دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها سال دوم ـ شماره 662 ـ چهار شنبه 8 مهر 1388 ـ 30 سپتامبر 2009 فهرست الفبائی نام نويسندگان فهرست کليهء مقالات English Section |
||
================
اکنون 160 سال از تولد پاولوف می گذرد و هنوز، عليرغم پيشرفت های شگرف در عرصه ی فيزيولوژی مغز، روان شناسی و روانپزشکی، جدايی روان يا "روح از مغز تبليغ می شود. هنوز روح ماهيتی ويژه و جدا از مغز و جسم انسان پنداشته، و تبليغ می شود، تبليغی بر متن تعصب ها و باورهای دينی و مذهبی. .. روانشناسی "روح" را از آسمان و زندان های زمينی اش همچون کليساها و مساجد به آزمايشگاه کشانده است، و می رود تا دکان "وحی و خرافه" را تخته کند. بيهوده نيست دينکاران يکی دو قرن است با کساد کنندگان بازارشان در افتاده اند. دشمنی ِ خامنه ای های تاريخ با علوم انسانی، به ويژه روانشناسی، ريشه در جهان بينی و انديشگی ِ اين حضرات دارد. ================ یک مقدار از دستگیریها اجباری است. یعنی روند سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی، خشونت، دستگیری و ایجاد ترس است. من این را پیش از انتخابات نیز گفته بودم که ایجاد ترس، سیاست کلی است. البته، الان ما یک هرم قدرت یا هرم مسئولیت برای این کار نداریم. هرکس برای خودش یک هرم قدرت درست کرده است. در این میان، وزارت اطلاعات یک سازمان حرفهای و تخصصی است. در همهی کشورها این طور است. ولی سازمانهای امنیتی که گروههای نظامی دیگر یا گروههای هرم قدرت دیگر به وجود آوردهاند، کمی ناشیانه عمل میکنند و تصور میکنند میتوانند با فشار فیزیکی، به نتیجه برسند. به عقیدهی من، این روند ادامه خواهد داشت تا نتیجهی آخر که صد درصد مطمئن هستم، به نفع مردم تمام خواهد شد. ================ آنچه محمدرضا شجريان در اين روزهای سرنوشتساز که از سر میگذرانيم، در پشتيبانی از «خس و خاشاک» ايران مطرح کرد، و شکايت وی از «صدا و سيمای جمهوری اسلامی» که چنان مورد تحريم مردم قرار گرفته که حيات مالی آن با بحران روبرو شده است، از اين چهرهء همواره ساکت و آرام، يک همراه ساخت تا آنچه خوانده و میخواند با مضمون واقعی زندگیاش همخوانی يابد: «همراه شو، عزيز!» همراه شدن شجريان با مردمی که از سوی حکومت و رسانههای داخلی تنها ماندهاند، پشت آنها را بيشتر گرم کرد. حضور او در روز پانزدهم شهريور در برنامه «دو روز اول» صدای آمريکا و تأکيد دوباره او در مخالفت با سرکوب مردمی که جز از راه مسالمت دست به اعتراض نزده بودند، وی را از ديگر هنرمندانی که تا به امروز مُهر سکوت بر لب کوبيدهاند، بيشتر متمايز ساخت. ================ آلزايمر خوکی و حکم انتصاب فدوی مشروطیت پدیده ای نیست جز نگاهی تازه به انسان ایرانی، مشروطیت دریچه تازه ای را می گشاید و از آن به انسان ایرانی با معیارهای دیگری نگاه می کند، ارزش و حقوق جدیدی را برای او قائل می شود، آزادی، برابری و برادری را به او وعده می دهد. مشروطیت سعی می کند که حقوقی را که قرن ها انسان عادی ایرانی از آن محروم بود، برای او تامین کند. به قول شمس لنگرودی "با جنبش مشروطه قرار شد آدم ها ارزشی پیدا کنند و شناسنامه داشته باشند و سرنوشتشان را خودشان تعین کنند و در واقع آدم به حساب بیایند." عصر مشروطیت عصر بیداری ایرانیان است. کارتن- پتو خوابان کنار ِ صحن ِ کلیسای بزرگ ِ کُلن هـ. لیله کوهی بیست ویک سال است که بیاد فاجعه ی تابستان شصت و هفت به دعوت جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی به کلن می رویم. امسال به ما گفتند باید کارتن- پتو خوابی کنیم! با سه سوت ِ بهرام همه گوش تا گوش دراز کش شدیم. پلاکارتی را که در دستم بود روی صورتم گذاشتم. در همان چند ثانیه ی اول هزاران فکر وخیال از سرم گذشت. زمانی نگذشته بودکه احساس کردم کشاله رانم می سوزد. پلاکارت را با دست چپم گرفتم وبا دست راستم به آهستگی دستی به پایم کشیدم درد شدی تمام وجودم را در برگرفته بود وخون مثل فواره سرریزمی کرد. از زیر پلاکارت به مردی که کنارم دراز کشیده بود نگاهی انداختم او هم از کتفش خون جاری بود. خانمی که بالای سرمان دراز کشیده بود از قلبش خون می چکید. صدای بهرام و نسترن داشت گوش ِ فلک را کر می کرد. از بلند گویشان فریاد می کشیدند: سی سال است حکومت گران اسلامی بنام دین جنایت میکنند.... و ما کم کم داشتیم می مردیم ما را به قطعه سيصد و دو ی بهشت برین بردند ویکجا در گودالی به عمق سه متر ریختندمان. مردان ریشو با بیل روی ما خاک می ریختند. (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا) بمناسبت کشف مرکز غنی سازی در قم
================ |
از کمپین ونیزی "روزهای سبز ِ" حنا مخملباف که بگذریم، پشتیبانی نشاط و همکاران هنرمندش تنها یک اعلام همبستگی کلی با مبارزات مردم ایران به نظر نمیرسد. همراهی مشخص آنها با "جنبش سبز" نیز تنها محدود به سبزپوشی، حرکت های تظاهرات گونه و آوردن "نزدیک به صد شال سبز" برای پهن کردن روی فرش قرمز این جشنواره نمیشود. او در گفتگویی صریحاً از موسوی به عنوان کسی که به نظر میرسد در ایران "آزادی بدهد"، نام میبرد. بنا بر گزارشی دیگر، شجاع آذری نیز که در فیلمنامه نویسی همکاری تنگاتنگ با نشاط داشته، عنوان میکند که اگرچه به جدایی دین و دولت هم باور دارد اما این امر را برای ایران مورد تردید میداند و به آلترناتیوهای دیگری امیدوار است...
نسبت جنبش زنان و جنبش اجتماعی ایران در جنبش های اجتماعی فراگیر خواسته های دمکراتیک دارای همبستگی با خواسته های سایر جنبش های صنفی، قومی، جنسیتی، دینی و... می باشند. در نتیجه حضور بهم پیوسته خرده جنبش ها موجب تقویت عرصهء عمومی گردیده، بستر عام جنبش دمکراسی خواهی را فراهم می آورد و به زمینه سازی برای گذار به دمکراسی کمک می نماید. در واقع نیل به دمکراسی در یک جنبش اجتماعی فراگیر در معنای وسیع خود تامین کننده خواسته های همه نیروهای درگیر با انحصار گرایان می باشد. یکی از نقاط برجسته جنبش اجتماعی دمکراسی خواهی کنونی ایران در برگیرندگی مجموعه تلاش های جنبش های زنان، کارگران، دانشجویان، معلمان، خواست های اقلیت های مذهبی و قومی و... است...
حقوق کودکان و حجاب دختربچه گان دین اسلام شاید یکی از خشن ترین ادیان در رابطه با حقوق کودکان باشد. کافی ست به یاد آوریم که طبق قوانین اسلامی ازدواج دختربچه گان 9 ساله مجاز است. دختربچه ها باید از 9 سالگی حجاب به سر کنند و از این سن با آنان مانند زنان بزرگسال رفتار میشود، یعنی از آنان انتظار میرود که وظایف و تکالیف زنان بزرگسال را به جا آورند. کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی برای بزرگسالان هم حق و حقوقی قائل نیستند، چه برسد به کودکان و نوجوانان. جمهوری اسلامی با اینکه کنوانسیون های بین المللی متعددی را در رابطه با کودکان و نوجوانان امضا کرده، ولی هر روزه شاهد آن هستیم که بر خلاف این کنوانسیون ها عمل میکند و برای نمونه نوجوانان و یا کسانی را که در سن نوجوانی مرتکب جرم یا جنایت شده اند، اعدام میکند.
اين ها از حضور زنان شجاع ناراحتاند گفت و گو با حمیدرضا جلاییپور پیرامون دستگیری آدر منصوری مثلاً میخواهند ضرب شست نشان بدهند، مخصوصاً به خانمها. چون حرکتی که الان در ایران جریان دارد، شصت درصد آن زنان و چهل درصد بقیه مردان هستند. برای اینها چنین مسألهای خیلی عجیب است. میدانید که این آقایان، خانمها را همیشه در خانه میخواستند. اگر هم قرار است بیرون بیایند، فقط به جاهایی که اینان دوست دارند، بیایند؛ تأییدی بکنند و دوباره برگردند. ولی الان شاهد وضعیت دیگری هستند... و توجه ندارند که باید با مجرم و متقلب از موضع قدرت برخورد کرد، نه با فرهیختگان و فرزانگان این کشور. اشتباه بزرگشان هم همین است. این را هم به این خاطر که خانم منصوری عضو حزب مشارکت و معاون دبیر کل این حزب است، نمیگویم. خانم منصوری واقعاً یکی از زنان فرهیخته، مؤمن، شایسته و با پشتکار کشور است.
مطلب «از نگاه يک زن»، نوشتهء شکوه ميرزادگی اين هفته نيز بعلت سفر نويسنده منتشر نمی شود
زن بیحجاب آتش است حجت الاسلام سيداحمد علمالهدي، امام جمعه مشهد به گزارش وبسایت خبری شهابنیوز، از خبرنامههای اینترنتی نزدیک به اصولگرایان، امام جمعه مشهد آنچه «بدحجابی» خوانده میشود را «بیحجابی» نامید و خواستار تشدید مقابله با آن شد. حجت الاسلام سيداحمد علمالهدي با اشاره به این که اصلا چیزی به نام «بدحجابی» وجود ندارد و این عبارت «مندرآوردی» است، گفت: «ما اصلا مسالهای به نام بدحجابی نداریم. این که یک زنی یک لچکی بیندازد بالای سرش، این که حجاب نیست، بیحجابی است. این طور نیست که حجاب داشته باشد و بد باشد، بلکه بیحجاب است.» ، علمالهدی با انتقاد شدید از مسئولانی که معتقد به برخورد فرهنگی با مقوله بدحجابی هستند و برخوردهای سختافزاری و قضایی را راهگشا نمیدانند، گفت: «آقایانی که میگویند حجاب را باید با مسائل فرهنگی نهادینه کرد، در اصل از زیر بار مسوولیت خود شانه خالی میکنند». علمالهدی همچنین «بیحجابی در مملکت» را جرمی دانست که قانون برای مقابله با آن وجود دارد. وی افزود: «دولت مکتبی جناب آقای احمدینژاد در دو سال گذشته مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به شکل قانون درآورده است. بنابراین، بیحجابی یک ناهنجاری است که باید با قدرت براندازی شود و دستگاههای دولتی آن را با اقتدار براندازی کنند.» امام جمعه مشهد «زن بیحجاب» را مانند «آتشی» دانست که «همهچیز را خاکستر» میکند. وی گفت: «منشاء تمام ناهنجاریها در جامعه بیحجابی زنهاست. آن جوان معصوم که در بستر خانواده متدین خود پرورش یافته، متاسفانه با دیدن زن آلوده، شهوت در دلش ایجاد میشود.» علمالهدی همچنین در تعریف بیحجابی گفت: «تمام زنانی كه موهایشان بیرون است و تمام زنان لاابالی كه با پای برهنه تا ساق پا، پاچه شلوارشان را ورمالیدهاند، بیحجاب محسوب می شوند و باید تعقیب قانونی شوند. تازه یک مشت افراد بیبند و بار با رنگهای زننده و مهیج بیرون میآیند که از صد بیحجابی هم بدتر است.« علمالهدی در تعریف «حجاب برتر» گفت: «یک عده میگویند که چادر حجاب برتر است و یک عده هم میگویند که مقصود از حجاب، پوشش است، نوع و رنگ آن مهم نیست. این افراد با این حرفها شرعی بودن حجاب را تنزل دادند. در صورتی كه در نص صریح قرآن هم چادر حجاب هست. برای حجاب در آیات قرآن لباس مشخص شده است.» امام جمعه مشهد با اشاره به تطبیق نظرش با اظهارات امام ادامه داد: «امام خمینی در فرانسه خطاب به دختر خانمی كه پوشیده اما با مانتو و روسری خدمت ایشان رسیده بود گفت، اینجا بلاد کفر است اشکالی ندارد، اما ایران که رفتید چادر سرتان کنید. نوار این اظهارات موجود است. این نشان میدهد که امام هم حجاب را چادر میدانستند.» (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)
آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته: شماره 661 ـ سه شنبه 7 مهر 1388 ـ 29 ماه سپتامبر 2009 شماره 660 ـ دو شنبه 6 مهر 1388 ـ 28 ماه سپتامبر 2009 شماره 659 ـ يک شنبه 5 مهر 1388 ـ 27 ماه سپتامبر 2009 شماره 658 ـ شنبه 4 مهر 1388 ـ 26 ماه سپتامبر 2009 شماره 657 ـ جمعه 3 شهريور 1388 ـ 25 ماه سپتامبر 2009 شماره 656 ـ پنج شنبه 2 شهريور 1388 ـ 24 ماه سپتامبر 2009
|
================ ================ ================ ================ ================ ================ ================ ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ========== =========== ===========
=========== =========== ============= ============= ============= =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= ============= =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |