بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

4 اسفند 1386 ـ  22 فوريه 2008

 

آزادی و دموکراسی نمی تواند به حجاب کاهش داده شود

 

بیانیه حزب زحمتکشان ترکیه

برگردان: هاتف رحمانی

 

پارلمان ترکیه با آرا نمایندگان حزب عدالت و توسعه و حزب ملی گرای عمل اصلاح قانون اساسی برای رفع ممنوعیت از حجاب اسلامی در دانشگاه های ترکیه را تصویب کرد. و این تغییر قانون اساسی همچون ضرورتی برای دموکراسی و آزادی به نمایش در آمد.
اما ما می دانیم که هر دو حزب و مخالف اصلی این لایحه (حزب جمهوری مردم) همگی مخالف حقوق دموکراتیک کارگران و خلق کرد ترکیه هستند.
نادیده گرفتن سایر مشکلات بنیادی و کاهش آزادی و دموکراسی به تنها رفع ممنوعیت حجاب نشان می دهد که این احزاب مذهبیان واقعی هستند و نه دموکرات.
در حالی که دولت و ارتش به جای راه حل دموکراتیک بر راه حل نظامی برای مردم کرد اصرار می ورزند، در حالی که آزادی اندیشه وبیان به وسیله قوانینی مثل ماده ٣
۰۱ لگد مال می شود، در حالی که کلاس های مذهبی در مدارس اجباری هستند و متحد شدن کارگران بر اساس قوانین احزاب عدالت و توسعه و حزب ملی گرای عمل ممنوع است ، (از تصویب این تغییر) نه تنها چیزی عاید نمی گردد بلکه با درست کردن نمایش آزادی و دموکراسی همراه با حجاب ( آزادی و دموکراسی) مورد استهزا قرار می گیرد.
تصور حزب زحمتکشان ترکیه از آزادی با تصوراردوغان نخست وزیر ترکیه مثلا در"درخواست آموزش برای ترک ها به زبان مادری در آلمان، در حالی که کردها حتی از صحبت به زبان مادری در ترکیه ممنوع هستند " یکسان نیست. حزب زحمتکشان ترکیه از آزادی در تمام عرصه ها از جمله حجاب، آزادی پوشش و مبارزه برای استقرار ترکیه ای دموکراتیک حمایت می کند. اما حزب زحمتکشان ترکیه بیدارکردن مردم را برای باورنکردن این بازی "آزادی" و "دموکراسی" بعنوان یک وظیفه محترم می شمارد.
حجاب تنها موضوع ممنوع در ترکیه نیست. بعلاوه، حجاب در بین سایر ممنوعیت ها دارای بیشترین اولویت هم نیست. مشکل آزادی و دموکراسی نمی تواند به "آزادی حجاب" کاهش یابد.
به طور قطع، پوشش باید آزاد باشد و نباید هیچ کس به خاطر پوشش حجاب یا عدم پوشش آن تحت فشار قرار گیرد. اما این امر بدان معنی نیست که حجاب و دموکراسی مترادف هم هستند. حجاب بعنوان نشانه ای سیاسی با هدف بهره برداری از مذهب به کار گرفته می شود. حجاب صرف نظر از موضوعی برای آزادی، بخشی از فشار فئودالی برای اجبار زنان به مستوری است. آگاه کردن خلق ترکیه در این باره نیز از وظایف حزب زحمتکشان ترکیه است.
تردیدی در ضرورت آزادی سیاسی و دموکراسی برای مردم ترکیه وجود ندارد. حزب زحمتکشان ترکیه به مبارزه برای دست یابی به دموکراسی و آزادی ادامه می دهد.   
حزب زحمتکشان ترکیه

برگرفته از: اخبار روز

www.akhbar-rooz.com

 

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630