دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 666  ـ  يک شنبه 12 مهر 1388 ـ  4 اکتبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

لطفاً از کشتن ما خودداری فرمائيد...

================

به کجا ميرويم؟

سام قندچی

امانوئل کانت عمری برای برنامهء ترقي خواهانه در اروپا فعاليت کرد و همه گونه تضييقات عليه خود را در زمان فردريک ويلهلم دوم، جانشين واپس گراي فردريک کبير، که حتي نوشتن درباره مذهب را براي وي ممنوع کرده بود پذيرفت و کماکان آرزويش اين بود که تحول جامعه به اهداف برنامه ای ترقي خواهانه نه تنها در آلمان که در آنجا زندگي ميکرد بلکه در بقيهء اروپا نيز از طريق «اصلاحات مسالمت آميز» انجام پذيرد. اما وقتي در فرانسه برنامهء مدرنيسم از طريق «انقلاب» به ثمر رسيد، کانت از آن انقلاب دفاع کرد. نه بدليل اينکه آرزويش انقلاب بود، که نبود، بلکه به اين خاطر که هدف ترقي خواهانهء خود را بالاخره اينگونه ديد که در جايی به ثمر رسيده است. اگر جشني گرفتن داشت براي محتوای تحول ترقي خواهانه بود وگرنه کسي نمي توانست از دادن کشته هاي انقلاب، چه در فرانسه، و چه پيش از آن، در جنگ استقلال آمريکا، خوشحال باشد...

================

انتخابات ادامه دارد...

الاهه بقراط

هيچ کس با هيچ ترفندی نمی‌تواند قانونمندی‌های اجتماعی را دور بزند. همين قانونمندی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آينده صف‌ها را چنان مشخص خواهند کرد که يک رويارويی ناگزير را از يک سو در برابر حکومت و جامعه، و از سوی ديگر در برابر حکومت و جهان، قرار خواهد داد. همه جا، در سراسر جهان، حوزه رأی‌گيري ست. همه از جمله سياستمداران و رسانه‌های کشورهای قدرتمند جهان حق انتخاب دارند. انتخاب و انتخابات برای ايران تازه شروع شده است: مردم يا رژيم!؟

================

نقش فاعلانه‌ی نواندیشی دینی

در گذار به دموکراسی

(بخش نخست)

اکبر گنجی

طی دو دهه‌ی گذشته «روشن ‌فکری دینی» - از سوی خدا ناباوران، سنت ‌گرایان مسلمان، بنیاد گرایان مسلمان و افرادی که از نظر دیگران روشن‌فکر دینی به شمار می‌روند - انکار شده است. برخی از خداناباوران، نقش روشن‌فکران دینی را در سه دهه‌ی گذشته منفی ارزیابی می‌کنند. نو اندیشی دینی چست؟ چه کسانی روشن‌فکر دینی به شمار می‌آیند؟ نقش نواندیشان دینی در مبارزه‌ی با بنیادگرایان حاکم بر ایران و گذار ایران به دموکراسی چیست؟ این‌ها برخی از پرسش‌هایی است که در مقاله‌ی حاضر بدان‌ها پرداخته خواهد شد.

================

مهدویت و دموکراسی

تحلیلی بر اساس اندیشه سروش

میثم بادامچی

از نظر تاریخی، مهدویت همیشه یکی از باورهای ریشه‌ای و مهم شیعیان بوده است. با این حال از زمان آغاز دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و استمرار آن در پی کودتای انتخاباتی اخیر، نقش این نظریه در سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی به وضوح مضاعف شده است.. نظریهء ولایت مطلقه فقیه که با دموکراسی سازگار و قابل جمع نیست فرزند مهدویت سیاسی است. مهدویت سیاسی توجیه‌گر امتیازات ویژه فقها برای حکومت در نظریه ولایت فقیه است... مهدویت سیاسی بر اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه‌، ولی فقیه را نائب امام زمان فرض می‌کند و همان اختیاراتی را به ولی فقیه در قدرت و «تصرف در نفوس و اعراض و اموال مسلمین» می‌‌دهد که امام غائب داراست... عبدالکریم سروش از معدود متفکرانی است که در سال‌های گذشته به واکاوی نسبت میان مهدویت و سیاست و ارائهء تصویری نو از مهدویت پرداخته است...

مبادا حركت معترضان

در دام ساختارشكنی خطرناك بیافتد

میرحسین موسوی

آينده نيور: در حالی كه برخی شعارهای تند در راهپیمایی  روز قدس از سوی برخی كه خود را حامی موسوی و عضو جنبش سبز معرفی می‌كردند، باعث نگرانی برخی دلسوزان كشور شده، میرحسین موسوی اخیرا در متنی دربارهء درافتادن حركت معترضان در دام ساختارشكنی‌های خطرناك هشدار و دربارهء حركت خود توضیحاتی داده است: «اگر خشم و نارضایتى در مردم به‏ ‏وجود آمده است، آنان تصور نكنند كه این احساسات منفى انباشته شده در‏ ‏ضمیرشان متوجه دین است. این رسالتى است كه به نظر مىرسد بر عهدهء ‏ ‏تمامى كسانى كه اسلام بر آنان حق حیات دارد و در رأس آنان روحانیت‏ ‏اسلام قرار گرفته باشد تا اجازه ندهند اقشار مختلف، على الخصوص جوانان‏ ‏كه اینك اكثریت جامعه ما را نیز شكل مىدهند، میان برداشت هاى‏ ‏نادرست ، گزینشى و سطحى از دین و حقیقت آن اشتباه كنند و بر اثر‏ ‏هیجان هاى عاطفى از اسلام فاصله بگیرند... در عین حال، اگر در موجى‏ ‏كه از خشم مردم برخاسته است احساس خطر براى اصل كشور و اصل‏ ‏نظام نمى كردم، برایم سخت نبود كه بیست سال دیگر سكوت كنم.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

================

بازنگری دروس علوم انسانی

با توجه به تشکیل جلسه شورای انقلاب فرهنگی و بررسی و بازنگری دروس علوم انسانی نتایج آن به سمع و عیون میرسد: تحلیل محتوای سخنان رهبری (2 واحد)

مبانی جعل مدرک و رزومه (3 واحد) ـ شناخت نظریات احمدی نژاد ( 3 واحد)

(بقيه)

 

فقدان اقتدار حاکمیت و مذاکرات اول اکتبر

حسين باقرزاده

حکومت احمدی‌نژاد که در سطح ملی مشروعیت و اعتبار، و در نتیجه اقتدار، خود را از دست داده است اکنون در صحنه بین‌المللی نیز با موقعیتی مشابه با نمایندگان «پنج بعلاوهء يک» روبرو می‌شود. اگر کشورهای غربی خرده اعتمادی نسبت به جمهوری اسلامی داشتند حال با اعلام يا کشف تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای در کوه‌های نزدیک قم این اعتماد نیز بر باد رفته است. نمایندگان جمهوری اسلامی در روز اول اکتبر در شرایطی با کشورهای غربی (به اضافه روسیه و چین) روبرو شدند که انگشت اتهام به سوی رژیم ایران نشانه رفته است و به قول و قرارهای آن اعتمادی نمی‌توان کرد. کشورهای یادشده می‌دانند که با رژیمی روبرو هستند که در صحنه داخلی اعتبار و مشروعیتی ندارد.

هزینه ها و فایده های پروژهء اعتراف گیری برای رژیم

حشمت الله طبرزدی

تا چند سال پیش که هنوز توده ها نا اگاه بودند و رسانه های ارتباطی گسترش نیافته بود و رژیم تا این اندازه رسوا نشده و حد اقل در بین جناح حای تشکیل دهنده از اعتبار نسبی برخوردار بود، ممکن بود بخشی از مردم تحت تاثیر این اعترافات قرار گرفته و گمان کنند که این به اصطلاح «فریب خوردگان» پس از این که در مقابل برندگی منطق اسلام گرایان و اخلاق محمدی ان ها در زندانی که دانشگاه است قرار گرفته و هدایت شده اند و اینک از گناه خود نادم شده و دست عفو و رحمت خواهی به سوی مقام معظم رهبری دراز کرده اند! در چنان شرایطی ممکن بود رژیم بتواند از این پروژه ی اعترافگیری بهره ای ببرد. مثل کار هایی که در دهه ی شصت با مجاهدین انجام داد. اما نه آزادی خواهان کنونی مجاهدین دهه ی شصت هستند و نه مردم ما مردم آن روزگارند و نه این حکومت، حکومت آن زمانه  است.

آزموده را آزمودن خطاست

سعيد رضوي فقيه

ظاهراً بناست نه تنها از تجربه های دیگران در دیگر کشورها بلکه از تجربه ی سال های نزدیک کشور و نظام خود نیز درس نیاموزیم. ثمره ی انقلاب فرهنگی چین و ایدئولوژیک کردن علوم انسانی و غیر انسانی در شوروی را به چشم خویش دیده ایم. هم  فروپاشی شوروی و اضمحلال تئوریک دستگاه های شبه آکادمیک آن را شاهد بوده ایم و هم تغییر ذائقه ی نسل جدید چین را که سال ها پس از انقلاب فرهنگی حق و باطل را به هم آمیخته اند و، از بغض نظام تمامیت خواه کمونیستی، به خوب و بد غرب پناه برده اند. اتفاقی که در ایران خودمان نیز افتاده و همچنان خواهد افتاد.

اعلام کنندگان طرح وحدت ملي  سکوت کنند و از وحدت دم نزنند

سردار محمدعلي جعفري

اعتماد- سردار محمدعلي جعفري بانيان طرح وحدت ملي را نشانه گرفت و خطاب به افرادي که اغلب از افراد موثر نظام محسوب مي شوند، اظهار داشت اين افراد بايد از ملت عذرخواهي کنند چون هرگز نمي توان با قانون شکنان و مخالفان آراي ملت طرح وحدت ريخت. به گزارش فارس فرمانده کل سپاه پاسداران هدف مطرح کنندگان طرح وحدت ملي را توقف روشنگري دانست و گفت؛ هرگز نمي توان با فردي که به آراي مردم تمکين نمي کند و به خاطر اشتباهاتش حاضر به عذرخواهي نيست به دنبال وحدت بود چون اين افراد بايد پاسخگوي همه خسارت هاي وارد شده به کشور باشند و اين نکته يي است که برخي از آقايان خودي به آن توجه نمي کنند. اين افراد اول بايد از ملت عذرخواهي کنند و تقصيرات خود را بپذيرند و بعد به آراي مردم تمکين کنند، تا عطوفت نظام جمهوري اسلامي شامل حال آنها شود چون آنها قانون شکني کرده اند.سردار جعفري اظهار داشت؛ کسي که در جايگاه خواص نتوانسته به خوبي تحليل کند و در حوادث بعد از انتخابات سکوت کرده بود، اکنون نيز بايد سکوت کند و دم از وحدت نزند، چون مطرح کردن اين مباحث با هدف متوقف کردن روشنگري ها صورت مي گيرد. درحالي که بايد مسير درست را تشخيص داده و بدانيم چه رسالتي برعهده ما است. فرمانده سپاه پاسداران به وظايف دانشجويان در اين مقطع اشاره و تصريح کرد؛شما دانشجويان در اين ميان مسووليت سنگيني داريد و نمي توانيد ادعا کنيد با اجراي برنامه هاي معمول بسيج دانشجويي در سال هاي گذشته، به وظيفه خود عمل کرده ايد، چون ممکن است نوع عملکرد بسيج دانشجويي در سال هاي گذشته براي مقابله با جريان کنوني جوابگو نباشد. جعفري با اشاره به تفاوت هاي موجود در فضاهاي دانشگاهي کشور يادآور شد؛ اينکه بسيج دانشجويي در ميدان جنگ نرم استقلال عمل دارد براي همين شرايط متفاوت مکاني و زماني است و بر همين اساس هدايت و فرماندهي اين ميدان مبارزه نيز متمرکز نيست. جعفري در ادامه از شعار الله اکبر نيز انتقاد کرد و گفت؛ جرياني به دنبال تظاهرات آرام بود در اين راه از شعارهايي مانند «الله اکبر تا ابطال انتخابات» نيز استفاده کردند که توسط برخي از روحانيون مخالف وضعيت امروز حاکميت جمهوري اسلامي طرح شد، درحالي که همين افراد مدعي خط امام نيز هستند.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

چیز ترسناک شورای امنیت!

پستچی کيهان لندن

ما فکر می کردیم فقط باید نامه های «نواندیش دینی» آقای عبدالکریم سروش را یک بار دیگر به فارسی ترجمه کرد تا گیرنده اش آن را بفهمد. دیگر به این فکر نکرده بودیم که یک فکری هم باید به حال این خارجی های بیچاره کرد که زبان پر از ایما و اشاره زمامداران جمهوری اسلامی را نمی فهمند. ببینید یک جمله صاف و ساده علی لاریجانی را چطوری ترجمه کرده اند. لاریجانی گفت: «با نشان دادن لولوی شورای امنیت، مردم ایران رو به قبله نمی شوند». نیوزویک آمریکایی نوشت: «علی لاریجانی گفته است که اگر شورای امنیت مثل موجوداتی که بچه ها را می ترسانند ظاهر شود، مردم ایران به سوی قبله مسلمانان جهان دراز نمی کشند!» اومانیته فرانسوی نوشت: «علی لاریجانی گفت که دراز کشیدن ایرانیان به سوی مرکز اعتقادات مسلمانان بستگی به این دارد که آنها از موجودات  افسانه ای بترسند، این یک داستان ایرانی است!» و مترجم بی تربیت ال پائیس اسپانیایی هم از قول لاریجانی نوشت: «اگر شورای امنیت چیز ترسناکی را هم به ایرانیان نشان دهد، باز هم مردم ایران به سوی عربستان سعودی نمی خوابند!» خدا رحم کرد که کسی به فکر ترجمه نامه های استاد سروش نیفتاد وگرنه  معلوم نبود چه چیز ترسناکی از آن در بیاید و رژیم را به کدام طرف بخواباند!

 (آرشيو کوتاه و گويا)

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل دوم  ـ هزينهء گزاف انتخابات آزاد (1945 تا 1960)

بخش اول ـ  آغاز تغيير

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

دولت تا زمانی می توانست اين وضع را ادامه دهد که «حزب جمهوری خواه مردم» انحصار قدرت را در دست داشت، مطبوعات سانسور می شدند، اعتصابات ممنوع بودند و انجمن ها و هر گونه تظاهراتی تحت کنترل شديد قرار داشت. البته اين واقعيت هم بود که ترکيه به حکومت استبدادی عادت داشت و اگرچه اغلب مردم از آن نفرت داشتند اما اندک کسانی پيدا می شدند که در مقابل آن بايستند. در قلمروی سياست، که مرکز آن در پايتخت قرار داشت، تنها مقاومت از جانب ناراضيانی به چشم می خورد که جزء حزب حاکمه بودند که ريشه ی مخالفتشان نيز اغلب دشمنی های شخصی بود و در درجهء اول متوجه رييس جمهور کشور، يعنی عصمت اينونو، می شد. در استانبول، که مخالفت با دستورات صادر شده از جانب آنکارا امری سنتی محسوب می شد، نخبگان تحصيل کرده، بازرگانان، مطبوعات، و متفکرين کشور همه در صدد آن بودند که کنترل های دولتی را براندازند. اما ناراضيان فقط در درخواست خود برای آزادی های بيشتر با يکديگر وحدت داشتند...

(پيوند به فهرست کتاب)

کند همجنس با همجنس پرواز...

آرشيو

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 665  ـ  شنبه 11 مهر 1388 ـ  3 اکتبر 2009

شماره 664  ـ  جمعه 10 مهر 1388 ـ  2 اکتبر 2009

شماره 663  ـ  پنج شنبه 9 مهر 1388 ـ  1 اکتبر 2009

شماره 662 ـ  چهار شنبه 8 مهر 1388 ـ  30 ماه سپتامبر 2009

شماره 661 ـ  سه شنبه 7 مهر 1388 ـ  29 ماه سپتامبر 2009

شماره 660 ـ  دو شنبه 6 مهر 1388 ـ  28 ماه سپتامبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630