خانه  |   آرشيو:   اکتبر 08   ـ   نوامبر 08   ـ  دسامبر 08  ـ  ژانويه 09   ـ  فوريه 09  ـ  مارچ 09 

 آوريل 09   ـ  مه 09   ـ  جون 09   ـ    جولای 09     آگوست 2009   -   سپتامبر 2009  -    اکتبر 2009  ـ  نوامبر 2009  ـ   دسامبر 2009

ژانويه 2010

ژانويه 2010

 

آرشيو مطالب «کوتاه و گويا»

 

********************

 يک شنبه 11 بهمن 1388  ـ  31 ژانويه 2010

اين اعدام ها برای ترساندن مردم از شرکت در راهپيمائی 22 بهمن است

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی

بنا بر گزارش سحام نيوز، در ديدار صبح شنبهء ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، که در منزل مهدی کروبی برگزار شد، آنها در مورد نکات زير سخن گفتند:

- به نظر می رسد کسانی که اقدام به اعدام آنها شد ماه ها قبل از جريان برگزاری انتخابات دستگير شده و پرونده آنها نيز ارتباطی با حوادث انتخابات اخير نداشته است و به گفته وکلايشان آنها تنها توانسته اند ديداری کوتاه با موکلان خود داشته اند و مراحل دادرسی برای آنها انجام نشده است.

- به نظر می رسد که چنين اقدامی برای ايجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپيمايی ۲۲ بهمن است.

- بازداشت های گسترده فعالان سياسی، مطبوعاتی و دانشگاهی، به اتهام اعتراض جهت دفاع از حقوق خودشان غيرقانونی است و اين در حالی است که روند اعتراف گيری از اين زندانيان نيز مغاير با مبانی اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران می باشد.

- متاسفانه به جای آنکه از تريبون نماز جمعه برای دعوت مردم به تقوا استفاده شود خطيب نماز جمعه [آيت الله جنتی] با توصيه به قوهء قضائيه مبنی بر اينکه اگر در ۱۸ تير ضعف نشان نداده بوديد و دستگاه قضايی چند نفر را اعدام کرده بود حادثهء روز عاشورا به وجود نمی آمد، مسئولان را به برخورد و کشتار مردم و ترغيب می کند و عملکرد برخی مسئولان برای اعدام شهروندان به اتهاماتی مبهم و واهی را تبرئه می کند. و اين جای بسی تاسف است که تريبون نماز جمعه به جايگاهی برای تشويق به خشونت گرايی و ترغيب مسئولان برای اعدام شهروندان تبديل شده است ."

- تنها راه خروج از بحران و بازگشت آرامش به کشور را آزادی زندانيان سياسی و رفع توقيف مطبوعات، رفع پلمپ احزاب و برگزاری انتخابات آزاد است.

- اکثريت مردم تنها حق خود را می خواهند و به دنبال تغييرات ساختاری در اصل نظام نيستند.

- آنها بدون هيچ گونه واهمه ای در ميدان حضور دارند و خواست آنها نيز برگزاری انتخابات آزاد می باشد که متاسفانه گويا صدای اکثريت مردم شنيده نمی شود.

- به نظر می رسد که در ميان برخی از مسئولان کشور توهم توطئه نسبت به تغيير ساختاری در نظام شکل گرفته است که اين تفکر کشور را به سقوط می کشاند و تداوم وضع موجود اصل نظام را ـ که حاصل رنج و فداکاری ملت ايران است ـ با خطر رو به رو می سازد .

- ما از مردم دعوت می کنيم که در راهپيمايی ۲۲ بهمن حضوری گسترده داشته باشند.

********************

شنبه 10 بهمن 1388  ـ  30 ژانويه 2009

دو نفر را اعدام کردید؟ دست شما درد نکند!

هذيان های خونزدهء جنتی، امام جمعه تهران

ايسنا ـ آيت‌الله، جنتی، امام جمعه موقت تهران در خطبه اول خود گفت: «ما اگر كسي بدعتي در دنيا گذاشت و خواست با افكار مردم بازي كند در مقابل آن مي‌ايستيم و نمي‌توانيم وجودش را تحمل كنيم؛ چرا كه براي حفظ سلامت فكري مردم بايد در مقابل بدعت‌گذاران مقاومت كرد و به آنها نمي‌توان آزادي داد و اين نكته بايد سرمشق قرار گيرد.» دبير شوراي نگهبان در آغاز خطبه‌هاي دوم نماز جمعه امروز تهران نيز با تبريك به مناسبت دهه‌ فجر گفت: «دههء‌ فجر عيدي بود كه خداوند به مردم داد و به آنها عزت و افتخار داد. پس دهه‌ي فجر دهه‌ي شكر است... امام بزرگوار را خداوند مبعوث كرد و ايشان تفسير كردند كه علما وارث پيغمبرانند؛ چرا كه داراي صفاتي چون تواضع، ضد ظلم، خداترس، محروم‌نواز، سرسخت در مقابل دشمن و... بودند... امام (ره) اسلام مدير را كه قدرت اداره‌ كشور را دارد معرفي كرد كه نه تنها يك مملكت، بلكه دنيا را مي‌تواند اداره كند كه در گذشته نيمي از دنيا را اداره كرد و در آينده هم همه‌ي دنيا را اداره خواهد كرد... امام (ره) به مردم فهماند كه شما مردم، مدير و صاحب مملكت هستيد و سرنوشت‌تان به دست خودتان است كه اين موضوع تا آن زمان سابقه نداشت و جزو آرزوهاي مملكت بود، امام اين را عملي كرد و گفت "مردم ولي امور هستند"، مردم نيز فهميدند كار به دست خودشان است و نماينده و رييس ‌جمهور را خودشان بايد انتخاب كنند... اين پيام هنوز و تا حضور حضرت مهدي (عج) ادامه دارد و همه چيز را عوض كرده است... سي سال است كه كار به دست مردم است و توطئه‌ها توسط مردم خنثي مي‌شود و هر فتنه‌اي مي‌شود با پشتيباني مردم خنثي مي‌شود؛ همان طور كه هجده تير هفتاد و هشت در بيست و سه تير با حركت مردم تمام شد و جريان عاشورا كه بسيار حساب‌شده و هماهنگ و به قصد براندازي بود توسط مردم در نهم دي خاموش شد؛ اينها كاري است كه امام كرد؛ پس امام هنوز زنده است و فرمان مي‌دهد و مردم براي رعايت سياست‌هاي او كار مي‌كنند... در وضع فعلي، مردم، قوه قضائيه، اطلاعات، مسئولان امنيتي و ... هر كدام يك وظيفه دارند. قوه قضائيه مسئوليت سنگينش رسيدگي به وضع آشوبگران است... من خطاب به آيت‌الله لاريجاني می گويم اي برادر كه شما را مي‌شناسم و مي‌دانم با دل پاك مسئوليت قبول كرده‌ايد و قصد خدمت داشته‌ايد، در حالي كه علاقه شديد به درس خواندن داشتيد و حاضر نبوديد از كار درسي‌تان كاسته شود، به هر حال شما آمديد و روحيه ضد ظلم، انقلابي و ولايي داريد، پس بياييد براي رضاي خدا همين طور كه دو نفر را صريح اعدام كرديد، دست شما درد نكند، مردانه بايستيد. ما هر جا سستي و ضعف داشته‌ايم، ضربه خورده‌ايم. در هجدهم تير ضعف نشان داديم، بايد پرسيد دستگاه قضايي چند نفر را اعدام كرد كه عاشورا به وجود آمد، مي‌گويم اگر ضعف نشان دهيد آينده بدتري در انتظار شماست... من با قرآن با شما حرف مي‌زنم، خدا مي‌فرمايد مطابق سنتي كه در اسلام و از گذشته وجود داشته، سه گروه يعني منافقين، افراد بيمار كه دل بيمار دارند و شايعه‌سازان اگر دست برندارند، به تو دستور مي‌دهم به آن‌ها حمله كن و آنها را سخت بكش. البته قانون بايد رعايت شود اما قرآن نيز بايد رعايت و اسلام، ‌انقلاب و ولايت فقيه حفظ شود... خدا رحم نكند به كساني كه به مفسدان في‌الارض رحم مي‌كنند... جاي رافت نيست و جاي غلظت است، همان طور كه در زمان پيامبر پيمان‌شكنان را كشتند، ما نه مي‌توانيم افراط در مجازات داشته باشيم و نه تفريط در مجازات...»

********************

جمعه 9 بهمن 1388  ـ  29 ژانويه 2009

چه مقدار از آنچه واقعيت می پنداريم، واقعيت نيست؟

فرستادهء دکتر صابر>>>

نتیجهء آزمایشات بر حيوانات به سادگی به ما نشان می دهند که چطور محدوديت های ذهنی تحميل شده از طرف محیط بر ما تاثیر می گذارد. آزمایشات انجام شده بر کَک، فيل و دلفين مثال خوبی هستند. دکتر ادن رايل يک فيلم آموزشی در مورد محدوديتهای تحميلي تهيه کرده است . نام اين فيلم "می توانيد بر خود غلبه کنيد" است. در اين فيلم يک نوع دلفين در تانک بزرگي از آب قرار مي گيرد نوعي ماهی که غذای مورد علاقه دلفين است نيز در تانک ريخته مي شود . دلفين به سرعت ماهي ها را مي خورد. دلفين که گرسنه مي شود تعدادي ماهي ديگر داخل تانک قرار مي گيرند ولي اين بار در ظروف شيشه اي. دلفين به سمت آنها مي آيد ولي هر بار پس از برخورد با محافظ شيشه اي به عقب رانده مي شود. پس از مدتي دلفين از حمله دست مي کشد و وجود ماهي ها را نديده مي گيرد. محافظ شيشه اي برداشته مي شود و ماهي ها در داخل تانک به حرکت در مي آيند. آيا مي دانيد چه اتفاقي مي افتد؟ دلفين از گرسنگي مي ميرد در حالی که غذاي مورد علاقهء او در اطرافش فراوان است؛ ولي محدوديتي که دلفين پذيرفته است او را از گرسنگي مي کشد.در مورد ککها بايد دانست که آنها حيوانات کوچک جالبي هستند. آنها گاز می گيرند و خيلي خوب می پرند. آنها به نسبت قدشان قهرمان پرش ارتفاع هستند .اگر يک کک را در ظرفی قرار دهيم از آن بيرون می پرد . پس از مدتي روی ظرف را سرپوش مي گذاريم تا ببينيم چه اتفاقی رخ مي دهد. کک می پرد و سرش به در ظرف می خورد و  پايين می افتد. دوباره می پرد و همان اتفاق مي افتد! اين کار را مدتی تکرار می کند. سر انجام در ظرف را بر می داريم و کک دوباره می پرد ولی فقط تا همان ارتفاع! سرپوش برداشته شده و محدوديت فيزيکي رفع شده است ولی کک فکر می کند اين محدوديت همچنان ادامه دارد! فيل ها را مي توان با محدوديت ذهني کنترل کرد. پاي فيل های سيرک را در مواقعي که نمايش نمي دهند می بندند. بچه فيل ها را با طناب های بلند و فيل های بزرگ را با طناب های کوتاه. شايد به نظر آيد که کار بايد بر عکس باشد زيرا فيل های پرقدرت به سادگی می توانند ميخ طناب ها را از زمين بيرون بکشند. ولی آنها اين کار را نمي کنند!  علت اين است که آنها در بچگی طناب های بلند را کشيده اند و سعی کرده اند خود را خلاص کنند و سرانجام روزی تسليم شده دست از اين کار کشيده اند! از آن پس آنها تا انتهای طناب می روند و مي ايستند. آنها اين محدوديت را پذيرفته اند. از آنجا که نحوه ی عملکرد مغز جانوران از این نظر بسیار شبیه به هم است ما  می توانيم از اين آزمايشات بفهمیم که ما هم محدوديت هايی را می پذيريم که واقعی نيستند. به ما می گويند يا ما به خود می گوييم که نمي توان فلان کار را انجام داد و اين برای ما يک واقعيت می شود. محدوديت های ذهنی به محدوديت های واقعی تبديل می شوند و به همان محکمی! حال می توان این سوال مهم را از خود پرسيد که "چه مقدار از آنچه واقعيت می پنداريم، واقعيت نيست بلکه پذيرش ماست؟!"

********************

پنج شنبه 8 بهمن 1388  ـ  28 ژانويه 2009

تقاضاهای شرعی ِ مذهب قاطی شده با حکومت از مردم

ارسال کننده: يک سبز فضول

مرتضی تمدن استاندار تهران اعلام کرده که مالکان خودروهایی که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، "با سوء استفاده از فضا و بوق زدن های ممتد و ایجاد راه بندان های غیر اصولی مردم را اذیت کرده اند، احضار می شوند."

بخشنامه: «بنا بر اراداهء مقام ولايت عظمی فقيه عاليقدز مرجع و رهبر مسلمانان جهان، از ملت صغير ايران خواسته می شود که: بوق نزنید، گریه نکنید، حرف نزنید، شکایت نکنید، اعتراض نکنید، الله اکبر نگویید، لباس سبز نپوشید، حق رای نخواهید، شلوار تنگ نپوشید، موهایتان را بلند نکنید، از تورم چیزی نگویید، از گرانی شکایت نکنید، ریشتان را سه تیغه نزنید، از بی عدالتی گلایه نکنید، مرگ بر دیکتاتور نگویید، از بی کاری شکایت نکنید، پیراهن آستین کوتاه نپوشید، دنبال جنازه عزیزانتان نگردید، با پای راست به مستراح نروید، دست زنتان را در خیابان نگیرید، از تجاوز در زندانها صحبت نکنید، برای گرفتن حقتان تظاهرات نکنید، صحبت از هجده ملیارد گم شده نکنید، از کشتار مردم بی دفاع اعتراض نکنید، سر خاک عزیزان کشته شده گریه نکنید، به بخشیدن پول نفت به عربها دخالت نکنید، حرف يک ملیار دلار ثروت آقا مجتبی رو نزنید، از باز سازی لبنان با پول نفت ایران حرفی نزنید، از دادن حق دریای خزر به روس ها شکایت نکنید، فقط خفه بشید و بگذارید که ما هر کاری خواستیم بکنیم.

با تشکر از شما

مسئولین جمهوری اسلامی

ضمناً با سکولارهای بی سوادی که می خواهند دين و مذهب  را از حکومت و دولت جدا کنند راه نرويد و به حرفشان گوش نکنيد تا جايتان در اين دنيا در کهريزک و در آن دنيا در قعر جهنم نباشد».

********************

چهار شنبه 7 بهمن 1388  ـ  27 ژانويه 2009

 

جسد زن روی برانکارد مشکل شرعی دارد

مسئولین بهشت زهرا>>>

 

“محرم سازی”، معیار اصلی ساخت مدارس دخترانه

محمد حسین ترابی‌زاده>>>

 

تنها شکایت زنان زندانی در اوین این بود که چرا آنها توسط نیروهای خانم دستگیر نشدند!

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس>>>

 

افزايش مصرف سيگار ميان دختران دانش‌آموز

حسن امامي ‌رضوي، معاون وزارت بهداشت>>>

 

هزینه و نحوهء آرایش رفتن به مجلس ختم!

سايت «فردا»>>>

********************

سه شنبه 6 بهمن 1388  ـ  26 ژانويه 2009

تشکيلات، تشکيلات!

ر. ظاهری

ديگر وقت آن رسيده که نيروى سياسى سکولار ايران، خود را سازمان دهد و قدرتش را بعنوان يک آلترناتيو، در مقابل حکومت سياهکار و جفاپيشه و منفور آخوندى بدوست و دشمن بشناساند. ايدهء تشکيل يک شوراى هماهنگى سکولارهاى ايران، شروع خوبى براى ايجاد يک تشکيلات ملى و بين المللى براى اين نيروى نويد بخش در آيندهM سياسى ايران است. چنين تشکيلاتى همان اندازه که در داخل ايران مي تواند اعضاى خود را با خطر گزمه هاى رژيم مواجه کند  در خارج از کشور موجب اقتدار و اميد اين نيروى سياسى را فراهم خواهد کرد. ما مي توانيم  و بايد خود را براى ادارهء کشور بعد از فروپاشى رژيم آماده کنيم. حالا ديگر آبديده شده و کلى تجربه اندوخته ايم و لازم نيست نگران حضور احتمالى چندتا بز گر در جمع خودمان باشيم که بخواهند با موج سوارى ما را به مسير خودشان سر بدهند. چون ما امروز مي دانيم چه مي خواهيم و چگونه به آن بايد برسيم. بگذاريد با يک کمپين عظيم بين المللى و برپائى تشکيلاتى جهانى، دنيا را وادار به قبول اين آلترناتيو کنيم . ما در همه جاى دنيا با قدرت حضور داريم ولى هنوز ندائى مشترکى از ما شنيده نمي شود. نه اينکه از ما بر نيايد که چنين قدرتى را عينيت ببخشيم بلکه هنوز ضرورتش را در نيافته ايم . اين طرف ها، گاهى، از سر مزاح گفته مي شود که اگر چهار تا مورچه دچار درد سر شوند، فوراً يک انجمن حمايت ازاين چندتا مورچه درست مي شود. يعنى کار تشکيلاتى تا اين حد نهادينه شده! آنوقت ما ميليون ها نفر آدم سکولار، رانده شده از وطن و داغ ظلم حکومت دينى بر پيشانى، و همه آگاه و دانا، هنوز بى سازمانيم! انگار دارد کمى دير مي شود؛ چرا که ما هنوز رايزني ها با يکديگر را در مورد اينکه بعد از دفن اين رژيم ايرانسوز، چگونه دوباره اين وطن را بايد ساخت شروع نکرده ايم. پس پا پيش بگذاريد، وطنپرستان متخصص در امور! بيائيد نيروهامان را سازمان دهيم تا در فرداى خلاء قدرت در ايران، کشور دچار هرج و مرج نشود. اگر مي خواهيم در بعد از جمهورى اسلامى از تعجب ناشی از ديدن چهره هائى در راس قدرت که هرگز آنها را نديده و نشناخته ايم، بايد همين حالا رهبران بالقوهء کشورمان در آينده را بشناسيم تا در روز موعود آنها را، از طريق صندوق راى، براى تصدى امور بگماريم.

********************

دو شنبه 5 بهمن 1388  ـ  25 ژانويه 2009

روی 22 بهمن حساب نکنید!

حداد عادل

غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم و نماینده مردم تهران، در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید برخی جریان ها قصد دارند راهپیمایی 22 بهمن امسال را به حاشیه ببرند ، توصیه شما به جریانات سیاسی چیست، تصریح کرد: «ماهیت این جریان ها برای همه مشخص است و جز اینکه مردم فاصله بیشتری با عوامل فتنه بگیرند و عده ای جمع شوند و خوش باشند چیز دیگری عاید این جریان نمی شود. از 22 بهمن امسال چیزی عاید جریان فتنه نخواهد شد و این جریان همان سودی که از روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و روز عاشورا برد از 22 بهمن نیز خواهد برد... این تحرکات در مقابل اقیانوس ملت به جایی نخواهد رسید و مردم نگران حاشیه های مراسم 22 بهمن نباشند... اين مسئله دولت نیست مسئله این است که یک عده مقابل ملت ایستاده اند و تکلیف روشن است. دولت های بیگانه هم بدانند مداخله آنان در امور ایران تاوانی دارد که باید این تاوان را بپذیرند... ما حرفمان روشن است ایران قصد استفاده از فن آوری صلح آمیز هسته ای دارد و ما با مبادله اورانیوم اورانیوم 20 درصدی موافقت کرده ایم اما چون عهد شکنی دولت های اروپایی را مشاهده کرده ایم شرایطی گذاشته ایم که مبادا اورانیوم 3.5 درصد از دست برود و آنها نیز اورانیوم 20 درصدی به ایران ندهند... غربی ها هیچ دلیلی را برای فشار بیشتر به ایران ندارند به فرض چند تحریم علیه ایران وضع شود اما این ملت حقوق خود را از دست نخواهد داد چون طرفین وجاهت بین المللی ندارند و ملتی که بخواهد حق خود را بگیرند هیچ دولتی مانعش نمی شود».

********************

يک شنبه 4 بهمن 1388  ـ  24 ژانويه 2009

هدف‌ دشمنان اين است که ولايت فقيه را از بين ببرند

مصباح ‌يزدی

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله مصباح يزدی، رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی، در ديدار جمعی از دبيران استان‌های سراسر کشور وابسته به حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ابعاد فتنه از ابتدای تاريخ اسلام اظهار کرد: «مهمترين مساله‌ای که بايد در جريانات اخير توجه داشته باشيم همان سخنان مقام معظم رهبری است که به کسب بصيرت تاکيد کردند و همه ما می‌دانيم که داشتن بصيرت در مسائل اجتماعی و فتنه‌های گوناگون گوهری بسيار گرانبهاست... بصيرت در افراد مختلف مراتبی دارد و اين‌طور نيست که کسی بصيرت کامل داشته باشد و يا اصلا بصيرت نداشته باشد... هرکس بايد به بصيرت خود بيفزايد و ما خداوند را شکر می‌کنيم که در راس هرم حکومت اسلامی، مقام معظم رهبری است که بصيرت‌اش از همه مدعيان بيشتر است و اين نعمت آنچنان بزرگ است که هرچه قدر هم شکر کنيم کم است... افرادی که در مقابل ما هستند می‌گويند ما اهل بصيرت هستيم زيرا هوش، تحصيل و تجربه‌ علمی و عملی ما در ارتباط با مراکز علمی دنيا بيشتر است. اما چگونه بايد فهميد که آن‌ها اهل بصيرت هستند يا ما؟ زمانی که مقام معظم رهبری می‌فرمايند اهل بصيرت باشيد مخاطب اصلی آن‌ها هستند و اين مساله‌ای صاف و عريان است که در يک سو مقام معظم رهبری و در سوی ديگر آن‌ها قرار دارند. پايهء اصلی بصيرت فکر است... بصيرت به معنای بينش عمقی در مقابل بينش سطحی است، گاهی انسان‌ها درباره حوادث گوناگون سريع قضاوت می‌کنند و لايه ظاهری را می‌بينند بلکه بصيرت اين است که لايه‌های زيرين حوادث را درک کنيم. متاسفانه عده‌ای وجود دارند که خواسته‌های خود را در زير لايه‌های گوناگون حوادث پنهان می‌کنند و هنرشان اين است که از اين راه مردم را فريب می‌دهند. زمانی که در مقابل افرادی قرار می‌گيريم که چنين شيطنت‌هايی دارند بايد حواس خود را جمع کنيم و سعی در شناخت لايه‌های زيرين داشته باشيم... قرآن راهی را به ما نشان می‌دهد که در فکرمان اشتباه و مغالطه نکنيم و آن اين‌که در مسائل مختلف محکمات و متشابهاتی وجود دارد و بايد از محکمات شروع کرد و به سراغ يقين‌ها رفت و در پرتو محکمات، متشابهات را تفسير کرد. دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی هر روز به شکلی به دنبال زير سوال بردن روح اسلام و ولايت فقيه بوده و همه هدف دشمنان ضربه به اين دو اصل است... دشمن با اصل اسلام دشمنی می‌کند و دشمنی آن‌ها با ولی فقيه به اين دليل است که ولی فقيه نماينده‌ امام و نماينده‌ خدا است. مشکل دشمنان اين است که ولايت فقيه را نمی‌توانند بخرند، ولی فقيه از هيچ چيز نمی‌ترسد، ايران خاری در چشم دشمنان است و آن‌ها اعتراف کرده‌اند که در مقابل ايران نتوانسته‌اند کاری کنند و همه هدف‌شان اين است که ولايت فقيه را از بين ببرند... متاسفانه در رده‌های پايين جامعه ضعف بصيرت وجود دارد و بايد به سراغ همان مساله‌ای که مقام معظم رهبری تاکيد کرد که کسب بصيرت است حرکت کنيم».

********************

شنبه 3 بهمن 1388  ـ  23 ژانويه 2009

در مسیر باد، به نام سکولاریسم!

عبدی کلانتری >>>

در «بیانیهء سی و یک تن از روشنفکران و فعالان سیاسی درباره جنبش سبز مردم ایران» که در میان امضا کنندگان اش نام هایی چون باقرپرهام، آرامش دوستدار، و ماشاألله آجودانی آمده، جملهء ابهام برانگیزی وجود دارد که به نظر می رسد منحصراً بنا به مصلحت آتمسفر سیاسی ملی ـ مذهبی نوشته شده؛ این جمله می گوید، «ضمن پشتیبانی از مطالبات مطرح شده در بیانیهء هفدهم مهندس میرحسین موسوی، با درک ضرورت زمان ولزوم همبستگی، بر این عقیده ایم که . . .» از این جمله چنین برمی آید که امضا کنندگان تنها به خاطر «ضرورت زمان و لزوم همبستگی» از بیانیهء مهندس موسوی حمایت می کنند نه اینکه به آن باور دارند.

            روشنفکران سکولار نیازی به این دوپهلوگویی ِ ناصادقانه ندارند. باید با شهامت همان را که باور دارند بنویسند، درست همان طور که روانشاد مصطفی رحیمی سی سال پیش نوشت و هشدارهای لازم را به مردم داد. نمونهء رفتار «به نعل و به میخ» ناصادقانه و شبه روشنفکری را در«بیانیهء ۵۴ روشنفکر» به وضوح بیشتری می بینیم که به قول خودشان از « بن مايه ی» (!) مواضع موسوی دفاع می کنند. (بیانیه ای که در آن «هویت اسلامی» ملت ایران، سرسپردگی به امام حسین و امام خمینی و ولایت فقیه و حکومت اسلامی بازهم مورد تأکید قرار گرفته است و پیشنهاد «آشتی ملی» با بلوک قدرت حاکم را روی میز می گذارد.)

برعکس دو بیانیه بالا، نمونهء شفاف گویی را در بيانیهء دیگری به عنوان «ما ايرانی بی تبعيض می خواهيم» داریم که در آن به روشنی گفته شده که، «سی سال قانون شکنی، ايجاد خفقان، نابودی آزادی بيان، برقراری زندان های عقيدتی، اعمال شکنجه، انجام قتل های زنجيره ای و کشتارهای دسته جمعی، و بی اعتنائی به تک تک مفاد اعلاميه جهانی حقوق بشر و کنوانسيون های بين المللی، اين نکته را روشن ساخته است که نظام فعلی مسلط بر ايران، در تماميت ساختارها و قانون اساسی اش، مشروعيت و حقانيت خود را بکلی از دست داده است.» در بیانیهء اخیر، «حداقل» آن چیزی که می توان به درستی دموکراتیک و سکولارش خواند آمده بدون آنکه از واقع بینی دور افتاده باشد؛ از این «حداقل تر»، فقط تکرار کسالت بار انشانویسی های همیشگی در مسیر باد است.

بیانیهء دفترسیاسی حزب دمکرات کردستان ایران

در رابطه با بیانیهء حامیان سکولار جنبش سبز ایران

طی روزهای اخیر، گروهی از شخصیتهای ایرانی تحت عنوان "حامیان سکولار جنبش سبز ایران" بیانیهای منتشر نمودند که در آن از بسیاری جهات، مسائل و مشکلات اصلی ایران مورد اشاره قرار گرفته و اعلام نمودهاند که رژیم کنونی حاکم بر ایران در کلیّت ساختار و قانون اساسیاش مشروعیت و حقانیت خود را به طور کامل از دست داده است. در همین بیانیه به آیندهی ایران و یک سری مطالبات در رابطه با حقوق و آزادیهای مردم ایران اشاره شده که در جای خود میتواند جالب و پسندیده باشد. لیکن در عین حال، آنچه که در این بیانیه، حق مطالب در مورد آن ادا نشده، حقوق ملیت های تحت ستم است که صرفاً به طرزی مبهم و تحت عنوان رفع تبعیض مورد اشاره قرار گرفته است. در همین رابطه، حزب دمکرات کردستان ایران، ضمن ابراز خرسندی از این اقدام عدهی چشمگیری از هم میهنان ایرانی، این حقیقت را یادآور میگردد که دمکراسی به مفهوم واقعی آن زمانی تحقق مییابد که همان طور که به بافت و ساختار متنوع ایران اشاره شده، به طور شفاف، حقوق ملی این ملیت ها نیز به رسمیت شناخته شود تا محتوای بیانیهی آنان عاری از نقص و کاستی بوده و حمایت گستردهتری را برای خود فراهم نماید.

دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران ـ سی ام دی ماه 1388

*******************

جمعه 2 بهمن 1388  ـ  22 ژانويه 2009

روايتي از ديدار پوتين با مقام معظم رهبري

دكتر مهدي صفري، سفير اسبق ايران در لندن

دكتر مهدي صفري، سفير اسبق ايران در لندن و دستيار ويژهء وزير امور خارجه، در گفت‌وگويي به چگونگي فروپاشي اتحاد جماهير شوروي پرداخته و در بخشي از آن گفته كه ما هم بايد خيلي مواظب روند خصوصي‌سازي باشيم. صفري در گفت‌وگوي خود با پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفته است: «... غرب با اليگارشي‌هايي كه درست كرده بود ـ به‌ويژه در حوزهء انرژي ـ تا مي‌توانست اقتصاد شوروي را نابود كرد و صنايع را به تعطيلي كشاند. ما هم در كشورمان بايد خيلي مواظب خصوصي‌سازي باشيم. روس‌ها در خصوصي سازي اشتباه كردند و همه چيز را به دست اليگارشي سپردند. آنها هم صنايع را يا تعطيل يا به غرب وابسته كردند. تمام اموال و ثروت ملي با قيمت‌هاي نازل به چنگ اليگارشي افتاد و پولي هم دست دولت نبود. صنايع نظامي، صنايع غذايي و... همه همين سرنوشت را پيدا كرد، در حالي كه پيش از آن صنايع فولاد و چوب و... شوروي بسيار قوي بود. شوروي بر پايه همين‌ها، ابرقدرت شمرده مي‌شد اما به خاطر آنچه گفته شد، غربي‌ها اين كشور را ذليل كردند». وي با بيان اينكه نبرد اقتصادي و سياسي ميان آمريكا و شوروي را مقدم بر نبرد فرهنگي مي‌دانم، گفت: «نخست مردم را از راه اقتصاد و معيشت به ذلت كشيدند؛ بعد مسائل فرهنگي مطرح شد؛ چون كسي كه گرسنه باشد دنبال كار فرهنگي نيست». صفري در بخشي ديگر از اين گفت ‌و گو افزود: «وقتي رئيس مجلس روسيه به ايران آمد، خدمت رهبر انقلاب هم رسيد. آقا توضيحات و تشريحاتي از شرايط روسيه داشتند. پس از ديدار او مي‌گفت: "انگار رهبر شما در خيابان‌هاي مسكو راه رفته و با همه چيز از نزديك آشناست!" مي‌گفت: "ايشان اوضاع ما را خوب شناخته‌اند." آقا دربارهء نفوذ غرب و... مطالبي را تذكر دادند. آقاي پوتين هم كه اين دفعه به ايران آمد، آقا اين تذكرات را دادند. ظاهرا آقا راجع به كتاب جنگ‌و صلح تولستوي صحبتي كرده بودند. درست پس از ديدار پوتين با آقا بود كه روسيه سوخت نيروگاه اتمي را فرستاد. مطالبي كه آقا گفتند، اعتمادسازي كرد. البته تا وقتي به ديدار ايشان نيامده‌اند، معمولا تصويري از يك رهبر مذهبي در ذهن دارند، اما بعد درمي‌يابند كه اين بعد مذهبي چگونه با سياست و هوشمندي درآميخته است».

********************

پنج شنبه 1 بهمن 1388  ـ  21 ژانويه 2009

ریال ایران تنها از واحد پول سائوتام و ویتنام با ارزش تر است

خبر آنلاین

تازه ترین ارزیابی ها از ارزش برابری واحد پول کشورهای مختلف جهان در برابر دلار آمریکا حاکیست، ریال ایران تنها از واحد پول سائوتام و ویتنام با ارزش تر است. این در حالی است که 5 سال قبل خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود، ریال ایران دهمین پول کم ارزش دنیاست. بر اساس آن گزارش در سال 2005 میلادی( 1383 خورشیدی) هر دلار آمریکا برابر 8 هزار و 764 ریال بود، کم ارزش ترین پول خارجی در برابر دلارآمریکا لیر ترکیه بود که هر دلار آمریکا بیش از یک میلیون و 500 هزار لیر ترکیه ارزش داشت. این گزارش اعلام کرده بود، ارزش برابری پول کشورهای اکوادور، غنا، اندونزی، ماداگاسکار، موزامبیک، رومانی، سائوتام و ویتنام هم از ایران کمتر است. ارزش برابری پول این کشورها را در برابر یک دلار آمریکا برابر 25 هزار سوکر اکوادور، 9 هزار و 45 کدی غنا، 9 هزار و 92 روپیه اندونزی، 10 هزار و 200 فرانک ماداگاسکار، 20 هزار و 865 شیکل موزامبیک، 33 هزار و 424 لئو رومانی، 8 هزار و 898 دوبرا سائوتام و 15 هزار و 757 دونگ ویتنام اعلام شده بود. به گزارش خبرآنلاین، حال 5 سال بعد و همزمان با پایان کار دولت نهم و آغاز به کار دولت دهم، 1.4 لیر ترکیه در برابر 1 دلار مبادله می شود. 2040 فرانک ماداگاسکار هم به ازای یک دلار آمریکا داد و ستد می شود. همچنین 31.19 شیکل موزامبیک هم 1 دلار آمریکا ارزش دارد. 10 هزار کدی غنا هم در برابر یک دلار آمریکا داد و ستد می شود. 9223 روپیه اندونزی نیز معادل یک دلار آمریکاست. همچنین هر دلار آمریکا در برابر 2.89 لئوی رومانی مبادله می شود. واحد پول اکوادور هم به دلار آمریکا تغییر یافته است. بر این اساس در حالی که هم اکنون هر دلار آمریکا با 10 هزار 20 ریال در بازار تهران مبادله می شود، 15560 دوبرای سائوتام یک دلار ارزش دارد و 18420 دونگ ویتنام با یک دلار آمریکا هم ارزش است. بدین ترتیب ریال ایران در فاصله 5 سال به سومین پول کم ارزش جهان در برابر دلار آمریکا تبدیل شده است. این در شرایطی است که دلار زیمباوه که بحران تورمی و پولی شدیدی را طی سال های اخیر داشته هم اکنون از ریال ایران با ارزش تر است و 368.49 دلار زیمباوه یک دلار آمریکا ارزش دارد. گفتنی است حفظ ارزش پول ملی مهمترین وظیفه بانک مرکزی است.

********************

چهار شنبه 30 دی 1388  ـ  20 ژانويه 2009

اصلاحاتی كه ما می‌گوییم از رواج سکولاریسم و افول دین در جامعه جلوگیری می‌كند

سيد محمد خاتمی

به گزارش ايلنا، بخشی از سخنان سید محمّد خاتمی در دیدار با پنجاه تن از بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات چنين است: «متأسفانه اتفاقات و عملكردهای ماه‌های اخیر سبب شده است به وجهه جمهوری اسلامی در افکار عمومی داخل و خارج از کشور ضربه وارد شود... دروغ‌های بسیاری در این روزها گفته شده و وعده‌های بسیاری داده شده است اما مردم می‌بینند كه تشکیلاتی که عهده دار امور آنان است كارچندانی انجام نداده و مشکل‌ساز نیز شده است. در نتیجه مردم متوجه می‌شوند كه بسیاری از معترضان بدخواه نیستند و اعتراض آنان به جا است. معترضان و منتقدان و اصلاح‌طلبان با تاكید بر حفظ معیارها و اصول اصلی انقلاب و تعهد به قانون اساسی پیش می‌روند... علی‌رغم تأکیدات چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و کاندیداهای معترض و همراهی بدنه جامعه، عده قلیلی در هر دو جریان با سوء‌نیت و شیطنت می‌خواهند جو را رادیکال کنند. هدف آن‌ها این است که بخش کوچکی از مردمی که با توجه به صدماتی كه دیده‌اند و عاطفی شده‌اند از آن‌ها پیروی کنند، اما با هوشیاری مردم بدنه اصلی معترضان به چارچوب قانون اساسی و روش‌های مسالمت‌آمیز و اخلاقِ اعتراض سیاسی پایبندند و حاکمیت نیز در پاسخ به آن‌ها باید به قانون و اخلاق پایبند باشد.‌ ما از مردمسالاری و سازگاری آن با دین حرف می‌زنیم و راه درست دفاع از ارزش‌های انقلاب را همین اصلاحات می‌دانیم... اسلام همیشه بر سیاست و حكومت تاکید دارد. ولی دست کم در غیبت معصوم (و حتی در زمان معصوم) برای استقرار حکومت مورد توجه اسلام و پیشوایان دینی بوده است و نباید در آن تردید کرد... در انقلاب ما مردم‌سالاری و دین با یكدیگر سازگار به حساب آمدند و این نكته را ما سال‌ها است كه می‌گوییم و از آن دفاع می‌کنیم... همچنین ما از جمهوری اسلامی که منطبق با معیارهای اسلامی و مردم‌سالاری نیز هست دفاع می‌كنیم و تنها راه دفاع از این حکومت و تقویت آن را همین اصلاحات می‌دانیم... درست است که سکولاریسم با موازین دینی و فرهنگی ما سازگار نیست و عامل بیگانه هم می‌کوشد تا سكولاریسم را در جامعه برای مقابله با حکومت دینی رواج دهد، اما مهم‌تر و مؤثرتر از عامل بیگانه در غیردینی‌تر شدن جامعه این است كه جامعه به سویی رود که از حکومت دینی دل‌خوش نباشد و از آن دوری كند. برای همین ما مدعی هستیم كه اصلاحاتی كه ما می‌گوییم از رواج سکولاریسم و افول دین در جامعه و اذهان و رفتار ایرانیان جلوگیری می‌كند... ما سعی می‌كنیم تا از ساختار نظام دفاع كنیم و اگر نظر انتقادی و اصلاحی داریم بیان کنیم ؛اما عده‌ای هستند كه سعی می‌كنند ساختارها را بشكنند... دو گروه به دنبال نشان دادن چهره غیر واقعی از اسلام و انقلاب هستند. یکی آن‌ها که در داخل ایران برخوردهای نامناسب با مردم در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند چهره اسلام و انقلاب را این گونه نمایان سازند... گروه دیگر آن‌ها که در خارج از ایران به منافع خود در نظام جمهوری اسلامی دست نیافته‌اند و به دنبال براندازی و دیگرگونه نشان دادن اسلام و انقلاب هستند به مقدسات توهین می كنند؛ مطالب تحریک آمیز و غیر عملی و باطلی درباره دین و امامت و نظایر آن می گویند و رفتارهای موجود را ملاک گروه معرفی می‌كنند. ‌البته من آدم بدبین نیستم اما رفتارهایی كه صورت گرفته نشان می‌دهد كه عده‌ای آگاهانه در پی تخریب امام، نظام و اسلام هستند و نتیجه کار لطمه‌ای است که به نظام می‌خورد. ما از نظام، انقلاب و دستاوردهای خون شهدا دفاع می‌كنیم و در برابر انحراف مقاوت می‌کنیم و از جمهوریت و اسلامیت نظام که هر دو در معرض خطر است دفاع می‌کنیم.»

********************

سه شنبه 29 دی 1388  ـ  19 ژانويه 2009

اولين همايش ِ «خودجوش ِ» حاميان رئيس‌جمهور در پشت درهاي بسته تالار ‌كشور

سايت ايران ـ ايران: اولين همايش خودجوش (!) و مردمي ِ اعضاي ستادهاي امتداد مهر (حاميان محمود احمدي‌نژاد) با عنوان «به سوي جهان پر از مهر» در حالي روز جمعه برگزار شد كه عنوان خودجوش، مناسبتي با آن نداشت چرا كه تالار بزرگ وزارت كشور از قبل براي پذيرايي از حاميان رئيس‌جمهور رزرو شده بود و احمدي‌نژاد هم در آن به سخنراني پرداخت. در نهايت هم وعده تبديل ستاد به موسسه فرهنگي داده شد. اين مراسم در حالي خودجوش عنوان شد كه رسانه‌هاي حامي دولت در اين مراسم حضور داشتند و ساير رسانه‌ها اطلاعي از برگزاري آن نداشتند. تعداد شركت‌كنندگان در اين مراسم از سوي خبرگزاري فارس هشت هزار نفر از سی استان و دوژست و دوازده شهر تخمين زده شده است و به دليل اينكه ظرفيت تالار بزرگ وزارت كشور چهار هزار نفر است، حدود چهار هزار نفر ديگر به استناد آمار خبرگزاري فارس، لابد پشت در‌هاي بسته ماندند يا به سالن‌هاي اطراف هدايت شدند. در حالي كه اين روزها دولت، سياست محدود سازي حضور خبرنگاران در برنامه‌هاي دولت را اعمال مي‌كند، هيچ خبري از سخنراني رئيس‌جمهور به بيرون درز پيدا نكرد و مشخص نيست وعدهء تبديل ستاد مهرورزي به موسسه فرهنگي از سوي احمدي‌نژاد به آنها داده شده يا تصميم مديران اين ستاد است. اما احتمال اول به واقعيت نزديك‌تر است.  در عين حال، همايش خودجوش (!) حاميان احمدي‌نژاد (ستاد امتداد مهر) در حالي به صورت وسيع و با حضور رئيس‌جمهور برگزار شد كه برخي ستادهاي ديگر كه در زمان انتخابات رياست جمهوري با هدف حمايت از احمدي‌نژاد تشكيل شده بودند، گلايه‌هايي را مطرح كردند. از آن جمله ستاد اتمام بود كه در نامه‌اي به احمدي‌نژاد نوشت: «ما راهی را که انتخاب کرده‌ایم، انتظار داریم با حمایت جنابعالی و سایر مسئولان اجرایی مصمم‌تر از قبل ادامه دهیم. اما اگر دوستان ما بعد از انتخاب جنابعالی به‌عنوان رئیس جمهور در دستگاه‌های اجرایی نه تنها ارتقا نیافته بلکه مورد بی‌مهری قرار گرفته و جایگاه‌های قبلی سازمانی نیز از آنان سلب گردد دیگر چه امیدی می‌توان داشت.» اين گلايه در حالي از سوي ستاد اتمام مطرح شد كه علي‌احمدي، مسئول برنامه‌ريزي ستاد احمدي‌نژاد در انتخابات در گفت‌وگويي پيش از آغاز انتخابات گفته بود: ما بنا را بر اين گذاشتيم كه اعضاي ستاد نخواهند خود در دولت سهمي داشته باشند و از ابتدا هم آقاي دكتر احمد‌ي‌نژاد صحبتي با اعضاي ستاد داشتند كه بدهكار كسي نباشند و همه خودجوش مشغول شده بودند و چشمداشتي نداشتند. ستاد «ياران خورشيد!» هم از جمله ستادهاي انتخاباتي محمود احمدي‌نژاد بود كه به دليل شايعه حضور فرزندان مشايي و احمدي‌نژاد در آن، مورد توجه زيادي قرار گرفت. به نظر مي‌رسيد ستادهاي حامي احمدي‌نژاد تحت نظر ثمره هاشمي هستند اما ستاد ياران خورشيد تحت نظر مستقيم اسفنديار رحيم مشايي به تبليغ براي احمدي‌نژاد مي‌پرداخت و همين پشتيباني مشاور رئيس‌جمهور بود كه شائبه حضور فرزندان را در اين ستاد تقويت كرد. اخبار رسمي زيادي از فعاليت اين ستاد به بيرون درز پيدا نمي‌كند اما با توجه به اظهاراتي كه مشايي در ديدار با اعضاي اين ستاد مبني بر حضورش در انتخابات يازدهم داشت، به نظر مي‌رسد مشايي با حفظ ستاد ياران خورشيد و حمايت از آنها، در تلاش براي تحقق وعده خود است. سايت ياران خورشيد پس از انتخابات در كنار انتشار اخبار مربوط به رئيس‌جمهور، با انتشار مقالاتي به حمايت از مشايي مي‌پردازد و پاسخ منتقدان مشاور احمدي‌نژاد را مي‌دهد. ساير ستادهاي انتخاباتي محمود احمدي‌نژاد هم همانند ستاد «حاميان» حداكثر عمري به اندازه سه ماه پس از انتخابات داشتند. در زمان انتخابات 84، بسياري از جواناني كه در ستاد انتخاباتي احمدي‌نژاد فعال بودند، به عضويت در گروه مشاوران جوان نهاد رياست جمهوري درآمدند اما پس از اين انتخابات، ديگر نشاني از گروهي مشابه مشاوران جوان نيز نبود.

********************

دو شنبه 28 دی 1388  ـ  18 ژانويه 2009

مشایی جزء اولیاء الله شد!

به گزارش خبرنگار «آینده»، این بولتن محرمانه با ذكر نقل قول‌هایی از اسفندیار رحیم مشایی درباره رهبر انقلاب كه «آینده» مجاز به انتشار آن نمی‌باشد، نوشته است: «در جریان سفر اخیر احمدی‌نژاد به استان خراسان رضوی، اعضای ستاد حامیان احمدی‌نژاد و جوانان حامی رییس جمهور با وساطت مرتضی آقاتهرانی با وی دیدار كرده‌اند. اعضای ستاد حامیان احمدی‌نژاد در این جلسه كه مدت سه ساعت به طول انجامیده، انتقاداتی در خصوص عملكرد برخی از دولتمردان علی‌الخصوص مشایی مطرح كرده‌اند.نكته قابل توجه در این خصوص اینكه، احمدی‌نژاد برخلاف جلساتی كه تا موضوع انتقاد از مشایی پیش آمده جلسه را ترك می‌كرده است، این بار با دقت به سخنان اعضای ستاد حامیان خود گوش فرا داده‌است. مرتضی آقا تهرانی نیز در برخی اوقات، با تایید سخنان حامیان جوانان احمدی‌نژاد بر آن مهر تایید ‌زده ‌است. پس از پایان این سخنان احمدی‌نژاد در واكنش به آنها گفته است "حرفهای شما برای من قابل قبول نیست. آقای مشایی از اولیا‌ء‌الله است. شما ببینید به عرفایی نظیر مرحوم نخودكی و مروارید چه جفا و بی‌احترامی صورت گرفت. من معتقدم آقای مشایی از اولیای خداست" و بدین ترتیب جلسه احمدی‌نژاد با حامیان خود به پایان می‌رسد». پس از رفتن احمدی‌نژاد از این جلسه مرتضی آقاتهرانی ضمن دلداری به این دانشجویان خطاب به آنان گفته است: «من به شما گفتم احمدی‌نژاد در نظرات خود نسبت به مشایی تغییراتی نخواهد داد. قصه احمدی‌نژاد و مشایی قصد مرید و مرادی است و وی به نوعی مشایی را...»

********************

يک شنبه 27 دی 1388  ـ  17 ژانويه 2009

مناظره‌های تلويزيونی ملتزم به اصولی باشند

سيد محمد غروی

سيد محمد غروي، عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، و در پاسخ به سئوالي در خصوص برگزاري مناظره‌هاي سياسي در سيما اظهار داشت: «اگر مناظره‌ها داراي برنامه و مديريت صحيح باشند و هر دو طرف از قبل به اصولي ملتزم شده باشند تا در چارچوب آن مناظره كنند، امر خوبي است زيرا از اين طريق بسياري از جوانب مطالب روشن مي‌شود و حتي اطراف مناظره تعديل يافته و مخاطبان نيز به يك تحليل سياسي دست پيدا مي‌كنند». وي با تاكيد بر رعايت ضوابط در مناظره‌ها خاطر نشان كرد: «در جريان برگزاري انتخابات مناظره‌هايي برگزار شد كه هرگز كسي نمي‌تواند آنها را قابل قبول بداند، زيرا حقد و كينه را افزايش دادند در حالي كه در يك مناظره حريم افراد بايد حفظ شود».اين استاد حوزه علميه قم در پاسخ به اين سئوال كه آيا از معترضين و اصلاح‌طلبان بايد در مناظره‌ها استفاده كرد يا خير؟ تصريح كرد: «معناي مناظره اين است كه از ديدگاه‌هاي در تقابل با يكديگر استفاده شود، اما در عين حال افرادي بايد در آن حاضر شوند كه خطوط قرمز را رعايت كنند و خداي نكرده دوباره زمينه فتنه فراهم نشود». غروي در پايان گفت: «‌اگر مي‌خواهيم مناظره‌ها مفيد باشد نبايد ساختگي باشند و از طرف ديگر مسئولان هم بايد آنها را نگاه كنند، زيرا برخي حقايق در اين مناظره‌ها خود را نشان مي‌دهند».

********************

شنبه 26 دی 1388  ـ  16 ژانويه 2009

یک دسته ی گل کو، اگر آن باغ بدیدید؟

ژیلا مساعد

با قانون مخالفان را سر کوب کنید! (خامنه ای)

با کدام قانون؟ با قانونی که بر بی عدالتی بناشده؟

جواب بده ای خلیفه ی دزدان!

با منطق جواب بده، با شعور ذاتی انسانی. نه با دروغ و زبان بازی.

باکدام قانون؟

قانونی که نادانان بیسوادان و مدعیان دین در خلوت و تاریکی عجولانه و با غرض تدوین کرده اند؟

قانون است که می کشد، می دزدد، تجاوزمی کند، و ریاکار است؟
دراین خفقان سی ساله شما قبیله ی ملایان مال ملت را به نام د ین و قانون چاپیدید.
وگرنه این همه ثروت را با خواندن ورد و آیه ودعا نمی شود به دست آورد!
به نام دین غارت می کنید و مردم را از آتش جهنم می ترسانید شما جهنم ساخته اید و ملتی بی گناه را د رآن میسوزانید.
شرم بر تو که فرمان قتل صادرمی کنی!

و به نام قانونی که خود ساخته ای فرمان غارت چپاول تجاوز واعدام می دهی.
و تو، ع. مهاجرانی!
تو صدای ملت ایران نیستی.

دین باوری که تو از آن نام می بری ریشه درشادیٍٍ، عشق به زندگی، باور به رأفت و عدالت و راست گویی است نه خون ر یختن.
ملت به چه دینی باور دارد؟

دینی که غاصب، زورگو و ضد آزادی است؟
دینی که بیش از هر دیانتی در جهان به فکر کسب مال و جاه و قدرت است؟
به حساب های بانکی آیت اله ها، جوجه ملا ها و اقوامشان نگاهی بیاندازید!

چه می گویید؟

سر که را شیره می مالید؟
این دولت مجرم است.

این دین و قانون شریعتش ضد انسانی ست.
شما به اصلاح باور دارید؟

بشکنید قلم هایی را که قلم های حقیقت گویان و عدالت خواهان را می شکنند!
تعویض کنید قانون شریعت را.

اصلاح شدنی نیست این قانونی که بر قساوت و تخریب جان و جسم بشر بنا شده.
مرگ هر انسان بی گناه در خلال این سی سال، دین و دولت و قوانینش را زیر سوأل می برد و محکوم می کند.
بیسوادی و حرص ملایان تکیه داده بر بالش نرم ثروت ملت انکار نا شدنی است.
دینی که، بر مسند قدرت، نو جوان دار می زند، مادر می کشد، کارگر، دانش جو و قلم زن زندانی و شکنجه می کند

جایی برای اصلاح باقی نگذاشته است.
جمهوری اسلامی باید به رای ملت تبدیل به جمهوری انسانی گردد.

********************

جمعه 25 دی 1388  ـ  15 ژانويه 2009

آيت‌الله حائري عضو هیئت ریسه فدراسیون تیراندازی شد

آيت‌الله محمدصادق حائري شيرازي، عضو خبرگان رهبري، در بازديد از فدراسيون تيراندازي جمهوري اسلامي ايران، پيشنهاد عضويت در هيئت‌ رئيسه اين فدارسيون را پذيرفت. آيت‌الله حائري شيرازي روز پنج‌شنبه هفدهم دي‌ماه، ضمن بازديد از مجموعه تيراندازي آزادي و شرکت در برنامه مسابقه تيراندازي، از نزديک با برنامه‌ها و اقدامات و امکانات ورزش تيراندازي کشور آشنا شد.  در اين بازديد که سيد مهدي هاشمي، رئيس فدراسيون تيراندازي و برخي اعضاي هيات‌ رئيسه فدراسيون نيز حضور داشتند، بر اهميت و جايگاه رشته تيراندازي در اسلام و جامعه اسلامي تأکيد شد. در اين بازديد، سيد مهدي هاشمي با ابراز خرسندي از موافقت آيت‌ا‌لله حائري شيرازي با پيشنهاد عضويت در هيئت‌رئيسه اين فدراسيون، ابراز اميدواري کرد که رشته تيراندازي جايگاه اصلي خود را در ايران اسلامي پيدا کند.  سيد مهدي هاشمي با بیان این خبر  گفت: پس از پيشنهاد فدراسيون، آيت‌الله محمدصادق حائري شيرازي موافقت خود را براي حضور در هيات رييسه اعلام كردند. آيت‌الله حائري شيرازي ورزش تيراندازي را از نزديك دنبال مي‌كردند و خرسنديم كه براي نخستين بار چنين مقامي به عضويت هيات رئيسه فدراسيون تيراندازي درمي‌آيد.

********************

پنج شنبه 24 دی 1388  ـ  14 ژانويه 2009

در بارهء بیانیهء پنج تن اندیشمند دینی

‫رضا حسین بر ـ تحلیل گر سياسی  

پنج نفر از کارکنان سابق جمهوری اسلامی که اکنون در خارج هستند با هم اعلامیه مشترکی صادر کرده اند که نشان میدهد که هنوزاز بند دین و آیین آزاد نشده اند. اینها که سال ها ست در دنیای آزاد زندگی می کنند، هچنان اسیر دین و ایدئولوژیی هستند که سبب کشتار هزا ران نفر و ایجاد ظالم ترین و فاسد ترین نظام و گروه جکومتی دنیا شده است. کسی که نتواند خود را از بند یک آیین آزاد کند نمی تواند یک نظام دینی را از ایدئولوژیی آزاد نماید. راستی که مستقل فکر کردن و آزاد زیستن کار هرکس نیست؛ زیرا که نیاز به تولید فکر جدید و راه حل های ابتکاری دارد و این در توان صادر کنندگان اعلامیه نبوده است. چنین بوده است که در طول تاریخ ایران، تولید کنندهء فکر جدید وجود نداشته و همهء تحصیل کردگان ایران در صدد تفسیر افکار دیگران بوده اند. بزرگترین تفسیر قران توسط ایرانیان نوشته شده است. علت اینک ایران گرفتار جمهوری اسلامی شد، همین بود. ایرانی ها نتوانسته بودند که راه حل تازه و جدیدی خلق کنند و نا گزیر می بایست یک راه حل قدیمی و ساخته شده در یک کشور دیگر را به عنوان یک نظام مشکل گشا بر مردم مظلوم ایران تحمیل کردند. عجیب است که کار کنان سابق همچنان می خواهند همان نظام را به صورت  دیگری به مردم عرضه نمایند. آن نظامی که این ها ساختند، خود شان را هم قربانی کرد ولی ظاهراً پریشانی شان این است که چرا در جای احمدی نژاد نیستند، و الا، اکنون همهء مردم جهان با پوست و گوشت خود احساس کرده اند که هیچ نظامی در هیچ دوره ای به اندازهء جمهوری اسلامی ایران شکست نخورده است. نظامی که شکست خود را ثابت  کرده است باید در کلیت خود عوض شود. نظام نیمه لیبرال شاه در صحنه های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی کار آیی کامل داشت اما همین آقایان خواستار تغییر  کامل آن بودند. جمهوری اسلامی در هیچ زمینه ای توفیقی بدست نیارده است و باید در تمامیت خود تغییرکند تا هم اسلام از دست آخوند ها و همین آقایان آزاد شود و هم مردم. اما چنین دیده می شود که استفاده اینها از دین تمام نشده و همچنان مایل هستند که به عنوان مفسر دین، خود را تبدیل به جانشینان خامنه ای و احمدی نژاد عرضه کنند. موضوع خیلی روشن است: این پنج تن هنوز به این درجه از تولید اندیشه نرسیده اند که نظامی خارج از جمهوری اسلامی مطرح  کنند. اینها که مفسرین زبردستی هستنند، باید به یک نظام سکولار فکر کنند. سکولاریسم همراه با دمکراسی همه جا موفق شده است. اگر این همه کشتار، تجاوز، ا عدام، فساد، دزدی و ظلم جمهوری اسلامی و آخوندی وجدان خفتهء کسانی را بیدار نکند، و آنها همچنان خواستار انقلاب و جمهوری اسلامی باشند باید دپذيرفت که انسان هایی هم هستند که ظرفیت نا محدودی برای خونریزی و فساد دارند.

********************

چهار شنبه 23 دی 1388  ـ  13 ژانويه 2009

در جستجوی رهبرانی که در ولایت فقیه گیر نکنند!

نيک آهنگ کوثر>>>

امروز وقتی داشتم کارتونی در ارتباط با سخنان اخیر خاتمی می‌کشیدم، به این نکته فکر کردم که آیا واقعا مردم ما، حتی آنها که تعلقات مذهبی دارند، واقعا جلوتر از رهبران خود می‌اندیشند یا نه؟ وقتی نهایتا خاتمی شعارهای 'ساختار شکنانه' را محکوم می‌کند و می‌گوید که اصل ولايت فقيه که در قانون اساسي است مورد قبول و احترام ماست، تکلیف بقیه چیست که بعد از سی سال، نتیجهء 'ولایت فقیه' را دیده‌اند و احتمالاً از آن خوش‌شان نمی‌آید؟ باید به خاطر همراهی با جریان مورد نظر ایشان زیر بارش بروند؟ اما نکته دیگر! وقتی سخنان اخیر فردی مثل عطالله مهاجرانی را می‌خوانم، اینطور حس می‌کنم که می‌داند در هیچ حکومت دیگری جایی برایش نیست، مگر ادامه حکومت فعلی، از نوع نرم‌ترش. مطمئنا من یکی به حکومتی که دنباله حکومت فعلی باشد رای نخواهم داد. می‌گویند مجریان فاسد هستند. آیا همین مجریان فاسد فعلی، جوانان عاشق دهه شصت نبودند؟ جوانان از جان گذشته؟ همان‌ها که پاچه بسیاری چون من را می‌گرفتند چون به اعتقادات آنها اعتقادی نداشتم؟ الان هم حس می‌کنم «پنج تن» دارند به زبان بی‌زبانی، حد انتظار جامعه را میرحسین و خاتمی و کروبی پایین می آورند. البته تجدید نظر در روش مقابله با حاکمیتی که مطمئنا به خواسته‌های میرحسین و کروبی تن نخواهد داد، می‌تواند کار جالبی باشد، اما آیا بر اساس نیازهای نسل‌هایی است که قربانی نسل این «پنج تن» شده‌اند؟ من گمان نمی‌کنم بتوانم بگویم که جنبش فعلی عملاً به عقد رهبران سه گانه در آمده باشد. فکر می‌کنم این جنبش آزاد‌تر از آن است که در گذشته و "ولایت فقیه" ترمز کرده باشد. نسل‌های جوان‌تر لزومی به این نمی‌بینند که خودشان را به خاطر اعمال گذشته‌شان و انتخاب های غلط پیشین سرزنش کنند. لازم نیست به خود دروغ بگویند. در وقایع دهه شصت شریک نبوده‌اند، حاکم بر پاک‌سازی‌ها نبوده‌اند، توجیه‌کننده سخنان بی سر و ته آیت‌الله خمینی نبوده‌اند، برای خود شیرینی ماجرای سلمان رشدی را راه نیانداختند تا بعد از پایان جنگ، خمینی را از افسردگی خارج کنند... واقعا امیدوارم شبکه‌های اجتماعی فعلی، کسانی را از دل خود معرفی کنند که از رهبران سه‌گانه شایسته‌تر باشند، عاقل‌تر و به روزتر... رهبرانی که برای پیشبرد امور، در 'ولایت فقیه' گیر نکنند!

********************

سه شنبه 22 دی 1388  ـ  12 ژانويه 2009

موضع ما مشخص بوده و هست: اسلام، انقلاب و جمهوری اسلام

محمد خاتمی

به گزارش ايلنا، سيد محمّد خاتمی صبح شنبه در ديدار با شورای مرکزی مجمع نمايندگان ادوار مجلس در بخشی از سخنانش گفت: «ما انقلاب بزرگی داشتيم که از دل آن نظامی به نام جمهوری اسلامی درآمد که مورد قبول ما بوده و به آن افتخار کرده و می‌کنيم و شعار اصلی ما هم اين بوده، هست و خواهد بود که "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی"؛ هيچ چيز ديگر هم شعار ما و اکثريت قاطع مردم نيست...  هر شعار ديگری شعار انحرافی است... نبايد اينطور تعبير شود که اساس نظام تنها يک جريان و يک فکر است و آن هم عين حق است و يا ديگران بايد تسليم شوند و يا نابود، و اين امر خطرناکی است... افراط ‌گرايی و ساختار شکنی برای همه بد است؛ همه بايد آن‌را محکوم کنند حتی اگر چند نفر شعار ساختار شکنانه بدهند اين بايد محکوم شود... موضع ما مشخص بوده و هست؛ اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی... حالا بر فرض کسی و جريانی و گروه کوچکی، غلطی کرده و خلافی گفته و ساختار شکنی کرده، آيا منصفانه است بهترين دوستداران اسلام، انقلاب و مردم و امام متهم شوند که اينها ضد اسلام و ضد نظامند؟.. هر حرکت ساختار شکنانه و خلاف قانون و گفتن حرف‌هايی که از ما نيست، محکوم و مطرود است و بنده معتقد نيستم که اين حرکت‌ها خيلی وسيع است گرچه عده‌ای آن را بزرگ‌نمايی می‌کنند... امروز دلسوزان کشور که اعلام هم کرده اند با اصلاح‌ طلبان نيستند ولی خيرخواهند، تا يک کلمه برای برون رفت از بحران می‌گويند مورد تهاجم و حمله شديد نيروهايی که نمی‌دانيم کی هستند و همه ارکان نظام را تحت فشار قرار می‌دهند قرار می‌گيرند. امروز در وضعيتی قرار گرفته ايم که اگر چاره‌ای انديشيده نشود شاهد يک دايره و سيکل خطرناک برخوردهای افراطی و غير قانونی از يک سو و نيز عکس العمل خشونت بار که هدايت آن هم از سوی کسانی است که اصل را قبول ندارند خواهيم بود... خيال نکنيم اگر جمهوری و نظام برود، بناست نظام شسته رفته‌ای که به نفع مردم است به ما داده شود، از آن طرف هم خيال نکنند اگر معيارهای قانون اساسی را از بين ببرند چيزی به نام به اصطلاح حکومت اسلامی بوجود خواهد آمد».

 

دو طرف بايد برای مذاکرات جدی آماده شوند

عبدالکريم سروش

شبکه جنبش راه سبز (جرس): عبدالکريم سروش فيلسوف، روشنفکر دينی و يکی از پنج امضاء کننده بيانيه موسوم به "خواسته های بهينه جنبش سبز" گفته است با وجود همه فشارها جنبش سبز همچنان بالنده و پابرجاست و حکومت بهتر است به جای خشونت بيشتر بپذيرد که راهی جز مذاکره با اين جنبش ندارد. وی در مصاحبه با نشريه کريسشن ساينس مانيتور با اشاره به اينکه علی اکبر هاشمی رفسنجانی احتمالا در صدد آغاز مذاکرات آشتی ملی است گفت دو طرف بايد خود را برای گفتگوهای جدی آماده کنند. عبدالکريم سروش در پاسخ به اين سوال که آيا حکومت می تواند جنبش سبز را سرکوب و محو کند گفت اين سرکوب اصلاحات بود که موجب ظهور جنبش سبز شد و خشونت بيشتر از جانب حکومت تنها به بدتر شدن اوضاع منجر می شود.  عبدالکريم سروش در مصاحبه ياد شده گفت بدنبال وقايع عاشورا که "نقطه عطف" جنبش سبز بود پنج نفر با توجه به شناخت نزديکی که از رهبران جنبش در ايران دارند تصميم گرفتند خواسته ها و اهداف اوليه اين حرکت را تشريح کنند. وی افزود بر خلاف انقلاب اسلامی که فاقد تئوری بود و مردم تنها می دانستند چه چيزی نمی خواهند (يعنی شاه)، اين جنبش بايد بداند که مشخصا خواهان چيست. او گفت جنبش سبز جنبشی تکثرگراست که همگان را اعم از معتقد، غيرمعتقد، ليبرال و سوسياليست شامل می شود. به گفته وی خواسته های "بهينه" ی جنبش سبز مبتنی بر چهارچوب های تئوريکی است که با چشم غيرمسلح ديده نمی شود. اين روشنفکر دينی تاکيد کرد به جز بند مربوط به "انتخابی کردن رئيس قوه قضائيه" هيچ تفاوت ديگری بين خواسته های اين پنج نفر و پيشنهادهای مير حسين موسوی نيست و در چهارچوب قانون اساسی کنونی است. عبدالکريم سروش خاطرنشان کرد حتی اگر يکی از اين خواسته های دهگانه همچون آزادی مطبوعات و يا آزادی متفکران و فعالان سياسی از زندان اجرا شود فضای کشور به کلی متحول شود.

 

اتاق فکر؟

مهدی جلالی>>>

اگر بیانیهء پنج نفره قابل فهم بود، این که خود را اتاق فکر جنبش سبز معرفی کنی کمی عجولانه و ناساز است. آدم را یاد هخا می اندازد. تازه این افراد از هوشمندان نسل قبل هستند. فکر می کنم هرچه جلو می رویم شکاف نسلی میان ما بیشتر می شود. این دوستان هنوز از شیوه های رهبری ریش سفیدانه و اعلامیه صادر کردن های سی سال استفاده می کنند. اگر به موسوی نگاه می کنید او اول حامیانش را گرد آورد و بعد با بیانیه های متعدد ارتباطش را با مخاطبانش حفظ کرد. پس منظور اصلی بیانیه ارتباط بود نه تبیین خط مشی کلی برای جنبش. موسوی هیچ گاه چنین ادعایی نکرد. رهبری جنبش را آنانی بی ادعا و قدم به قدم جلو می برند که ابتکار دارند و پیشنهاد می کنند نه آنانی که اعلامیه صادر می کنند و منتظر می نشینند که حامیان درخانه شان را بزنند و تقریباً هیچ کس هم حمایت نمی کند. اتاق فکر به ریش سفیدی و وجاهت و تدین نیست به تخصص است. گاهی واقعاً تراژیک است که ما محصولات سالها نهادسازی و تولید دانش در غرب را سریعاً تبدیل به کاریکاتور می کنیم. اتاق فکر نیاز به متخصص در رشتهء مدیریت بحران، امنیت شهری، امنیت بین المللی، ارتباطات و غیره دارد. باخبرم که عده ای جوان متخصص بدون ادعا قدم های درخوری برای چنین اتاق های فکری برداشته اند. ای کاش این دوستان بنشینند و یکبار مثلاً کمپین اوباما را مطالعه کنند و با دانش چگونگی ارسال پیام و چگونگی تجهیزکردن سطح عمومی جامعه آشنا شوند. رهبر مدرن دنبال مردم می افتد، اول حمایت جلب می کند و بعد پیام می دهد و مطالبات و خط مشی تبیین می کند. دعوایی که میان رقیبان در بین نسل خود راه انداخته اند به کنار، حیف است که این پنج نفر این گونه به اعتبارخود آسیب برسانند.

 

اعتراف به جنایت در تلويزيون رژیم

سهرابستان

چند روز پيش ویدئویی از اظهارات ضدانسانی آیت الله حائری (نماینده مجلس خبرگان و امام جمعه شیراز) را بر روی یوتیوب قرار دادیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت، بویژه از سوی فعالین حقوق بشر. در این ویدئو که از تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ضبط شده بود، یک مقام جمهوری اسلامی از رسانه رسمی کشور، به اعدام بدون محاکمه سی نفر از مخالفین نظام پس از دستگیری اعتراف نمود و گفت این سی نفر را عصر بازداشت کردند و بدستور دادستان انقلاب، همان شب همگی اعدام شدند. همچنین در این خطابه تلویزیونی وی دو بار صریحاً به مردم و به نیروی انتظامی دستور داد تا جائیکه می توانند معترضین را بکشند و هر چه بیشتر بکشند بنفع نظام است. وی نسبت به دستگیری مخالفین هشدار داد و بازداشت افراد را باعث عزیز شدن آنها دانسته و گفت که نباید با دستگیری معترضین سبب عزیز شدن آنها شوید، فقط آنها را بکشید، که در این اظهارات روی صحبت وی بخصوص در مورد رهبران جنبش سبز بود که صراحتاً از بلندگوی رسمی کشور، دستور قتل آنان را صادر کرد. این سند در دیوان لاهه و سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری، در کنار دیگر اسناد موجود، برای محکومیت این دولت بسیار مؤثر است و بهمین دلیل دولت با تلاش فراوان توانستند سبب حذف این ویدئو از یوتیوب شوند و علت آنرا نقض کپی رایت گزارش کرده اند. معلوم نیست آیا این اظهارات وقیحانه و جنایتکارانه هم کپی رایت دارد؟ اگر از انتشار آن می ترسید به چه دلیل اجازه پخش آنرا از تلویزیون دولتی خودتان می دهید؟ لینکهای دانلود این ویدئو در زیر قرار داده شده تا با همت سبز شما در داخل میهنمان و در خارج از کشور منتشر گردد.

http://www.youtube.com/watch?v=fkVbUOebot8

http://sohrabestann.blogspot.com/

********************

دو شنبه 21 دی 1388  ـ  11 ژانويه 2009

من رسماً اعلام می کنم که امروز ملت ايران يک ابر قدرت حقيقی و واقعی است

رئیس دولت های نهم و دهم اسلامی

(برای اطلاع از منبع خبر روی خبر کليک کنيد)

رتبه های جهانی اين ابر قدرت به شرح زیر است:

رتبه های بالای جدول:

ایران رتبه ی سوم خطرناک ترین کشور برای وبلاگ نویسان

خودکشی زنان در ایران: رتبه سوم جهان

رتبهٔ دوم ایران در جهان در زمينه اعدام

ايران رتبه اول در آمار مهاجرت نخبگان از ميان 91 کشور

---------

رتبه های ته جدول:

آزادي مطبوعات : ايران رتبه 172 از 175كشور

رتبه 168 برای ایران در زمینه فساد دولتی

رتبه 88 از نظر شاخص توسعه انساني

گذرنامه ایرانی در قعر جدول جهانی اعتبار

رتبه 123 جهانی را در تامین سلامت مردم دارد

از نظر نرخ تورم در میان 225 کشور، رتبه  219

بالاتر از آنگولا در «انتهای جدول» جاذبه های تجاری

سهم زنان ایران در مدیریت: رتبه جهانی 101 میان 120 کشور

رتبه 144 فضای کسب و کار جهان

رتبه جهانی در سرعت اینترنت: رديف 186

رتبه 172 از میان 176 كشور براي آزادي رسانه ای

********************

يک شنبه 20 دی 1388  ـ  10 ژانويه 2009

اين افغانی برای دويست هزار تومان اين كار را کرد

امام جمعه تهران

ايلنا ـ حجت‌الاسلام كاظم صديقي در خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران طي سخناني اظهار داشت: «حادثه جان‌خراش عاشوراي امسال كه در كشور امام حسين(ع) و در ميان مردمي كه جان، مال، زندگي و عشق‌شان امام حسين(ع) است به اتكاي فتنه‌گران و گروه‌هاي مختلفي كه همه در يك موضوع و آن هم پليدي با هم اشتراك دارند، رخ داد؛ عده‌اي آمدند پايكوبي كردند و در روز عاشورا سوت زدند... فردي براي من نقل مي‌كرد كه در خياباني با كوكتل‌ملوتف خودروي جلويي آنها را آتش زده و سپس خودروي حامل اين شخص به ناچار به درون كوچه‌اي پناه مي‌برد، در آنجا فردي كه خيلي هم به نفع يكي از كانديداها شعار مي‌داد را مي‌گيرند. اين فرد يك افغاني بوده و ادعا مي‌كند در برابر دريافت دويست هزار تومان اين كار را مي‌كند، اين افغاني همچنين مدعي مي‌شود فردي را كه در سوي ديگر واقعه ناظر بر كارهاي او است براي هر شعارش بايد پنجاه هزار تومان ديگر هم به او بدهد... همچنين در روز عاشورا فردي را كه مست بود و شراب خورده بود را مشاهده كرده‌اند. اين حادثه نشان داد كه قشون فتنه‌گران و به طور كل افرادي كه براي مصاف با انقلاب و ملت پاكارند چه تعدادي هستند و چه ماهيتي در آنها پيدا مي‌شود... متقابلا كساني كه اعتقاد قوي نداشته اما يك وجدان تشخيص و ارزش اجتماعي براي خود قائل هستند به خود بگويند كه چگونه و با چه رويي مي‌توانند در كنار اين افراد باشند... تاكنون عبور از قانون صورت گرفته و افرادي وجود دارند كه معتقدند كليد مشكل آنها با قانون باز نمي‌شود... در روند كار آنها از اسلام،‌ حاكميت و قانون اساسي عبور كردند و جريان اخير نشان داد كه از جمهوريت نيز عبور كردند... برخي از اين افراد خدماتي براي ما دارند و در ميدان‌هايي صداقت‌ها و غيرت‌هايي از خود نشان داده‌اند... اينها پاره تن ما بودند والله ما خوشحال نمي‌شويم كه كارشان به اينجا بكشد... مردم در حماسه راهپيمايي نهم دي عصبانيت خود را از هتك عاشورا نشان دادند... سير شعارها در اين روز طبيعي بوده و سازماندهي نشده بود. مردم اصلا در وادي برد و باخت انتخابات نبودند و حركت آنها كاملا طبيعي بود... هيچ عاملي نمي‌تواند مردم ما را از اسلام و ولايت جدا كند. ملت ايران در اين تظاهرات عمق پيوند خويش را با اسلام همراه با ولايت به نمايش گذاشتند... من در بين راهپيمايان بودم و در برابر شعارهايي كه مردم سرداده و در آن از افراد اسم برده مي‌شد گاها تقاضا مي‌كردم كه اسم كسي را نبرند. اما اين طبيعت مردم ماست به طوري كه چنانچه قانون ‌گريزي ادامه يابد، قوه قضائيه و نيروي انتظامي نتوانند اين آتش را خاموش كنند اين ناامني و فتنه چيزي نيست كه مردم آن را تحمل كنند... من نگران آن هستم كه مجاري قانوني در فرصتي كه بايد پاسخ منطقي بدهند؛ به موقع پاسخ نداده و صبر مردم تمام شود زيرا مردم ما مردمي ولايي بوده و رهبري را نايب امام زمان خود مي‌دانند و حريم ايشان را نگه مي‌دارند».

********************

شنبه 19 دی 1388  ـ  9 ژانويه 2009

ما وظيفه داريم نگذاريم کسی به سمت نيروهای مقابل برود

امير خرم، عضو رندانی شدهء نهضت آزادی

بهروز کارونی، از راديو فردا، از امير خرم، تحليلگر سياسی در تهران، که تا زمان تصميم نهضت آزادی ايران به خودداری از ادامه فعاليت، از اعضای رهبری آن به شمار می رفت، دو روز پيش از بازداشت شدنش توسط ماموران وزارت اطلاعات، در پاسخ اين پرسش که «فکر می کنيد اين نوع برخوردها با تشکل های سياسی که به دنبال راه حل های مسالمت آميز برای تغيير و تحول در جامعه ايران هستند، چه نتيجه ای در بر خواهد داشت؟» گفته است: «خود بنده در سال هشتاد يک دوره زندان را تجربه کردم. وقتی از زندان بيرون آمدم، يکی از همين آقايان اطلاعاتی پيش من آمد و به من گفت که سعی کنم ديگر فعاليت سياسی نکنم. من در آن زمان برای ايشان مثالی زدم که متاسفانه آن مثال هنوز هم مصداق دارد. به او گفتم که جمهوری اسلامی مانند يک قلعه است که جمعی در آن زندگی می کنند و جمعی هم بر اين قلعه حاکمند. گروه های قانونی مانند نهضت آزادی و ساير احزاب قانونی، مانند خندقی هستند که دور تا دور اين قلعه کنده شده است. رسالت و وظيفه ما به عنوان يک گروه اپوزيسيون اين است که هر کسی که از رفتار حاکمان قلعه ناراضی بود و خواست از قلعه بيرون برود، طبيعتا می افتد در درون نيروهای اپوزيسيون و ما وظيفه داريم نگذاريم آنها به سمت نيروهای مقابل بروند که نيروهای برانداز هستند و آماده جذب اين نيروها هستند تا عليه قلعه فعاليت کنند. من آن روز به آن مامور امنيتی گفتم که سعی نکنيد اين خندق را پر کنيد. چون وقتی شما اين کار را بکنيد، آنهايی که از درون اين قلعه فرار می کنند بر اساس جاده ای که شما برايشان ترسيم کرده ايد، مستقيم به سمت نيروهای برانداز می روند. الان هم همين پيام روشن و شفاف را می شود به آقايان داد. در شرايط بعدی و در فردای امروز که اين نيروهای پايبند قانون حضور نداشته باشند، کسانی سردمدار اعتراضات مردمی خواهند شد که ممکن است اساسا اعتقادی به نظام نداشته باشند.آن وقت است که نه از تاج، نشان خواهد بود و نه از تاجنشان . ما نگران اين هستيم».

********************

جمعه 18 دی 1388  ـ  8 ژانويه 2009

اگر رسانه يي بخواهد به نام روشن کردن افکار عمومي اهداف جمهوري اسلامي را زير سوال ببرد،

هيات نظارت او را سلب مجوز مي کند

محمدعلي رامين معاون مطبوعاتي ورير ارشاد

اگرچه محمدعلي رامين در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت حرف هايش نقل اتمام حجت با کسي نيست، اما آنچه در اين جلسه گذشت به مثابه اتمام حجت معاون مطبوعاتي وزير ارشاد با روزنامه ها، خبرگزاري ها و نشرياتي بود که ممکن است تا ديروز «از روي جهل به قانون مطبوعات مرتکب تخلفاتي شده باشند». به روايت رامين، فلسفهء نشست ديروز که گويا قرار است در آينده يي نزديک به طور منظم و هفته يي يک بار برگزار شود، بحث هايي بود که صبح در جلسه هيات نظارت پيش آمده بود و صحبت هايي که برخي اعضا درباره بي اطلاعي و جهل برخي اصحاب رسانه نسبت به قانون کرده بودند. بنابراين معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد، خبرنگاران را به دفتر کار خود در خيابان قائم مقام فراهاني دعوت کرد تا قانون مطبوعات را با ارائهء مثال ها و مصاديقي براي آنها شرح دهد، تا از فردا ديگر کسي مدعي نشود که مطبوعات آگاهي به قانون نداشته و از روي نا آگاهي از حدود اعلام شده تخطي کرده اند. معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در بخش نخست صحبت هاي خود، به فصل دوم قانون و رسالت مطبوعات اشاره کرد و گفت؛ «اگر رسانه يي رسالت رسانه يي خويش را انجام ندهد، عملاً مشروعيت و فلسفه وجودي اش لغو خواهد شد.» محمدعلي رامين با شمردن مواد اين فصل که صراحت بر «روشن کردن افکار عمومي»، «پيشبرد اهداف قانون اساسي»، «تلاش براي نفي مرزبندي هاي کاذب و تفرقه برانگيز»، «مبارزه با مظاهر فرهنگي استعماري» و «حفظ و تحکيم سياست نه شرقي نه غربي» دارد توجه مطبوعات را به طور خاص معطوف به تبصره اين فصل کرد؛ «هر يک از مطبوعات بايد حداقل در تحقق يکي از مواد فوق الذکر سهيم و با موارد ديگر به هيچ وجه در تضاد نبوده و در مسير جمهوري اسلامي باشد.» او سپس به مواد 45 و 4 قانون مطبوعات اشاره کرد و نظارت دقيق بر عملکرد آنها را جزء وظايف و اختيارات هيات نظارت برشمرد و گفت؛ «نظارت و حساسيت به اجراي دقيق رسالت مطبوعاتي وظيفه ذاتي معاونت مطبوعاتي است، بنابراين اگر رسانه يي بخواهد به نام روشن کردن افکار عمومي اهداف جمهوري اسلامي را زير سوال ببرد، قطعاً با رسالت مطبوعاتي خود مغايرت پيدا کرده و هيات نظارت او را سلب مجوز مي کند.» او سپس ادامه داد؛ «ماده چهارم صراحت دارد که هيچ مقام دولتي و غيردولتي حق ندارد براي چاپ مطلبي اعمال فشار کند، اما آنچه قانون دستور مي دهد ممکن است محدوديت ايجاد کند اما محدوديت قانوني هرگز سانسور نيست.»

********************

پنج شنبه 17 دی 1388  ـ  7 ژانويه 2009

ما نياز به زمان داريم تا بتوانيم در بازجويي هايمان به نتايج و سرنخ هاي خوبي برسيم

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات

جام جم آنلاين ـ وزير اطلاعات، حيدر مصلحي، در مصاحبه اختصاصي با واحد مرکزي خبر اعلام داشت: «من از مردم درخواست مي کنم، حوصله کنند زيرا کار اطلاعاتي و بازجويي هاي اطلاعاتي با ديگر بازجويي ها تفاوت دارد». وي تصريح کرد: «ما نياز به زمان داريم تا بتوانيم در بازجويي هايمان به نتايج و سرنخ هاي خوبي برسيم، همانگونه که سرنخ هاي خوبي بدست آورده ايم. نوع ارتباطات و اطلاعاتي که درحال بدست آمدن است، مشخص مي کند که ما هر مجموعه اي چه فتنه گران و چه ضد انقلابيون، دقيقا رگه هايي از بيرون دارند، ارتباط با خارجي ها و کساني که دشمنان اين انقلاب و نظام هستند، رگه هاي ارتباط اينها وجود دارد. فتنه گران فتنه گريشان را مي کنند و به هيچ وجه دست از فتنه گريشان برنمي دارند وعقب نشيني هم در فتنه گريشان ندارند وهمراهي با ضد انقلاب هم دارند. آنها با وجود خواست مقام معظم رهبري براي اعلام برائت از کساني که معاند انقلاب و نظام هستند و دشمني دارند، تاکنون هم برائت نجسته اند، بلکه با آن مجموعه هم همراهي داشته اند. درخصوص اغتشاشات روز عاشورا دو محور را بايد مورد توجه قرار داد، اول اينکه دستگير شدگان به طور عمده چه نوع افرادي هستند ومجموعه اي که آن غائله را آفريدند، چگونه بودند... در دستگيري ها و اقدامات بعدي که شد و سرنخ هايي که از دستگيري ها بدست آمده است، اينها ترکيبي از ضد انقلاب و فتنه گراني بودند که بسترسازي کردند... متاسفانه ارتباطات قابل توجهي را در ارتباطات اينها مشاهده مي کنيم وکساني که ادعاي خداجويي وحرکت هاي اين چنيني که چهره نفاق دارد، دنبال مي کنند، دقيقا ارتباطاتي دارند و هدايت حرکتي که صورت مي گيرد با هدايت آن ارتباط هاست. مقوله بعدي قابل توجه که نبايد از آن غافل شويم، اين است که فتنه گران وکساني که اين غائله ها را بوجود آوردند، مجموعه اي هستند که درسناريويي از پيش طراحي شده، دوجريان ضد انقلاب و فتنه گران که درهم آميختگي دارند، در قالب آن سناريو حرکت مي کنند. مردم و به ويژه خواص وانديشمندان بايد توجه کنند که يک غفلت کوچک موجب نشود که از سناريوي اصلي و آن حرکتي که در حال صورت گرفتن است، غافل شويم».

********************

چهار شنبه 16 دی 1388  ـ  6 ژانويه 2009

تظاهرات عاشورا کار رقاصان غير مسلماني بود كه شعور نداشتند!

آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز و نماينده ولي فقيه

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز و نماينده ولي فقيه در استان فارس و نمايندهء مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبري، در خطبه های نماز جمعه هفتهء گذشتهء خود گفت: «در روز‌هاي چهارشنبه و پنج‌شنبه مردم نشان دادند كه به ولايت و رهبري عشق مي‌ورزند و راهپيمايي‌ها سبب تعجب دوست و دشمن شد و بعد گفتند مردم ايران براي ساندويچ آمده بودند... ملت ايران در دنيا بي‌نظيرند و جان و مالشان را در برابر آرمان‌هايشان مي‌دهند چراكه تربيت شده امام حسين و امام زمان هستند و مثل آنها گشنه ساندويچ نيستند». وي با بيان اينكه عطوفت اسلام فراوان است، افزود: «اين نظام را امام زمان پشتيباني مي‌كند و توانايي اين مردم بيش از آن است كه فتنه‌گران تصور مي‌كنند». امام جمعه شيراز با دعوت مردم به صبر و آرامش گفت: «فتنه‌گران بفهمند كه چنانچه سبب فتنه و يا مباشر در فتنه باشند، محارب و مرتد هستند و دستگاه قضايي با آنها برخورد لازم را مي‌كند». ايماني در بخش ديگري از خطبه‌هاي امروز شيراز اظهار داشت: «حركاتي كه توسط چند دلقك در روز عاشوراي امسال انجام شد متعلق به رقاصان غير مسلماني بود كه شعور نداشتند و گرنه توپ در زمين دشمن نمي‌انداختند و اينان ايراني نبودند بلكه رقاصه‌هايي بودند كه گردانندگانشان آنها را با الكل و مواد مخدر به خيابان فرستاده بودند». وي با بيان اينكه اين رقاصه‌ها مأموريت داشتند تا اصل ولايت فقيه را زير سئوال ببرند، گفت: «دشمنان ولايت فقيه از ولايت رسول خدا مي‌ترسند و اگر امروز امام زمان هم بيايد آنها در مقابل او مي‌ايستند». امام جمعه شيراز با بيان اينكه مخالفت با ولايت فقيه يعني مخالفت با رسول‌الله، امير‌المؤمنين و امام عصر و يعني كفر و ارتداد تصريح كرد: «بنا به فرموده حضرت امام راحل اينان ديكتاتور‌هايي هستند كه در مقابل ملتي كه اسلام را مي‌خواهد، ايستاده‌اند و مي‌خواهند اقليتي بسيار اندك را بر اكثريت وسيع مردم تحميل كنند».

ده موردی که مردان را مجاز به ازدواج مجدد می کند

ایسنا

امین‌حسین رحیمی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: «در جلسه‌ی روز گذشته‌ی این کمیسیون ماده بيست و سهء لایحه‌ی حمایت از خانواده مبنی بر اجازه‌ی ازدواج مجدد به مردان در ده مورد تصویب شد... رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، چهار مورد از ده موردی است که مرد اجازه‌ ازدواج مجدد دارد». وی محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود را به عنوان دیگر مورد تصویبی ماده بيست و سهء لایحه حمایت از خانواده برشمرد و در توضیح این بند گفت: «اگر زنی با ارتکاب جرم عمدی مثل صدور چک بلامحل، سرقت و ... - البته شامل جرایمی همچون جرایم مربوط به رانندگی که حتی جریمه‌ زندان هم داده نمی‌شود -، حکم قطعی محکومیت یک سال زندان برایش صادر شود، مرد به محض صدور حکم قطعی می‌تواند تقاضای ازدواج مجدد کند اما اگر زن با ارتکاب جرم عمدی به جزای نقدی محکوم شود، ولی به دلیل عدم توان پرداخت این جزای نقدی، بازداشت شود در این صورت مرد پس از انقضای مدت یک سال بازداشت می‌تواند تقاضای ازدواج مجدد کند». نماینده‌ مردم ملایر در خانه ملت، بند شش ماده بيست و سهء لایحه حمایت از خانواده را ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر حال خانواده به تشخیص دادگاه عنوان کرد و در توضیح بندهای هفت این ماده گفت: «سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه‌ زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند به عنوان بند هفت ماده بيست و سهء لایحه حمایت از خانواده مطرح شده است». رحیمی بند هشت ماده بيست و سهء لایحه حمایت از خانواده را ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت 6 ماه عنوان و اظهار کرد: «اگر ترک زندگی مشترک از طرف زن به مدت 6 ماه باشد، مرد می‌تواند تقاضای ازدواج مجدد کند». وی عقیم بودن زن و غایب شدن زن به مدت یک سال را به عنوان بندهای نه و ده ماده بيست و سهء لایحه حمایت از خانواده برشمرد و یادآور شد: «غایب شدن زن به مدت یک سال با ترک زندگی متفاوت است؛ به گونه‌ای که ترک زندگی زن به معنای رفتن به خانه‌ پدری، بستگان و ... است و غایب شدن به معنای این است که کسی نداند زن کجا رفته و اثری از او نباشد». سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: «دادگاه تحت عنوان این ده بند می‌تواند اجازه‌ی ازدواج مجدد مرد را صادر کند. البته تبصره‌ای در رابطه با نحوه‌ی رسیدگی دادگاه در رابطه با احراز عدالت و توانایی مالی و ... وجود دارد که در جلسه‌ آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد».

********************

سه شنبه 15 دی 1388  ـ  5 ژانويه 2009

درست انتخاب کردند مردم

مسعود بهنود

بیانیه مهندس موسوی را خوانده اید، این یعنی کسی که خشونت در آئین او نیست، انسان صلح است نه عربده جویی در کمین فرصت برای قدرت نمائی کور. این یعنی انسانی که برای دست یافتن به قدرت [حتی به قصد قربت به خدمت] حاضر نیست حقی ناحق شود. این یعنی انسانی که حضور در قدرت و خبر داشتن از پستوهای آن فاسدش نکرده است، و  لقلقه زبانش حقوق حاکم و حکومت نیست. مردم برایش اصل است، حقوق مردم. و وقتی از این حقوق می گوید مقصودش حفظ منصب و موقع خود نیست.  بیانیه مهندس موسوی جواب آن هاست که گمان کردند خرخره طرف را زیر دندان دارند به یک فشار کار تمام است. پیام می فرستد که صدای هر دو سو را شنیدم: هم آنان که با رفتاری که با سبعی که در برابر چشم ها آفریدند و رفتاری که با گرفتارشدگان کردند منتهای رحمت خود و عطششان را به قدرت نشان دادند، و هم  بلاکشانی که ملامت شنیدند، خون دیدند و خون خوردند، و پایدار ماندند. این پیام در عین  حال قوت قلبی است برای همه استواران در صلح و مسالمت.  به گمانم در حقیقت مهندس حرمت همه کسانی را نگاه می دارد که نام وی را بر زبان داشتند وقتی جان دادند. پس در این پیام از خود و از حق خود می گذرد، اما بر سر حقوق آن جان باختگان می ایستد. مهندس می گوید آن ها گرچه فریاد می زدند یا حسین میرحسین، مرا در نظر نداشتند بلکه سرزمین امن و آزاد می خواستند، زندگی انسانوار می خواستند، دوستی طلب می کردند، مهربانی منظورشان بود. در یک کلام همه آن می خواستند که همین قانون بدانان داده است.  گرچه تاکنون هم هر چه توپخانه خشونت طلبان و قدرت پرستان به سوی مهندس پرتاب کرده، جز دروغ و بهتان نبوده است، اما بیانیه امروز نشان داد آن کس که مردم رنج دیده ایران برگزیدند، همه ظرفیت های یک رهنما را دارد. خیراندیش است و دردآشناست. غرور و بدخواهی و کینه در او راه نمی جوید. هدف را گم نمی کند. فرزند زمانه خویش است. آن چهره ای از مسلمانی است که سی سال پیش هم تمامی جامعه را قدرت چندان بخشید که از گردنه های سخت بگذرد. ورنه دجالان و چال دهانان اند آنان که هر شب در آرزوی جنگی  می خسبد تا مگر نیاز به رجزخوان و توپچی داشته باشد، شمران تعزیه اند که منفعت خود در اشک و آه درآوردن می بینند بی آن که در زیر جلد اندک ارادتی به کسی داشته باشند،حتی به شمر،  تنها در اندیشه وظیفه و دستمزد اند که به هر طریق برسد غنیمت است برایشان.  بیانیه مهندس انسانی تر و بلند مقام تر از هر سخن دیگر  در عین صلح اندیشی و خیرخواهی قدرت سبز را نشانه می زند. این قدرت برگرفته از خواست مردم است که به میرحسین امکان می دهد که شرایط بازی را تعیین کند و خطی بکشد که از این پس هر کس آن سوی خط بماند، حجت بر وی تمام است.  وارونه شعاری است که گفته بود اگر موئی از سر محبوب من کم گردد "ما می دانیم و تیغ و رگ های شما". اینک بیانه می گوید وقتی توپخانه هایتان متوقف شود، دست از خشونت طلبی بردارید، بگذارید مردم بر گشته های خود زاری کنند، تیر و توپتان را به انبار برگردانید ما می مانیم و بهار خرم سرزمین مان، با قانون و صلح، بی کینه و بی خشم.

 

********************

دو شنبه 14 دی 1388  ـ  4 ژانويه 2009

بیانیه هنرمندان درباره وقایع اخیر

بیانیه ده نمکی، اکبرعبدی، حجت الاسلام پناهیان

به گزارش فارس، جمعی از به اصطلاح هنرمندان کشور درباره وقایع اخیر و با ادعای اهانت شدن به خمینی بیانیه‌ای منتشر و «هتک حرمت امام» را محکوم کرده اند. در این بیانیه آمده است: «ای خمینی (ره) کبیر، سلام خداوند و صالحان درگاهش بر تو باد. ای آموزگاری که بر صفحه بلند عزت تاریخ ایستاده‌ای. سلامت می‌گوییم و در قلب شیدائی‌مان مأوایت می‌دهیم و آزادترین ترانه‌های رها شده از ورای سیم‌های خاردار، میله‌های سیاه و سیاه‌چاله‌های ستم در دوران طاغوت را دوباره نثارت می‌کنیم. ما در سایه دستان امن مخلص و پر از ایمان و آزادی‌خواهی تو و خلف صالحت مأوا داشته و نام داریم و در نزد پروردگار عالمیان، با عشق به راه تو، روی سپید و آبرومندیم». در بخش دیگری از این یادداشت آمده: «عشق به خمینی (ره) دفتری است، مقدس و آکنده از اسرار الهی که نه با هیاهو و اهانت پاره می‌شود و نه با ترس دنیاپرستان از عشق‌ورزی به حق و حقیقت در تاریکی جهل و لجاجت پنهان می‌ماند و اگر در گمنامی محض بمیریم، با نام خمینی (ره) و خامنه‌ای زنده‌های همیشهء تاریخ هستیم. زیرا آنان مظهر مظلومیت و آزادی سعادت‌آور ملت بلکه امت‌اند که از احساسات اصیل روح‌الهی و انسانی خورشید دلنواز ائمه اطهار (ع) مملو و ساری‌اند و ما نیز پیروان آنانیم. اما بیچاره‌ آنان هستند که در کنار امام خود، خورجین‌شان پر از باور بود ولی خالی از هر اعتقادی، تا اینکه امروز دستان مرموزشان در مقابل ملت رو می‌شود. گویی برخی کسانی که زمانی در کشتزارهای خرد، برای استقرار اسلام، استقلال و آزادی و خداترسی تو را ای خمینی (ره) کبیر همراه بودند دیگر از محاسبات رستاخیز خویش غافل گشته و بر طبل بازگشت از دلیل و برهان ایمان خود می‌کوبند و آگاهانه یا ناآگاهانه آب در آسیاب فرعونیان زمان می‌ریزند تا شاید به نوای عاجله خویش نائل شوند. یا گویی فراموش کرده‌اند چگونه گرده سرزمینی که منقش به شلاق تاریخی استعمار و طاغوت و استکبار بود، به یک‌باره چگونه از خاکستر چند صد ساله تحجر و ستم قد برافراشت و با شعله‌های گرم خورشید ولایت و وحدت جان گرفت و دوباره روئید و بر بلندای قله عزت و ایمان و استقلال و آزادی دنیا ایستاد. آنان را به تصور رؤیای شیرین خردمندان، پس از توبه شبانه از لجاجت‌های هوای نفس، دعوت می‌نماییم و خود سعی می‌کنیم غم دل را از اهانت به ساحت قدسی‌ات با این جمله از یاد ببریم که ای معلم صبور دوباره بخوان بنام پروردگارت از حنجره زخم خوردهء خلف صالحت: یُریدون ان یطقوا نورالله بافواههم و یابی الله الا ان یتم نوره و لو کره الکافرین (سوریه توبه آیه 32)، که ما کاشف رازهای دفتر عشقیم و تشنه نصرت خداوند». سایرامضاءکنندگان این بیانیه عبارتند از: جهانگیر الماسی، پرویزشیخ طادی ، محمد صادق آذین، محسن علی‌اکبری، حسن نجاریان، اسماعیل سلطانیان، اسرافیل علمداری، عباس قلیچ‌لو، کورش زارعی، مجتبی بیطرفان، نسرین نکیسا، سعیده عرب، سیدمهدی فرخ‌پور، اسماعیل حاج‌حیدری، روح‌انگیز شمس، علی درخشی، محمد هاشم‌پناه، وحید یامین‌پور، محمود عالیشوندی، مقیمی، معطری، محمدرضا داودنژاد ، علیرضا لرستانی، عباس سالاروند، روح‌الله برادری، مرتضی شاه‌کرمی، زینال ایزدپناه، خلیل عقاب، افشین چگینی، پیرحیاتی، مصطفی پورحامدی، محمد اکبرزاده، امیر صادقی، رامین راستاد، علیرضا حقیقی، مهدی آقایی، حامد قوام، فرهاد مسکوک، سیدابوالفضل سیدالنگی، بهرام صادقی مرینانی، رمضانپور.

********************

يک شنبه 13 دی 1388  ـ  3 ژانويه 2009

جای خالی قضات با حال دههء شصت!

محمدعلی توفیقی (وبلاگ کردانه)

آقای احمد جنتی خطیب نماز جمعه یازدهم دیماه تهران در بخشی از سخنان خود با تکرار اتهامات واهی نظیر اهانت به مقدسات، حرمت شکنی عاشورا و پاره کردن عکس بنیانگزار جمهوری اسلامی که محور تخریب جنبش سبز و تحریک افکارعمومی علیه آن در مقطع اخیر را شکل داده است،  ضمن حمله شدید به معترضان، با مفسد فی الارض خواندن تظاهرکنندگان و مشابه دانستن آنان با افرادی که در اوایل انقلاب به همین جرم مجازات شده اند با انتقاد از دستگاه قضایی مدعی شد که اگر مانند دادگاه‌هاي اوايل انقلاب عمل می کردند اين قائله خيلي زودتر تمام شده بود! دبیر شورای نگهبان به دستگاه قضايي آمرانه گفته است: افرادي كه بايد دستگير شوند سريعا بازداشت شوند و اگر كسي هم دستگير شد پس از گذشت چند روز آزاد نشود تا به فتنه‌گري خود ادامه دهد اين افراد ديگر هدايت نمي‌شوند و برای  رسيدگي به پرونده‌هاي آنها بايد از قاضي‌هايي مانند قاضي‌هاي سال پنجاه و هفت استفاده كرد، نه قاضي‌هاي بي‌حال! همچنین در خبرها آمده بود  دادستان کل کشور گفته است که دستگاه قضایی مصمم است حداقل سه تن از بازداشت‌شدگان روز عاشورا را که «محارب» شناخته شده‌اند محاکمه و حکم اعدام آنها را به اجرا درآورد.

********************

شنبه 12 دی 1388  ـ  2 ژانويه 2009

برآورد مقامات حکومت ایران از اوضاع کشور

صدای آلمان

کسانی که اختلافات را هنوز در چارچوب "مسائل انتخابات" می‌بینند، پیشنهادهایی برای حل مسائل می‌دهند... طرفداران احمدی‌نژاد به شدت به اينگونه کسان می‌تازند. حمله‌ی آنان بویژه‌ی متوجه هاشمی رفسنجانی است که این گمان قوی است که اگر زمانی بخواهد مصالحه‌‌ای پیش رود، کارگردان اصلی آن وی خواهد بود... اسفندیار رحیم مشایی، مسئول دفتر ریاست جمهوری، اوضاع کنونی را به حساب «هزینه‌ها»ی روی کار آمدن احمدی‌نژاد گذاشته است. او گفته است که روی کار آمدن احمدی‌نژاد مترادف با « بازگرداندن قطار انقلاب به ریل است». او اهمیت این موضوع را این گونه توصیف کرده است: «این مساله کار عظیمی است و با لطف خداوند از متن این مردم فردی دلسوز، عاشق و فداکار و کسی که معتقد به آرمان‌های امام است بر سر کار آمده است و در کنار رهبری حرکت جدیدی را آغاز کرده است که این مساله هزینه‌های خود را دارد.» به نظر اسفندیار رحیم مشایی، یار نزدیک احمدی‌نژاد، بحران ممکن است ادامه یابد. او گفته است: «به عنوان یک کارشناس که دستی در مسائل سیاسی دارم به شما می‌گویم، شما می‌توانید پس از این منتظر بحران‌های تندتری در آینده باشید، ولی اگر نگرانید باید بگویم نگرانی وجود ندارد، این ماجرا طبیعی است و مسائلی که رخ می‌دهد، تسویه حساب است.» تازه‌ترین نظری که از آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، ولی فقیه حکومت اسلامی شنیده شده و در آن اشارات غیرمستقیمی به حوادث جاری در کشور وجود دارد، به ملاقات او با عده‌ای از اعضای «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا» در بعد از ظهر چهارشنبه هشتم دی برمی‌گردد.... به گزارش خبرگزاری "ایلنا" در این دیدار «رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به انحراف و زاویه پیدا کردن برخی افراد در داخل کشور تصریح کردند: اگر این مساله اتفاق نمی‌افتاد و عده‌ای وسط راه، سست عنصری نشان نمی‌دادند، امروز وضع کشور در زمینه‌های مادی و معنوی خیلی بهتر بود». آیت الله خامنه‌ای در ادامه‌ی این سخنان گفته است: «اما همانگونه که بارها تاکید شد و واقعیت‌های جامعه نیز نشان می‌دهد، هر مقدار ریزش بود، دو برابر آن رویش وجود دارد.» در این ملاقات آیت‌الله خامنه‌ای به «استقامت» توصیه کرده و گفته است: «پیمودن خط مستقیم با ملاحظه تمام و زاویه پیدا نکردن، استقامت است که به مجاهدت و بصیرت لازم دارد». روشن نیست که در عمل "ملاحظه تمام" به چه معناست. برخی مقامات اکنون خواهان آن هستند که بدون هیچ ملاحظه‌ای با معترضان و رهبران آنان برخورد شود. در تظاهراتی که دیروز چهارشنبه، حکومت برای پشتیبانی از خود سازمان داده بود، علیه میرحسن موسوی، کروبی و خاتمی شعار می‌دادند، اما در قطعنامه‌ای که در میدان انقلاب تهران قرائت کردند، تا این حد "ملاحظه" کردند که خواست‌هایی چون دستگیری و اعدام آنان را نگنجانند. از سوی ديگر، برداشت آیت‌الله احمد علم الهدی، سخنران اجتماع دیروز حکومتیان از حد ملاحظه‌کاری آیت‌الله خامنه‌ای این است که باید برای کسانی که "سران فتنه" خوانده می‌شود، مهلت تعیین کرد. وی گفته است: «به دلیل اینکه رهبری اجازه داده است، در ضرب‌الاجلی که قوه قضائیه باید تعیین کند، توبه کنید وگرنه مردم با شما به عنوان محارب برخورد خواهند کرد.».. در عین حال سخنان علی لاریجانی در اين مورد خالی از نگرانی نیست. به گفته‌ی وی: «فرسایشی‌کردن مسائل انتخابات اخیر به مصلحت کشور نیست.»

********************

جمعه 11 دی 1388  ـ  1 ژانويه 2009

تجديد بيعت كفن‌پوشان وراميني با مقام معظم رهبري

ايسنا

گزارش ايسنا، جمع زيادي از مردم ورامين با حضور در مقابل بيت مقام معظم رهبري با ايشان تجديد بيعت كردند. مردم ورامين كه كفن بر تن كرده بودند، در پي حرمت‌شكني عاشوراي حسيني، ضمن راهپيمايي از ورامين تا تهران و تجمع در مقابل بيت مقام معظم رهبري، بيعت مجدد خود را با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري اعلام كردند. تجمع‌كنندگان هم‌چنين شعارهاي مرگ بر ضد ولايت فقيه، مرگ بر آمريكا، مرگ بر انگليس، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر منافق، اين همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده، با ولايت زنده‌ايم - تا زنده‌ايم رزمنده‌ايم و ... سر دادند ، هم‌چنين با در داست داشتن پلاكاردهايي با عنوان منافق بي‌حيا اعدام بايد گردد، و سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم خواستار مجازات عوامل اغتشاشات روز عاشورا شدند. سعيد حداديان مداح اهل بيت (ع) نيز در جمع راهپيمايان مرثيه‌سرايي كرد. بر اساس اين گزارش، راهپيمايان با قرائت بيانيه‌اي به تجمع خود پايان دادند.  در بخش نخست اين بيانيه آمده است: «با سلام به پيشگاه باعظمت امام زمان(عج) و با درود به ارواح پاک و مطهر شهداي کربلا خاصه سيد و سالار شهيدان حضرت سيدالشهدا و با اداي احترام نسبت به روح مطهر حضرت امام(ره) و شهيدان انقلاب اسلامي و آرزوي سلامتي و طول عمر مقام معظم رهبري مدظله‌العالی. عاشوراي امسال خاطره حماسه خونين کربلاي حسيني را در اذهان تجديد نمود. عزاداران حسيني مورد هجوم ناجوانمردانه يزيديان زمان قرار گرفتند. اگر در کربلا ياران سيدالشهدا سنگباران شدند، در عاشوراي امسال عزداران و نمازگزاران ظهر عاشورا نيز سنگباران شدند، اگر در کربلا اهل بيت پيامبر(ص) مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، زنان مومنه و پاکدامن نيز مورد توهين واقع شدند، اگر در کربلا خيمه‌هاي حسيني به آتش کشيده شد در روز عاشوراي حسيني در ام‌القراي جهان اسلام با شعله‌هاي آتش اموال و خانه‌ها و اماکن عمومي را سوزاندند و مورد تعرض قرار دادند. آري حسين مظلوم توسط يزيديان به قربانگاه رفت و امروز نيز بني‌اميه‌هاي زمان اصل ولايت فقيه و جايگاه نيابت عامه امام عصر(عج) را نشانه رفته‌اند... آخرين پيام ما به سران استکبار جهاني و مزدوران آنهاست، عملکرد ننگين عده‌اي فريب‌خورده آنان را شادمان نسازد. آنها بايد بدانند همانگونه که در طول سه دهه گذشته تمامي توطئه‌هاي ننگين دنياي شرک و کفر خنثي شده است، امروز نيز فتنه گران جنبش سبز اموي رسوا شده‌اند و ملت رشيد ايران با تمام وجود همچون گذشته در مقابل تمامي فتنه‌هاي دنياي شرک و کفر ايستاده‌اند و فرياد مي‌زنند. هيهات منا الذله».