سال ششم ـ  شماره 1230 ــ  دوشنبه 13 آذر ماه 1391 ـ 3 ماه دسامبر 2012

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

سکولاریسم پس از نهرو

دین و دولت در هندوستان (بخش پايانی)

مهرداد صمدزاده

جورج هولیوک، متفکر انگلیسی، که برای نخستین بار در سال هزار و هشتصد و پنجاه و يک واژهء «سکولاریسم» را به کار گرفت، هرگز تصور نمی کرد که واژهء محصول ذهن او روزی مورد بهره‌برداری راست‌گرایان مذهبی قرار گیرد، تا بدان حد که آنان نسخهء مختص به خود را از سکولاریسم عرضه دارند. این تحولی است که در دوران پس از نهرو به تدریج در جامعهء هند به وقوع پیوست؛ تحولی که ترس و وحشت نهرو را از ظهور مجدد مذهب در کالبد و محتوایی نوین به واقعیت مبدل ساخت. شرح این تحول حاوی نکات ظریف و تجارب ارزنده‌ای از نحوهء به اجرا در آوردن تفکر سکولاریستی در جامعهء بغرنج و کثیرالادیان هند است که اینک به آن می‌پردازیم... [اما] بی‌تردید سقوط دولت بی چی پی و پیروزی انتخاباتی حزب کنگره در سال دو هزار و چهار را می‌توان از جنبه هایی دورهء برخاست مجدد سکولاریسم هند دانست. این برخاست نه صرفاً معلول جابجایی یک دولت با دولتی دیگر، که برآمده از تحولی اساسی در نحوهء نگرش به سکولاریسم بر پایهء تجارب سه دهه گذشته هند بود. اگر وجود رژیم فقاهتی حاکم بر ایران ضرورت ایجاد دولتی سکولار را در میان روشنفکران ایرانی به امری مسلم مبدل نموده، رشد و اعتلای جریان فاشیستی «هندوتوا» به گسترش و تعمیق هر چه بیشتر مفهوم سکولاریسم در میان متفکران سکولار هند انجامیده است.>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

در گرامی‌داشت سیزده آذر روز مبارزه با سانسور

بیانیه کانون نویسندگان ایران

مرور یک سال گذشته از منظر تولیدات هنری و ادبی، و وضعیت آزادی بیان نشان می‌دهد که دستگاه فراگیر سانسور با جدیت تمام فعالیت ویران‌گرش را ادامه داده است و گویا عزم خویش جزم کرده تا اندک اقبال باقی مانده‌‌ی مردم به آثار هنری و ادبی را از آنها بگیرد. در این میان اوضاع اقتصادی که در چند ماه گذشته بر وخامت آن افزوده شده به یاری این دستگاه آمده و دور نیست که بحران تشدید یافته‌ی کنونی به تعطیلی کامل عرصه‌‌‌هایی چون نشرکتاب، سینما، موسیقی، تئاتر و... بیانجامد.>>>

بيرون از دوزخ اما همچنان اسير!

ميترا پورشجری، فرزند محمد رضا پورشجری (سيامک مهر)

من بدرستی نميدانم که آيا پدرم زنده از زندان اين حکومت ضدبشری بيرون خواهد آمد يا نه. زيرا در اين دو سال و اندی که او اسير بوده، حکومت عدل علی ملايان بی فرهنگ و وحشی، بلايی بر سر وی آورده که جدای از صدمات کشندهء روحی، ديگر حتا يکی از  ارگان های جسمی او هم سالم نيست. از اينروی هم قصدم تنها افشاگری در بارهء وضعيت او و تلاش برای آزادی وی نيست و نخواهد بود. من در اين دو سال و اندی دربدری، بی سر و سامانی، دوندگی های بی حاصل و تحمل وحشتی کشنده ناشی از نواع و اقسام تهديد های بی شرمانه و ضدانسانی، شاهد آنچنان ستم های خُردکننده ای بر ديگر زندانيان سياسی و خانواده های آنان هم بوده ام که اصولاً بعنوان يک انسان ديگر نمی توانم تنها در انديشهء خود و خانوادهء خويش باشم.>>>

انقلاب مصر ادامه دارد! ـ مردم خواهان سقوط  رژیم هستند!

محسن ابراهیمی

مصر یک جامعه سرمایه داری است و هیچ انقلابی در جامعه سرمایه داری نمی تواند و نخواهد توانست به پیروزی کامل برسد، مگر اینکه طبقهء کارگر آن جامعه ۔ همان طبقه ای که هیچ چیز ندارد از دست بدهد مگر زنجیرهایش ۔ با صف متشکل و متحد به صحنه سیاسی وارد شود؛ مگر اینکه در مقابل طیف وسیع احزاب رنگانگ "چپ" و راست و لیبرال و ملی و اسلامی و غیر اسلامی متعلق به نظم طبقاتی حاکم، "حزب سیاسی انقلاب" به میدان بیاید و انقلاب را به پیروزی نهایی رهبری کند؛ حزبی که نه فقط افق سوسیالیسم و برابری و آزادی را در مقابل کل جامعه قرار دهد، بلکه بتواند تاکتیک ها و حیله های سیاسی در مقابل انقلاب را بشناسد و خنثی کند،  بتواند انقلاب را لحظه به لحظه رهبری کند و به فرجام پیروزمندش برساند.>>>

انتقاد تنها  بخشی از مبارزه است نه تمامی آن!

محمّد هادی

در رابطه با مبارزات درونی نیروهای اپوزیسیون و رد و بدل نمودن انتقاد میان آنها، در ادبیات سیاسی و تجربیات دیگر انقلابات آمده است که این امر بعنوان بخشی از مبارزه علیه رژیم حاکم و در راستای اعتلای آن، امری مهم و لازم می باشد. به عبارتی، نفس انتقاد بخاطر انتقاد منتفی بوده و انتقاد بین نیروها بنوعی مشروط به یاری رساندن آن به رشد و پیشرفت مبارزه علیه موضوع مبارزه می باشد! آن هم با اختصاص بخشی از مبارزه و نه تمامی آن! چرا که در غیر این صورت و خواهی نخواهی- و ای بسا بر خلاف خواست منتقدین تمام وقت- دیگر وقت و انرژی برای مبارزه با هدف اصلی مبارزه یعنی رژیم ولایت فقیه باقی نخواهد ماند!>>>

در دفاع از روشنفكران: همه عليه يكي؟

محسن آزموده

چرا اين به اصطلاح نقد روشنفكران اينقدر طرفدار دارد و هر كس كه از هر چيز ناراحت است، كاسه ‏كوزه آن را سر روشنفكران مي‌شكند؟! مگر از يك دسته از نخبگان ايراني (و در واقع ضعيف‌ترين از حيث ‏امكانات و توانمندي‌ها) كه شمارشان در بهترين حالت در قياس با خيل عظيم جامعه درصدي ناچيزي ‏هم نيست و گذشته از سوء ظني كه هميشه و از همه سو به او وجود داشته، كمترين امكانات را در اختيار ‏دارد و تا جايي كه امكان اش هست، در هيچ حركت و فعاليتي به بازي گرفته نمي‌شود و در بهترين حالت تنها ‏حضورش «تحمل» مي‌شود، انتظار چه شق‌القمري مي‌رود؟! تازه مگر ديگر گروه‌هاي اجتماعي چه گلي به ‏سر جامعه زده‌اند كه از روشنفكران با اين امكانات محدود چنين انتظاري مي‌رود؟ ‏به نظر مي‌آيد پاسخ سرراست و ساده اين پرسش در خود سوال مضمر باشد، يعني دليل اين همه ‏‏«گير»دادن و طعنه و كنايه را بتوان در همين بي‌سلاح بودن روشنفكران در پاسخگويي دانست.>>>

آیا امیدی به «اصلاح» اصلاح طلبان هست؟

لادن بازرگان

اصل اول قانون اساسی ایران، نوع حکومت آن را "بر اساس اعتقاد دیرینه ملت ایران به حکومت حق و عدل قرآن"، "جمهوری اسلامی" عنوان می کند. اصل دوم توضیح می دهد که جمهوری اسلامی، نظامی است، "بر پایه ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او"، "وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین"، "معاد و نقش سازنده آن در سیر تکمیلی به سوی خدا"، "امامت و رهبری مستمر"، "کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا". تنها چیزی که دراین اصول اولیه از آن صحبتی نیست، "حق انسان" و "حقوق بشر" است...>>>

سر خط خبر های یک سال دیگر

مطلب وارده

- نانوایی های پایتخت با ارائه سند ملکی، نان تمام قسطی ارائه می دهند.

- مراجع عظام تقلید خوردن گوشت گربه را حلال دانسته و با ارائه احادیث معتبری بر فوائد خاص گوشت گربه تاکید کردند. البته این مراجع همچنان درباره خوردن گوشت انسان سکوت کرده اند.

- چمن های ورزشگاه آزادی دیروز در قابلمه قورمه سبزی تهرانی ها بود.

- آیت الله حائری که سال قبل طریقه وضو گرفتن با یک لیوان آب را آموزش داده بود، امروز در تلویزیون طریقه طهارت گرفتن با یک تف را به طور عملی آموزش خواهد داد.

- دو کامیون حامل مهاجران غیر قانونی ایرانی، در کشور افغانستان شناسایی شد و به کشور عودت داده شد.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

تحريرات اين هفته

حمیدرضا رحیمی

شهناز خلف خاني: خرداد ماه به همراه يك خانم مسن به مسكو سفر كرديم. اما متأسفانه در هتل محل اقامت ما نسبت به زبان انگليسي آشنايي نداشتند و تلفن همراه مان نيز قطع شده بود. به همين دليل هيچ راهي براي برقراري ارتباط با خانواده مان در تهران نداشتيم. مشكل را با سفارت ايران در مسكو در ميان گذاشتيم، ولي پاسخ دادند كه به ما مربوط نيست و هيچ كمكي نكردند. آيا سفارت خانه كشورمان، موظف به ياري رساني به دو خانم در يك كشور بيگانه نيست؟

پاسخ فدوی: نخیر!.. برای اینکه روسیه بیگانه نیست، خواهر شهناز!>>>

نسرین ستوده

از زبان «کاسپر شاپ ِ» ایران!

سام قندچی

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

بزنگاه حساس!

شهباز نخعی

پشت پردهء قدرت درايران

نامهء بيست و هفتم به رهبر

محمد نورى زاد

نگرانی آقای «نگهدار» از چيست؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

فقر فرهنگی نقد در اپوزیسیون

حسین باقرزاده

در جستجوی زبان مشترک

الاهه بقراط

بریتانیا ائتلاف مخالفان حکومت سوریه را

 به رسمیت شناخت

سايت بی.بی.سی.

بیانیه حزب اتحاد کمونیسم کارگری در باره:

پیوستن به حزب کمونیست کارگری-

 حکمتیست

سه حکايت و سه نتيجهء اخلاقی پندآموز

مطلب رسيده

تا بی‌حسابی باشه، كار ما هم رونق داره

گفتگو با اسمال شرخر

گفتگوگر: هفته نامهء تجارت فردا

پيام روشن به تهران،

کالبدشکافی يک نوشته

جواد خادم

گفتگو با فرخ نگهدار در مورد نشست پراگ

فایل صوتی در ایران گلوبال

اتحاد و ایجاد آلترناتیو در اپوزیسیون،

آرزویی محال یا امکانی عملی؟

پايا راستگونيا

آیا این زنگوله به گردن گربه خواهد افتاد؟

)در حاشیه نشست پراگ(

درویش رنجبر

اپوزیسیون نیازمند اسیب شناسی است

محمد زمانی

نهرو و سکولاریسم

دین و دولت در هندوستان (7)

مهرداد صمدزاده

شباهت به کفار با آمدن کت و شلوار

به ايران باب شد

علی‌رضا پناهيان

بزرگ ترين آرزوی

رئيس دانشگاه صنعتی شريف

آن سه قبری که سینه شان را

در پارک زرگنده شکافتند

علی خدایی

اکثريت مردم ترکيه

کشوری سکولارتر و سبزتر می خواهند!

گزارش يک نظرخواهی

در آستانهء تغيير قانون اساسی ترکيه

نوشتهء حسن آلتی نيشيک

در نشريهء اخبار روزانهء ترکيه

جمع آمد خط «اصلاح نظام»

با خط «تغییر رژیم»‌

هم ناممکن است و هم به شدت مخرب

(در مورد نشست پراگ)

فرخ نگهدار

سپاس و توضیح

کمیتهء برگزاری کنفرانس پراک

«اَبـَرمفهوم ها» را جدی بگیریم!

(نقدی بر جعل یک واژه)

ادیب عزیزی

استعمار و سکولاریسم

دین و دولت در هندوستان (۶)

مهرداد صمدزاده

«شاطر تنوری» و ساير انتباهات

حمیدرضا رحیمی

بررسي نقش شوراي تخصصي حوزوي در تدوين سبك زندگي اسلامي – ايراني

خبرگزاری مهر

آزادی بیان: تفسیری بر یک شعر

مجید نفیسی

لحاف ملا!

شهباز نخعی

وقتی آرمان علیه انسان عمل می‌کند

الاهه بقراط

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630