فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما     |     تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1131 ـ  جمعه 26 اسفند 1390 ـ  16 مارس 2012

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال 1391  خورشیدی،

سال «بزرگداشت فرهنگ ایران»

نام می گیرد>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

دانشجو نيوز

==========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

تريبون ايران

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

پرسش کسروی

بمناسبت 66 مين سال کشته شدن او

رامین جهانبگلو

بحث «آلترناتيو سازی»

در هفتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

ملی- مذهبی‌ها

گفتگو با رضا علیحانی

برنامه «به عبارت دیگر» بی‌بی سی

اسلامگرایان، سکولاریسم و بایدهای قدرت

سجاد نیک آیین

سازماندهی جنبش های اجتماعی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سایت توانا

کار اجتماعی و انجمن ها
 
محسن ذاکری

به احترام زرین تاج قزوینی،

نخستین منادی آزادی زن ایرانی

بهروز ستوده

جنبش زنان نیازمند اتخاذ استراتژی تازه

گفتگو با محمد مالجو

گفتگوگر: سایت تغییر برای برابری

حکایتِ رفقای نمکدان ‌شکن لبنانی

و فلسطینی!

فرهاد جعفری

افزايش آمار ازدواج دختران زير ده سال

ایسنا

ده سال با سيمين دانشور

اسماعيل نوری علا

«همبستگی ملی جمهوریخواهان»

اعلام موجوديت و انتشار پيمان و دعوت

ما هیچگاه انتخابات را تحریم نکردیم

سخنان محمد خاتمی

در گفتگو با

انجمن های اسلامی دانشجويان

هراس از یک واقعیت

دربارهء تشکیل فوری

« شورای عالی فضای مجازی»

مهدی رود

حاکمیتِ «هیچ» اما «همه چیز»

حمید آقایی

موانع رشد جنبش روشنفکری در ايران

فايل صوتی سخنرانی دکتر مسعود نقره کار

در تالار پالتاک شبکه سکولارهای سبز

 يازدهم اسفند 1390

خشونت های ناموسی در میان مهاجران

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سارا شاد

محافظە کاری بزدلانه

و هراس از جوهر دمکراسی

(نقدی بر نظرات اسماعیل نوری علا

در مورد مفهوم فدرالیسم در ایران)

عطا جمالی>>>

آرتروز گردن

و نگاه چپ چپ آقای پرویز ثابتی

ف.م.سخن

تبصره ای بر حقوق زن و باقی ماجراها

حمیدرضا رحیمی

واژهء «قانون»،

چاشنی همهء آش‌های خامنه‌ای

رامتین

خاتمی، نماد برتر اصلاح طلبی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

چرا محمد خاتمی رأی داد؟

اکبر گنجی

این نمایش هم تمام شد، حالا چی؟!

الاهه بقراط

انتخابات آزاد؛

در کدامین بستراز زمان و سیاست؟

سیروس ملکوتی

روشنفکران دینی و مقدسات مردم

مجید محمدی

سکولاریسم مبهم ِ «روشنفکران دینی»

ب. بی نیاز (داریوش)

نحوهء گنجاندن ولایت مطلقهء فقیه

در قانون اساسی

گفتگو با اکبرهاشمی رفسنجانی

جدائی پاکستان از هندوستان

مطلب وارده

جمهوری اسلامی؛ دیواری کشيده

تا آسمان، در برابر زنان

شکوه میرزادگی

به یاد کلا رازتکین، مبتکر روز جهانی زن

ناهید بهمنی

جنبش زنان و سالی که گذشت؛

حرکت زیر فشار و سرکوب

نعیمه دوستدار

انقلاب 57، مساله زن،

عملکرد نیروهای «چپ»

و سرکوب های حکومت اسلامی!

بهرام رحمانی

ششمين مناظرهء سياسی دربارهء آلترناتيوسازی

در برنامهء ياران از تلويزيون پارس

مينا واحدی، اسماعيل نوری علا،

حسين لاجوردی؛ علی نيری ومحمدسهيمی

با مديريت عليرضا ميبدی>>>

مجموعهء مستند «مجلس بهارستان»>>>

نگاهی به نمایش انتخابات

و جوابیهء محمد خاتمی

مهدی رود

پیری زودرس یک انقلاب

علی امیری

طلاب حوزه عمليه قم

زبان روسی می آموزند

العربيه دات نت ـ دوبی

سید ِ آل عبا به قلهء دماوند صعود کرد!

هـ . لیله کوهی

رسانه ها به سياست کاران:

با صد هزار «چهره» برون آمدی و من  /   با صد هزار «ديده» تماشا کنم تو را!

همايشی لازم، اما بر اساس برهان خلف!

در اين آخرين جمعه گردی سالی که به پايان می رسد، دوست دارم اين سخن را، که بشکل های مختلف بيان کرده ام، ديگرباره تکرار کنم که حل مسئلهء «ائتلاف نيروهای اپوزيسيون سکولار، دموکرات و انحلال طلب حکومت اسلامی» همچنان منوط به کوشش برای اعمال روش «برهان خـُلف» در حل مشکلات ائتلاف است. چرا که راه های رفته و مفروضات بديهی انگاشته شده بر واقعيت های سپهر سياسی ما پرده ای از عادت کشيده اند و اين واقعيت ها نيز، به ناگزير، حضور مؤثر خود را از دست داده اند.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

نظرهائی پيرامون «ائتلافی ايرانی» از منظری کُردی

ناصر ايرانپور

توضيح سردبير سکولاريسم نو: در ديد من، آقای ناصر ايرانپور يکی از روشنفکران سياسی کرد با ارزش ايران محسوب می شوند که توجه به افکار ايشان و خوش آمدگوئی به اين «پور ايران» برای فعال شدن در عرصهء ايجاد تفاهم بين اضعاف مردمان ساکن سرزمين مان اهميت بسيار دارد... من اگرچه با همهء عقايد، تحليل ها و پيشنهادات ايشان موافق نيستم و گاه نظرات و استدلالاتی کاملاً عکس جهت ايشان دارم، اما مقالهء حاضر را يکی از روشن ترين و شيواترين آثار نوشته شده در زمينهء بحث های امروز اپوزسيون انحلال طلب می دانم و خواندن و توجه خاص به اين نوشته را ـ که کاملاً با نيت پاک برای يافتن راه حل های اساسی نوشته شده ـ به همهء خوانندگان سکولاريسم نو توصيه می کنم.>>>

منطقه زیر چکمه رژیم‌های زن‌ستیز

کودتای روسی بهار 56 و انقلاب اسلامی بهمن 57 ظرفیت‌های متناقض دو کشور افغانستان و ایران را که با «فرهنگ اسلامی» پیوندی ناگسستنی دارند به سطح آورد. خواست «شورای علمای» افغانستان مبنی بر آپارتاید جنسی که با تأیید «رییس جمهوری» افغانستان، روبرو شد، همان است که خمینی بیش از نیم قرن پیش از «شاه» ایران خواست و پاسخ منفی گرفت. همین نقش را انقلاب‌های مردانه «بهار عربی» نیز بر عهده گرفته‌اند. و کیست که نداند نخستین دریچه دمکراسی و هم چنین نخستین خاکریز ارتجاع چیزی جز حقوق زنان نیست!>>>

کسروی و مسئله هویت سکولار

محمدرضا نیکفر

کسروی نمی‌خواهد مردم ضد دین باشند، اما داستانی که تعریف می‌کند فاقد عناصری از دین به عنوان نهاد است و از این رو می‌توان آن را داستانی سکولار دانست. در میان ناسیونالیست‌های ایرانی این گرایش چیره بوده است که شیعه را هم جزئی از داستان ایران کنند و از آن چیزی خودی بسازند. کسروی چنین نمی‌کند و در ضمن بر آن نیست که با حذف شیعه، دین دیگری با استعداد دولتی شدن و رسمی شدن و کلاً نقش سیاسی ایفا کردن به جای آن بنشاند. مسئلۀ هویت سکولار، که کسروی آن را پیش گذاشته و در ارایۀ راه حل برای آن کوشیده، همچنان برای ایران مطرح است.>>>

مدافعین رنگارنگ «دولت دینی» و رهبری مبارزات مردم

احمد نوین

اکنون که کسانی نظیر محمد نوری زاد، در زیر شلاق های جانسوز نظام ولایت فقیه، کمی چشم شان باز شده است و گوشه هائی از قساوت و درنده خوئی این نظام را بچشم می بینند [از جمله چند کامپیوتر محمد نوری زاد را مامورین ولی فقیه دزدیده اند و خود او نیز تهدید به سکوت شدیدتر شده است]، چرا بعوض روی آوردن به رهبر چپاولگران، رهبر فاسدان و رهبر سرکوبگران که در جایگاه خدای گونه ولایت فقیه تکیه زده و به مظهر بی رحمی، آپارتاید جنسی و تروریسم مبدل شده و کشور ما را با ماجراجوئی های بین المللی اش ضربه پذیر نموده است، به خود کارگران، زنان، جوانان و .... ملیت های ساکن ایران روی نمی آورند؟>>>

خودپرستی یا خرد جمعی؟

نظری بر آفت های اندیشه گری و چالش های روشنفکری در ایران

داریوش ایزدیار

آیا ضعف اندیشه ورزی و ساختار فلسفی در ایران واجد دیرینگی است و تنها در روزگار مدرن به واسطه نیاز به تقابل و همسنگی با فرهنگ های دیگر، ضعف فلسفیِ ایرانی در مقایسه با دیگر تمدن ها و ملل، نمایان گشته است؟ در این گفتار موجز، خواهم کوشید به آسیب شناسیِ جریان فکر و فلسفه در ایران امروز بپردازم و با نظری مجمل به گذشته، علت عقب ماندگیِ فکرِ ایرانی و عدم تأثیرگذاری و بارآوری اش در جامعه را در قیاس با ملل مدرن فرازپایه جستجو کنم.>>>

دین و جامعهء مدنی

ب. بی نیاز (داریوش)

هدف این نوشتار طرح‌ِ بعضی از جنبه‌های رابطه‌ی دین و جامعه‌ی مدنی‌ست. برای پرهیز از طولانی شدن این نوشتار نقطه‌ی آغاز خود را بر این گذاشته‌ام که خواننده دارای اطلاعات پایه‌ای از جامعه‌ی مدنی است و به همین دلیل به بعضی نکات فقط اشاره‌وار پرداخته می‌شود. در این جا تلاش می‌شود که اساساً با آن تعاریف ناروشن‌ِ سکولاریستی از جایگاه دین در جامعه‌ی مدنی برخورد شود و سرانجام چهارچوبی ارایه شود که بتوان در آن، گفتمان حول این موضوع را سامان داد.>>>

سرزمین انشاءالله ماشاالله

حسن رجب نژاد ـ اشرف الدین نسیم شمال

براستی که مملکت ما سرزمين عجايب است و هر روز و هر ساعت اتفاقات عجایب و غرایبی روی می دهد که آدمیزاد انگشت بر دهان می ماند. اصلاً آقا! مملکت ما نه تنها مملکت امام زمانی بلکه سرزمین انشاءالله ماشاالله است. همیشه هم همینطور بوده و بگمانم تا روز قیامت هم همینطور خواهد ماند. به صد سال پیش بر گردیم و ببینیم سید اشرف الدین نسیم شمال چه حکایتی برای مان نقل می کند: «...يک رفيقی داشتيم اسمش آخوند ملا اسماعيل پهلوان بود...

بقيه در آرشيو

معجزهء غول چراغ جادو و حکايت ما

شهرام فريدونی

روزی، زن و شوهری، در ساحل دريا مشغول توپ بازی بودند که زن ضربه ای محکم به توپ می زنه و توپ مستقیم می ره به سمت شیشه های خونه ای که در اون نزدیکی بوده و ...تَق! شیشه می شکنه.  مرد، عصبانی، نگاهی به زن می کنه و می گه ببین چکار کردی؟ حالا باید هم معذرت خواهی کنیم هم خسارت شون رو جبران کنیم... دو تایی راه می افتن طرف خونه...>>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630