بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

9 اسفند 1386 ـ  28 فوريه 2008

 

در آرزوی یکپارچگی سازمان های آزادیخواه، مردم سالار و غیر ایدئولوژیک! (*)

کورش زعیم

در گفتگو با آریا نا راد  از خبرگزاری ایرانویچ

 

پرسش 1: جنا ب آقای مهندس زعیم، جبهه ملی در بیانیه ای که صادر نمود عدم شرکت خویش را در انتخابات مجلس هشتم رژیم به عنوان یک اپوزسیون خواهان دگرگونی در ساختار موجود حاکمیت  اعلام نمود و از جهتی نیز جریانی همچون نهضت آزادی همچو سال های پیش بر مواضع خود مبنی بر شرکت در انتخابات پا فشاری می نماید. حال پرسش این است که چگونه جبهه ملی ایران می تواند در مواردی دیگر روی همگرایی با نهضت آزادی حساب کند؟

کورش زعیم: ما سیاست ویژه ای برای همگرایی تدوین نکرده ایم و همگرایی با سازمان های سیاسی دیگر خارج از حاکمیت، در مواردی که هدف مشترک وجود داشته، همیشه بوده و از طریق بیانیه های مشترک انجام شده است. همگرایی آرمانی یا استراتژیک میان ما و همهء سازمان های ملی وجود دارد، و آرزوی ما اینست که روزی سازمان های سیاسی آزادیخواه و مردم سالاری گرا و غیر ایدئولوژیک که به حاکمیت ملت معتقد هستند، بتوانند یکپارچه شوند یا دستکم در موارد ضروری ائتلاف کنند. این همگرایی تاکتیکی فقط هنگامی می تواند بوجود آید و موثر باشد که اپوزیسیون در یک جریان سیاسی پویا قرار گیرد و یک سرانجام تعریف شده را هدف گیری نماید. در حال کنونی، هر سازمان سیاسی اپوزیسیون تاکتیک ویژه خود را برای یافتن مسیر رسیدن به این سرانجام را آزمایش می کند. اصرار بر اینکه یک روش درست و همه روش های دیگر نادرست هستند، ذهن انسان را به گزینه های دیگر، هرچند هم که کند و دوردست، می بندد.

پرسش 2: - شما فکر می کنید با توجه به شرایط موجود در جامعه و همچنین میانیگن سن بالای اعضای شورای رهبری و مرکزی جبهه ملی ایران، این سازمان سیاسی  از چه جایگاهی در بین دانشجویان و جوانان برخوردار است که بیانیه عدم شرکت در انتخابات بتوانددر سرنوشت انتخابات پیش روی مجلس هشتم  رژیم  تاثیر گذار باشد؟

کورش زعیم: جایگاه جبهه ملی ایران به سن اعضای شورای مرکزی بستگی ندارد، بلکه به موضع گیری ها و عملکرد آن وابسته است. سن بالای اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران، در بر دارنده دانش، تجربه و پختگی سیاسی است. تجربهء مبارزهء چند ده ساله سیاسی اعضای شورای جبهه ملی در دو رژیم خودکامه و خشن، آنان را پایدار و آبدیده کرده و دیگر از باد و توفان نمی ترسند و جا خالی نمی کنند و این برای جوانان ارزنده است. جوانان ما در پی رهبران هم سن خود نیستند. جوانان در پی رهبرانی هستند که احترام آنان را جلب کنند، دانش سیاسی داشته باشند، موضعگیری های درست و به هنگام بکنند، راهکارهای عملی برای اداره و پیشرفت کشور داشته باشند، شهامت داشته باشند و سخنانشان به دل بنشید و انگیزه ایجاد کند. شورای مرکزی جبهه ملی ایران همه این ویژگی ها را داراست و بهمین دلیل در دل پیر و جوان ایرانی جای دارد و روز بروز در میان جوانان جایگاه گسترده تری پیدا می کند.

پرسش 3: جناب آقای مهندس، با توجه به گزارشاتی که از داخل ایران به گوش می رسد جبهه ملی بعد از درگذشت  شادروان دکتر ورجاوند دچار دو دستگی شده است و با این تفاصیل از شما انتظار می رود به عنوان یکی از اعضای تاثیر گذار این سازمان و با توجه به مشی راست پنداری و راستگویی پیروان  جبهه ملی ایران در گذشته و حال دلایل عمده این اختلافات را برای روشن شدن اذهان هواداران جبهه ملی برون و درون مرز بیان دارید؟

کورش زعیم: روابط درون سازمانی جبهه ملی در دوران پس از درگذشت شادروان ورجاوند با دوران پیش از درگذشت ایشان هیچ تفاوتی نکرده است. در واقع، فقدان ایشان باعث شده که برای جبران خلاء ایجاد شده، تفاهم و همگرایی بیشتری بوجود آید و اینکه برخی شخصیت های ما که پیشتر بهیچ وجه فعالیت رسانه ای نمی کردند، اکنون وارد میدان شوند و ما را تنها نگذارند. در همهء سازمان های سیاسی، مجلس های شورا، سازمان های مدنی و غیره، سلیقه های مختلف و باور به تاکتیک های مختلف وجود دارد. بهمین دلیل جناح ها بوجود می آیند و برای پذیراندن دیدگاه خود به بقیه تلاش می کنند. همین چالش هاست که یک حزب یا سازمان سیاسی را پویا می کند و زنده نگه می دارد، زیرا همه تلاش می کنند فردا کمی بهتر باشند و یا بیشتر دربارهء دیدگاه های خود مطالعه و پژوهش کنند. اگر این نقد و چالش نباشد، سازمان بزودی پژمرده می گردد و می میرد. هستند برخی حزب های قدیمی که در آنها همگرایی کامل وجود دارد، چالش وجود ندارد، جناح بندی وجود ندارد، و در نتیجه حزب هم وجود ندارد یا دستکم کسی نمی داند که وجود دارد. ولی در جبهه ملی ایران به دلیل پویایی شورا و زیرمجموعه های آن، ما روز به روز بهتر و تاثیر گذارتر می شویم و بر شمار هوادارانمان افزوده می شود.

پرسش 4: در روزهای اخیر ما شاهد هستیم که بین نیروهای جوان جبهه ملی ایران و تحکیم وحدت درگیری هایی رخداده و این جریان به اصطلاح دانشجویی(؟!) را شما متهم به حمایت از تجزیه طلبان با هدایت رژیم نموده اید علت پدیدار شدن این درگیری ها و مشکلات چیست؟

کورش زعیم: این اتهام بسیار نادرست و ناروایی است. من هرگز تحکیم وحدت را به حمایت از تجزیه طلبان متهم نکرده ام. من حتا تجزیه طلبان را هم به تجزیه طلبی متهم نکرده ام! ما اگر راه گفتمان دوستانه را نبندیم و دیدگاه های خود را فقط با استدلال و منطق ابراز کنیم، بسیاری از راهکارهای ایده آلیستی شهروندان سرخورده و مستأصل ما از دست حکومت مرکزی، فرصت باز نگری پیدا خواهند کرد. من پیشتر دیدگاه خود و جبهه ملی را نسبت به سازمان دانشجویی تحکیم وحدت ابراز کرده ام که در تارنمای ادوارنیوز هم درج شده است. ما به آنها احترام می گذاریم، از آنها حمایت می کنیم و وجود آنها را بسیار ضروری و مثبت و تاثیر گذار می دانیم. جوانان ما نیز با وجود اینکه گهگاه احساسات میهن پرستانه خود را پررنگتر از نیاز ابراز می کنند، با جوانان تحکیم همکاری دوستانه دارند. در میان دوستان و همکاران همیشه اختلاف در سلیقه و تاکتیک و گاهی سوء تفاهم بوجود می آید که باید دوستانه و در آرامش مورد گفتگو قرار گيرد. البته ما انتظار داریم که جوانان جبهه ملی که از پشتوانه غنی و پرارزش دانش و تجربه سیاستگزاران جبهه ملی ایران برخوردار هستند، بیشتر مورد عنایت قرار گیرند.

پرسش 5: خبرگزاری ایرانویچ در حال ورود به یکمین سال آغاز به کار خویش است، فعالیت های این تارنما را چگونه ارزیابی می کنید و پیشنهادات شما برای این تارنما چیست؟

کورش زعیم: من به تازگی با فعالیت های خبرگزاری ایرانویچ آشنا شده ام و آن را بسیار ارزنده و تاثیر گذار یافته ام. اینگونه فعالیت های میهن پرستانه و مردم سالارگرایانه در این شرایط فوق العاده حساسی که کشور ما در آن بسر می برد، بسیار ضروری و مثبت است. من پیشرفت و موفقیت شما را آرزو دارم.

__________________________________

(*) اين نامه پس ار انتشار گفتگوی فوق و اعلام اينکه «برای جلوگیری از انتشار این مصاحبه تارنمای ایرانویچ نیوز را بستند»، و حذف بعدی گفتگو در سايت «ايرانويچ»، از جانب آقای آریانا راد مدیریت خبرگزاری ایرانویچ برای آقای کورش زعيم ارسال شده و ايشان، پس از دريافت نامه عين گفتگو را در اختيار ديگر مطبوعات قرار داده اند.

 

 به نام ایران

 

هم اندیش گرامی"جناب آقای مهندس کورش زعیم"

با درود

پاسخ های خردمندانه شما مبارز میهنی را به پرسش های این خبرگزاری سپاسگذاریم.

 

جناب آقای زعیم

لیکن با تاسف بسیار باید عنوان نمود که این خبرگزاری نوپا با توجه به انعکاس پی درپی مطالب شما زیر فشار بسیار عده ای از نیرنگ بازان عرصه سیاست رژیم خواسته قرار گرفته و آنانی که سخن از دموکراسی در فردای ایران را میزنند با نقاب میهن پرستی خود به عنوان عناصری ضد میهنی و ضد ملت گرایی مبدل گشته و عرصه را بر ما تنگ نموده اند و با توجه به انعکاس گفتگوی شما با این خبرگزاری (در تاریخ آدینه 3 اسفند ماه ) سیل فحاشی ها و تهدیدات فزونی گرفته و ناگزیر این خبرگزاری مجبور به حذف این گفتگو می شود.

لازم به توضیح است که این غوغا سالاران آنارشیست و پر مدعا پا را فراتر از حد خود نهاده و شرکت پشتیبانی کننده "ایرانویچ " در کانادا را توصیه به دریافت مبلغی برای لغو قرار دادپشتیبانی  با تارنمای ایرانویچ  می نمایند.

با آنچه که بیان شد و همچنین اداره این خبرگزاری به صورت شورایی ، مدیریت این خبرگزاری با توجه به آنچه که رخداده بر آن شده تا با تجدید نظر برترکیب شورای موجود و همچنین کادر فنی در آینده ای نزدیک دست به افشا گری زند.

پاینده ایران

با پوزش دگر بار

آریانا راد

مدیریت خبرگزاری ایرانویچ

وین /اتریش

23/فوریه 2008

 

نظر:

زعیم: از اینکه مخالفان مخالفت خود را با من ابراز کنند من نه تنها آزرده نمی شوم بلکه شادمان هم می شوم که شاید چیزی از آنان بیاموزم و کمی بهتر شوم. ولی اینکه چرا شماری که خود را آزاده می نمایند و مدعی دموکراسی و آزادی بیان برای کشورشان هستند اینگونه در مورد من حذفی عمل می کنند و مطالب مرا از سایت هایشان به کلی حذف می کنندُ هزینه های کلان برای حذف نام من در جستجوگر گوگل و برای بستن سایت های آزاد اندیش می کنند. آیا حذف حضور من ارزش اینهمه سرمایه گذاری مالی و بدنامی تاریخی را دارد؟ پولهای کلانی را که علیه من هزینه می کنید هزینه کنید تا گوگل خلیج پارس را خلیج پارس بنامد.

******

این واژه ی «غیر ایدوئولوژیک» دیگر چه صیغه ایست؟ تا زمانی که معنی منطقی و درستی برای آن ارائه و جا افتاده نشود، به قول بچه های امروزی، مشکوک میزنه!  (بدون ذکر نام)

*****

سکولاريسم نو: ما، در اين سايت، دربارهء اصطلاح «غيرايدئولوژيک» به تفصيل توضيح داده ايم. مثلاً، رجوع کنيد به اين مقاله >>>>>

*****

آن مقاله را هم خوانده ام. از همان جمله ی اولش اشکالات شروع میشود. شما که نمی توانید از خودتان کلمه جدید بسازید و خودتان هم تفسیر کنید و انتظار داشته باشید دیگران هم آنرا قبول داشته باشند. اصلا با چه منطقی می فرمایید معنی دموکراسی گریز از ایدئولوژی باشد. بلکه برعکس. حسن دموکراسی اینست که به هر چیز کاملاً نزدیک وآنرا مورد نقادی قرار می دهد واز هیچ چیز فرار نکند تا به حقیقت نزدیک شود.  (بدون ذکر نام)

 

*****

خوب بود اين دانشمند گمنام معلوم می کرد که چه کسی اجازه دارد کلمهء جديد بسازد و تفسيرش کند. چرا يکی از آن اشکالات را که اشاره می کند توضيح نمی دهد؟ مگر کسی گفته داشتن ايدئولوژی قدغن است؟ صحبت سر ايدئولوژيک نکردن حکومت و دولت است. حيف از... (هوشنگ)

*****

اشکالی که در مورد رابطه ی دموکراسی و ایدولوژی بیان کردم مربوط به اولین جمله ی آن مقاله بود تا خود  تا آخرش را بخوانید. ایولوژیک نکردن دولت هم مشکل دین را حل نمی کند بلکه همه باید در سطحی وسیع به ایرادات وارد بر دین های رایج بپردازند تا اینقدر مورد سوء استفاده قرار نگیرند. (بدون ذکر نام)

 

*****

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630