فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما    |     تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1140 ـ  جمعه 18 فروردين 1391 ـ  6 آوريل 2012

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

===========

نوروز و حقوق بشر در کردستان

ثریا فلاح

تأملی بر «بحران رابطه»

در جامعهء تبعیدی ایرانی

گفتگو با مسعود افتخاری

گفتگوگر: مجید خوشدل

جنبش مدنی و لزوم بسط گفتمان سیاسی- اجتماعی

فرزین وحدت

مسئلهء رهبری در جنبش سبز

(از يک نگاه اصلاح طلبانه)

محمد صادقی

پیشرفت علمی ایران، افسانه یا واقعیت

مجید محمدی

روشنفکری و اندیشه علیه قدرت

رامین جهانبگلو

اعلام مواضع شبکهء سکولارهای سبز ايران

در مورد «انتخابات آزاد»>>>

بيانيهء مطبوعاتی در مورد

«نشست گفتگو برای گذار به دموکراسی»

(واشنگتن ـ 7 و 8 آوريل 2012)>>>

توضيحات دو تن از دعوت کنندگان:

آرام حسامی و اميرحسين گنج بخش (ويدئو)>>>

توضيحات يک دعوت شده:

اسماعيل نوری علا (ويدئو)>>>

و اظهار نظر ناجوانمردانه و بدون ذکر مأخذ يکی از هموطنان کمونيست مآب

اهوازی و احوازی

مهرانگیز کار

حاشیه ای برنوشته اهوازی یا احوازی

ابو محمد المحمراوی

درسی که نباید از انقلاب 57 گرفت

رضا قاضی نوری، علیرضا کیانی

ایران بر سر دوراهی جنگ و مصالحه

منصور فرهنگ

جامعهء‌ ایران در

سراشیبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی

مجید محمدی

بر بستر این اقتصاد،

جامعهء مدنی شکل نمی گیرد

حسین عظیمی

زيرا او یک مرد است

سعیده اسلامی

اعلام موجوديت دو سازمان سکولار دموکرات

سازمان ايرانيان سکولار ـ دموکرات>>>

تشکل مستقل سياسی زنان ايران>>>

برخی پرسش و پاسخ ها و چند حکايت نوروزی

حمید رضا رحیمی

نيايش نوروزی

کورش زعيم

بنای کج «رفراندوم 12 فروردين 1358»

علی افشاری

قانون اساسی جدید مصر بقلم اسلامگرایان؛

بهاری که خزان خواهد شد

سجاد نیک آیین

جنگ نوين خدايان ونابهنگامی سیاست اوباما

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

خنده ملیح آقای احمدی نژاد

الاهه بقراط

رویکرد دولت پهلوی به مذهب

سیاوش روزبه

مکتب ایرانی، تناقض تنوع و یک دستی

بخشی از يک مقاله بلند دربارهء

پرسش مجلس اسلامی از احمدی نژاد

فرج سرکوهی

کورش آسوده بخواب که مردم بیدارند!

ف. م. سخن

پرويز صياد برای سال 1391 نيت می کند

ويدئو

انتخابات مجلس: کاريکاتور انتخابات

بيانيه زندانيان سکولار دمکرات ايران

بحث «آلترناتيو سازی»

در نهمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

افغانستان، ده سال پس از طالبان

آثار حکیمی

ایالات متحده و بنیادگرایی مذهبی در افغانستان

محمد محق

حضور چشمگیر اسلام‌گراها

در هیات تدوین قانون اساسی جدید مصر

بی.بی.سی

اصلاح طلبان باید مرز خود را

با مخالفان نظام مشخص کنند

محمد علی ابطحی

جناب ابطحی، مرز تعیین شده است

الف . ع . مهرابادی

چرا طالبان با نوروز مخالف اند؟

آثار حکیمی

فرهنگ ما را به کجا می برند؟

سهراب ارژنگ

گزارش سالانهء دولت آمریکا

از نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی

مدافعین رنگارنگ «دولت دینی»

و رهبری مبارزات مردم

احمد نوین

مشکل اسلامیست ها با اصطلاح اسلامیسم

اگر آقای اکبر گنجی، که سال ها است گويا همهء متون مرده و زندهء علوم اجتماعی را مورد مطالعه قرار داده و با بزرگان اين علم حشر و نشر داشته اند، دست به نوعی «تجاهل العارف» نزده باشند و واقعاً تصور کنند که اين اصطلاح اختراع کسانی است که «دشنامی به نام اسلامیست را برساخته و بر سر متفاوت های مذهبی می کوبند» آنگاه، در اين مورد، روشن کردن ايشان و افرادی که چون ایشان فکر می کنند،  تبديل به يک وظيفهء آموزشی نيز می شود.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی)

هیچ ملتی هرگز جنگ نمی خواهد

احزاب و گروه‌های سیاسی ایرانی مدافع دمکراسی نتوانسته‌اند تا کنون یک جنبش صلح فراگیر را سازماندهی کنند که در آن هم به تمامی جنگ افروزان از جمله جمهوری اسلامی «نه» گفته شود، و هم بتواند رابطه بین سیاست رژیم‌های غیردمکراتیک را با بروزِ گاه ناگزیر یک جنگ توضیح دهد. تلاش مبتکرانه و مستقل  شهروندان ایران و اسراییل در مخالفت با سیاست‌های جنگ افروزانه اگر نتواند مانع وقوع یک جنگ احتمالی شود، ولی بی‌تردید به گسترش فرهنگ دمکراتیک و ضد جنگ در جامعه و هم چنین در منطقه یاری می‌رساند.>>>

مطالعات خاورمیانه یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی

مجید محمدی

بزرگ ترین تناقض در رهیافت پست کلنیالیست‌ها این است که کرسی‌های شرق شناسی را در دانشگاه‌ها اشغال کرده‌اند اما از موضع ضد شرق شناسی اعتبار کسب می کنند. اگر نشستن در نیویورک و قرائت دیگر جوامع از یکی از مراکز (به قول آنها) امپراطوری ایالات متحده مبدا قرائت مبتنی بر نگاهی نابرابر به فرهنگ‌های دیگر است چرا این شرق شناسان ضد امپریالیست به همان جوامعی که آنها را مطالعه می کنند مهاجرت نمی فرمایند؟ این که مطالعه‌ی جوامع از فاصله و در درون به نتایج متفاوتی می انجامد هیچ مبنای معرفت شناسانه ندارد. اما با فرض چنین تفاوتی، مگر نفس تفاوت، یک اثر را نسبت به اثر دیگر بی اعتبار می سازد؟>>>

وقتی آزادی غیبت دارد

پريسا ساعد

اگر چه فضای خفقان و سرکوب سیر طبیعی شورش و تقابل جامعه را با دیکتاتور وقت و سرنگونی او طی می کند، اما جامعه ای را که خود فاقد ابزارهای مهیا ساز و جهت دهنده در برقراری دمکراسی است با بحران استبدادی دیگر، و سرخوردگی فزونتر مواجه می سازد. در این میان رویای من و میلیون ها ایرانی آزادیخواه، انحلال رژیم ولایی، برقراری دمکراسی و بارور شدن آزادی در سرزمین استبداد زدهء ایران زمین، با اتکا به همبستگی ملی و ارادهء جمعی در پیدایش آلترناتیوی رهایی بخش است، و نه مداخلهء نظامی و ویرانی کشورم بدست بیگانگان برانداز.>>>

چرا« انتخاباتِ آزاد» در جمهوری اسلامی

امری است ناممکن

کوروش اعتمادی

با برشمردن پیش شرط های اولیه ای که هر نظام سیاسی دمکراتیکی می بایست آنها را رعایت کند تا امکان برگزاری یک انتخابات آزاد ممکن گردد، این پرسش مطرح است که تحقق کدامیک از این اصول در جمهوری اسلامی ممکن است که ابراز می دارید «قانون اساسی جمهوری اسلامی به لحاظ حقوقی دارای ظرفیت های سیاسی است که اگر بدرستی و کامل رعایت شوند برگزاری "انتخابات آزاد" در آن دور از ذهن نیست؟» >>>

امید نام من است

آرام موحّد

به بیان پرستو فروهر: «لحظه ای که این افراد تحت تعقیب قرار گرفتند و به زندان افتادند حقوق اولیهء انسانی شان- سوای عقایدشان- پایمال شد و این نمایشگاه بازگو کنندهء آن لحظه است؛ لحظه ای که انسان از انسانیت و آزادی خود محروم می شود. در آن لحظهء انکار، انسانی که از همه چیز محروم شده سعی می کند از دل همان دخمه ها به حس های اولیهء انسانی، مثل عشق و محبت، و به آزادی پلی بزند. هیچ فرقی نمی کند که این زندانیان چه گذشتهء سیاسی و چه عقایدی داشته اند، آنچه مهم است این تلاش انسانی برای بازپس گیری حق دوست داشتن، زندگی و آزادی است. آفریدن یک اثر هنری در آن موقعیت بی رحمانه و پرخشونت، تلاشی است برای خلق یک لحظه زیبایی برای خود زندانی و دیگران. این آفرینش زیبایی در چنان دخمه انسانی ای که به این افراد تحمیل شده بود دقیقاً چیزی است که ما می خواستیم به نمایش بگذاریم.»>>>

من و زندگی من

حمید آقایی

مطابق سنت هر ساله در هلند هفته ای که در آن بهار و سال نوی ما فارسی زبانان آعاز می گردد بعنوان هفته کتاب نامگذاری و به این مناسبت یک موضوع محوری برای بحث و تحریر کتاب های جدید انتخاب می شود. موضوع محوری امسال دوستی و روابط دوستانه است. موضوع محوری هفته کتاب در سال گذشته زندگینامه (اتوبیوگرافی) بود. شاید بطور اتفاقی باشد اما این دو موضوعِ محوری ارتباط لازم و ملزوم و بسیار نزدیکی با هم دارند. به این معنی که: شرطِ برقراری رابطه دوستانه، شناحت و آگاهیِ دو طرفه و اعتماد نسبی، مبنی بر اینکه این رابطه قابل سرمایه گذاری و تعمیق است، میباشد.>>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630