دربارهء سکولاريسم  |  دربارهء ما |   تماس  |    سال سوم ـ  شماره 866 ـ  جمعه 28 خرداد 1389 ـ  18 جون2010   |   کوتاه و گويا     |    عکس و مکث

آرشيو صفحه اول  |   فهرست کليهء مقالات  |  اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود   |  کتابخانه  |   عکس و کاريکاتورانتخابی

English Information Section   |   جستجو    فيلترشکن  

تظاهرات در پاريس      

زنان در همهء شهرهای دنيا

در صف مقدم تظاهرات

عليه حکومت اسلامی بودند 

شکوه ميرزادگی

* بازی دیکتاتوری را به هم بریزیم

* یک تلويزیون دیگر و این بار

با مدیریت یک زن

* جذب خوانندگاناز دور خارج شده

به ایران

کنکاشی در هویت جنبشی ما

و رفتار جنبشی

پروین اردلان

بستر نقد جنبش و فعالان آن همانا بستر عینی و مادی جنبش و نوعی دخالتگری درپروسه های راه یابی و تداوم کنش اجتماعی برای تغییر بر مبنای مطالبات برابری طلبانه، مناسبات برابر و ضد تبعیض آمیز است. مرور موفق یک تجربه، بیش از اهمیت پرداختن به حوادث ورویداد ها، به نقش و نگاه مرورگر و یا فعالین تجربی جنبش و بینش و نگاه آنها بستگی دارد. در دنیای آکادمیک در باره تئوری جنبش های اجتماعی بسیار گفته و نوشته و مجادله کرده اند. مرور انتقادی این مقاله اما نه برمبنای داده های از پیش آماده ی تئوریک درباره ی جنبش های اجتماعی و یا جنبش زنان در ایران بلکه بر مبنای شناخت تجربی و خودآگاهی عینی است.>>>

تظاهرات در استکهلم

رابطهء جنبش زنان

و جنبش سراسری مردم ایران

لاله حسین پور

رابطهء جنبش زنان و جنبش سراسری مردم ايران را هر کس از زاویه ای بررسی کرده است و هر تحلیلی بر گوشه ای از حقیقت روشنایی افکنده و می تواند به شناخت آن یاری رساند. پاسخ به یک سئوال دیگر شاید بتواند گوشهء دیگری از این حقیقت را به ما نشان دهد: «آیا جنبش زنان و جنبش سراسری مردم ایران (حال سبز یا رنگارنگ!) دو جنبش موازی و در کنار هم هستند؟ آیا می توان جنبش سراسری را در کنار جنبش زنان، دانشجویان، ملی، طبقاتی و غیره نشاند و آن را یکی از جنبش های اجتماعی ایران به حساب آورد یا این جنبش متشکل از جنبش های اجتماعی مختلف در جامعه است؟»>>>

من و چهار شوهرم

ونداد زمانی

«اجازه بدهید تا آنجا که قدرت تخیل سرکش من فرصت می دهد چهار یا پنج و حتی ده همسر انتخاب کنم، هم یک شوهر سیاه‌پوست داشته باشم و هم یک موطلایی، در ضمن سعی می‌کنم از بلندقدها و کوتاه قدها هم انتخابی داشته باشم. سعی می‌کنم از هر نژاد و مذهبی نیز همسری برگزینم با قیافه ها و اندام های مختلف و قول می دهم که تعادل و عدالت را حفظ خواهم کرد». این بخشی از مطالبی است که نادین البدیر سعی کرد با زبانی بی‌پروا قانون چند همسری اسلامی را با آن به زیر سئوال ببرد...>>>

سه مسئول زنی که احمدی نژاد

از عملکرد آنها راضی است!

سايت خبر آنلاین

رئیس جمهور گفت: بنده در جلسه‌ای با بانوان به شوخی که البته جدی هم هست، اگر خدای ناکرده یکی از همکاران دولت به هر شکلی از دولت کنار برود، به جای آنها از خانم‌ها استفاده خواهیم کرد که کار خود را با دقت انجام می‌دهند و منتی هم ندارند. به گزارش خبر آنلاین، احمدی نژاد همچنین تصریح کرد:بالاخره یک اتفاقی در کشور افتاد و مقاومت ها صورت گرفت و تا مرز طرد شدن از بعضی مجامع پیش رفتیم؛ گفتند که خیلی دیگر منحرف شده اید! حضور خانم ها در دولت؟ این یعنی چی ؟ مگر شدنی است؟ احمدی نژاد تصریح کرد: الحمدلله الان خانم ها در دولت هستند. دو معاونت کاملا تخصصی دولت در اختیار خانم هاست، معاون علمی و فناوری که می خواهد کل فناوری کشور را و جریان علمی کشور را هدایت کند؛ البته سیاست ها معلوم هستند، برنامه ریزی ها با مشورت و از طریق قانون تعیین می شود ولی آن شخصی که می خواهد در میدان عمل آن را به جلو ببرد و مرزهای دانش را دائما بشکند یک خانم متخصص دانشگاهی است و کارش را هم بسیار خوب دارد انجام می دهد. رییس جمهور خاطرنشان کرد: در راس بخش حقوقی ریاست جمهوری که جزء پیچیده ترین کارهای تخصصی است و باید از موجودیت دولت در بیرون و همچنین از منافع عمومی ملت دفاع کند و هم در تمام اختلافات دستگاه های اجرایی و غیر اجرایی اظهار نظر حقوقی کند، اظهار نظری که اجرا می شود و کار بسیار گسترده یی در روابط با مجلس و شورای نگهبان دارد، یک خانم متخصص دانشگاهی قرار دارد که ایشان هم کارش را خیلی خوب انجام می دهد،مشاور رییس جمهور در امور زنان هم یک خانم است که بادقت کار می کند. احمدی نژاد ادامه داد:خانم دستجردی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم یکی از خانم های متخصص بسیار ارزشمند و از مدیران خوب کشور هستند، شب و روز تلاش می کنند و خیلی زحمت می کشند، دولت هم از ایشان حمایت می کند. رییس جمهور با بیان اینکه اکنون راه برای حضور گسترده تر خانم ها در عرصه های تخصصی کشور باز شده است، گفت: تقریبا در همه مراکز پژوهشی کشور خانم های متخصص حضور دارند و کارها را جلو می برند.

 آرشيو

چالش ها و چشم اندازهاي

جنبش سبز

علي سالاري

اين روزها تحولات مهمي در منطقه در حال رخ دادن است، در ايران دعوا بر سر ميراث خميني است و باند تماميت خواه، نظامي و قدرت طلب مغلوب دوران خميني، اکنون غالب شده و همهء تلاشش را بخرج داده و مي دهد که سرنوشت نظام و کشور را با سرنوشت خامنه اي و سپاه و احمدي نژاد گره بزند... در اين شرايط جديد و در سالگشت بيست و دوم خرداد، چه چالش هايي پيش روي جنبش سبز قرار دارد؟ و چشم اندازهاي محتمل روشن و يا تاريک پيش روي آن کدامند؟ براي گمانه زني در اين مورد لازم مي بينم باز هم از تجارب ايران معاصر مدد بگيرم.>>>

برخورد قدرتمند با جمهوری اسلامی

گفت‌وگو با مهرداد درویش‌پور

گفتگوگر: ایرج ادیب‌زاده

روزی که در جامعه‌ی ایران زنان حجاب‌ها را از سرشان بردارند، ما دیگر با پدیده‌ای به نام اقتدار بنیادگرای اسلامی در ایران روبه‌رو نخواهیم بود و به نوعی پایان آن خواهد بود. از این نظر باید گفت که حمله‌ی حکومت اسلامی به حوزه‌ی خصوصی، فردی و شئونات فردی انسان‌ها، نظیر نوع لباس و پوشش، بخشی از روند ایدئولوژیزه کردن جامعه، بخشی از روند بلعیدن جامعه مدنی توسط دولت سیاسی‌ـ ایدئولوژیک اسلامی و بخشی از تحکیم فرایند نوبنیادگرایی اسلامی در یک نظام توتالیتر است.>>>

بقيه در ستون مقابل

فهرستی از اعتقادات سکولارهای سبز

ما سکولارهای سبز معتقديم که انسان دو نوع جهان بينی و شناخت دارد، يکی بنياد گرفته بر منطق و آزادی و انتخاب و تکثر، و ديگری بر پا شده بر فراز خرافه و بی منطقی و انقياد و اعتقاد به تک رنگی و زدايش تکثر. ما جهان بينی نخستين را «انسانی ـ علمی» می دانيم و جهان بينی نوع دوم را «ضد انسانی ـ ضد علمی» تلقی می کنيم. يکی استوار است بر کرامت و آزادی و تساوی حقوقی آحاد جامعه و ديگری مبتنی است بر زدودن فردانيت و کرامت و آزادی انسان ها و تبديل کردن آنها به گوسفندان مطيع و همشکل يک گلهء انسانی از طريق اعمال تبعيض و سرکوب.>>>

این احتضار است نه اقتدار

الاهه بقراط

مقایسه شرایط کنونی با شرایط دوران اصلاحات خاتمی و مقایسه موقعیت کروبی و موسوی با وی نشان می‌دهد اگر خاتمی که در آن دوران عمده‌ترین نهادهای حکومتی زیر تأثیر او بودند، بر اساس قدرت قانونی خویش در همان حدی که امروز موسوی و کروبی از قانون اساسی رژیم انتظار دارند، ایستادگی سازمان‌یافته می‌کرد، امروز نظام‌اش و یارانش به چنین شرایطی دچار نشده بودند. موسوی و کروبی باید از آن عدم ایستادگی و وادادن بیاموزند. حضور مداوم مردمی که حاضر نشدند مانند «انتخابات» 76 و 80 و 84 به خانه‌های خود بروند تا «سران» برای حقوق آنها اقدام کنند، بخت و فرصت مناسب‌تری را در اختیار این دو نفر نهاده است که بر خلاف خاتمی خارج از دایره قدرت قرار دارند.>>>

رهبران معنوی «جنبش سبز» اسیر نظام ایدئولوژیک

دانش باقرپور

“رهبران معنوی” جنبش همواره موقعیت و برنامه خود را در کادر سیاسی و حقوقی نظام بسته به تعریف نشسته‌اند. آن‌ها با رجوع دادن مداوم مخاطبین خود به الگوهای دهه اولِ انقلاب، بسیار مهجور و حاشیه‌ای به نیازمندی‌ها و مطالبات دمکراتیک جامعه جوان و امروزین ایران نظر افکنده‌اند و پاسخ داده‌اند. از همین روست که آنان همواره تمایلی چندان به تشکل‌یابی مستقل جنبش و تغییرات ساختاری مورد لزوم جامعه از خود نشان نمی‌دهند و در موضع‌گیری‌ها از نقش ولی‌فقیه به مثابه عنصر اصلی بحران در کشور نامی نمی‌برند. درست به همین علت نیز تاکنون توفیقی نیافته‌اند، متناسب با سطح انتظارات و مبارزات جاری و ساری زنان و جوانان، مدیریت کلان و نوینی را برنامه‌ریزی کنند. این “رهبران” همواره از رادیکالیسم و سکولاریزه شدن جنبش در هراس بوده‌اند. نتایج حاصله از این طرز نگرش، منجر به چیره‌گی و میدان‌داری حکومت استبدادی، و سلب اعتماد جامعه از چنین مدیریتی خواهد شد.>>>

هويت ايراني به سه روايت

احمد اشرف

هويت ايرانى، مانند هر پديده ديگر اجتماعى، به روايت‏هاى گوناگون به تصوير آمده است. در اين ميان، سه روايت عمده در پاسخ به اين سئوال كه «منشأ پيدايش ملت‏ها چيست و به چه دورانى باز مى‏گردد؟» تدوين شده است كه به ترتيب زمانى روايت «ملت‏پرستانه»، روايت «مُدرن و پُست‏مُدرن» و روايت «تاريخى‏نگر» است. روايت نخست، كه آن را «ناسيوناليزم رومانتيك» نيز مى‏خوانند، ملت را پديدار طبيعى تاريخ بشر مى‏انگارد كه منشأ آن به دوران پيش از تاريخ مى‏رسد. در تقابل با اين ديدگاه، كه از مقوله ناسيوناليزم افراطى است، روايت «مُدرن و پُست‏مُدرن» از نيمه قرن بيستم تدوين شد و رواج گرفت. اين ديدگاه ملت را پديدارى نوين مى‏داند كه ساخته و پرداخته دولت‏هاى ملى در عصر جديد است و عمر آن از قرن هجده پيشتر نمى‏رود و افزون بر آن يك گسست تاريخى ميان هويّت ملى كه ويژه دنياى نوين است و هويّت‏هاى پيش از آن وجود دارد.>>>

حداکثرها و حداقل‌ها

ف.م. سخن

هر گاه ما از نظام «مطلوب» خود سخن می‌گوییم، و مثلا آرزوی‌مان را مبنی بر استقرار حکومتی سکولار ابراز می‌داریم، بلافاصله حداقلی‌ها زبان به طعنه می‌گشایند که چنین چیزی در ایران قابل دست‌یابی نیست و مگر ایران سوئیس است که چنین خواستی مطرح می‌کنید. در نهایت این‌طور به نظر می‌رسد که آرزومندان دست‌یابی به حداکثرهای مطلوب، مخالف رسیدن به اهداف کوتاه مدت و حداقلی‌اند و این هم خطای بزرگی‌ست که بسیاری از ما مرتکب می‌شویم. چاره چیست؟ به اعتقاد این‌جانب، نخست باید مرز میان حداکثرها و حداقل‌ها را مشخص کنیم. وقتی از یکی سخن می‌گوییم، دیگری را بی‌جهت و خارج از زمینه، به دایره‌ی بحث و استدلال وارد نکنیم. از هر کدام در جای خود و با تاکید بر حداقلی و حداکثری بودن‌شان سخن بگوییم. به خواست‌های حداقلی آن‌قدر بها ندهیم که خواست‌های حداکثری فراموش شود و به خواست‌های حداکثری آن‌قدر میدان ندهیم که خواست‌های حداقلی از یاد برود.>>>

معاملات آشکار و نهان بر سر فعالیت های اتمی ایران!

بهرام رحمانی

حکومت اسلامی ایران، عمیقاً دچار بحران های اقتصادی و سیاسی فزاینده است. از این رو، سران این حکومت و در رأس همه علی خامنه ای و احمدی نژاد، به هر سازش و معامله ای تن می دهند تا بلکه برای برون رفت از بحران های موجود و بقای حکومت در حال اضمحلال شان، راه حل هایی پیدا کنند. در حالی که اکثریت مردم ایران اعلام کرده اند که این حکومت جانی را نمی خواهند و برای برکناری آن به هر تاکتیکی متوسل می شوند. اعتصاب اخیر چندین میلیون نفر از مردم شهرهای کردستان، یکی از آن تاکتیک های موفق و شکوهمندی بود که سران و مقامات حکومت اسلامی را سراسیمه کرد.>>>

تئوری تحوّل: نیروها ، پلاتفورم، استراتژی و رهبری

دنیز ایشچی

آیا جامعه ما به تغییر نیاز دارد یا به یک تحوّل اساسی؟ آیا آنهایی که به تغییر معتقدند خواهان تحوّل اساسی هستند یا خیر؟ آنهایی که به تغییر در قانون اساسی و گذر از طریق نصیحت کردن مقامات رهبری سیاسی ولایی جمهوری اسلامی ایران میخواهند به این "تغییرات" خود دست پیدا بکنند، این زندگی شکنجه آمیز را برای چند نسل دیگر از جوانان این مملکت تجویز میکنند؟ آنهایی که به نسل جدید بپا خواسته تحوّلگرا توصیه میکنند از استراتژی تحوّل بنیادین دست کشیده و  زیر پرچم  اصلاحات قانونی "دموکراتهای غیر سکولار" جمع بشوند، خود میدانند چه میگویند؟>>>

نقض آزادی در پای دیوار حقوق بشر

فرهنگ قاسمی

کمیته مستقل علیه سرکوب شهروندان ایرانی‌ تجمعی در پاریس داشت که در خلال آن برخی‌ از مسئولین اصلی‌ این کمیته دست به رفتاری زدند که شایسته مبارزات مردم ایران نیست و سکوت در برابر آن به زیان رشد دمکراسی در جامعه ماست. متاسفانه این بار اول نیست که در پاریس کمیته مستقل علیه سرکوب شهروندان ایرانی‌ آزادی ایرانیان علاقمند به شرکت در جنبش سال گذشته را به دلایل بی اساس سلب می‌کند. از جمله این دلیل ها آن است که شعار سرنگونی جمهوری اسلامی، و يا مشارکت طرفداران پادشاهی و مجاهدین خلق با پرچم شیر و خورشید ممکن است جان آقایان موسوی و کروبی را در ایران به خطر بیندازد! بدین وسیله شعارها را کنترل کرده و دگراندیشان را یا وادار به اطاعت می نمایند یا آنها را از صفوف تظاهرات بیرون می کنند و در صورت مقاومت آنها را از پرخاشگری و حتی توهین مبرا نمی سازند و… پلیس هم می آورند.>>>

برنامه فرهنگی برای دانش آموزان: اوقات فراغت در پنجاه امامزادهء تهران

غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران از آغاز و اجرای برنامه های فرهنگی و تابستانی در بقاع متبرکه خبر داد. غلامرضا عادل در مورد برنامه های سازمان اوقاف گفت: طرح نشاط معنوی با هدف پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان با برنامه های آموزشی اعم از آموزش اخلاق، احکام، رایانه، خطاطی و… همراه با اردوهای تفریحی در پنجاه امامزاده استان تهران برگزار می شود. او ایجاد اتاق ویژه کودکان و خردسالان در امامزادگان را از طرح‌های فرهنگی سازمان اوقاف عنوان کرد و گفت: زائران امامزادگان هنگام اذان برای ادای نماز و زیارت نیاز به آرامش روحی دارند که با ایجاد اتاق‌های ویژه کودکان می توانند فرزندان خود را زیر نظر مربیان مهد به اتاق‌های کودک تحویل دهند. دانش‌آموزان می‌توانند برای ثبت‌نام تا پایان خرداد ماه به مدارس، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، کانون‌های ورزشی و پژوهش‌سراها و پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی مراجعه کنند.

 آرشيو

آرشيو

 شماره 864 ـ  دوشنبه 24 خرداد 1389 ـ  14 جون 2010 

 

صفحهء اول

 

سخنرانی و مراسم روگشائی از دو کتاب جديد در واشنگتن دی.سی

اسماعيل نوری علا

 

سکولاریزاسیون يعنی رفع تبعیض

گفتگو با محمدرضا نیکفر

گفتگوگر: مریم محمدی

 

ديالوگ ملی: زمينه ساز انتخابات آزاد

مهرداد مشایخی ـ رضا سیاووشی

 

درس خارج فقه آیت‌الله خامنه‌ای

و تربیت تکنیسین‌های دیوانسالاری مذهبی

مجید محمدی

 

پیروزی سیاست بر فقه و عرفان

میراث نظری خمینی

فرج سرکوهی

 

میوه های درخت گناهی که جمهوری اسلامی کاشته

گفتگو با داریوش شکوف

گفتگوگر: اختر قاسمی

 

چرا فیلسوفان منفورند؟

علی رها

 

آیا احمدی نژاد «میتومن» است؟

حسن مکارمی

 

جزيه در عهد حاکميت شيعيان در ايران

فصل ششم از کتاب «درد اهل ذمه» ـ 3

يوسف شريفی

 

پنج نکتهء عبرت ناک

حميد رضا رحيمی

 

ورزش نیاز به حمایت روحانیت دارد

سعیدلو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی

 

 شماره 863 ـ  جمعه 21 خرداد 1389 ـ  11 جون 2010 

 

صفحهء اول

 

هنوز هم در ستايش بايکوت؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

جنگ برای بازار و بازرگانی

الاهه بقراط

 

پیام آيت الله خامنه ای درباره درگیری کاروان کشتی های عازم غزه>>>

 

متن بیانیهء «محکومیت جنایت ارتش اسرائیل

و حمایت از جنبش رهایی بخش مردم فلسطین و ایران»

از جانب 71 تن از نويسندگان و هنرمندان ايرانی خارج کشور

 

مسمومیت فرهنگی 71 نویسنده ی ایرانی

ميرزا آقا عسگری

 

مگر می‌شود فراموش کرد؟

اطلاعيه به ‌مناسبت بيست و دو خرداد

علی‌رضا نوری‌زاده ـ محسن سازگارا ـ محسن مخملباف

 

رفع سوء تفاهم!

شهباز نخعی

 

درد های بی درمان رژیم و اتمام داروهای مُسکّن!

يک خواننده

 

اصلاح گران خواهان تحوّلات بنیادین نیستند

دنیز ایشچی

 

من، آقای موسوی، و امام

سمانه

(در جواب مصاحبه ی اخیر آقای میرحسین موسوی)

 

سخنی با اصلاح طلبان

ن. واحدی

 

آنکه دیروز چراغ خانه ی همسایه را دزدید، امروز در کمین خانه ی من و تو است

کانون گفتگو های بی پایان ـ قم

 

هشتاد درصد تحصیل کرده‌ها خرافاتی هستند

کوتاه و گويا

 

انتشاردو کتاب جديد از

اسماعيل نوری علا>>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی، جمهوری و لائيسيته

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

 

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

بقيه از ستون مقابل

آرشيو

نظام ایدئولوژیک و

نسبت آن با پلورالیسم

م. بهار

یک نظام ایدئولوژیک مدعی پلورالیسم یک پدیده تناقض نماست چراکه یک نظام ایدئولوژیک سعی در بسط جهان بینی خود از طریق گزارهء قدرت خواهد نمود که صد البته این بمنزله عدم ورود یک ایدئولوژی یا جهان بینی خاص در صحنه انتخاب با تبعیت از قواعد دموکراسی نیست بلکه مقصود اینست که مشروعیت بخشی بر نظام حاکم و یا شرایط و امکان انتخاب مبانی ایدئولوژیکی نداشته و نسبت آن با ایدئولوژی اعلان بی طرفی باشد چرا که به تعبیر واسلاو هاول: «ایدئولوژی با سلب مالکیت از قدرت، خود بدل به دیکتاتور می شود» . بنابراین ادعای وجود پلورالیسم دینی که در سال های اصلاحات ارائه گردید، در منصهء عقلانیت یک تعبیر از بن بی مایه است.>>>

© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص