فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما    |     تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1135 ـ  دوشنبه 7 فروردين 1391 ـ  26 مارس 2012

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال 1391  خورشیدی،

سال «بزرگداشت فرهنگ ایران»

نام می گیرد>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

دانشجو نيوز

==========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

تريبون ايران

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

آقای تقی رحمانی در آستانهء تولدی ديگر

چمعه گردی های اسماعيل نوری علا

چگونه سالی؟!

تقی روزبه

دو افسانه‌ی‌‌ سیاسی

شیدان وثیق

شاخص های یک جامعه مدرن و آزاد

حميد آگاهی

ما تجزيه طلب نيستيم؛ اما...

ناصر رزازی ـ خوانندهء ترانه های کردی

جدایی «ما» از «جهان»

ناصر فکوهی ـ تهران

چپ و اپوزیسیون جمهوری‌خواه در ایران

فرامرز دادور

در آمدی بر مسئلهء «حقوق بشر» در ایران

یک فعال حقوق بشر از تهران

اقتصاد ما کیه؟

شهرام فریدونی

هفت سین من و هفت سین کاخ سفید

لاغگوی سايت گويا

نگاهی به وضعیت اقتصادی، سیاسی

و اجتماعی ایران در سال 1390

بهرام رحمانی

نگاهی به وضعیت قومیت‌ها در ایران

در سالی که گذشت

طاهر شیرمحمدی ـ صدای آلمان

بحث «آلترناتيو سازی»

در هشتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

چرا آمدم؟ یا چرا رفتم؟

تقی رحمانی

پيشنهاد يک راه حل ساده

برای اصلاح طلبان ايران

سام قندچی

سخنی با روشنفکران برخاسته

از میان «توده‌ء بی‌شکل»

فرهاد جعفری ـ مشهد

کسروی؛ حلاج تاریخ

مهدی خلجی

هجوم مغول ویرانگرتر بود

یا هجوم کورش؟

رضا مرادی غیاث آبادی

استفاده ابزاری از فرهنگ ايرانی!

به‌ مناسبت نوروز

شکوه ميرزادگی

«جايزه نوروز» بنياد ميراث پاسارگاد به

بهترين شخصيت های سال  1390

در ستايش شادی

مسعود نقره کار

نوروز محجّبه و باقی ماجراها

حمیدرضا رحیمی

افزایش اسامی مذهبی

نتیجهء ‌مهندسی نام ‌گزینی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگو‌گر: میترا شجاعی

پیغمبر دزدان

حمید آقایی

کسروی، شریعت و رفرماسیون دینی

محمد امینی

ذات پنداری دراندیشه های کسروی

و نگاه او به زنان و حقوق آن ها

حمید حمیدی

«غیرمنتظره‌‌ها»ی «هم‌ سو» و «هم آهنگ»!

فرهاد جعفری ـ مشهد

استقلال ایران و بلوک شرق و غرب

کاظم علمداری

همايشی لازم، اما بر اساس برهان خلف!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

نظرهائی پيرامون «ائتلافی ايرانی»

از منظری کُردی

ناصر ايرانپور

منطقه زیر چکمه رژیم‌های زن‌ستیز

الاهه بقراط

کسروی و مسئله هویت سکولار

محمدرضا نیکفر

مدافعین رنگارنگ «دولت دینی»

و رهبری مبارزات مردم

احمد نوین

خودپرستی یا خرد جمعی؟

نظری بر آفت های اندیشه گری

و چالش های روشنفکری در ایران

داریوش ایزدیار

دین و جامعهء مدنی

ب. بی نیاز (داریوش)

سرزمین انشاءالله ماشاالله

حسن رجب نژاد ـ اشرف الدین نسیم شمال

معجزهء غول چراغ جادو و حکايت ما

شهرام فريدونی

پرسش کسروی

بمناسبت 66 مين سال کشته شدن او

رامین جهانبگلو

بحث «آلترناتيو سازی»

در هفتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

ملی- مذهبی‌ها

گفتگو با رضا علیحانی

برنامه «به عبارت دیگر» بی‌بی سی

اسلامگرایان، سکولاریسم و بایدهای قدرت

سجاد نیک آیین

سازماندهی جنبش های اجتماعی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سایت توانا

به احترام زرین تاج قزوینی،

نخستین منادی آزادی زن ایرانی

بهروز ستوده

مردم، به خاطر گرامیداشت نوروز و «جشن گل سرخ»، از سراسر افغانستان

به زيارت «مزار شريف» (به احتمالی مدفن زرتشت) در ولایت بلخ می‌روند

چرا طالبان با نوروز مخالف اند؟

آثار حکیمی

طالبان همه ساله کوشش حمله به مراسم نوروز را دارند که امسال هم این گروه طی اعلامیه‌ا‌ی بزرگداشت از جشن نو روز را حرام اعلام کرد و از حمله به مراسم نوروز خبر داد که در پیوند با این، نیروهای امنیتی افغانستان از بازداشت ده‌ها عضو طالبان که می‌خواستند به مراسم نوروز در سراسر افغانستان به ویژه ولایت بلخ، حمله نمایند، خبر داده اند. البته به روایت تاریخ، ممانعت از بزرگ رداشت نوروز در درازای عمر – حدوداً - سه هزار ساله اش در افغانستان امروزی، برای نخستین بار در زمان طالبان صورت گرفت.>>>

فرهنگ ما را به کجا می برند؟

سهراب ارژنگ

اکنون که نوروز باستانی یادگار نیاکان ما فرا رسیده و بی تردید موجب شادی و شادمانی هر ایرانی با شرف است... کمترین بحثی از «عید نوروز» نیست. تنها «سال نو» مطرح است. موضوع اندوه آور و مصیبت بار دیگر این که رادیوی دولتی، و یا به اصطلاح رادیوی ایران، تبریک نوروزی خود را خطاب به «ملت مسلمان ایران» می گوید. در کشوری که گروه زیادی از هم میهنان ما پیرو ادیانی دیگر چون کلیمی، مسیحی، زردشتی، و بهایی اند به «ملت مسلمان ایران» تبریک گفتن، موجب شرم و خجالت، و بسیار نفرت انگیز است.>>>

گزارش سالانهء دولت آمریکا از نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی

حکومت ایران به آزار و اذیت و نقض سیستماتیک حقوق اقلیت‌های مذهبی ادامه می‌دهد. رژیم جمهوری اسلامی نظامی استبدادی مذهبی است و طبق قوانین و سنت‌های حاکم با شهروندان بر اساس تعلقات مذهبی آنها برخورد می‌کند. شرایط اقلیت‌های مذهبی طی سال گذشته وخیم‌تر شده و به‌خصوص بهاییان، برخی از شاخه‌های مسیحیت و دراویش مورد حملات فیزیکی، بازداشت و محاکمه‌های غیرقانونی واقع شده‌اند. حتی اقلیت‌های مذهبی که طبق قانون حقوق آنها در ایران به رسمیت شناخته شده است یعنی یهودیان، مسیحیان، آشوری‌ها، ارمنی‌ها و زرتشتی‌ها مورد تبعیض قرار می‌گیرند.>>>

مدافعین رنگارنگ «دولت دینی» و رهبری مبارزات مردم

احمد نوین

اکنون که کسانی نظیر محمد نوری زاد، در زیر شلاق های جانسوز نظام ولایت فقیه، کمی چشم شان باز شده است و گوشه هائی از قساوت و درنده خوئی این نظام را بچشم می بینند [از جمله چند کامپیوتر محمد نوری زاد را مامورین ولی فقیه دزدیده اند و خود او نیز تهدید به سکوت شدیدتر شده است]، چرا بعوض روی آوردن به رهبر چپاولگران، رهبر فاسدان و رهبر سرکوبگران که در جایگاه خدای گونه ولایت فقیه تکیه زده و به مظهر بی رحمی، آپارتاید جنسی و تروریسم مبدل شده و کشور ما را با ماجراجوئی های بین المللی اش ضربه پذیر نموده است، به خود کارگران، زنان، جوانان و .... ملیت های ساکن ایران روی نمی آورند؟>>>

رقابت بر سر دسترسی انحصاری به عالم غیب

با فاصله گیری جامعه از ایدئولوژی اسلامگرایی و سقوط روحانیت شیعه از مقام هدایت معنوی جامعه، کسانی که به معنویت نیاز دارند به عرفان‌های جدید و ادیان و جریان‌های معنوی دیگر (مثل مسیحیان تبشیری یا دراویش یا عرفان شرقی) رو کرده‌اند. دعا نویسی و مشخص کردن ساعات سعد و نحس نیز که همیشه در ایران در جریان بوده اکنون به منابع سرشار خانواده‌های روحانیون، سپاهیان و مقامات دولتی‌ متصل شده است. از همین جهت حکومت حمله به این جریان‌ها را در چند جبهه آغاز کرده است: بازداشت واعظان و مبلغان و دست اندرکاران، بستن مجامع و تخریب عبادتگاه‌ها و جمع آوری آثار مربوط به آنها.>>>

استقلال و منفعت ملی در روزگار جهانی شدن

گفت‌وگو با جمشيد اسدی

گفتگوگر: عليرضا موسوی از سايت چراغ آزادی

عمده‌ترين ايرادِ بيگانه هراسان از جهانی شدن اين است که گويا داد و ستد و نشست و برخاست با جهان باعث از دست شدن فرهنگ و هويت ملی‌ می‌شود. از همين زاويه است که بسياری از سردمداران جمهوری اسلامی، و به ويژه "مقام معظم رهبری"، در بارهء ضرورت مبارزه با آن چه هجمهء فرهنگی می نامند بارها هشدار داده اند و برای حفاظت از فرهنگ و ارزش های اسلامی خواستار پس زدن فرهنگ خارجی از جامعه شده اند. اما راستی آن است که فرهنگ تنها در داد و ستد و آمد و شد آزادنه با جهان رشد می کند و برمی آيد، نه با پرهيختن از آن!>>>

دلايل و پيامدهای تغيير در ترکيب مجمع تشخيص مصلحت نظام

گفتگو با مهدی مهدوی آزاد، مجید محمدی ومهرداد درویش پور

گفتگوگر: فریدون زرنگار ـ برای راديو فردا

همزمان با حضور محمود احمدی ‌نژاد در مجلس شورای اسلامی برای پاسخگويی به نمايندگان، آيت‌الله خامنه‌ای اعضای دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام را منصوب و اعلام کرد. برخلاف پيش‌بينی‌ها و گمانه‌زنی‌هايی که می‌شد که احتمالاً اکبر هاشمی رفسنجانی رياست بر مجمع تشخيص مصلحت نظام را از دست خواهد داد،‌ رهبر جمهوری اسلامی وی را در سمت خود ابقا کرد... انتصاب مجدد هاشمی رفسنجانی به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام به بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های ديگری دربارهء انگيزه اين تصميم آقای خامنه‌ای و تاثير و پيامد ابقای اکبر هاشمی رفسنجانی برای آينده سياسی شخص وی و جامعه دامن زده است...>>>

میلاد های پس از مرگ

حمید آقایی

برخی از نویسندگان و مشاهیر تازه پس از مرگ شان متولد میشوند، حتی چندین دهه پس از آن. به گواه تاریخ اما، تاثیرگذاری و ثمره دهی اندیشه ها و افکار آنان تازه چندین دهه پس از درگذشت این مشاهیر آغاز می گردد؛ پنداری که اینان مجدداً متولد و زنده شده اند و گویی که مردمان دوران های بعد عمق حرف ها و گفته هایشان را بهتر می فهمند. این اندیشمندان معمولاً بدعتی را بنیان می گذارند و راه جدیدی را می گشایند ولی متاسفانه قبل از اینکه آثار آن را شاهد باشند جسم و جانشان زیر فشار سنگین افکار نو و تازه اشان فرسوده می شود و بر خاک می افتد.>>>

نگاهی نظری ـ علمی به مسئلهء اصلاحات و انقلاب ها

سخنرانی دکتر علی نيری

در تالار پالتاکی شبکه سکولارهای سبز (فايل صوتی)>>>

نوروز، امسال هم پيروز شد!

حمیدرضا رحیمی

يکی از مهارت های برادران، در جهت امحاء مظاهر فرهنگی ایرانیان، این است که نامبردگان، آنگاه که در برخورد با پدیده های نیرومندی چون نوروز در می مانند، می کوشند که با تغییر شکل یا نام آن پدیده، به مقصد خود، کم تا قسمتی دستکم، نائل آیند. مثل "چهار شنبهء آخر سال " که برادران سال هاست می کوشند تا آن را، با پاشنه کش هم که شده، جایگزین نام اصلی آن که "چهار شنبه سوری" باشد، بفرمایند. در راستای همین تلاش، اقدامات مخبط الاسلام دیگری بنام آیت الله خزعلی، که عنوان من درآوردی «دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر»! را هم هنّ و هن  یدک می کشد، بشرح زیر...>>>

و «بهترین طنزی که در سال گذشته خواندم»...

هادی خرسندی>>>

نوروز در پاسارگاد>>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630