دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال دوم ـ  شماره 715 ـ  يک شنبه 1 آذر 1388 ـ 22 نوامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

(آرشيو)

================

سياست‌های دينی

جمهوری اسلامی ايران

مجيد محمدی

اين رژيم اهداف و چشم‌اندازهای مشخصی را در حوزهء دين و دينداری دنبال می کرده است بدون آن که آنها را به دينداران و نهادهای دينی اعلام کند. هدف حکومت از سياست‌هايی که خواهند آمد مشخصاً فراهم آوردن بستر مناسب برای تامين نيازهای معنوی همهء شهروندان، تقويت بنيهء نهادهای دينی متعلق به همهء اديان و مذاهب در چارچوب قانون، همريستی مسالمت آميز و بسط مدارا و تساهل ميان اهل اديان و حتی حفظ و تقويت شيعه دوازده امامی نيست بلکه نگه داشتن جمعيت باورمند به ايدئولوژی حکومتی، يعنی اسلامگرای، و حذف رقبای اين ايدئولوژی است. هدف اصلی همهء سياست‌ها در دراز مدت مرگ همهء نظام‌های باور غير از ايدئولوژی اسلامگرايی است.

================

سکولاريسم، والاترين «ارزش» انسانی ـ وجدانی برای ايرانی است

امير سپهر

تا کنون بحث های بسيار سازنده ای در زمينهء سکولاريسم درگرفته که من گمان دارم هر کسی که اين مباحث را دنبال کرده باشد، بی ترديد ديگر بدين باور رسيده است که سکولاريسم، اصلی جدايی ناپذير از اصول پايه ای يک حکومت آزاد است. اصلی بسيار مهم در يک قانون اساسی مدرن و انسانمدار که حقوق شهروندی و قوانين کيفری همسان برای همه، از همان منبعث می گردد. در اين ميان اما افراد و گروه های زيادی هم هستند که بحثی بدين قانومندی و شفاف را پيچيده و کدر ساخته، خواسته و ناخواسته در راه رساندن اين بحث حياتی به سرمنزل مقصود، سد و مانع ايجاد می کنند...

================

مصوبه اسلامی کردن علوم انسانی در ایران ابلاغ شد

فرج بال افکن

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اخیراً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این کشور را در حوزه علوم انسانی برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرده است... محمود احمدی نژاد که از ابتدای ریاست جمهوری اش بر لزوم تسویهء دانشگاه های ایران از اساتید سکولار تاکید کرده بود، مصوبه ای را برای اجرا به بخش آموزشی دولتی و خصوصی ابلاغ کرده که به موجب آن شورایی تخصصی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل می شود. "پاکسازی محیط های علمی و فرهنگی از افکار مادی" و "نفی مظاهر غربزدگی" از جمله اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران است.

================

اینجا تجارت خانهء علم است!

خبرگزاری مهر

روند کاری این موسسه بدین شکل است که ابتدا دانشجویان سوژه های مد نظر خود را روی کاغذ نوشته و به منشی ارائه می دهند. پس از چندی انتظار نه چندان طاقت فرسا، شما را فراخوانده و لیستی چند صفحه ای از پایان نامه های مرتبط و یا نزدیک به سوژه های مورد نظر شما را در برابرتان می گذارند. در اینجا راهنمایی و مشاوره رایگان برای انتخاب پایان نامه ای درخور و شایان توجه ارائه می شود که البته انتخاب استفاده از مشاوره با خود مشتری خواهد بود. عجیب این که پایان نامه های مقاطع مختلف تحصیلی اعم از لیسانس و فوق لیسانس و دکتری از نظر قیمت تفاوتی با یکدیگر نداشته و تنها عامل تعیین کننده قیمت پایان نامه ها تعداد صفحات آنهاست.

آقا نفرمودند که اين اتم ما هم جزو علوم انسانی است يا...

(آرشيو)

================

این ماییم که باید خود را با جنبش سبز تطبیق دهیم نه بر عکس

دکتر محمد صابر

دربارهء انتقاد نوری علا از دکتر کديور

به دنبال راهكاري براي نظارت بيشتر بر سايت‌هاي اينترنتي هستيم

وزیر ارشاد

وزير ارشاد اظهار داشت: روزنامه‌ها به طور مستقيم تحت نظارت هيئت نظارت بر مطبوعات است اما بحث سايت‌ها فعلا زير نظر كميته‌اي در دادستاني كل است و البته به دنبال راهكاري براي نظارت بر سايت‌ها هستيم. سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس در خصوص انتشار شايعات بي‌اساس و فضاسازي‌هاي منفي در برخي سايت‌ها و تدبير وزارت ارشاد براي مواجهه با اين موضوع گفت: سايت‌ها زير نظر دادستاني كل هستند و يك كميته‌اي در آنجا تشكيل شده و به سايت‌ها رسيدگي مي‌كنند و ما نيز فردي را از وزارت ارشاد به اين كميته مي‌فرستيم.  وي افزود: بايد تدبيري در خصوص اين سايت‌ها انديشيده شود و اينگونه نباشد كه هر سايتي، هر مطلبي را كه دلش خواست منتشر كند و از آن سوء‌استفاده شود؛ اين مطالب بايد در همين كميته‌اي كه تشكيل شده بررسي شود.  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تفاوت نظارت به سايت‌ها با روزنامه‌ها گفت: روزنامه‌ها به طور مستقيم تحت نظارت هيئت نظارت بر مطبوعات است اما بحث سايت‌ها فعلا زير نظر همان كميته‌اي است كه در دادستاني كل تشكيل شده تا اينكه بعدا يك راهكاري براي آن در نظر گرفته شود.

(آرشيو کوتاه و گويا)

================

 

انتشار مجدد يک پيام، بمناسبت اول آذر، سالگرد فدا شدن فروهرها:

آن «مرز پر گهر» بدون سکولاريسم هيچگاه آباد نخواهد شد>>>

 

وقتی واژه‌ها و نشانه‌ها سخن می‌گویند

الاهه بقراط

شکل‌گیری شعار «جمهوری ایرانی» را که ظاهراً سبب نگرانی و یا خشم برخی شده است، تنها با بررسی فرهنگ و زبانی که نظام‌های سیاسی تولید می‌کنند، و واکنشی که جامعه به آن نشان می‌دهد، می‌توان توضیح داد و نه با مواضع سیاسی که این یا آن فرد از آن دفاع می‌کند! در تمامی نظام‌های ایدئولوژیک، مردم تلاش کرده‌اند با فاصله گرفتن از فرهنگ و زبان حاکم، نظر و خواسته خویش را با فرهنگ و زبان خویش مطرح کنند. واژه «ایرانی» در شعار «جمهوری ایرانی» چیزی بیش از این نیست. بیان این خواسته است که ما جمهوری «اسلامی» نمی‌خواهیم چرا که «جمهوری اسلامی» با تکیه بر «وحدت کلمه» به حذف همه کلمات دیگر می‌پردازد؛ و نظرها و اعتقادات را با تکیه بر «اسلامی» بودن خود حذف و سرکوب می‌کند.

اگر ریگی به کفش ندارند...

گفتگو با حسن داعی

گفتگوگر: کيوان کابلی

آنچه برای من اهمیت داشت، جلوگیری از سیاست مماشات و همچنین ممانعت از ورود لابیست های طرفدار جمهوری اسلامی به حلقهء نزدیکان اوباما یا کلینتون بود. بنظر من، در آمریکا یک شبکهء لابی هست که بنفع رژیم ایران کار می کند. اینها به اوباما نزدیک شدند و روی خط سیاسی وی تأثیر گذاشتند. نتیجه اش را هم داریم امروز می بینیم. من، در پاسخ تیمرمن که می خواست با افشاگری در مورد حسن نمازی سیاست های اوباما و کلینتون در مورد ایران را مورد حمله قرار دهم، گفتم که تریتا پارسی در رأس شبکهء لابی رژیم ایران قرار دارد.  

ضرورت خانه تکانی امنیتی در اپوزیسیون!

یادداشت روز بهرام رحمانی

تعداد انگشت شماری از زندانیان سیاسی سابق که در زندان نیز سابقه «توابی» و یا همکاری با زندان بانان و بازجویان خود داشته اند و پس از آزادی نیز بلافاصله کار رسمی دولتی گرفته اند و یا مثلا برای فعالیت فرهنگی و اجتماعی از مجوز رسمی حکومتی برخوردار بوده ند به خارج اعزام شده اند تا در تشکل های سیاسی و اجتماعی نفوذ کنند و برای حکومت جاسوسی نمایند. این ها در واقع قربانیان سیاست های غیرانسانی حکومت اسلامی هستند. از این رو، یکی از ضرورت های مبارزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و سالم نگاه داشتن فضای حاکم بر این فعالیت ها، به ویژه در این دوره حساس این است که نسبت به اقدامات و عملکردهای این افراد معدود، توجهی بیش تری شود.

همچنان سرگردان میان «نظام» و «جنبش»!

مهرداد مشایخی

کسانی که فاقد تحلیلی [درست] از نظام سیاسی و «جنبش سبز» هستند، صرفا نگران «شعارهای تند» مردم در خیابان‌ها و چگونگی کنترل آن‌ها هستند، بدون آن که به دلایل آن توجه کافی مبذول دارند. این رویکرد سطحی نسبت به خطر رادیکالیزه شدن «جنبش سبز» را در طیف محافظه‌کار این جنبش (اصلاح‌طلبان حکومتی، توده‌ای‌ها، بومی‌گرایان و سکولارهای حامی «جنبش اصلاحات») می‌توان شاهد بود. نمونه بارزی از این برخورد را می‌توان در نوشته آقای بیژن حکمت «شعارهای تند در تظاهرات خیابانی» مشاهده کرد. آقای حکمت که از مدافعان ثابت قدم اصلاح‌طلبی حکومتی در دو دهه اخیر هستند، در این مقاله پر از تناقض و احساسی صرفا به ردیف کردن جملاتی در تقبیح «شعارهای تند» بسنده کرده‌اند.

(آرشيو)

از اين پس، فقط آيات مورد تایید حکومت، مرجع می شوند

علی فرخی (سايت روز آنلاين)

در پی گسترش انتقادات مراجع تقلید نسبت به عملکرد حاکمیت، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزهء علمیهء قم قرار است زیر نظر آقایان محمد یزدی، احمد جنتی و مصباح یزدی اقدام به معرفی لیست جدیدی از مراجع  کنند. براساس اخبار موثق قرار است در این لیست نام مراجعی گنجانده شود که مورد تایید حکومت اسلامی هستند. پیش از این نیز، هنگامی که، بعد از فوت آیت الله العظمی اراکی، جامعهء مدرسین اقدام به معرفی لیستی تحت عنوان مراجع تقلید کرد، اسامی مراجعی چون آیات عظام منتظری، سیستانی، شیرازی، عزالدین زنجانی، صادق روحانی، صادقی تهرانی و قمی که همگی از مراجع مسلم تقلید بودند و حداقل بيست سال از انتشار رساله های آنان می گذشت، به دلیل انتقاداتشان به حاکمیت، از صافی این گزینش رد نشد و در مقابل نام آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در صدر لیست قرار گرفت. جامعهء مدرسین حوزهء علمیهء قم یکبار دیگر هم در سال های اولیهء دههء شصت بیانیه ای به منظور عزل آیت الله العظمی شریعتمداری از شئون مرجعیت صادر کرد که مورد اعتراض شدید برخی دیگر از مراجع، نظیر آیات عظام گلپایگانی، رضا صدر و مرتضی حائری قرار گرفت. در آن زمان این مراجع عقیده داشتند که دخالت نهادهای رسمی منتسب به حکومت در امر انتخاب مراجع، موجب خدشه دار شدن روند عرفی معرفی مراجع می شود و توهین آمیز است. در ماه های گذشته هم، در جریان اختلاف نظر دفتر رهبری با مراجع قم در اعلام عید فطر، به جز حسین نوری همدانی هیچیک از مراجع تقلید و حتی مراجع مورد تائید جامعهء مدرسین، نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی در مورد اعلام عید فطر را نپذیرفتند؛ همان طور که پس از اعلام احمدی نژاد به عنوان برندهء انتخابات ریاست جمهوری، بجز آیت الله شیخ حسین نوری همدانی، هیچیک از مراجع حاضر به صدور پیام تبریک نشدند. به نظر می رسد مسائل فوق از جمله دلایلی بوده که تصمیم گیران جامعهء مدرسین را ناچار به گزینش مراجع و معرفی چند مرجع همسو با حاکمیت برای تبلیغ ارتباط مناسب دولت و مرجعیت  کرده است. بر اساس شنیده ها، در لیست جدید مراجع، قرار است اسامی آقایان جعفر سبحانی، محمود هاشمی شاهرودی، خوشوقت و برخی دیگر از روحانیون مورد تائید حاکمیت قرار گیرد. در عوض، اخبار موثق حاکی از آن است که  مراجع مسلمی چون آقایان منتظری و زنجانی در این لیست جایی نخواهند داشت. یک منبع موثق در همین ارتباط خبر داده است که حتی افرادی مانند آیت الله العظمی علی صافی، وارث فقهی آیت الله بهجت، و یا آقایان صانعی، سید علی محقق داماد، دستغیب شیرازی و بیات زنجانی نیز به دلیل انتقاداتی که به رفتارهای حاکمیت داشته اند در این گزینش مردود خواهند شد. به گفتهء این منبع آگاه همچنین قرارست برای افزایش نفوذ در حوزهء علمیه، شورای مدیریت حوزهء علمیهء قم، که تحت نظر جامعهء مدرسین فعالیت می کند، از این پس استفاده از دروس مراجع مستقل را به رسمیت نشناسد و برای طلابی که در دروس این مراجع منتقد شرکت می کنند هیچ گونه مدرک تحصیلی و معافیت سربازی در نظر گرفته نشود.

(آرشيو کوتاه و گويا)

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980)

قسمت دوم ـ  بحران قبرس

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

هنگامی که اينونو آماده می شد تا به صورت يک جانبه در ماجرای قبرس دخالت کند، پرزيدنت ليندن جانسون به او اخطار کرد که اگر شوروی ها عليه ترک ها در قبرس دست به اقدامی بزنند سازمان ناتو به کمک ترکيه نخواهد شتافت. همچنين حال متذکر شد که ترکيه نسبت به مهمات و اسلحه هايي که ناتو به منظور دفاع در مقابل شوروی ها در قبرس مستقر کرده حقوقی ندارد. پاسخ اينونو در اين جمله خلاصه شد که: «اگر قرار است "دنيای جديد"ی بوجود آيد مسلماً ترکیه هم برای خود در آن جايي خواهد يافت.»

(پيوند به فهرست کتاب)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 713  ـ  جمعه 29 آبان 1388 ـ  20 نوامبر 2009 

 

چرا جامعهء ما «مدنی» نشده؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

مبارزه در پهنهء امکان و امید

تزهایی دربارهء جنبش اعتراضی مردم ایران (بخش اول)

امین حصوری

 

تاكتيك مهار دو گانه

محمد مسعود سلامتی

 

هدف تحمیل خواست به ‏حاکمیت است، نه بزیر کشیدن حاکمان

بیژن حکمت

 

از ترس آینده کلاردشت را می بخشند!

نامهء وارده

 

شماره 712  ـ  پنج شنبه 28 آبان 1388 ـ  19 نوامبر 2009 

 

فاسد تا مغزاستخوان! 

شهباز نخعی

 

تسامح و تساهل اصلاح طلبانه و «جوان کُشی» های آيت الله خمينی

مسعود نقره کار

 

پیشگامی یا پیروی؟

رامین کامران

 

جمهوری اسلامی؛ آزمون تاریخی روحانیت شیعه

هومان دوراندیش

 

يک دقيقه سکوت برای بنيانگزار اولين دولت سکولار در عالم اسلام

 

شماره 711  ـ  چهار شنبه 27 آبان 1388 ـ  18 نوامبر 2009 

 

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

ـ پرده برداری از مجسمهء خانم احمدی نژاد

ـ زن که زدن ندارد!

ـ وقتی صبر هيلاری هم تمام می شود

 

این انقلاب، انقلاب زنان است

شادی صدر

سخنرانی در مراسم دریافت «لالهء حقوق بشر»

 

موتور قرمزان و درد اهل قلم

شکوفه تقی

 

نامه ای به برادر هرگز ندیده ام

نرگس کلهر

 

نقدی بر قانون اساسی پیشنهادی حقوقدانان جنبش سبز>>>

نیما فرمین (دکترای حقوق از دانشگاه مونت پلیه ـ فرانسه)

===============================

چند مقاله و نظر در مورد انتقاد نوری علا از سخنان دکتر محسن کديور

از مطلقه اندیشی دینی تا مطلق اندیشی سکولار

عباس موسایی

======

تا کی در بند حکومت دینی؟

(سخنی با جناب آقای امیر بیگلری)

از: پیمان، فرزندی از ایران زمین

======

«منطق» آقای افروز

دارا گیلانی

======

سخنی با عاليجنابان آقايان افروز و بيگلرى

رحيم ظاهرى

======

اجازه دهيد من جواب پرسش های آقای بيگلری را بدهم

سعيد نظری

 

شماره 710  ـ  سه شنبه 26 آبان 1388 ـ  17 نوامبر 2009 

 

می خواهند از ترس مرگ دست به خودکشی بزنیم

باز شناسی جنبش سبز در شرایط جدید

حشمت اله طبرزدی

 

دو- دلي در آستانه ي مدرنيته

نوانديشان مسلمان در ترازوهاي ديجيتالي

اكبر كرمي

 

مسئله رهبری جنبش مردمی در ایران

(دو تناقض و یک راه حل)

دکترعطا هودشتیان

 

امان از جمعه گردی های آقای نوری علا!

فيروز افروز

 

در دفاع از دکتر کديور، پاسخی به آقای نوری علا

امير بيگلری

 

قانون اساسی مشروطیت و آزادی و برابری

يوسف شريفی

بخش يازدهم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»

 

با وقاحت تمام به روزه‌خواري تظاهر و شعار "مرگ بر اسرائيل" را حذف می كنند

علم الهدی، امام‌ جمعه مشهد

 

شماره 709  ـ  دو شنبه 25 آبان 1388 ـ  16 نوامبر 2009 

 

مردم نمی توانند ولی فقیه را عزل کنند

قائم مقام نمایندهء ولی فقیه در سپاه پاسداران

 

هدفمند كردن يارانه‌ها جراحي لازم اقتصادي است

آیت الله جنتی

 

چرا مجلس در برابر احمدی نژاد کوتاه آمد؟

مرتضی نیک پندار

 

رايانه ها و قدمی دیگر به سوی ولایت اسلامی

گفتگو با جمشید اسدی

گفتگوگر: ایرج ادیب‌زاده

 

دوشنبه ها: مکتوبات فدوی

آینده نگری

حميد رضا رحيمی

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

نامه ای به حقوقدانان جنبش سبز

شکوه ميرزادگی

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630