بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 6 آذر آبان ماه 1391 ـ  26 نوامبر 2012

 

اکثريت مردم ترکيه کشوری سکولارتر و سبزتر می خواهند!

(گزارش يک نظرخواهی در آستانهء تغيير قانون اساسی ترکيه)

نوشتهء حسن آلتی نيشيک ـ در نشريهء اخبار روزانهء «حريت» ترکيه

23 نوامبر 2012

          اخيراً از جانب بنياد مطالعات اقتصادی و اجتماعی ترکيه (TESEV) نظرخواهی جديدی، بصورت گفتگوی رو در رو و با شرکت 2699 نفر در 29 استان ترکيه در تاريخ 22 و 23 سپتامبر 2012، انجام شده است. نتايج اين نظرخواهی نشان می دهد که اکثريت قاطع مردم اين کشور (تقريباً 90 در صد شرکت کنندگان در اين نظرخواهی) خواهان آنند که سکولاريسم در قانون اساسی ترکيه باقی بماند. همچنين حدود 50.6 درصد از شرکت کنندگان معتقدند که تعريف سکولاريسم بايد همانگونه که تا کنون بوده حفظ شود. اما 40.7 درصد اعتقاد دارند که لازم است سکولاريسم به نوعی بازتعريف شود که از همهء مذاهب فاصله ای به يکسان داشته باشد. تنها 8.7 در صد از شرکت کنندگان گفته اند که لازم است سکولاريسم از قانون اساسی جديد حذف شود. در عين حال، 18.9 در صد، در برابر پرسش از تمايلات سياسی شان، خود را «اسلاميست» خوانده اند.

          در عين حال، اکثريت شرکت کنندگان خواستار آن شده اند که قانون اساسی جديد بر بنياد اصولی که مصطفی کمال آتاتورک، بنيان گزار جمهوری ترکيه، مطرح کرده نوشته شود.  82 در صد شرکت کنندگان گفته اند که موافقند تا قانون اساسی جديد حاوی «اصول انقلاب و ناسيوناليسم آتاتورک»، همانگونه که تاکنون بوده، باشد.

          اما هنگامی که سخن از ضرورت باقی ماندن آنکارا بعنوان پايتخت کشور می رود تعداد آراء موافق به 68.8 در صد تنزل می يابد، در حالی که 30 درصد اساساً ضرورتی برای اين امر قائل نيستند.

          در مورد زبان رسمی کشور، و نيز آموزش زبان در کشور، 70.9 در صد خواهان آنند که در هر دو مورد زبان ترکی برگزيده شود.  تنها بيش از 14 در صد معتقدند که بهتر است زبان رسمی کشور ترکی باقی بماند اما ديگر زبان ها نيز آموزش داده شوند. در عين حال 14.9 در صد معتقدند که لزم است زبان های مختلف هم بعنوان زبان رسمی شناخته شده و هم در برنامه های آموزشی مدارس گنجانده شوند.

شرکت کنندگان در نظرخواهی در مورد «اداره کل مديريت امور مذهبی» معتقد به حفظ آن بعنوان نهادی قانونی در راستای تنظيم امور مذهبی هستند اما 84.1 در صد از آنان اعتقاد دارند که اين نهاد نبايد تنها ناظر بر مدهب سنی اسلامی باشد و لازم است که به همهء اديان و مذاهب و فرق خدمت کند.

          مردم ترکيه در مورد اجباری بودن تدريس مواد مذهبی در مدارس دو نظر مخالف اما تقريباً هموزن دارند. نيمی از شرکت کنندگان می گويند که اين کلاس ها بايد اجباری باشند در حاليکه 46.3 درصد به اختياری بودن اين گونه کلاس ها معتقدند و 3.6 درصد هم می گويند که چنين کلاس هائی بايد کلاً کنار گذاشته شوند.

          در مورد مهمترين مسائلی که مردم ترکيه خواهان تأکيد بر آنها در قانون اساسی جديد هستند نتايج اين نظرخواهی با نظرخواهی های قبلی همخوانی دارند. مردم ترکيه خواهان آنند که در قانون جديد بر نعدالت» و «برابری» تأکيد شود.

http://www.hurriyetdailynews.com/more-secular-green-turkey-wanted-poll.aspx?pageID=238&nID=35272&NewsCatID=341

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه