بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

پنج شنبه 23 مهر 1388 ـ  15 اکتبر 2009

 

در نامه ای خطاب به شيرين عبادی

برندگان نوبل نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ایران را محکوم کردند

چهل و چهار برنده جایزه نوبل روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده ضمن امیدواری دادن به مردم ایران نقض حقوق بشر در کشور را به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شدیدا محکوم کردند.

امضاکنندگان این نامه خطاب به شیرین عبادی و تمام معترضین به نتیجه انتخابات، اين «مردان و زنان شجاع ایران»، می‌گویند که «انتخابات شما به طرز شرم‌آوری دست‌کاری شده و حقوق انسانی شما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است«.

 آنها به مردم ایران می‌گویند: «خود را تنها احساس نکنید. امید خود را از دست ندهید.

جهان می‌داند که بقای فیزیکی و معنوی‌اش به بقای شما وابسته است

نویسندگان نامه سرگشاده که جایزه نوبل خود را در رشته‌های مختلف از سال ۱۹۶۰ تاکنون دریافت کرده‌اند ضمن ابراز انزجار از «روش‌های خشن و سرکوب‌گرانه حکومت فعلی ایران برای بازداشتن معترضین از حق آزادی بیان» می‌گویند از این که دولت ایران از دادن آزادی‌های اساسی به مردم خود سر باز می‌زند به خشم آمده‌اند.

این افراد از موارد سلب آزادی مردم ایران از جمله به «بازداشت گروه‌هایی بزرگ از استادان دانشگاه و دانشجویان و مردم بی‌گناه و خودداری از برگزاری مراسم ختم برای قربانیان [حوادث انتخابات]» اشاره کرده‌اند.

در این نامه که در شماره روز دوشنبه روزنامه «اینترنشنال هرالد تریبیون»، نسخه جهانی نیویورک تایمز، به چاپ رسیده، آمده است:‌«ما خوب می‌دانیم که در سراسر تاریخ طولانی و باشکوه تمدن ایرانی، اجداد و اسلاف شما بارها با قاطعیت در برابر دخالت‌های خارجی و سرکوب داخلی ایستادگی کرده‌اند. امروز، شما بار دیگر برای هدفی والا مبارزه می‌کنید

چهل و چهار برندهء جایزه نوبل در پایان نامه سرگشاده خود از باراک اوباما،‌ رئیس جمهور ایالات متحده، و رهبری سیاسی جهان خواسته‌اند که با تمام ابزارهایی که در اختیار دارند از مردم ایران حمایت کنند، مردمی که «سزاوار آن هستند که آراشان شمرده،‌صدای‌شان شنیده و شان و شرافت‌شان محترم شناخته شود«.

ووله شویینکا، برنده نوبل ادبیات، الی ویزل، نوبل صلح، جان متر، نوبل فیزیک،‌ استنلی کوئن، نوبل پزشکی، جان فن، نوبل شیمی، اریک مسکین، نوبل اقتصاد، و اسقف اعظم دزموند توتو،‌ نوبل صلح، از جمله امضاکنندگان این نامه‌اند.

عده‌ای از برندگان جایزه نوبل پیشتر نیز در پیام‌هایی با اعلام حمایت از معترضین به نتیجه انتخابات ایران سرکوب مردم ایران را محکوم کرده و برای آزادی بازداشتی‌های حوادث اخیر به اعتصاب غذای نیویورک که هفته گذشته در برابر ساختمان سازمان ملل برگزار شد پیوسته بودند.

 

در عين حال شيرين عبادی نيز روز سه‌شنبه آمريکا و غرب را متهم کرد که چشمان خود را بر نقض حقوق بشر در ايران  بسته‌اند.

خانم عبادی افزود که غرب در سه سال گذشته فقط در مورد متوقف کردن برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم در ايران با مقامات این کشور صحبت کرده و این موضوع برای غرب مهم‌تر از وضعیت حقوق بشر در ایران است.

وی گفت: «اگر آقای اوباما می‌خواهد دست دوستی به دیگر ملت‌ها دهد، چرا دست دولتی را می‌خواهد بفشرد که حقوق بشر را نقض می‌کند؟«!

 خانم عبادی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رويترز گفت: «مقامات ايرانی سه نفر را اخيرا به اعدام محکوم کردند تا کسانی را که در زندان هستند مرعوب کنند

خانم عبادی همچنین افزوده است که به نظر او نارضایتی عمومی مانع از اجرای این احکام خواهد شد.ه

قوه قضائیه ایران این سه نفر را به ایجاد اغتشاش پس از انتخابات ریاست جمهوری و ارتباط با گروه‌های اپوزیسیون خارج از کشور متهم کرده است.

خانم عبادی در مورد این اتهامات گفت: «این دروغ بزرگی است و محمدرضا علی‌زمانی، یکی از این سه نفر، پیش از انتخابات بازداشت شده و به وی گفته شده بود در صورتی که به شرکت در اعتراضات اعتراف کند آزاد می‌شود

محمد رضا علی ‌زمانی که ۳۷ سال سن دارد، در جلسه دوم  محاکمه دسته‌جمعی رسيدگی به اتهام‌های بازداشت‌شدگان حوادث پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران به اتهام‌هايی چون «محاربه از طريق عضويت و فعاليت در انجمن پادشاهی ايران، توهين به مقدسات، و تبانی و اجتماع با هدف اقدام عليه امنيت داخلی کشور» متهم شد.

این مدافع حقوق بشر از آمریکا و غرب خواست تا در مورد این سه متهم موضع قاطعانه‌تری در قبال جمهوری اسلامی بگیرند.

شیرین عبادی همچنین از اعطای جایزه صلح نوبل به آقای اوباما استقبال کرد.

وی افزود: «به نظر من صلح فقط به این معنی نیست که جنگی در کار نیست. صلح مجموعه‌ای از شرایط است که به انسان‌ها اجازه می‌دهد در آرامش و با احترام زندگی کنند

خانم عبادی گفت تا دو ماه دیگر به ایران برمی‌گردد.

برگرفته از سايت راديو فردا

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630