فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

پيوندها

خبرهای شبکهء سکولارهای سبز

مطالب شمارهء قبل سال چهارم ـ  شماره 1001 ـ  دوشنبه 12 ارديبهشت 1390 ـ 2 مه 2011

اين سايت دوشنبه ها، چهارشنبه ها

و جمعه ها به روز می شود

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

«حقوق متهم»

(فايل پی.دی.اف)

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض (حاوی پيوندها)

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

تريبون ايران

پيوند به تصوير بزرگ تر

و اطلاعات مربوط به همايش>>>

ويدئوی کوتاهی دربارهء

همايش تورنتو>>>

موضوعات و سخنرانان همايش تورنتو>>>

گفتگوها دربارهء همايش تورنتو

گفتگوی مهدی ذوالفقاری

با فرح آريا، مسئوول روابط عمومی

 همايش (فايل صدا)>>>

گفتگوی مهدی ذوالفقاری

با اسماعيل نوری علا>>>

گفتگوی فرامرز فروزنده

با دکتر اسماعيل نوری علا

مسئوول امور اجرائی شبکه>>>

و با دکتر فرخ زندی

رئيس شورای هماهنگی شبکه>>>

و با دکتر آرام حسامی

سخنگوی شبکه سکولارهای سبز>>>

گزارشی از نشريهء ايرانيان،

چاپ واشنگتن (فايل پی.دی.اف)>>>

اتحاد برای برقراری

یک حکومت سکولار بی تبعیض

فرحناز عمادی

گفتگو دربارهء طرح

آلترناتیو‌سازی سکولارهای سبز

در نشست دفتر پژوهش

حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

چرا احمدی نژاد را

به حمايت از رهبر می کوبند؟

نامهء وارده

چپی که با ساواما همکاری نزدیک دارد سعی می کند، ضمن بررسی آبکی تاریخ، مخالفت های بازرگان، بنی صدر، خامنه ای، خاتمی با رهبر وقت نظام در مورد نحوهء اداره کشور و دخالت های رهبر وقت نظام از يکسو، و مقایسهء آن با مخالفت احمدی نژاد، نتیجه بگیرد که این دفعه مساله فرق دارد!

بقيه در آرشيو

نوبت قهرمانی احمدی نژاد شده است!

نوشته ای از «سام»

در سايت خودنويس

دوستان عزیز! نه آقایان خاتمی و موسوی طرفدار آزادی و میانه روی بودند و نه آقای احمدی نژاد طرفدار عدالت اقتصادی. هم آقایان موسوی و خاتمی در تمامی سال های حاکمیت جمهوری اسلامی (بالاخص دوران موسوم به دوران طلایی! امامشان) از هیچ جنایتی کوتاهی کردند و در سرکوب زنان، جوانان و فعالان و مبارزان سیاسی از هیچ فرومایگی کوتاهی کردند و نه آقای احمدی نژاد در سرکوب کارگران و فرستادن آنها به زیر خط فقر کمترین تفاوتی با امثال هاشمی و خاتمی و خمینی داشت.

بقيه در آرشيو

هنر را در تركيه سر بريدند! ما كجاييم؟

ايراندخت دل آگاه

روز گذشته در كشور همسايه و «برادر و مسلمان»  تركيه به دستور يك واپسگراي اسلامي به نام رجب اردوغان - كه بر شانه هاي ناداني اكثريتي چشمگير در آن كشور سوار شده و بر كرسي صدارت كه نه، بر تخت حكومت جاهلانه لميده است - مجسمه اي كم نظير از يك هنرمند برجسته تركيه سر بريده شد. داستان از اين قرار است كه در ناحيه اي به نام «كارس» - هموزن فارس – به تخريب اثر باشكوه يك مجسمه ساز به نام «مِحمِت آكسُوي» - محمد آكسوي – پرداختند. تنها به دليل آن كه رجب اردوغان از آن خوشش نمي آمد و آن  را « اعجوبه » - معادل ديو در زبان پارسي – خوانده بود. در حالي كه اگر تصوير اين دوپيكره را در اينترنت جست و جو كنيم به خوبي در مي يابيم كه «ديو» در ذهن و جان و دل «رجب خان » مي زيد!>>>

درآستانه سالگرد حوادث خونین

خرداد سال 1385

بیانیهء حرکت دموکراتیک

آذربایجان ایران>>>

حمایت جنبش سبز از آذربایجان حمایت از ایران است

علی مهربان

هموطنان اذری زبان در فراخوان مراسم سالگرد خرداد 85 نیازمند پشتیبانی و حمایت سبزها در همه ایرانند، این اولین درخواست حمایت انان از سبزهاست و اولین گام اتحاد فراگیر اقوام ایرانی در حمایت از خواسته ها و اهداف قومی، منطقه ای است که می تواند منجر به ایجاد یکپارچگی و پیدایش اتحاد نوینی بر علیه رژیم فاسد خلافت در ایران گشته اهداف کلان ملی را نشانه رفته پیگیری نماید.>>>

روز جهانی کارگر

بر همهء عدالت خواهان پيروز باد

سرود کارگران

 با صدای فرامرز اصلانی>>>

بردگانی به نام کارگر ايرانی!

شکوه ميرزادگی

اين فاجعه نيست که در کشوری که از نظر  منابع طبيعی از ثروتمندترين کشورهای جهان است کارگران، يعنی گردانندگان چرخ های توليد يک کشور، در اعتصاب های خود فرياد بزنند: «گرسنه ايم... گرسنه؟!»، و به خاطر همين اعتراض به گرسنگی خود و خانواده و کودکان بی پناهشان، به زندان بيفتند، يا شلاق بخورند، و يا کشته شوند؟ حتی گفتنش تلخ و سخت است!  اما بايد پذيرفت که امروز، زیر سلطه ی حکومت اسلامی، ما در وطن مان ديگر «کارگر» به معنای واقعی و امروزين آن نداريم و با کارگران ما چنان برخورد می شود که در قرن های دور با بردگان.>>>

اول ماه می امسال

حال و هوای انقلابی دارد!

بهرام رحمانی

اول ماه می امسال، حال و هوای انقلابی دارد. چرا که در چند ماه اخیر، انقلابی که در تونس، با شعار نان و آزادی بر علیه سیستم سرمایه داری و حکومت حامی آن آغاز شد سریعاً حکومت بن علی را به سقوط کشاند. طولی نکشید که این تحولات انقلابی، علیه حکومت های دیکتاتوری منطقه که چندین دهه است با حمایت و پشتیبانی سیستم سرمایه داری جهانی و دولت های غربی و در راس همه دولت آمریکا، مردم را سرکوب و کارگران را نیز شدیداً استثمار می کنند، کشیده شده است. این تحولات انقلابی هم اکنون در مصر، الجزایر، اردن، بحرین، سوریه، قطر و به ویژه به خونین ترین شکلی در لیبی ادامه دارد.>>>

تأملاتی دربارهء «مقاومت»

شاهین نصیری و پژمان سلیم

ویراستار: علیرضا کاظمی

بدلیل نبود احزاب و سازمان های سیاسی نمایندگی کننده، در عمل بار سنگین مبارزه با دیکتاتوری بر دوش جنبش های اجتماعی است. بسیاری روندهای ذهنی و عینی با خاستگاه اقتصادی، سیاسی و اخلاقی می‌توانند شکل دهنده پایه‌های مادی این امر باشند. علاوه بر این لازم است این نیرو ‌ها، بطور همبسته سازماندهی شوند. چنانچه در اثنای تدارک اعتراضات مردمی، جلوگيری از باز تولید مناسبات نابرابر اقتصادی به عنوان خواستی همگانی مطرح گردد، پتانسیل طبقهء کارگر برای یک تحول ترقی خواهانه آزاد خواهد گشت. آنگاه این پتانسیل می‌تواند خود را در اعتصابات گسترده در بخش های کلان صنعتی مانند نفت، فلزات، برق، ارتباطات و... نمایان سازد. >>>

«ما» را چگونه تعريف کنيم؟

يک مسلمان سکولار، و يا يک غير مسلمان سکولار، چگونه می تواند خود را از يک اسلاميست مدعی سکولار بودن جدا کند؟ به گمان من، او  يک راه بيشتر ندارند... و آن قرار دادن پيش شرط «انحلال بلاشرط حکومت اسلامی» و پذيرفتن «جدائی کامل حکومت از هرگونه مذهب» در هر مواجهه و مذاکره و اتحادی است. تنها با ارائهء اين فيلتر است که سکولار واقعی از سکولار قلابی بازشناخته و مشخص می شود. در واقع، اين وظيفهء هر گروه سکولاری است که پيش شرط های خود را از ميان اصلی ترين «ارزش» هائی انتخاب کند که گروه مقابل نمی تواند، بدون تجديد نظر در ارتباط خود با قدرت حکومتی، به آنها تن دهد.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

برخورد روند جهانی شدن

با هويت های گوناگون

يک گفتار ويدئوئی از

اسماعيل نوری علا>>>

«تا زنده است..!»

شهباز نخعی

معنای "رهبری تا زنده است نخواهد گذاشت" عملاً چیزی جز این نیست که اگر مردم بر بازیابی بخشی ازحقوق ابتدایی و مسلّم غصب شده خود اصرار داشته باشند و به عنوان مثال نپذیرند که "احساس" مقام معظّم صریح ترین اصول قانون اساسی را زیرپا بگذارد، آنگاه عملا گزیر و گریزی جز این نخواهند داشت جز این که قید و مانع "رهبری تا زنده است" را پشت سر بگذارند و از آن عبور کنند.  چنین قیدی همان قدر غیرمعقول و نابخردانه است که حاکمی قانونی وضع کند که نفس کشیدن را ممنوع سازد.  آشکار است که وضع چنین قانونی همگان را به قانون شکنی فرامی خواند!>>>

بزودی: اخراجی های چهارم...

از اخراجی‌های ده‌نمکی تا اخراجی‌های خامنه‌ای

مجید محمدی

تنها گروهی در ایران که به رهبری دسترسی مستقیم دارد عناصر عملیاتی مشهور به انصار حزب‌الله هستند، اما نمایندگان مجلس، نخبگان سیاسی و خبرگان علمی و فرهنگی اگر نامه‌ای به وی بنویسند مورد بازداشت و محاکمه و قتل (سعیدی سیرجانی) قرار می‌گیرند یا مشمول نظارت استصوابی شورای نگهبان می‌شوند. این رفتار رهبری جمهوری اسلامی و دیگر روحانیون در ارتباط نزدیک با دسته‌های اراذل و اوباش هم نشانگر ماهیت این نظام و هم نمایانگر یک بحران عمیق در رابطهٔ روحانیت و مردم و بحران جدی اقتدار و محبوبیت حکومت است.>>>

ما حزب اللهی ها با احمدی نژاد چه کنیم؟

تقی دژاکام

همهء ما اصولگرایان و حزب اللهی‌ها و نیروهای دلسوز موظفیم از این نیروی پر نفس،  تا پایان دقیقه نود بلکه حتی تا حداکثر ِ وقت اضافه ای که قانون به ما اجازه می دهد حمایت کنیم مگر اینکه خود وی دوست داشته باشد علاوه بر کارت زرد، چندین کارت قرمز هم از داور بگیرد و یا با تمارض از بازی خارج شود یا خدای نکرده آن را به هم بزند و سه هیچ ببازد! مطمئناً دکتر باید این را خوب فهمیده باشد که تمام کسانی که در این بازی برای او سوت و کف زده اند و می زنند بیش از او دلبسته داور مسابقه اند که با مهارت مثال زدنی، پیشتر و در بازی های قبلی، غلط های زیادی ِ رقبای متقلب او را گرفته است و به همین دلیل در دل مردم جا کرده است و اگر بخواهد با مظلوم نمایی از مسابقه خارج شود، کسی برای او تره هم خرد نخواهد کرد و همگان به نفع داور شعار خواهند داد. دکتر ِ قصه ما اگر کمی به حافظه اش مراجعه کند دلایل و مصادیق زیادی برای این موضوع پیدا خواهد کرد! یک مورد آن تظاهرات تاریخی و بی نظیر نه دی هشتا و  هشت است که در آن، هیچ کس عکسی از احمدی نژاد ِ محبوب هم در دست نداشت چه برسد به کسانی که مقابل نایب الامام ایستاده بودند.>>>

جنگ هست اما زرگری نیست

کورش عرفاني

زرگری است یا واقعی؟ مردم را سرکار گذاشته اند یا براستی بجان هم افتاده اند؟ اینها برخی از پرسش هایی است که این روزها پیرامون جنگ درون حاکمیت میان باند احمدی نژاد و مافیای خامنه ای شنیده می شود. اما پاسخ کدام است؟ بدیهی است که می توان رویاپردازانه با این پرسش برخورد کرد و این یا آن جواب را داد، اما نگاه واقع بینانه به ما می گوید که نه به توطئه اندیشی صرف دچار باشیم و نه در ورطهء خوش خیالی ساده لوحانه سقوط کنیم.>>>

گفتگوی سايت توانا با سعيد قاسمی نژاد

سخنگوی دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران >>>

پرواز مظلومانهء

سيامک پورزند

انسان ساده و صميمی،

و قربانی ديکتاتوری مذهبی

را به خانواده و دوستان و علاقمندانش تسليت می گوئيم

شکوه ميرزادگی

اسماعيل نوری علا

اجازه نخواهم داد که جهان فراموش ات کند

نامه آزاده پورزند به پدرش، سیامک پورزند>>>

جوونی هم بهاری بود و بگذشت...

مسعود ذوالفقاری

 آن «پرستو» که دشنه آجین شد

همنشین بهار>>>

ترانهء کلاغا از منوچهر سخائی>>>

ايراندخت دل آگاه اصل قضيه را ناديده گرفته است

ن. ن.

با سلام. نويسندهء مقالهء «هنر را در ترکيه سر بريدند» بگونه ای عجيب می کوشد که به موضوع واقعی نپردازد و بجای آن به تحليل حاشيه مشغول شود. و بدين ترتيب اين سکولاريسم نو است که با انتشار اين مطلب از واقعيت داستان غافل می ماند. موضوع اصلی در اينجا «هنر» نيست بلکه به تقارن اين حادثه با سالگرد کشتار ارمنيان در ترکيه بر می گردد. دولت اسلاميست ترکيه دستور تخريب يکی از نادر (و شايد منحصر بفرد) ترين نشانه های روامداری را که نسبت به ملل ديگر در ترکيه وجود دارد و در قالب مجسمه ای بزرگ نشانهء دوستانهء کوچکی از همدلی با ارامنه محسوب می شد را صادر کرده است. يعنی آنچه به فرمان حکومت اسلاميست تخريب می شود تنها هنر نيست، بلکه اين روامداری، دوستی و گام برداری به سوی آشتی و انسانيت است که در جامعه ای شبه اسلامی و در واقع فاشيسم زده قربانی می شود. خواهشمندم اگر می توانيد اين مقالهء کوتاه را از سايت بی.بی.سی انگليسی منتشر کنيد.>>>

هفت نکته از بدايع دارالخرافه

حمیدرضا رحیمی

فدوی، بعنوان یکی از ارادتمندان جامعهء شکوهمند اسلامی، مایل است که نکته ای را بعرض مؤمنین، کثرالله امثالهم، برساند. در اوائل انقلاب شکوهمند، ممکن بود که برادران برای اعدام های خود، که بمثابه تفریحات سالم شان است، و برای اقناع افکار عمومی، که هنوز مورد نیازشان بود، دلائلی را بتراشند؛ ازجمله اتهام های معروف توطئه علیه نظام، توهین به مسؤلین، سب ائمه، طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین، حمل و استعمال مواد مخدر و البته لواط!؛ اتهاماتی که به متهمین، از هر قوم و قبیله ای که بودند، به ترتیب قد و سخاوتمتدانه، می چسبید؛ لکن امروزه که بحمدالله حکومت اسلامی در همهء عرصه ها توفیقات چشمگیر داشته و نفس ها را در شدیداً در سینه حبس فرموده است، دیگر چه ضرورتی دارد که، مثلاً، برای اعدام روزانهء ده بیست نفر که جلوی یک بچهء مکتبی بگذاری قهر می کند، وجود شریف را به زحمت انداخته و دلائلی تراشیده و به افکار عمومی، که دیگر اصلاً لازم شان ندارند، ارائه کنند؟>>>

سه گفتمان ضد دموکراتیک:

بنیادگرایی سنتی، قوم گرایی و آلترناتیوسازی در خارج از کشور!

بیانیه تحلیلی حزب دمکراتیک مردم ایران

پافشاری بر اين نکته ضروريست که گوهر جنبش سبز تغيير نظام نيست، بلکه دگرسازی ساختاری آن با هدف تقويت جمهوريت در راستای استوار سازی هرچه بيشتر حاکميت ملت است... گفتمان هایی در درون اپوزیسیون حکومت ایران وجود دارد که هرگز دارای خصلت دموکراتیک نیست و رشد آنها می تواند برای جنیش آزاديخواهانه ی مردم ایران، نه زيانبار، که خطرناک باشد. مهمترین این گفتمان های ضددموکراتیک عبارتند از: بنیادگرایی سنتی، قوم گرایی و آلترناتیوسازی در خارج از کشور. این گفتمان ها اگر چه در ماهيت خود علیه حکومت هستند، اما به خودی خود نمی توانند در خدمتِ گذار جامعه به سوی مردم سالاری باشند. >>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630