دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 677  ـ  پنج شنبه 23 مهر 1388 ـ  15 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

پنج زنی که جوايز نوبل امسال را

بخود اختصاص دادند

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

در حاشيه ی جوايز نوبل

ـ  جايزه ی نوبل صلح؛

سياست ها و ابهام ها

ـ  زنان ديگر پير نمی شوند

ـ  مادران فرزند از دست داده

و مراسم جايزه نوبل؟

================

آنچه كمپين مي تواند به جنبش سبز بياموزد

محبوبه عباسقلی زاده

در اين ميانه كه بحث سازماندهي و تحليل هاي شبكه اي و حتي نحوه استفاده از فضاهاي عمومي مطرح است، و با توجه به تجربهء غني سه ساله خود، فعالان كمپين بايد بگويند كه ناكامي ها و كامروايي هايشان در تشكيلات افقي چه بوده است و تنازع قدرت در چنين شبكه هايي چه حالت دارد، چگونه در آن وامانده اند يا به پيش رفته اند و چگونه توانسته اند جمع متنوعي از چپ و راست و مذهبي و سكولار و نسل هاي متنوع را زير يك كنش واحد جمع كنند. توازن قدرت را چگونه برقرار كرده اند و رفتارهاي دمكراتيك عاري از خشونت را چگونه ترويج كرده و تا چه حد موفق به عقلاني كردن اين رفتارها شده اند.

================

جزئیاتی از قتل های ناموسی در جنوب کشور

نقل از نشريهء «پرچم»

یکی دیگر از مسئولان، که خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه کشتن زنان، برای برگرداندن آبرو و حیثیت، با افتخار تمام انجام می شود، گفت: پس از کشتن زن، فرد قاتل توسط خانواده تشویق می شود، و گاهی با کل زدن و پایکوبی و یزله کردن و شلیک کردن او را تا محل محاکمه قضایی و یا زندان همراهی می کنند؛ این در حالی است که از برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری برای مقتوله خبری نیست و دفن او هم با اکراه انجام می شود. بنابراین قاتل شاکی ندارد و اولیای دم که خود از زمره قاتلان هستند رضایت خود را از عدم قصاص قاتل اعلام می کنند. یک حقوقدان در این رابطه می گوید: طبق قانون وقتی قاتل شاکی خصوصی نداشته باشد دولت قاتل را به سه تا هفت سال حبس محکوم می کند که مجازات سنگینی نیست.

================

قصاص یا توحش

سيامک مهر

والدین احسان، پسری که توسط بهنود شجاعی به قتل می رسد، تحت تلقین و مغزشویی و اغفال آخوندها و وحوش مسلمان به آن درجه از بی عاطفگی و ددمنشی مسخ می شوند و استحاله می یابند که با دست های خود چهارپایه را از زیر پای بهنود شجاعی می کشند و جوانی به رعنایی و زیبایی فرزند خود را به قتل می رسانند. حکومت اسلامی وظیفه و کار "جلاّد" را با سخاوت به مردم تحمیل می کند. قصاص انسان ها را در برابر قانون قرار نمی دهد، بلکه به مقابله و کینتوزی نسبت به یکدیگر تشویق می کند. مردم را به جان هم می اندازد. در صورتی که بارها گفته اند که خدا هم حق ندارد حکم اعدام صادر کند. خونریزی و قتل و کشتار از صفات اهریمن است که در جنگ با بشر بسر می برد. اعدام و قصاص و قتل و خونریزی از حقوق هیچ بنی بشری نیست که حتا در بارهء آن رأی گیری شود.

آرشيو

نگراني از حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان

روزها خبرهاي تازه يي از ليگ برتر فوتبال زنان شنيده مي شود. چند روز پيش فاطمه عليپور نماينده کميته بانوان به کميته انضباطي رفت اما هيچ خبري از علت رجوع او به کميته انضباطي فدراسيون فوتبال شنيده نشد. اکنون خبر از وجود دوجنسه ها در ليگ برتر فوتبال زنان شنيده مي شود و اين در حالي است که عليپور از سوي کميته انضباطي موظف شده است تا به احتمال حضور دوجنسه ها در ليگ برتر فوتبال زنان رسيدگي کند.موضوع حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان از آنجايي شروع شد که پس از ديدار عقاب مازندران و شن ساي ساوه يکي از بازيکنان عقاب مازندران، دروازه بان شن ساي ساوه را به «هرمافروديت» (دوجنسه) متهم کرد.اين درگيري تا جايي شدت گرفت که مسوولان شن سا بعد از بازي با حضور در کميته انضباطي فدراسيون فوتبال خواهان بررسي اين موضوع شدند.در همين راستا مجتبي شريفي رئيس کميته انضباطي فدراسيون فوتبال رسيدگي سريع به ادعاي اين بازيکن عقاب را درخواست کرد.ادعاکنندگان وجود دوجنسه ها در فوتبال بانوان نيز با استناد به ويژگي هاي ظاهري متفاوت برخي بانوان فوتباليست از جمله صداي بم، سرعت دوندگي بالا، اندام و ماهيچه هاي قوي تر، قدرت بدني بيشتر و وجود موهاي زائد صورت را دليل ظاهري اين ادعا بيان مي کنند.اما کميته بانوان فدراسيون فوتبال پس از پيگيري محرمانه اين موضوع را تکذيب کرد. علاوه بر مديرعامل شن ساي ساوه يکي از سرمربيان شاغل در ليگ فوتبال زنان (که نمي خواهد نامش فاش شود) حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان را تاييد مي کند. اين مربي از تغيير جنسيت پنج بازيکن در فوتبال زنان خبر مي دهد و مي گويد؛ اسناد اين تغيير جنسيت ها در پزشکي قانوني موجود است.در مقابل اين ادعاها فريده شجاعي نايب رئيس زنان در فدراسيون فوتبال حضور هرمافروديت ها را در ليگ برتر فوتبال زنان به شدت تکذيب مي کند. به گفته فريده شجاعي پيش از مسابقات جام ملت ها بنا بر ادعاي يکي از مربيان زن ايران و ارسال نامه يي به AFC چهار بازيکن تيم ملي ايران متهم به دوجنسه بودن شدند. پس از ورود تيم ايران به تايلند بلافاصله اين چهار بازيکن توسط کميته پزشکي مسابقات براي انجام معاينات و برخي آزمايشات مانند آزمايش خون، هورمون و.. احضار شدند. پس از آن کميته برگزاري مسابقات اجازه داد اين بازيکنان در رقابت ها حضور پيدا کنند و اعلام کرد ظرف 20 روز آينده نتيجه را به فدراسيون ايران گزارش مي کند. در نهايت به فدراسيون ايران اعلام شد هر چهار بازيکن در سلامت کامل به سر مي برند و مشکلي تحت عنوان «دوجنسه بودن» ندارند. رئيس کميته انضباطي در اين رابطه اعلام مي کند در صورت اينکه اين مساله احراز نشود، با مدعيان برخورد خواهيم کرد؛ «طبق مواد 47 و 33 براي مدعيان تنبيهاتي در نظر گرفته شده است. براي چنين فردي به نحو اختياري يا اجتماعي تنبيهاتي نظير توبيخ، جريمه، محروميت جلسه يي يا دوره يي يا دائمي در نظر خواهيم گرفت.»

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

سفره ای پر از خالی؟

دزد سوّم!

شهباز نخعی

نمونه ای از انتقال غیرقانونی منابع ثروت مردم ایران، خرید هشت هزار میلیارد تومانی پنجاه و يک درصد سهام مخابرات ایران توسّط یکی از شرکت های تابعه سپاه پاسداران است.  نمونه دیگر، دورخیز تعاونی سپاه پاسداران برای خرید سهام شرکت خودروسازی "سایپا" است. نکتهء درخور توجّه در این میان، تلخکامی عاملان اصلی این دسیسهء خیانتکارانه، یعنی موتلفه و کارگزاران، است که می بینند لقمهء چرب و نرمی را که برداشته بودند، دیگری از دهانشان می رباید.  این تلخکامی را به خوبی می توان از اعتراض موتلفه به روند خرید سهام مخابرات توسّط سپاه پاسداران دریافت!

خطراتی که جنبش نوین دمکراسی خواهی مردم ایران را تهدید می کنند

و راهکارهای مقابله با آنها

حسن ماسالی

فقدان احزاب مدرن اجتماعی موجب فقدان همبستگی و انسجام مبارزاتی می شود. درحالیکه ایجاد احزاب مدرن اجتماعی به شکل گیری رهبری دستجمعی در جامعه یاری می رساند و از این طریق سیاست و راهکارهای حزبی  جایگزین سیاست بازی های فردگرایانه می شود. بی علت نیست که جنبش ملی و دمکراسی خواهی ایران پس از صد سال مبارزه هنوز نتوانسته است از استحکام تشکیلاتی و اعتبارسیاسی و اجتماعی برخوردار شود. استقرار حکومت های دیکتاتوری نقش مهمی در پراکندگی نیروهای سیاسی و اجتماعی داشته اند، اما به ضعف های درونی جنبش نیز باید نگریست.

برندگان نوبل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند

در نامه ای خطاب به شيرين عبادی

چهل و چهار برنده جایزه نوبل روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده ضمن امیدواری دادن به مردم ایران نقض حقوق بشر در کشور را به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شدیدا محکوم کردند. امضاکنندگان این نامه خطاب به شیرین عبادی و تمام معترضین به نتیجه انتخابات، «مردان و زنان شجاع ایران»، می‌گویند که «انتخابات شما به طرز شرم‌آوری دست‌کاری شده و حقوق انسانی شما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است».  آنها به مردم ایران می‌گویند: «خود را تنها احساس نکنید. امید خود را از دست ندهید. جهان می‌داند که بقای فیزیکی و معنوی‌اش به بقای شما وابسته است.»

در کهریزک اسلام سیلی خورد

بیژن دوستدار ايران

آنها در کهریزک خدایشان را بپای قدرت قربانی کردند و این آخرین سلاح آنها بود. خدای اسلام حکومتی در کهریزک مرد. حال باید دید این "حکومت الهی" بدون خدای خود چگونه می تواند به حیات سیاسی و ایدئولوژیک خویش ادامه دهد. آیا باز هم قادر خواهد بود در پشت اسلام و دین پنهان شود و یا باید برای پیش برد اهدافش ردای جدیدی تهییه کند؟ و آیا ردای جدید که شباهت اندکی به لباس روحانیون خواهد داشت، بر تن هرکس برازنده خواهد بود؟ به این پرسش ها وقایع چند ماه آینده پاسخ روشنی ارائه خواهند داد. آنچه که در اینجا مورد نظر است، پیامد های این خدا کشی در ایران و در جهان اسلام است.

آرشيو

مدارس کشور اسلامي تر مي شوند

حيدر توراني، دبير همايش رويکرد اسلامي

حيدر توراني، دبير همايش رويکرد اسلامي در مديريت آموزش و پرورش گفت؛ پس از برگزاري همايش تبيين رويکرد اسلامي در مديريت، مدارس کشور اسلامي تر مي شوند. حيدر توراني در نشست همايش رويکرد اسلامي در مديريت مدارس با اعلام اين خبر افزود؛ ما معتقديم مدارس ما بعد از انقلاب اسلامي با رويکرد اسلامي و تربيت ديني کار خود را آغاز کردند و حالا پس از سی سال مي خواهيم بررسي کنيم تا چه ميزان در تبيين اين رويکرد موفق بوده ايم. او با بيان اينکه در فرآيند اين تحقيق علمي شصت مورد از مدارسي را که براساس مصاديق مديريت اسلامي اداره مي شدند مورد بررسي قرار داديم، گفت؛ همچنين مباني نظري که درباره مديريت اسلامي وجود داشت مورد پالايش قرار داده و از استادان دانشگاه خواستيم در اين زمينه مقالات علمي خود را ارائه دهند. او در پاسخ به اين سوال خبرنگار مهر که چه مساله و مشکلي در مدارس کشور وجود دارد که به دنبال تبيين رويکرد اسلامي در مدارس هستيد و آيا اصولاً آموزش و پرورش از خروجي هاي خود ناراضي است که اين هدف را دنبال مي کند، گفت؛ تبيين رويکرد اسلامي در مدارس به دليل وجود يک مساله و مشکل نبوده است و ما تنها مي خواهيم از تجربيات سی سال گذشته مدارس موفق در اين زمينه استفاده کنيم. توراني در پاسخ به سوال ديگري که آيا معتقديد مدارس ما اسلامي نيستند که قصد اسلامي کردن آن را داريد، افزود؛ ما چنين اعتقادي نداريم و تنها مي خواهيم وضعيت اسلامي مدارس را بهبود بخشيم.دبير همايش رويکرد اسلامي در مديريت مدارس درباره اينکه چرا مي خواهيد اسلامي کردن را از مديران مدارس آغاز کنيد در حالي که سطوح بالاي آموزش و پرورش هنوز با اين روش مديريت نمي شوند نيز پاسخ مشخصي نداد و تنها اظهار کرد؛ هدف ما دانش آموزان هستند و مي خواهيم اين جريان را از پايين شروع کرده و به سطوح بالاي ستادي تسري دهيم.عضو هيات علمي مرکز پژوهش هاي سازمان برنامه ريزي و تاليف کتب درسي درباره اين انتقاد که از کجا مطلع مي شويد که والدين به دليل موقعيت مناسب ديني و نه علمي مدرسه، فرزندشان را در آن ثبت نام مي کنند گفت؛ اين طور نيست که ما تنها به اقبال مردم به مدرسه توجه کنيم و قطعاً از مديران آموزش و پرورش مناطق نيز دليل گرايش والدين به مدرسه را جويا مي شويم.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 676  ـ  چهار شنبه 22 مهر 1388 ـ  14 اکتبر 2009 

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

در حاشيه ی جوايز نوبل

ـ  جايزه ی نوبل صلح؛ سياست ها و ابهام ها

ـ  زنان ديگر پير نمی شوند

ـ  مادران فرزند از دست داده و مراسم جايزه نوبل؟

 

آنچه كمپين مي تواند به جنبش سبز بياموزد

محبوبه عباسقلی زاده

 

جزئیاتی از قتل های ناموسی در جنوب کشور

نقل از نشريهء «پرچم»

 

قصاص یا توحش

سيامک مهر

 

نگراني از حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان

برگرفته از سايت های خبری

 

شماره 674  ـ  دو شنبه 20 مهر 1388 ـ  12 اکتبر 2009

مبارزه و مشکل دخالت خارجی

رامین كامران

 

دوست داشتن همه ي نام هاي كوچك

نقدي بر پاره اي از باورهاي غيرسكولار اسماعيل نوري علا

اكبر كرمي

 

توضيحاتی در مورد مفهوم سکولاريسم و سکولاريسم نو (ويدئو)

اسماعيل نوری علا

 

دیکتاتور حقیر و «بوی گند دروغ»

مسعود نقره کار

 

از این پس مسیر درست حرکت احزاب را ما مشخص می کنیم

فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح

 

ترجمهء هفتگی تاب «ترک های امروز»

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل دوم  ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد (1945 تا 1960)

بخش سوم ـ  اعتراض به نتايج انتخابات

 

شماره 673  ـ  يک شنبه 19 مهر 1388 ـ  11 اکتبر 2009

سپاه و تحول دولت به سوی تماميت گرايی دينی

مجيد محمدی

 

آیا انقلاب فرهنگی دیگری ممکن است؟

سعید قاسمی نژاد

 

در مورد کشتار سال ۶۷ اشتباه کردیم که سکوت کردیم!

عطاء الله مهاجرانی

 

روحانیون و مشروطه

بخش هفتم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»

يوسف شريفی

 

ناجوانمردانه به جاي اين‌که بگويند مرگ بر آمريکا،

مي‌گويند مرگ بر روسيه و چين

سرهنگ کريمي، جانشين بسيج اصناف

 

شماره 672  ـ  شنبه 18 مهر 1388 ـ  10 اکتبر 2009

جایگاه سبز در رنگین کمان!

شهباز نخعی

 

جایگاه نهاد دین در نظام سکولار

محمود خادمی

 

بررسی اوضاع کنونی ايران از ديد يک کمونيست

گفتگو با بهرام رحمانی

 

طرح کامران دانشجو برای اسلامی کردن دانشگاه ها

نیما طاهری

 

قاتل سریالی ماهشهر در پی عذاب وجدان مرده نه زير شکنجه

سردار صید عیسی دارایی

 

شماره 671  ـ  جمعه 17 مهر 1388 ـ  9 اکتبر 2009

سکولار بودن؛ همچون پيش شرط مدرن بودن

اسماعيل نوری علا

 

حکومت سکولار در جامعه ای با تار و پود مذهبی؟

برگرفته از وبلاگ مرتضی نگاهی

 

قطب نمایی برای جنبش

کورش عرفانی

 

مقدمه ای برای فردا

اكبر كرمی

 

مي خواهم آن که آشوب مي کند از پليس رضايت نداشته باشد

رئيس پليس پايتخت

 

هشدار وزارت خارجه درباره غارت اطلاعات علمی

دکتر علی آهنی

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630