فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1048 ـ  دوشنبه 14 شهريور 1390 ـ  5 سپتامبر 2011

1047 ـ  جمعه 11 شهريور 1390 ـ  2 سپتامبر 2011

پيوندها

مبارزه ای شجاعانه، دروغهایی بیشرمانه

محسن ابراهیمی

مردم در آذربایجان به مبارزه شجاعانه شان علیه حکومت اسلامی ادامه می دهند اما فاشیتس های «گوناز تی وی» هم به دروغ های بیشرمانه شان ادامه می دهند. می دانید امروز در «گوناز تی وی» چه گفتند؟ گفتند که اینها که مردم را سرکوب می کنند عرب و فارس هستند! اما یکی از تبریز زنگ زد و گفت «جواد بیگ، اینهایی که امروز با باتوم و اسلحه به جان مردم افتاده بودند هی به زبان ترکی می گفتند: "وورون به خیانتکارلاری" (بزنید این خیانتکارها را)!» فاشیست های «گوناز تی وی» ابلهانه تصور می کنند چون سرکوبگران حکومت در خیابان ها چهره های شناخته شده نیستند پس شهر هرت است و می توان هر دروغی را تحویل مردم داد. فاشیست های «گوناز تی وی» باید جواب این را بدهند که استاندار آذربایجان کیست؟ فرماندار تبریز کیست؟ امام جمعه های فاسد تبریز و ارومیه کی ها هستند و به چه زبانی حرف می زنند؟ حکام شرع جنایتکار در آذربایجان به چه زبانی حرف می زنند؟ فرماندهان آدمکش پاسداران در شهرهای آذربایجان به چه زبانی حرف می زنند؟ کمی دورتر برویم: موسوی تبریزی و موسوی اردبیلی و خلخالی به چه زبانی حکم اعدام مخالفین سیاسی حکومت اسلامی را صادر می کردند؟ فاشیست های «گوناز تی وی» دقیقاً چون فاشیست هستند ظرفیت هر دروغ بیشرمانه را دارند. اما جوانانی  که به زبان ترکی حرف می زنند و امروز در خیابان های تبریز و ارومیه عرصه را به سرکوبگران حکومت تنگ کرده اند، فرزندان انسان های شریفی هستند که در دههء شصت بدست همین جنایتکاران اسلامی، مثل موسوی تبریزی و ... به جوخه های اعدام سپرده شده اند. موضوع روشن است: سران ترک زبان حکومت اسلامی در آذربایجان با سران فارس زبان همین حکومت در تهران و شیراز و اصفهان و مشهد در یک صف اند. جوانان شجاع تبریز و ارومیه که امروز جانانه علیه حکومت اسلامی برخاسته اند در صف جوانانی هستند که دو سال پیش مبارزه ای شجاعانه را در شهرهای مختلف ایران علیه حکومت اسلامی پیش بردند. و فاشیست ها در کدام صفند؟: صف بی حرمتی به انسان ها، صف تبعیض علیه انسان ها، صف نیروهای ارتجاعی، صف تفرقه انداختن میان میلیون ها مردم همدرد و هم صف علیه  حکومت اسلامی، صف پاک کردن چهرهء جنایتکارانی که در واقع شاخهء آذربایجان حکومت اسلامی هستند! مردم آذربایجان با شعارهایشان تا کنون نشان داده اند که این تحرکات مذبوحانه و پوچ است. 

بقيه در آرشيو

تجزیه طلبان بی رمق و خسته از تجزیه

يک میهن دوست آذری

تجزیه طلبان خسته و بی رمق که قصد سوء استفاده از احساسات لطیف زیست محیطی آذری ها در مورد دریاچه زیبای ارومیه را داشتند برای دهمین بار ناکام ماندند. این مطرود شدگان ده ها بیانیه جعلی بدون نام نشان خود برای سوء استفاده و تحریک آذری های میهن پرست و تحصیل کرده را در 5 سایت و وبلاگ خود منتشر کردند ولی حتی به تعداد بیانیه های جعلی نیز مورد اقبال عمومی قرار نگرفتند. به قول معروف، یک هفته است که دارند هم خودشان را می کشند. این سایت ها خواستند 5 «شهید هم روی دست مردم بگذارند ولی اين «آرزو» هم روی دست خودشان ماند.>>>

جنبش سبز مرد - زنده باد جنبش سبز

گفتگو با مسعود نقره کار

گفتگوگر» نشريهء شهروند تورنتو

در جنبشی که استراتژی اش بازگشت به چنان دورانی بود، طبیعی بود که سخن سرایی اش درباره مفاهیمی مثل آزادی و دموکراسی و مدنیت و حقوق بشر نیز ساده لوحانه (و تا حدودی فریبکارانه) جلوه کند، چنین جنبشی خودش نخستین فاتحه خوان گور اش بود. (که البته آقایان موسوی و کروبی هم با اندکی شرمندگی در این فاتحه خوانی شرکت کردند). اما به نظر من جنبش سبز زنده است، جنبش سبزی که جنبشی ضد دیکتاتوری، آزادیخوانه و فرا مذهبی و فرا ایدیولوژیک است، جنبشی که رنگین کمانی از دیدگاه ها و نظرهای سیاسی و عقیدتی متنوع و متکثر، و برایند جنبش های گونه گون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی (دینی) و قومی بوده و هست. این جنبش زنده است، آتش زیر خاکستر است که سرکوب وحشیانه آن را به مرحله ی شکست و عقب نشینی موقت کشانده است.>>> 

دربارهء جنبش سبز

سخنان دکتر فرهنگ هلاکوئی>>>

جنبش سبز و معضل خشونت

سهيل روحانی

در پی کودتای خرداد 1388، شايد هيچ يک از مسائل جنبش سبز به اندازهء مسئلهء نقش خشونت در مبارزه عليه استبداد مذهبی بحث انگيز نبوده و موجب خشم و فوران احساسات و سوء تفاهم نشده است. استراتژی اصلاح‌ طلبان اعتراضات مسالمت‌آميز خيابانی به منظور وادار کردن رژيم به دادن امتياز بود. استراتژی رژيم اين بود که با توسل به خشونت هزينهء شرکت در اعتراضات خيابانی را بالا ببرد تا مردم را به اين وسيله از شرکت در اعتراضات باز دارد. در نتيجه، اين پرسش مهم مطرح شد که در برابر خشونت‌های رژيم چه بايد کرد.>>>

سیدعلی خامنه ای نیاز به کمک مالی دارد؟!

بهرام رحمانی

در ماه های اخیر برخی از نشریات و رسانه های نزدیک به دفتر آیت الله خامنه ای، گفته ها و خاطراتی را به نقل از تعدادی از اعضای تیم حفاظت از خامنه ای منتشر کرده اند که در آن ها تلاش شده تا از او «شخصیتی مهربان»، «صمیمی» و «مرم دوست» به تصویر کشیده شود. به خصوص گفته شده است که او، در فقر و سادگی زندگی می کند و حتی برخی مواقع از اطرافیان خود، برای گذران زندگی پول هم قرض می کند؟! شنیدن و خواندن چنین خبری، «دل» آدم را به «درد» می آورد؟ چگونه رهبر یک کشور 75 میلیونی، با درآمدهای کلان، این همه در فقر و نداری زندگی می کند؟>>>

پیمانگان (فدراسیون): راه یا چاه؟

خشایار رُخسانی>>>

«رقابت» و شش ملاحظهء ديگر

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور جراید شریفه ی دارالخرافه دریافت که مقام معظم رهبری، دام الذله، رقیب پیدا کرده و یکی چشم مؤمنین، کثرالله امثالهم، را دور دیده، و  پا در نعلین زرد مقام معظم رهبری کرده است. به نقل از سایت وابسته ی تابناک بخوانید: «مشاوز ارشد کرملین و از افراد نزدیک به نخست وزیر روسیه در سخنانی تملق گویانه "ولادیمیر پوتین" را هدیه خداوند به مردم این کشور توصیف کرد!..» و گرنه کیست نداند که اعلیحضرت العظما بن علی(ع) ما، دام الذله، تنها و تنها "نمایندهء دائمی و غیر قابل تعویض" قاصم الجبارین و نیز نایب برحق حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا له الفدا بر روی کره ی ارض است؟!>>>

نامهء سرگشاده به رهبران و کوشندگان سازمان ها و

گروه های سیاسی اپوزیسیون در داخل و خارج ایران

بنیاد میراث پاسارگاد

به باور ما، اپوزیسیون حکومت جمهوری اسلامی،  ناگزیر است که یکی از مهمترین پایه های حکومت فردایی خود را بر زمين استوار فرهنگ ملی و لزوم نگاهداری و نگاهبانی از میراث فرهنگی و طبیعی ما بگذارد.

کویرغیرقابل سکونت!

شهباز نخعی

مساحت کشور لیبی با شش میلیون جمعیت بیشتر از ایران است اما همین جمعیت کم نیز در بخش های کوچکی از این کشور، عمدتاً سواحل دریای مدیترانه، سکونت دارند. تفاوت عمدهء ایران با لیبی در تنوع محیط زیست و پراکندگی جمعیت آن است. اگر حکومت آخوندی بیش از این دوام یابد، با تکرار فاجعه هایی چون خشک شدن دریاچهء ارومیه و زاینده رود، دور و دیری نمی پاید که بخش عمده ای از سرزمین ایران نیز، به گفتهء دکتر باقرزاده کریم، مشاور سازمان محیط زیست، "تبدیل به کویرغیرقابل سکونت" خواهد شد.>>> 

نخبگان خارج کشور و باسمه کاری سياسی

اين روزها شاهد آغاز نوعی «باسمه کاری سياسی» هستيم که حاصل کارش ـ چه نا آگاهانه و چه فرصت طلبانه ـ  آن خواهد بود که هر کنش اصيل و درستی را به امری پيش پا افتاده و مسخره تبديل کرده و آن را از اعتبار ساقط کند. در اينجا باسمه کاری جانشين حملهء علنی و انتقاد صريح به يک کنش اصيل هم می شود و مستقيماً بی اثر کردن «کار اصيل» را آماج خود می کند. حملهء علنی و انتقاد صريح گاه می توانند کنش اصيل را با اهميت تر هم جلوه دهند، حال آنکه باسمه کاری موريانه ای موذی است که پايه های جذابيت يک پديده را می خورد و می تراشد تا عاقبت موجب شود که آن پديده، همچون هيکل سليمان، فرو ريزد و ناکام تمام شود.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

ایران در آستانه یک فرصت تاریخی

الاهه بقراط

اگر در کشورهای عربی، نبرد بر سر دیکتاتوری پیشین و جمهوری‌های اسلامی «دموکراتور» باشد که به نظر من در حال شکل‌گیری است، اتفاقا در ایران نبرد بر سر جمهوری اسلامی موجود و نیروهای مدافع دمکراسی است که یک دیکتاتوری اسلامی را از جمله با ابزار دمکراسی (انتخابات) تجربه کرده است. در این میان «الگوی ترکیه» نه برای دمکرات‌ها بلکه برای اسلام‌گرایان میانه‌رو چه بسا ایده‌آل باشد اما دیر یا زود تناقض‌های آن نیز از جایی، مثلا تغییر قانون اساسی به سود «دین» و انتخاب چندباره اردوغان بیرون خواهد زد.>>>

ضعف نگاه فلسفی در تبیین مولفه های اجتماعی

نقدی بر سخنان اخیر عبدالکریم سروش در باب اخلاق دینی

مهران اميراحمدی

در روز های اخیر شاهد آن بودیم که عبدالکریم سروش در نشستی در شهر کلن برای هواداران نهضت آزادی، سخنانی در باب روشنفکری دینی مطرح نموده است و به صراحت عنوان کرده که: «حقیقت و هویت دینی منبع انگیزهء بیشتر و الگویی مناسب برای زندگی اخلاقی است». لازم به یاد آوری است که چنین گفتمانی در چند دههء اخیر بیش از پیش  از سوی اصلاح طلبان دینی مطرح و منتشر گشته است. به نظر می رسد نگاه صرف «فلسفی»  موجب شده تا برخی کسان در نگرش و ارزیابی مولفه های «اجتماعی» دچار خطا گردند. بهتر بگویم، در زمانه ای زندگی می کنیم که در شناخت دنیای پیرامون خود کمتر به نگاه های فلسفی اعتنا می گردد.>>>

بغرنج‌های زمانه‌ی ما

درباره‌ی دگردیسی اجتماعی

شيدان وثيق

مسایل اجتماعی، به قول مارکس، هنگامی برای انسان‌ها طرح می‌شوند که شرایط عینی حل آن‌ها آماده شده باشند. او که بانی ماتریالیسم تاریخی بود راست می‌گفت اما باید می‌افزود که حتا با وجود شرایط مناسب، جنبش‌های اجتماعی می‌توانند راهی برای دگرسانی جامعه پیدا نکنند و این در حالی است که راه‌کار‌های پیشین و سنتی یا پاسخگوی وضعیت کنونی نیستند و یا به واقع «این همانی» را در شکلی دیگر ادامه می‌دهند. معما و تراژدی عصر ما در همین جاست: جنبش‌های اجتماعی برای تغییر وضع موجود، در شرایطی که همه‌ی زمینه‌ها و شرایط نیز فراهم می‌باشند، در چاره جویی عاجز می‌مانند و راه‌حل‌‌های نجات‌بخش ادعایی نیز کارآمدی ندارند.>>>

لیبرالیسم سیاسی جان رالز

عزت الله فولادوند

رالز می‌گوید فرض‌ كنید عده‌ای‌ نشسته‌اند و می‌خواهند پیمان‌ اجتماعی‌ جدیدی‌ ابداع‌ كنند كه‌ اساس‌ آن‌ بر انصاف باشد؛ یعنی‌ عدالت‌ در جامعه‌ آنها به‌ معنای‌ انصاف‌ باشد. به‌ چنین‌ وضعی‌ رالز می‌گوید «موقعیت‌ اولیه»‌. آن‌ دو اصلی‌ كه‌ مردم‌ همه‌، بدون‌ توجه‌ به‌ وضع‌ و موقعیت‌ و شرایط‌ خود، بر آن‌ موافقت‌ می‌كنند یكی‌ این‌ است‌ كه‌ هر كسی‌ باید محق‌ برخورداری‌ از بیشترین‌ آزادی باشد اما‌ سازگار با همان‌ مقدار آزادی‌ برای‌ دیگران‌. دوم اينکه نابرابری‌های‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ فقط‌ باید تاحدی‌ روا باشد كه‌ الف‌: بتوان‌ عاقلانه‌ انتظار داشت‌ به‌ نفع‌ همه‌ باشند و ب‌: به‌ سمت‌ها و مقاماتی‌ مربوط باشند كه‌ بر‌ روی‌ همه‌ گشوده و پذيرا باشند.>>>

يادگاری از رفراندوم 58>>>

كشتن خمينی خيلی آسان بود ولی...

شاپور بختيار

كشتن خمينی خيلی آسان بود ولی هيچ كس نميخواست خمينی را بكشد. چطور سپهبد تيمور بختيار را ساواك ميتواست در عراق بكشد و آقای خمينی را نميتوانست بكشد؟ اينكه از آن زمان. زمانی هم كه بنده عرض كردم خيلی آسان بود. بهمين آقای ربيعی ميتوانستم بگويم طياره اش را سرنگون كند. اگر او نميكرد وسائل ديگری بود كه بكنيم. ولی آنوقت عوض سه سال و سی سال، سيصد سال ما در عزای اين امام مظلومان بوديم. هيچوقت نبايد يك ابله جانی را مظلوم كرد. اشتباهاتی كه سلاطين و سران دولت ها مي كنند اين است كه اشخاص كوچكی را زجر و شكنجه مي دهند و به يك درجه ای مي رسانند كه اين افراد پيغمبر ميشوند و امام مي شوند...

بقيه در آرشيو

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

حزب مشروطهء ايران

(ليبرال دموکرات)

==========

سايت ینياد داريوش همايون

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630