دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال دوم ـ  شماره 714 ـ  شنبه 30 آبان 1388 ـ 21 نوامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

کاری از مانا نيستانی

چرا جامعهء ما «مدنی» نشده؟

در هنگامه ای که از زمين و زمان باران سيل آسای فعاليت های سياسی جاری است، تبليغات منفی برای حذف رقيبان و تبليغات مثبت برای به فروش رساندن فکر خود بشدت جريان دارد. اما مشکل جوامع مدنی نشده در آن است که وسيله ای برای سنجش صحت و سقم ادعاهای فعالان سياسی ندارند و نمی توانند از آنان تضمينی برای اجرای وعده هاشان مطالبه کنند. تبليغ گران هم براحتی می توانند هر شعار و وعده ای را که مقبول جماعت باشد بدهند اما چون به قدرت دست يافتند هيچ تعهدی نسبت به آنهائی که ايشان را به قدرت رسانده اند حس نکرده و حتی چنان وقيح باشند که براحتی اعلام دارند که: «خدعه کردم تا زمام قدرت را در دست گيرم».

================

مبارزه در پهنهء امکان و امید

تزهایی دربارهء جنبش اعتراضی مردم ایران (بخش اول)

امین حصوری

خاستگاه های جنبش اعتراضی اخیر در یک بیان کلی انبوه مطالبات بی پاسخ و ستم های انباشته شده و نارضایتی های سرکوب شده ی مردم از نظم موجود است؛ تضادها و شکاف هایی که همیشه با خشونت یا فریبکاری از نظرها پنهان می شدند و لاجرم عمیق تر و حادتر گشتند. اما در رویاروییِ دراز مدت میان استبداد مخوف مذهبی و مطالبات ترقی خواهانه ی انسانی و شهروندی که در بستر خفقان و سرکوبی سی ساله در جریان بوده است، هیچ گاه ظرف های متعددی برای بیان این نارضایتی ها و مطالبات اجتماعی پیش روی مردم نبوده است تا امکان انتخابی برای شکل و نحوه ی بروز این نارضایتی ها در میان باشد. از این رو هر روزنه و مجرایی که امکان طرح جمعی این اعتراضات در بستری هر چه وسیع تر را فراهم کند، می تواند دستاویزی برای ظهور اجتماعی این نارضایتی ها باشد.

================

تاكتيك مهار دو گانه

محمد مسعود سلامتی

عده اي كه پيش از اين شعارهاي راديكال جنبش را مورد نكوهش قرار مي دادند فضا را مناسب ديدند تا با پيش كشيدن حرف هاي كهنه شعارهاي نوين مردم را پايمال كنند. آنان گمان كردند مردمي كه به دليل ناكارآمدي از يك ساختار سياسي روي برگرداندند به مدد فضاي تشويش و ترديد و بازسازي شعارها ممكن است بار ديگر به همان ساختار رو به اضمحلال اقبال نشان دهند. اما نكته اين ماجرا آن است كه مبارزهء مسالمت آميز صرفاً يك عمل سياسي است. به بياني ديگر، اين مهم ناظر بر روش عملكردي است و نافي نگاه راهبردي مبارزه به مقصد و هدف آن نيست. مداقه در تاريخ حركت هاي موسوم به «انقلاب آرام» مؤيد آن است كه يك مميزهء تعريف نوين از انقلاب، نسبت به تعاريف كلاسيك آن، در همين شاخصه نهفته است كه گرچه حركت سمت و سوي ساختار شكنانه دارد (انقلاب است) اما عملكرد آن مبتني بر شيوه هاي مسالمت آميز (و نه قهرآميز و خشونت بار) مي باشد.

نی از چرک و خون و جنايت نباشد...

================

هدف تحمیل خواست به ‏حاکمیت است،

نه بزیر کشیدن حاکمان

بیژن حکمت

ميرحسين موسوی خواهان انتخاباتی منصفانه و عادلانه است و سید محمد خاتمی در آخرین ‏گفتگوی خود بر تمام حقوق شهروندی مخالفان نظام، منجمله حق انتخاب شدن، انگشت می گذارد، ‏و هر دو خواهان تغییر قانون انتخابات برای تامین حقوق همهء شهروندان هستند. ولی ‏شعارهایی که ناظر بر تغییر نظام است و حرکاتی چون پاره کردن و لگدمال کردن تصویر ‏رهبر جمهوری اسلامی که همین معنا را تداعی می کند، در چارچوب رهبری ِ - هرچند بگوییم ‏نمادین ِ - موسوی، خاتمی و کروبی قرار نمی‌گیرد. سخن بر سر تحمیل خواست های جنبش به ‏حاکمیت است نه بزیر کشیدن حاکمان .ما جمهوری خواهیم و حق خود می‌دانیم که جمهوری عرفی و جدایی ‏دین از دولت را از تریبون های خود مطرح کنیم و آن را غایت دمکراسی خواهی در ایران ‏بدانیم. ولی در تظاهرات توده ای باید فقط روی حداقل هایی تکیه کرد که اتحاد عمل ‏جنبش را حفظ کند و باعث پراکندگی اش نشود.

(آرشيو)

از ترس آینده کلاردشت را می بخشند!

نامهء وارده

این یکی از نمونه نامه هائی است که مندرجات آن حکایت از پاداش کشتار و ضرب و شتم مردم معترض به کودتای بيست و دوم خرداد دارد. اگر بسیج و بسیجی ساده زیست است چه نیازی به زمین و ویلا در کلاردشت دارد؟ مسئول اصلی تخریب بی رویه جنگل ها و زمین های شمال ایران را خود پیدا  کنید! جنگل های حیران ، جنگلهای کلاردشت، جنگل ابر و... این نمونه واضح و شفاف پاداش سپاه و بیت رهبری به بسیجی است که از بام پایگاه خویش به روی مردم بی سلاح آتش گشود، به سوی مردم نارنجک پرتاب کرد، با چماق و زنجیر و قمه به جان مردمی افتاد که پرسیده بودند: رای ما کو؟ اما یک نکته باریک تر از مو هم در این نامه و انگیزه پنهان در پشت آن وجود دارد، و آن اینست که اگر کار سرکوب مردم را تمام شده تلقی می کردند، تن به این نوع رشوه دادن ها نمی دادند. چون می دانند توفان هنوز در راه است، کلاردشت را بخشیده اند تا بلکه بقیه را برای خودشان نگهدارند.

(آرشيو کوتاه و گويا)

================

(آرشيو)

سياست‌های دينی جمهوری اسلامی ايران

مجيد محمدی

اين رژيم اهداف و چشم‌اندازهای مشخصی را در حوزهء دين و دينداری دنبال می کرده است بدون آن که آنها را به دينداران و نهادهای دينی اعلام کند. هدف حکومت از سياست‌هايی که خواهند آمد مشخصاً فراهم آوردن بستر مناسب برای تامين نيازهای معنوی همهء شهروندان، تقويت بنيهء نهادهای دينی متعلق به همهء اديان و مذاهب در چارچوب قانون، همريستی مسالمت آميز و بسط مدارا و تساهل ميان اهل اديان و حتی حفظ و تقويت شيعه دوازده امامی نيست بلکه نگه داشتن جمعيت باورمند به ايدئولوژی حکومتی، يعنی اسلامگرای، و حذف رقبای اين ايدئولوژی است. هدف اصلی همهء سياست‌ها در دراز مدت مرگ همهء نظام‌های باور غير از ايدئولوژی اسلامگرايی است.

سکولاريسم، والاترين «ارزش» انسانی ـ وجدانی برای ايرانی است

امير سپهر

تا کنون بحث های بسيار سازنده ای در زمينهء سکولاريسم درگرفته که من گمان دارم هر کسی که اين مباحث را دنبال کرده باشد، بی ترديد ديگر بدين باور رسيده است که سکولاريسم، اصلی جدايی ناپذير از اصول پايه ای يک حکومت آزاد است. اصلی بسيار مهم در يک قانون اساسی مدرن و انسانمدار که حقوق شهروندی و قوانين کيفری همسان برای همه، از همان منبعث می گردد. در اين ميان اما افراد و گروه های زيادی هم هستند که بحثی بدين قانومندی و شفاف را پيچيده و کدر ساخته، خواسته و ناخواسته در راه رساندن اين بحث حياتی به سرمنزل مقصود، سد و مانع ايجاد می کنند...

مصوبه اسلامی کردن علوم انسانی در ایران ابلاغ شد

فرج بال افکن

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اخیراً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این کشور را در حوزه علوم انسانی برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرده است... محمود احمدی نژاد که از ابتدای ریاست جمهوری اش بر لزوم تسویهء دانشگاه های ایران از اساتید سکولار تاکید کرده بود، مصوبه ای را برای اجرا به بخش آموزشی دولتی و خصوصی ابلاغ کرده که به موجب آن شورایی تخصصی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل می شود. "پاکسازی محیط های علمی و فرهنگی از افکار مادی" و "نفی مظاهر غربزدگی" از جمله اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران است.

اینجا تجارت خانهء علم است!

خبرگزاری مهر

روند کاری این موسسه بدین شکل است که ابتدا دانشجویان سوژه های مد نظر خود را روی کاغذ نوشته و به منشی ارائه می دهند. پس از چندی انتظار نه چندان طاقت فرسا، شما را فراخوانده و لیستی چند صفحه ای از پایان نامه های مرتبط و یا نزدیک به سوژه های مورد نظر شما را در برابرتان می گذارند. در اینجا راهنمایی و مشاوره رایگان برای انتخاب پایان نامه ای درخور و شایان توجه ارائه می شود که البته انتخاب استفاده از مشاوره با خود مشتری خواهد بود. عجیب این که پایان نامه های مقاطع مختلف تحصیلی اعم از لیسانس و فوق لیسانس و دکتری از نظر قیمت تفاوتی با یکدیگر نداشته و تنها عامل تعیین کننده قیمت پایان نامه ها تعداد صفحات آنهاست.

آقا نفرمودند که اين اتم ما هم جزو علوم انسانی است يا...

(آرشيو)

این ماییم که باید خود را با جنبش سبز تطبیق دهیم نه بر عکس

دکتر محمد صابر

دربارهء انتقاد نوری علا از دکتر کديور

به دنبال راهكاري براي نظارت بيشتر بر سايت‌هاي اينترنتي هستيم

وزیر ارشاد

وزير ارشاد اظهار داشت: روزنامه‌ها به طور مستقيم تحت نظارت هيئت نظارت بر مطبوعات است اما بحث سايت‌ها فعلا زير نظر كميته‌اي در دادستاني كل است و البته به دنبال راهكاري براي نظارت بر سايت‌ها هستيم. سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس در خصوص انتشار شايعات بي‌اساس و فضاسازي‌هاي منفي در برخي سايت‌ها و تدبير وزارت ارشاد براي مواجهه با اين موضوع گفت: سايت‌ها زير نظر دادستاني كل هستند و يك كميته‌اي در آنجا تشكيل شده و به سايت‌ها رسيدگي مي‌كنند و ما نيز فردي را از وزارت ارشاد به اين كميته مي‌فرستيم.  وي افزود: بايد تدبيري در خصوص اين سايت‌ها انديشيده شود و اينگونه نباشد كه هر سايتي، هر مطلبي را كه دلش خواست منتشر كند و از آن سوء‌استفاده شود؛ اين مطالب بايد در همين كميته‌اي كه تشكيل شده بررسي شود.  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تفاوت نظارت به سايت‌ها با روزنامه‌ها گفت: روزنامه‌ها به طور مستقيم تحت نظارت هيئت نظارت بر مطبوعات است اما بحث سايت‌ها فعلا زير نظر همان كميته‌اي است كه در دادستاني كل تشكيل شده تا اينكه بعدا يك راهكاري براي آن در نظر گرفته شود.

(آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 712  ـ  پنج شنبه 28 آبان 1388 ـ  19 نوامبر 2009 

 

فاسد تا مغزاستخوان! 

شهباز نخعی

 

تسامح و تساهل اصلاح طلبانه و «جوان کُشی» های آيت الله خمينی

مسعود نقره کار

 

پیشگامی یا پیروی؟

رامین کامران

 

جمهوری اسلامی؛ آزمون تاریخی روحانیت شیعه

هومان دوراندیش

 

يک دقيقه سکوت برای بنيانگزار اولين دولت سکولار در عالم اسلام

 

شماره 711  ـ  چهار شنبه 27 آبان 1388 ـ  18 نوامبر 2009 

 

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

ـ پرده برداری از مجسمهء خانم احمدی نژاد

ـ زن که زدن ندارد!

ـ وقتی صبر هيلاری هم تمام می شود

 

این انقلاب، انقلاب زنان است

شادی صدر

سخنرانی در مراسم دریافت «لالهء حقوق بشر»

 

موتور قرمزان و درد اهل قلم

شکوفه تقی

 

نامه ای به برادر هرگز ندیده ام

نرگس کلهر

 

نقدی بر قانون اساسی پیشنهادی حقوقدانان جنبش سبز>>>

نیما فرمین (دکترای حقوق از دانشگاه مونت پلیه ـ فرانسه)

===============================

چند مقاله و نظر در مورد انتقاد نوری علا از سخنان دکتر محسن کديور

از مطلقه اندیشی دینی تا مطلق اندیشی سکولار

عباس موسایی

======

تا کی در بند حکومت دینی؟

(سخنی با جناب آقای امیر بیگلری)

از: پیمان، فرزندی از ایران زمین

======

«منطق» آقای افروز

دارا گیلانی

======

سخنی با عاليجنابان آقايان افروز و بيگلرى

رحيم ظاهرى

======

اجازه دهيد من جواب پرسش های آقای بيگلری را بدهم

سعيد نظری

 

شماره 710  ـ  سه شنبه 26 آبان 1388 ـ  17 نوامبر 2009 

 

می خواهند از ترس مرگ دست به خودکشی بزنیم

باز شناسی جنبش سبز در شرایط جدید

حشمت اله طبرزدی

 

دو- دلي در آستانه ي مدرنيته

نوانديشان مسلمان در ترازوهاي ديجيتالي

اكبر كرمي

 

مسئله رهبری جنبش مردمی در ایران

(دو تناقض و یک راه حل)

دکترعطا هودشتیان

 

امان از جمعه گردی های آقای نوری علا!

فيروز افروز

 

در دفاع از دکتر کديور، پاسخی به آقای نوری علا

امير بيگلری

 

قانون اساسی مشروطیت و آزادی و برابری

يوسف شريفی

بخش يازدهم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»

 

با وقاحت تمام به روزه‌خواري تظاهر و شعار "مرگ بر اسرائيل" را حذف می كنند

علم الهدی، امام‌ جمعه مشهد

 

شماره 709  ـ  دو شنبه 25 آبان 1388 ـ  16 نوامبر 2009 

 

مردم نمی توانند ولی فقیه را عزل کنند

قائم مقام نمایندهء ولی فقیه در سپاه پاسداران

 

هدفمند كردن يارانه‌ها جراحي لازم اقتصادي است

آیت الله جنتی

 

چرا مجلس در برابر احمدی نژاد کوتاه آمد؟

مرتضی نیک پندار

 

رايانه ها و قدمی دیگر به سوی ولایت اسلامی

گفتگو با جمشید اسدی

گفتگوگر: ایرج ادیب‌زاده

 

دوشنبه ها: مکتوبات فدوی

آینده نگری

حميد رضا رحيمی

 

شماره 708  ـ  يک شنبه 24 آبان 1388 ـ  15 نوامبر 2009 

 

تكرار تاریخ یا تقلید تاریخ؟

رامین كامران

 

دوباره بر می‌گردیم!

الاهه بقراط

 

تنها حکومت غيردينی حافظ دين و آزادی مردم است

گفتگو با فاطمه حقيقت جو

گفتگوگر: عنایت فانی (بی.بی.سی)

 

نقد یک تصمیم

محمدعلی دادخواه

 

از ارزان شدن ترياک و شيشه تا لزوم افزايش نظارت نيروي انتظامي بر اينترنت

سردار احمدي مقدم

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

نامه ای به حقوقدانان جنبش سبز

شکوه ميرزادگی

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630