پيوند به صفحهء اول                پيوند به آرشيو ماه جاری                   پيوند به تقويم سال 1387

  پيوند به آرشيو ماه فوريه 2008              پيوند به آرشيو ماه مارچ 2008

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه

 

آرشيو ماه فوريهء 2008

شماره 83 ـ جمعه 10 اسفند 1386  ـ  29 فوريه 2008

 

يادداشت اين هفتهء سردبير 

تاريخ ترس محتسب خورده

اسماعيل نوری علا

«حاکم» چگونه «ديکتاتور» می شود و چرا شيوهء «محتسبی» پيشه می کند و همه چيز زندگی ديگران را به «ترس» می آلايد، آنگونه که حافظ شيراز بايد پياله را در «آستين مرقع» اش پنهان دارد و شاملو بخواهد که عشق و خدا را، يکجا، در «پستو» نهان کند؟ اجازه دهيد اين جمعه را کمی با داستان اين محتسبان ترس آفرين بگذرانيم.

    &

 

انقلاب مشروطه و مقولهء آزادی درایران 

احمد سیف

با همهء خرده هائی كه می توان به نهضت مشروطه خواهی داشت، در این كه برای جامعة استبداد زدهء ایران، این نهضت نماد قدمی سترگ در راستای درستی بود تردیدی نیست. ای كاش رهبران نهضت اندكی هوشمندانه تر عمل می كردند و مستبدان حاكم نیز بر منافع دراز مدت خویش ادراك گسترده تر وعمیق تری داشتند و نهال نو پای مشروطه طلبی در ایران به بار می نشست. واقعیت تاریخی این است كه این گونه نشد. اگر بخشی از این شكست نتیجة توطئه های نیروهای برون ساختاری باشد، نقش معاندان ایرانی را در این عدم توفیق نباید دست كم گرفت.

&
 

سکولاریسم در ترکیه
داوود هرمیداس باوند

نکته قابل توجه  تفاوت سکولاریسم امریکایی و سکولاریسم اروپایی و شباهت سکولاریسم ترکیه با هر کدام از این دو نوع است. سکولاریسم امریکایی متناسب با فرهنگ امریکایی است. امریکا چون یک کشور مهاجرپذیر است دینامیسم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مخصوص به خود را دارد. در امریکا مهاجران بعد از یک نسل همه خود را امریکایی می دانند ولی در اروپا خصوصاً فرانسه هنوز مساله آفریقایی ها و مهاجران به عنوان یک معضل مطرح است، در آلمان و انگلستان نیز به همین ترتیب. در این کشورها آیین های سنتی به شدت قوی است و هر کس خارج از این آیین ها عمل کند بایکوت می شود.

    &
 

آزادی و دموکراسی نمی تواند به حجاب کاهش داده شود

بیانیه حزب زحمتکشان ترکیه

حجاب تنها موضوع ممنوع در ترکیه نیست. بعلاوه، حجاب در بین سایر ممنوعیت ها دارای بیشترین اولویت هم نیست. مشکل آزادی و دموکراسی نمی تواند به "آزادی حجاب" کاهش یابد. به طور قطع، پوشش باید آزاد باشد و نباید هیچ کس به خاطر پوشش حجاب یا عدم پوشش آن تحت فشار قرار گیرد. اما این امر بدان معنی نیست که حجاب و دموکراسی مترادف هم هستند..

    &

شماره 82 ـ پنج شنبه 9 اسفند 1386  ـ  28 فوريه 2008

 

در آرزوی یکپارچگی سازمان های آزادیخواه، مردم سالار

و غیر ایدئولوژیک!

کورش زعیم

آرزوی ما اینست که روزی سازمان های سیاسی آزادیخواه و مردم سالاری گرا و غیر ایدئولوژیک که به حاکمیت ملت معتقد هستند، بتوانند یکپارچه شوند یا دستکم در موارد ضروری ائتلاف کنند. این همگرایی تاکتیکی فقط هنگامی می تواند بوجود آید و موثر باشد که اپوزیسیون در یک جریان سیاسی پویا قرار گیرد و یک سرانجام تعریف شده را هدف گیری نماید. در حال کنونی، هر سازمان سیاسی اپوزیسیون تاکتیک ویژه خود را برای یافتن مسیر رسیدن به این سرانجام آزمایش می کند.

    &

ايراني، نمك گير استبداد

حميد مؤذني

در عصرمدرن نيز، دولت ها و حاكميت‌هاي ايراني، نه مانند خان ها و اربابان كلاسيك بلكه به واسطهء نفت، از نمكي ياد مي‌كنند كه سر سفره است و يا بيشتر آن را سر سفره مي‌آورند و انتظارشان نيز رضايت و سكوت است نه انتقاد و اعتراض! نفت، اقتصاد گفتمان نمك است. فرزند مطيع، دانشجو و دانش آموز منفعل و ملت مظلوم در جوامع نفتي و نمكي به فرزند شايسته، دانش آموز برجسته و ملت قهرماني توصيف مي‌شود كه قدردان است و تلاشگر در ايجاد نظمي كه سلطهء حاكميت را مشروعيت بخشد.

    &
 

فشار بر اقلیت های دینی قانونی می شود

مهین گرجی

جامعه بهاييان ايران، با انتشار بيانيه ای از به خطر افتادن جان پيروان آيين بهاييت توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است. در اين بيانيه با اشاره به تدوين قانون جديد مجازات اسلامی که هم اکنون در مجلس هفتم در دست بررسی است آمده که «اين لايحه اقليت های مذهبی از جمله بهائيان، يهوديان، مسيحيان و حتی پيروان دين زرتشت را در خارج از مرزهای جغرافيايی ايران، تحت تعقيب قرار داده و آنها را مجازات می کنند.»

    &
 

دانشگاه معيار سنجش عقلانيت و آزادي

هادي خانيكي

اعمال محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي سياسي براي استادان و دانشجويان و نهادها و تشكل‌ها و تنگ كردن فضاي نقد و تفكر خلاق در محيط‌هاي علمي عوارضي زيان‌بار براي كشور دارد كه كمترين آنها مهاجرت نخبگان،‌ تحميل فرهنگ سكوت، رشد بي‌تفاوتي و افراط و فرهنگ پنهان در دانشگاه و جامعه است. اين مخاطره‌ها را بايد جدي گرفت و به محيط دانشگاه اطمينان و امنيت و اميد به آينده را بازگردانيد. انشاءالله!

&

شماره 81 ـ چهارشنبه 8 اسفند 1386  ـ  27 فوريه 2008

مجسمه هايم را خراب کنيد!

شعری از «سلیمان آپ آیدین»، شاعر ترکيه

ترجمه از: پيروز

ملت من!

من مصطفی کمالم

اگر افکار و اندیشه هایم به قرون وسطا تعلق داشت

اگر راهبر حقیقی شما به سوی علم نبودم

از شما پوزش می طلبم

امیدوارم اندیشه ها و گفته هایم نابود و زبانم لال گردد.

&

از روشنفكرى دينی به آزادى و دمكراسى راه نيست!