دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 676  ـ  چهار شنبه 22 مهر 1388 ـ  14 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

سبز فردا در برابر سبزنمای ديروز

================

مبارزه و مشکل دخالت خارجی

رامین كامران

جنبش اخیر مردم ایران بهترین فرصت را برای مخالفان برقراری رابطه به وجود آورد تا بتوانند بر اساس آن دولت فعلی آمریكا را از هر نوع نزدیكی با جمهوری اسلامی بر حذر بدارند. در اینجا هم دو طرف داریم كه به صراحت می گویند مطلقاً به برقراری چنین رابطه ای، كه خودبخود به قبول نوعی حوزهٌ نفوذ برای جمهوری اسلامی ختم خواهد شد، تمایل ندارند: جمهوری خواهان تندروی آمریكا و اسرائیل؛ نومحافظه كاران محل تلاقی و اتحاد این دو هستند. ولی چیزی كه اغلب فراموش می شود این است كه انگلستان هم در صورت برقراری رابطه بین جمهوری اسلامی و آمریكا بازنده خواهد بود. چون هر جا كه آمریكا غایب باشد، انگلستان، در صورت حضور، مهمترین واسطهٌ ایالات متحده است و كشوری است كه از این غیبت بیشترین استفادهٌ دیپلماتیك را می كند...

================

دوست داشتن همه ي نام هاي كوچك

نقدي بر پاره اي از

باورهاي غيرسكولار اسماعيل نوري علا

اكبر كرمي

به باور من، دوستاني هم چون نوري علاي عزيز، با همه ي احترامي كه شايسته ي آنند، دچار نوعي وسواس لغت نامه نويسي اند و فراموش كرده اند ضرب-آهنگ جهان جديد كه با سرعتي سرسام آورتر از رشد لغت نامه ها به اجتماعات حاشيه اي آوار مي شود، بسي فراتر از ضرب-آهنگ گفت و گوها و بگومگوهايي است كه حتا بين انديشمندان ادامه دارد!.. اگر سكولارها حاضر نباشند از نام هاي بزرگي كه به آن رسيده اند فاصله بگيرند، چگونه مي توانند از مذهبي ها انتظار داشته باشند كه از نام هاي بزرگ خود و نياكانشان بگذرند؟ و مي گذريم از اين نكته ي نغز كه دعوا بر سر نام ها، در اساس، دعوايي ماقبل مدرن، هيستريك و غير حقوقي است و نمي تواند با اداهاي سكولار و مدرن سازگار افتد. مسايل جهان جديد در دالان هاي قانون گذاري و لابي هاي حقوقي حل و فصل مي شود و نه در كريدورهاي دور- و- دراز تاريخ و زبان.

================

================

دیکتاتور حقیر و «بوی گند دروغ»

مسعود نقره کار

اگر چه احمدی نژاد با بهره گیری از روش های هیتلری - گوبلزی راحت تر و وقیحانه تر از دیگر رهبران حکومت اسلامی دروغ می گوید، اما دروغگویی و عوامفریبی ویژگی تمامی رهبران این حکومت بوده و هست. در واقع دروغ سرچشمه ی حقانیت و مشروعیت حکومت اسلامی ست. خمینی، دیکتاتور کبیر این حکومت، حکومت اش را بر دروغ بنا نهاد. آزادی مطبوعات، آزادی اندیشه، آزادی زنان، اعدام نکردن فرماندهان ارتش شاه، بر پایی مجلس مؤسسان و سیاهه ای ازاین دست قول ها و وعده های دروغین از دهان جلاد آزادی و آباد کننده ی گورستان های میهنمان بیرون ریخت. خمینی راهبر و راهنمای امثال دیکتاتور حقیر شد تا دیکتاتورهای ریز و درشت حکومت اش خیال کنند بلاهت و حقارت را با دروغ های بزرگ می توانند جبران کنند.

آرشيو

از این پس مسیر درست حرکت احزاب

را ما مشخص می کنیم

فیروز آبادی

رییس ستاد کل نیروهای مسلح

سايت جرس: در ادامه تلاش برای حذف معدود احزاب مستقل از بدنه جامعه، رییس ستاد کل نیروهای مسلح از طرح جدید نظامیان برای کنترل احزاب پرده برداشت و خواستار «تعیین مسیر درست سیاسی» از سوی وزارت کشور، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی برای احزاب شد و گفت که همهء احزاب باید براساس دستور العمل هایی از سوی وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی به آن ها ابلاغ خواهد شد فعالیت کنند. حسن فیروز آبادی در مراسم معارفه محمد حجازی به فرماندهی آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح  اعتراضات مردمی پس از انتخابات را "اغتشاش" و "آشوب" نامید و گفت: "در این آشوب ها و اغتشاشاتی که شد و قدری فضای سیاسی غبارآلود شد بعضی ها ممکن است ابهاماتی در ذهنشان بوجود آمده باشد که ادامه کار مسیر سیاسی چیست؟ چون یکی از آفت های آشوب های بعد از انتخابات این بود که کار سیاسی درست هم نتواند تداوم پیدا کند." وی با اشاره به اینکه "بالاخره  امام در زمان خودشان دو جناح را تایید فرمودند. هم این جناح و هم آن جناح با هم، با محبت و با تکیه به ارزش های انقلاب فعالیت کنند" و تاکید بر اینکه "جناح های سیاسی بایستی تکالیف شان را روشن کنند"، گفت که "نه تکلیف جناح ها بلکه بایستی مراجع اصلی کشور که قانون اساسی تعیین کرده، وزارت کشور، شورای عالی امنیت ملی و مجلس، دست بکار شوند و مسیر سیاسی درست را به شکل قانونی اعلام کنند." وی گفت که حتی اگر قانونی در مورد کنترل احزاب وجود ندارد باید "قانون آن را تدوین کنند و بفرستند مجلس شورای اسلامی و مجلس سریع تصویب کند ."فیروز آبادی با اشاره به اینکه "بالاخره کار سیاسی باید در کشور صورت بگیرد و کار سیاسی هم به هر حال جناح بندی دارد" گفت که "موضوع این است که باید از خطوط اصلی نظام خارج نشوند. طرفداری از آمریکا، انگلیس و.. نکنند، باید طرفدار براندازی نظام یا تغییر نباشند. باید با اسلام و مرجعیت و روحانیت برخوردی نداشته باشند ."وی با تاکید براینکه "شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور باید اینها را برای احزاب مشخص کنند" گفت که "اینها را مشخص کنند و برای احزاب اعلام کنند و احزاب برابر دستور العمل های وزارت کشور و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قوانین مجلس شورای اسلامی کار خودشان را شروع کنند و انجام دهند و هواداران و طرفدارانشان هم نگران این نباشند که حالا با ورود به این حزب یا آن حزب، ممکن است محکوم شوند و حتی خانواده ها یا بچه هایشان را نتوانند اداره کنند". رییس ستاد کل نیروهای مسلح که از بيست سال پیش با حکم آیت الله خامنه ای به این سمت رسیده و از متحدان احمدی نژاد به شمار می آید همچنین گفت که "اگر این خطوط برای احزاب روشن شود و هر کس بداند که داخل این خطوط می تواند حرکت کند تکلیف همه جوانها روشن می شود و همه خانواده ها و همه احزاب و خطوط سیاسی مشخص می شود و فتنه هم غبارش بر زمین خواهد نشست."

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل دوم  ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد

(1945 تا 1960)

بخش سوم ـ  اعتراض به نتايج انتخابات

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

«سياست ورزی متمدنانه» در رقابت های انتخاباتی عمر کوتاهی داشت. اينونو کوشيد توفان را کنترل کند و برای اين کار يکی از جمهوری خواهان مستبد به نام «رجب پکر» را به عنوان نخست وزير جديد انتخاب کرد. «پکر»، با صدور دستوری، اعتراض روزنامه نويسان به قانونی نبودن انتخابات را ممنوع اعلام کرد و عدنان مندرس را بيمار روانی خواند. نمايندگان دموکرات مجلس تصميم گرفتند که شرکت در جلسات پارلمان را بايکوت کنند. اينونو برای آرام کردن اوضاع دخالت کرده و با انتشار بيانيه ای اعلام داشت که نسبت به دولت و حزب مخالف آن موضعی بی طرف دارد. در پی آن «پکر» استعفا داد و يک جمهوری خواه معتدل به نام «حسن ساکا» جانشين او شد. او نيز به زودی جای خود را به يک سياستمدار معتدل ديگر داد که «شمس الدين گونالتای» نام داشت و قبلا روحانی بود و به هنگام مرگ آتاتورک در سال 1938 مراسم نماز ميت را بر پيکر او انجام داده بود.

================

پنج زنی که جوايز نوبل امسال را بخود اختصاص دادند

آنچه كمپين مي تواند به جنبش سبز بياموزد

محبوبه عباسقلی زاده

در اين ميانه كه بحث سازماندهي و تحليل هاي شبكه اي و حتي نحوه استفاده از فضاهاي عمومي مطرح است، و با توجه به تجربهء غني سه ساله خود، فعالان كمپين بايد بگويند كه ناكامي ها و كامروايي هايشان در تشكيلات افقي چه بوده است و تنازع قدرت در چنين شبكه هايي چه حالت دارد، چگونه در آن وامانده اند يا به پيش رفته اند و چگونه توانسته اند جمع متنوعي از چپ و راست و مذهبي و سكولار و نسل هاي متنوع را زير يك كنش واحد جمع كنند. توازن قدرت را چگونه برقرار كرده اند و رفتارهاي دمكراتيك عاري از خشونت را چگونه ترويج كرده و تا چه حد موفق به عقلاني كردن اين رفتارها شده اند.

جزئیاتی از قتل های ناموسی در جنوب کشور

نقل از نشريهء «پرچم»

یکی دیگر از مسئولان، که خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه کشتن زنان، برای برگرداندن آبرو و حیثیت، با افتخار تمام انجام می شود، گفت: پس از کشتن زن، فرد قاتل توسط خانواده تشویق می شود، و گاهی با کل زدن و پایکوبی و یزله کردن و شلیک کردن او را تا محل محاکمه قضایی و یا زندان همراهی می کنند؛ این در حالی است که از برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری برای مقتوله خبری نیست و دفن او هم با اکراه انجام می شود. بنابراین قاتل شاکی ندارد و اولیای دم که خود از زمره قاتلان هستند رضایت خود را از عدم قصاص قاتل اعلام می کنند. یک حقوقدان در این رابطه می گوید: طبق قانون وقتی قاتل شاکی خصوصی نداشته باشد دولت قاتل را به سه تا هفت سال حبس محکوم می کند که مجازات سنگینی نیست.

قصاص یا توحش

سيامک مهر

والدین احسان، پسری که توسط بهنود شجاعی به قتل می رسد، تحت تلقین و مغزشویی و اغفال آخوندها و وحوش مسلمان به آن درجه از بی عاطفگی و ددمنشی مسخ می شوند و استحاله می یابند که با دست های خود چهارپایه را از زیر پای بهنود شجاعی می کشند و جوانی به رعنایی و زیبایی فرزند خود را به قتل می رسانند. حکومت اسلامی وظیفه و کار "جلاّد" را با سخاوت به مردم تحمیل می کند. قصاص انسان ها را در برابر قانون قرار نمی دهد، بلکه به مقابله و کینتوزی نسبت به یکدیگر تشویق می کند. مردم را به جان هم می اندازد. در صورتی که بارها گفته اند که خدا هم حق ندارد حکم اعدام صادر کند. خونریزی و قتل و کشتار از صفات اهریمن است که در جنگ با بشر بسر می برد. اعدام و قصاص و قتل و خونریزی از حقوق هیچ بنی بشری نیست که حتا در بارهء آن رأی گیری شود.

آرشيو

نگراني از حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان

روزها خبرهاي تازه يي از ليگ برتر فوتبال زنان شنيده مي شود. چند روز پيش فاطمه عليپور نماينده کميته بانوان به کميته انضباطي رفت اما هيچ خبري از علت رجوع او به کميته انضباطي فدراسيون فوتبال شنيده نشد. اکنون خبر از وجود دوجنسه ها در ليگ برتر فوتبال زنان شنيده مي شود و اين در حالي است که عليپور از سوي کميته انضباطي موظف شده است تا به احتمال حضور دوجنسه ها در ليگ برتر فوتبال زنان رسيدگي کند.موضوع حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان از آنجايي شروع شد که پس از ديدار عقاب مازندران و شن ساي ساوه يکي از بازيکنان عقاب مازندران، دروازه بان شن ساي ساوه را به «هرمافروديت» (دوجنسه) متهم کرد.اين درگيري تا جايي شدت گرفت که مسوولان شن سا بعد از بازي با حضور در کميته انضباطي فدراسيون فوتبال خواهان بررسي اين موضوع شدند.در همين راستا مجتبي شريفي رئيس کميته انضباطي فدراسيون فوتبال رسيدگي سريع به ادعاي اين بازيکن عقاب را درخواست کرد.ادعاکنندگان وجود دوجنسه ها در فوتبال بانوان نيز با استناد به ويژگي هاي ظاهري متفاوت برخي بانوان فوتباليست از جمله صداي بم، سرعت دوندگي بالا، اندام و ماهيچه هاي قوي تر، قدرت بدني بيشتر و وجود موهاي زائد صورت را دليل ظاهري اين ادعا بيان مي کنند.اما کميته بانوان فدراسيون فوتبال پس از پيگيري محرمانه اين موضوع را تکذيب کرد. علاوه بر مديرعامل شن ساي ساوه يکي از سرمربيان شاغل در ليگ فوتبال زنان (که نمي خواهد نامش فاش شود) حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان را تاييد مي کند. اين مربي از تغيير جنسيت پنج بازيکن در فوتبال زنان خبر مي دهد و مي گويد؛ اسناد اين تغيير جنسيت ها در پزشکي قانوني موجود است.در مقابل اين ادعاها فريده شجاعي نايب رئيس زنان در فدراسيون فوتبال حضور هرمافروديت ها را در ليگ برتر فوتبال زنان به شدت تکذيب مي کند. به گفته فريده شجاعي پيش از مسابقات جام ملت ها بنا بر ادعاي يکي از مربيان زن ايران و ارسال نامه يي به AFC چهار بازيکن تيم ملي ايران متهم به دوجنسه بودن شدند. پس از ورود تيم ايران به تايلند بلافاصله اين چهار بازيکن توسط کميته پزشکي مسابقات براي انجام معاينات و برخي آزمايشات مانند آزمايش خون، هورمون و.. احضار شدند. پس از آن کميته برگزاري مسابقات اجازه داد اين بازيکنان در رقابت ها حضور پيدا کنند و اعلام کرد ظرف 20 روز آينده نتيجه را به فدراسيون ايران گزارش مي کند. در نهايت به فدراسيون ايران اعلام شد هر چهار بازيکن در سلامت کامل به سر مي برند و مشکلي تحت عنوان «دوجنسه بودن» ندارند. رئيس کميته انضباطي در اين رابطه اعلام مي کند در صورت اينکه اين مساله احراز نشود، با مدعيان برخورد خواهيم کرد؛ «طبق مواد 47 و 33 براي مدعيان تنبيهاتي در نظر گرفته شده است. براي چنين فردي به نحو اختياري يا اجتماعي تنبيهاتي نظير توبيخ، جريمه، محروميت جلسه يي يا دوره يي يا دائمي در نظر خواهيم گرفت.»

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 675  ـ  سه شنبه 21 مهر 1388 ـ  13 اکتبر 2009 

به ستون سمت چپ مراجعه کنيد

 

شماره 674  ـ  دو شنبه 20 مهر 1388 ـ  12 اکتبر 2009

مبارزه و مشکل دخالت خارجی

رامین كامران

 

دوست داشتن همه ي نام هاي كوچك

نقدي بر پاره اي از باورهاي غيرسكولار اسماعيل نوري علا

اكبر كرمي

 

توضيحاتی در مورد مفهوم سکولاريسم و سکولاريسم نو (ويدئو)

اسماعيل نوری علا

 

دیکتاتور حقیر و «بوی گند دروغ»

مسعود نقره کار

 

از این پس مسیر درست حرکت احزاب را ما مشخص می کنیم

فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح

 

ترجمهء هفتگی تاب «ترک های امروز»

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل دوم  ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد (1945 تا 1960)

بخش سوم ـ  اعتراض به نتايج انتخابات

 

شماره 673  ـ  يک شنبه 19 مهر 1388 ـ  11 اکتبر 2009

سپاه و تحول دولت به سوی تماميت گرايی دينی

مجيد محمدی

 

آیا انقلاب فرهنگی دیگری ممکن است؟

سعید قاسمی نژاد

 

در مورد کشتار سال ۶۷ اشتباه کردیم که سکوت کردیم!

عطاء الله مهاجرانی

 

روحانیون و مشروطه

بخش هفتم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»

يوسف شريفی

 

ناجوانمردانه به جاي اين‌که بگويند مرگ بر آمريکا،

مي‌گويند مرگ بر روسيه و چين

سرهنگ کريمي، جانشين بسيج اصناف

 

شماره 672  ـ  شنبه 18 مهر 1388 ـ  10 اکتبر 2009

جایگاه سبز در رنگین کمان!

شهباز نخعی

 

جایگاه نهاد دین در نظام سکولار

محمود خادمی

 

بررسی اوضاع کنونی ايران از ديد يک کمونيست

گفتگو با بهرام رحمانی

 

طرح کامران دانشجو برای اسلامی کردن دانشگاه ها

نیما طاهری

 

قاتل سریالی ماهشهر در پی عذاب وجدان مرده نه زير شکنجه

سردار صید عیسی دارایی

 

شماره 671  ـ  جمعه 17 مهر 1388 ـ  9 اکتبر 2009

سکولار بودن؛ همچون پيش شرط مدرن بودن

اسماعيل نوری علا

 

حکومت سکولار در جامعه ای با تار و پود مذهبی؟

برگرفته از وبلاگ مرتضی نگاهی

 

قطب نمایی برای جنبش

کورش عرفانی

 

مقدمه ای برای فردا

اكبر كرمی

 

مي خواهم آن که آشوب مي کند از پليس رضايت نداشته باشد

رئيس پليس پايتخت

 

هشدار وزارت خارجه درباره غارت اطلاعات علمی

دکتر علی آهنی

 

شماره 670  ـ  پنج شنبه 16 مهر 1388 ـ  8 اکتبر 2009

مهرگان، روز ملی پیمان

به مناسبت شانزدهم مهر

کورش زعيم

 

انقلاب مجازی

رامین كامران

 

گردان های نرم در راه اند

وبلاگ سهرابستان

 

سياست ترس، استبداد نجات بخش

مجيد محمدی

 

زیر پوست شب چه میگذرد؟

تأملی بر بیانیه رخشان بنی اعتماد و پاسخی به او

بصیر نصیبی

 

مثل اينکه هر دو روز یک بار یک توپولف در جاده های کشور سقوط کند

سردار اسکندر مومنی

 

انديشهء مادى مبتنى بر جدايى از آسمان، به پايان راه رسيده است

دنيا امروز خواستار استفاده از راه حل هاى ايران براى مديريت است

محمود احمدی نژاد

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630