دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 674  ـ  دو شنبه 20 مهر 1388 ـ  12 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

ندای سبز کورشی هم هست...

گزارشی از نيويورک>>>

================

سپاه و تحول دولت

به سوی تماميت گرايی دينی

مجيد محمدی

در دوره چهارساله‌ اول احمدی نژاد حکومت نه تنها به تدريج صداهای ديگر در دانشگاه ها و مجامع ادبی و هنری را خاموش کرد بلکه يک فرهنگ و هنر دولتی تمام عيار آفريد. نمونه‌ آن انتشار صد اثر از نويسندگان خودی توسط وزارت ارشاد در حوزه‌ ادبيات داستانی در دوره‌ وزارت صفار هرندی است. در حوزه‌ سينما نيز وزارت ارشاد با تمام نيرو از کارگردانان خودی حمايت می کند و راه را بر توليد و پخش آثار ديگر سينماگران می بندد. انقلاب فرهنگی دوم در دانشگاه‌ها نيز برای اسلامی کردن ادامه دارد. امروز ديگر غير از معدودی روحانی مخالف، نهاد دينی مستقلی در کشور به چشم نمی خورد و سياستگذاری و بودجه‌ عموم نهادهای دينی از طرف حکومت فراهم می شود. ديگر پديده‌ای به نام حوزه‌ها يا مساجد مستقل در کشور وجود خارجی ندارند و همه تحت نظر دستگاه های حکومتی با بودجه‌ی حکومت اداره می شوند.

================

آیا انقلاب فرهنگی دیگری ممکن است؟

سعید قاسمی نژاد

در یکی دو ماه اخیرمقامات جمهوری اسلامی و در راس آنها رهبر جمهوری اسلامی به صورتی پی در پی دانشجویان ودانشگاهیان را با انقلاب فرهنگی دیگری تهدید کرده اند. براستی آیا انقلاب فرهنگی دیگری ممکن است؟ نگارنده بر این باور است که به دلایلی چند انقلاب فرهنگی دیگری ممکن نیست... 

================

در مورد کشتار سال ۶۷

اشتباه کردیم که سکوت کردیم!

عطاء الله مهاجرانی

عطالله مهاجرانی، وزیر پیشین ارشاد اسلامی، سکوت روشنفکران حکومتی در برابر کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را اشتباه خواند و از آیت الله منتظری که در آن موقع به این کشتارها اعتراض نمود، تجلیل کرد و نوشت: «آیه الله منتظری برای نسل ما و نسل هایی که از راه می رسند، یک حجت است. حجتی که با صدای رسا می گوید، می توان در برابر ستم ایستاد و کلمه حق را بر زبان آورد. امروز دیگر صدای آیه الله منتظری- که به تعبیر دقیق و به هنگام دکتر بشیریه، رهبر معنوی جنبش سبز ملت ایران است- تنها نمانده است...»

================

روحانیون و مشروطه

بخش هفتم از فصل نهم

کتاب «دیهء اهل کتاب»

يوسف شريفی

روحانیون ضد مشروطه و یا مشروعه خواه، بطور روشن و آشکاری به اهداف اصلی مشروطه خواهان که شعار اصلی آنان آزادی، مساوات و برادری برای تمام ایرانیان بود، پی برده و آگاه بودند. آنان این شعارها و اهداف را مغایر با قوانین اسلامی و فقه شیعه می دیدند، بنا براین به صورت علنی و آشکاری با مشروطه خواهان مخالفت می کردند. از روحانیون مخالف مشروطه می توان شیخ فضل الله نوری، شیخ ابوالحسن نجفی مرندی، محمد حسین بن علی اکبر تبریزی، سید محمد تبریزی، آخوند رستم آبادی را نام برد. در این بخش نظرات، دیدگاه ها و آرای گروهی از فقیهان دوران مشروطیت را که برضد مشروطه بودند، در مورد آزادی، مساوات و برادری مورد بررسی قرار می گیرد و دلایلی را که آنان برای مخالفت خود با مشروطه را بیان می کنند، آورده می شود.

(پيوند به فهرست مطالب کتاب)

ناجوانمردانه به جاي اين‌که بگويند

مرگ بر آمريکا،

مي‌گويند مرگ بر روسيه و چين

سرهنگ کريمي، جانشين بسيج اصناف

به گزارش ايلنا سرهنگ کريمي، جانشين سازمان بسيج اصناف کشور، در مراسم گردهمايي اصناف وبازاريان تهران درمسجد امام بازار گفت: "امروز جاي تعجب است که خيلي‌ها از ولايت و آرمان‌هاي امام حرف مي‌زنند، ولي دارند تيشه به ريشه انقلاب مي‌زنند". وي با بيان اينكه "اگر ما از تاريخ عبرت نگيريم، بعيد است که به عاقبت به خيري برسيم" يادآور شد: "در زمان حضرت رسول جبهه حق و باطل وجود داشته، اگر مي‌گفتند حق را نشان بدهيد همه پيغمبر را نشان مي‌دادند و اگر به کسي مي‌گفتند باطل را نشان بدهد ابوجهل را معرفي مي‌کردند. حق و باطل آشکار بود و به راحتي جبهه را تشخيص مي دادند اما در زمان حضرت علي حق و باطل و مرزهاي تفکيک کننده به گونه‌اي شد که ديگر تشخيص حق و باطل مثل زمان حضرت رسول نبود و به بصيرت نياز داشت و آن‌هايي که بصيرت نداشتند زمين خوردند.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

شوخی با قبض تلفن

آرشيو

================

از نظر ما برندهء نوبل صلح، «ندا» از ايران است

سرمقالهء واشنگتن پست

آقای اوباما، روز جمعه در سخنرانی خود برای پذيرش اين جايزه، سخاوتمندانه پيشنهاد کرد که آن را «با زن جوانی که در برابر ضرب و شتم و گلوله ها، در سکوت و به خاطر حق خود به خيابان می آيد» شريک شود. اما همين واقعيت که او در اين سخنرانی سعی کرد نه نام ندا و نه نام کشور او را بر زبان آورد احتمالاً از ملاحظاتی حکايت می کند که او نسبت به رژيمی که قصد دارد با آن وارد مذاکره شود. همچنين اين واقعيت نشان از تنشی دارد که گاه بين «ديپلماسی و همکاری بين الملل» از يک سو، و اقدام در راستای حقوق بشر، از سويي ديگر، بوجود می آيد.

سخنان پرزیدنت اوباما به مناسبت تعلق گرفتن جایزۀ صلح نوبل به او

برگرفته از سايت رسمی دولت آمريکا

من هم غافلگیر شده ام و هم به طرز عمیقی احساس فروتنی می کنم. بگذارید به روشنی بگویم. من این جایزه را به عنوان قدردانی از دستاوردهای خودم نمی دانم، بلکه بیشتر آن را به منزلۀ تأیید رهبری ایالات متحده به نمایندگی از از آرمانهای همۀ کشورها تلقی می کنم. صادقانه می گویم، من خود را شایستۀ این که در کنار چنان شمار بسیاری از چهره های تحول آفرین که افتحار دریافت این جایزه را داشته اند، مردان و زنانی که از طریق شجاعتشان در پیگیری صلح به من و به تمامی جهان الهام بخشیده اند، نمی دانم.

سوء انتخاب و خطای طبیعی

حميد رضا رحيمی

دلیل خشم توأم با نا امیدی فدوی آنست که  امروز ناشتا، خبر شد که برادر شکلاتی ِ او، برادر حسین (ع) اوباما، به دریافت یک فقره جایزه ی صلح نوبل با دوتا کوبیده ی اضافه نایل شده است و این باعث شد که  فدوی، افزون بر اشتها، همین مختصر علاقه و اعتمادی را هم که  به خاج پرستان، لعنة الله علیهم اجمعین داشت، شدیدا ً از دست بدهد. خوانندگان ِ محترم ضد انقلاب، استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، امروز سر به سر فدوی نگذارند، که خیلی سر حال نیست و در یک کلام  بگوید که از مجمع تشخیص مصلحت محترم نوبل ابداًً انتظار نداشت...

آرشيو

من به تو نگاه می کنم

علی یحیی پور (سال تی تی)

آه اگر آسمان / چون ورزاهای این خاک به خروشد / و دنبالچه های تو را / از قعر تاریخ سوختهء قرن / با عمامه های در گردن پیچیده / باز کند / و تو را  ـ همچون انسان بایسته ـ آزاد سازد / آنگاه، دیگر غمی نخواهد بود.

شعار «جمهوری ایرانی» و نگرانی رژیم

حشمت اله طبرزدی

طرفداران دیکتاتوری مذهبی از شعار مرگ بر دیکتاتور به هراس افتاده اند. همین ها شعار جمهوری ایرانی را دشمنی با اسلام قلمداد می کنند. از دیگر سو، شعار نه غزه- نه لبنان- جانم فدای ایران را در جهت منفعت صهیونیزم می دانند. دیکتاتوری مذهبی از تریبون های رسمی استفاده می کند تا بار دیگر بر مردم بتازد. این بار اما بر شعارهای آن ها می تازد. برای این که پیشتر به اندازه ی کافی بر جسم و جان آن ها تاخت اما نتیجه ای برایش به دست نیامد. آن دوران به سر امد که عده ای قلیل اما همیشه حاکم به جای مردم فکر کنند و به جای آن ها سخن بگویند یا به آن ها بگویند چه چیز خوب است و چه چیز بد است. نکته این جا است که چگونه است که طرفداران دیکتاتوری مذهبی در چنین شرایطی دست به هجوم تبلیغی علیه شعار های محوری جنبش سبز زده اند؟

فقط مردم رهبر جنبش اند

فیروز نجومی

هنوز خیلی زود است که آقای موسوی و کروبی را به مقام رهبری منصوب نماییم. درست است که آنها علیرغم سختگیری ها، تهدیدات و رعب و وحشت رژیم دین، بمانند آقای رفسنجانی، دست به عقب نشینی نزده اند و در کنار احمدی نژاد پشت سر "رهبر معظم" به اقامه ی نماز نایستاده اند ـ که [کارشان] البته بسیار قابل تحسین و ستایش هم هست. اما لازم است که اعتراف کنیم که این مقاومت و ایستادگی شرط لازم رهبری ست ولی کافی نیست. جنبشی که تاریخ ناظر ظهور آن است، شعارش قبل از هر چیز «مرگ بر دیکتاتور» است. این شعار برخلاف شعارهای دیگر جنبش اعتراضی که ممکن است فصلی و بمناسبت روز بیان گردد، شعار چهار فصل است.

سایت اینترنتی و پیام کوتاه می تواند زمینه ساز گناه باشد

سید احمد خاتمی

ایسنا: امام جمعه موقت تهران گفت: «اطلاع رسانی و آگاهی رسانی درست آری، ولی به بهانه اطلاع رسانی نباید در حوزه نظام، آبروی نظام و آبروی اشخاص وارد شد.» آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های نمازجمعه تهران با بیان اینکه یکی از ویژگی های یک جامعه آزاد، اطلاع رسانی آزاد است، اظهار کرد: «اگر اطلاع رسانی به صورت درست و بجا انجام شود خدمت بزرگی است.»وی افزود: «اگر در عرصه اطلاع رسانی، رسانه ها به بیان مشکلات مردم، آسیب ها و رساندن حرف مردم به مسوولان حرکت کنند این خدمت بزرگی است، ولی نمی شود به بهانه اطلاع رسانی به هر گناهی دست زد و نظام اسلامی باید در این حوزه برنامه داشته باشد. سایت های اینترنتی و حتی پیام های کوتاه می توانند زمینه ساز گناه باشند و انسان نمی تواند هرچه به گوشش می رسد بازگو کند.»وی اضافه کرد: «جنگ روانی با شایعات آغاز می شود و شایعات هم به این شکل پخش می شوند که اخبار تاییدنشده و هر حرفی که به گوش انسان برسد منتشر شود. پخش برخی اخبار موجب پخش گناه بین مردم می شود که قرآن می گوید برای کسانی که برای پخش گناه تلاش می کنند عذاب دردناکی در این دنیا و آن دنیا وجود دارد.»خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به راهپیمایی روز قدس ادامه داد: «یک راهپیمایی بزرگ و میلیونی در تهران و استان ها صورت گرفت و جمعیت میلیونی شعار مرگ بر اسرائیل می دادند ولی یک جمعیت بسیار اندک شعار اسرائیل پسند «نه غزه، نه لبنان...» را سر دادند، ببینید رسانه های بیگانه چه کردند. این جمعیت چند هزار نفری را در بوق کردند، ولی جمعیت میلیونی را نادیده گرفتند. برای نمونه شبکه العربیه که به پاس خدماتش به اسرائیل آن را العبریه می خوانم، هنوز هم عکس ثابت صفحه خود را به تظاهرات چند هزار نفری محدود اختصاص داده است؛ غاز نظر آنهاف اینکه در کشوری استبداد موج می زند و نمی توانند در آن نفس بکشند چیزی نیست، ولی اگر عده ای محدود یک شعار انحرافی در ایران اسلامی دادند، برای آنها بسیار مطرح است.»عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به اینکه بعد از گذشت بيست سال از ارتحال امام خط امام شاداب و پوینده به راه خود ادامه می دهد، اظهار کرد: «تا جمهوری اسلامی هست امام (ره) نیز هست و برای ما خط امام مثل قانون اساسی قداست و ارزش دارد و ان شاءالله این انقلاب تا ظهور امام عصر(عج) ادامه خواهد داشت.»وی ادامه داد: «به صراحت عرض می کنم تفسیر درست خط امام را از مقام معظم رهبری می گیریم و تفسیر درست، تفسیر ایشان است و خط امام خط درست و خط اسلام است.»

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 673  ـ  يک شنبه 19 مهر 1388 ـ  11 اکتبر 2009

شماره 672  ـ  شنبه 18 مهر 1388 ـ  10 اکتبر 2009

ماره 670  ـ  پنج شنبه 16 مهر 1388 ـ  8 اکتبر 2009

شماره 669  ـ  چهار شنبه 15 مهر 1388 ـ  7 اکتبر 2009

شماره 668  ـ  سه شنبه 14 مهر 1388 ـ  6 اکتبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630