهری تقلیل ناپذیر بین مفهوم های (آزادی و برابری) است که با وجود این به مثابه امری ناگزیر احساس می شود. لیبرالیسم معاصر در مطرح کردن این مطلب که «آزادی» و «برابری» در خارج از حدود بسیار تنگ (حدود شکل حقوقی) یکدیگر را نفی می کنند، تنها نیست. سوسیالیسم نیز در هنگامی که عملاً آشکار شد که درخواست های آزادی و برابری مشروط به یکدیگرند، در این عقیده سهیم است. همانطور که آن را هم در مبارزه برای دموکراسی در «کشورهای سوسیالیستی» پیشین و هم در جنبش های ضد نژادپرستی اروپای غربی یا در مبارزه های سیاه پوستان آفریقای جنوبی ملاحظه کردیم.>>>

دین جهانی و دین قومی

آرامش دوستدار

«آفرینش از نیستی» عملاً و ماهیتاً هرگونه مرز بومی، قومی، ملی، مكانی و زمانی را نفی می‌كند، چه در جهان، چه میان انسان‌ها و چه در رابطه‌ی این دو با قدسی. جهان و انسانِ «از نیستی آفریده شده» قهراً در برابر خدا همه‌جا و همیشه یكسان بوده‌اند، هستند و خواهند بود. به این اعتبار و معنی، دین جهانی در خصیصه‌ی «جهانیت» خود قهراً فرد را در وهله‌ی اول از قید خانواده، قبیله و قوم، یعنی از قید محمل‌های سازنده‌ی ادیان قومی خارج می‌كند و او را مستقیماً معروض خود می‌سازد، چنانكه مسیحیت و اسلام می‌كنند. بروز تاریخی دین جهانی همزمان با وقوفی است كه فرد بر انفراد خود حاصل می‌كند. یا اگر به عكس بگوییم: در بروز تاریخی دین جهانی است كه فرد بر انفراد خود وقوف می‌یابد.>>>

دمکراسی بهتر است یا جمهوری اسلامی؟

نقدی بر «مردم سالاری، بهانه ی تدام حکومت اسلامی» از اسماعیل نوری علا

اکبر کرمی

همچنان که در برخورد با پرسش "علم بهتر است یا ثروت؟" تجربه کرده ایم، موضوع به همین سادگی ها ختم به خیر نمی شود و چون قرار است، مته به خشخاش بگذاریم، گفت و گوهای بسیاری در می گیرد. برای مثال، ممکن است با این چالش روبرو شویم که با وجود آن که دمکراسی از جمهوری اسلامی بهتر است، چرا پاره ای از ایرانیان (دست کم به علت «هم دستی و دوپهلویی» و «مدیریت محرومیت») هنوز در کنار جمهوری اسلامی ایستاده اند؟ و چرا هنوز پاره ای از منتقدین، مخالفین و حتا قربانیان جمهوری اسلامی به براندازی این نکبت تن نمی دهند؟ و رویای دور و دراز اصلاح آن را در سر می پرورانند؟ چرا من که غیر مذهبی و سکولارم (هم چنان که به سربازان گم نام امام زمان گفته ام) و خوشبختانه سابقه ی هیچ گونه ای از همکاری با جمهوری اسلامی را ندارم، هنوز از اصلاح آن حمایت می کنم؟ آیا حمایت از اصلاحات، آن طور که پاره ای از منتقدان اصلاح طلبی از جمله اسماعیل نوری علا، ابراز نگرانی می کنند به ادامه ی حیات استبدادی جمهوری اسلامی می انجامد؟>>>

هراس از جوهر دموکراسی و محافظه کاری بزدلانهء نوری علا

عطا جمالی

آقای اسماعیل نوری علا که خود را به عنوان عضوی از یک تشکیلات سیاسی جهت تئوریزه کردن و ارائهء یک «آلترناتیو سکولار- دموکرات» معرفی می کند و چندین مقاله در این مورد و همچنین مفهوم فدرالیسم نوشته اند*، سعی بر آن داشته اند که، با کج فهمی جلوه دادن طرف های خواهان فدرالیسم به قول ایشان قومیتی و به باور بنده “ملیتی”، این مفهوم را تنها به بومی کردن ادارات استانی و انتخاب مدیران و دست اندر کاران از “اهالی” استان ها (طبق تقسیمات کشوری موجود) محدود کنند، بدون توجه به سیاست های پشت پرده ایجاد این تقسیمات، اوج حمایت های خود را از فدرالیسم در ایران آینده اعطای مدیریت استان ها به اهالی بومی آنها اعلام می کند ـ یعنی همان کاری که سال هاست خود جمهوری اسلامی انجام داده است.>>>

تهران یک روز بعد از کنفرانس سران عدم تعهد

مطلب وارده

یک روز بعد از پایان اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، مشکلات ناشی از ادامهء اصرار ایران به پیگیری برنامه های مشکوک هسته ای و هزینه های شکست دیپلماسی اتمی جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت. زنگ تفریح میزبانی سران و نمایندگان کشورهای جنبش عدم تعهد سریعتر از انتظار رهبران تهران پایان خواهد یافت و درِ تحریم ها بر همان پاشنه ای خواهد گشت که پیش از اجلاس پر هزینه سران می گشت. گرانی بزرگ رهبران جمهوری اسلامی حضور نام ها در اجلاس تهران و گرفتن عکس یادگاری در کنار رهبران کشورهای همسایه، و چند چهرهء فرامنطقه ای است. نگرانی های مردم ایران پرهیز از جنگ، تهدید امنیت شهرها، مشکلات خریدن دارو و تأمین غذا و افزایش فشارهای زندگی است. مردم عادی تهران در روزهای برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، برای دیدن چاوز و کرزای و رویت کاروان همراهان زرداری و طالبانی و موگابه راهی خیابان ها نمی شوند. شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران یک روز بعد از برگزاری، ارزش خبری خود را در رسانه های جهانی از دست خواهد داد، حال آنکه پرونده اتمی ایران همچنان گشوده می ماند، صادرات نفت خام ایران به اروپا تجدید نمی شود و روند سقوط ارزش پول ملی تغییر نمی کند.(آرشيو)>>>

آرشيو>>>

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630