دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادرفتگان

سال دوم ـ  شماره 627  ـ  چهار شنبه 4 شهريور 1388 ـ  26 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

================

پيام به شورای مرکزی جبههء ملی ایران

جمال درودی، عضو شورا

متأسفانه امروز ما سر در درون برف فرو برده ایم و فکر می کنیم که دیگران اعمال و کردار ما را نمی بینند و آن را داوری نمی کنند. چگونه است که ما صدای اعتراض جوانان و فعالین و طرفداران جبهه ملی را نمی شنویم که همه یک صدا می گویند «شورا برای زعیم چه کرده است؟» در پاسخ، با سرافکندگی، باید بگوییم در این مدت طولانی تنها یک اطلاعیهء چند سطری در رابطه با دستگیری زعیم دادیم و دیگر هیچ! حتی در نشریهء پیام، ارگان جبههء ملی ایران، یک کلمه یادی، نامی، خبری از زعیم ـ این عضو فعال و ارزندهء شورا ـ نشده است. در حالیکه دست اندرکاران این نشریه وظیفه داشتند این شماره را به بزرگداشت زعیم و اعتراض به بازداشت او اختصاص دهند. این سکوت و بی توجهی چه معنا می دهد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

دمکراسی همان سکولاریسم است

کوروش اعتمادی

بسیاری از متخصصین امور جامعه شناسی بر این باور هستند که جهت گذر و یا پیشگیری از فشارها و سرکوب های سیاسی و اجتماعی حکومت های ایدئولوژی گرا و دینی، ضروری است که دمکراسی و باور به کثرت گرائی در جامعه متحقق و قانونمند شوند. اما تحقق یک دمکراسی مدرن و پیشرفته بدون پذیرش اصل جدائی دین از حکومت ناممکن است. دخالت دین در امور سیاسی و دولتمداری عاملی است قطعی در برقراری یک نظام آپارتاید مذهبی که دیگر گروه های اجتماعی، که هیچ احساس تعلقی به دین و ایدئولوژی دولتی ندارند، شهروند درجه دوم محسوب شده و بیرحمانه مورد تعدی و فشار قرار می گیرند. نمونهء بارز این نوع نظام های سیاسی ایدئولوژی گرا و مذهبی همین جمهوری اسلامی در کشور خودمان است که با اصل پذیرش اسلام شیعه بعنوان دین رسمی دولتی بمدت سه دهه غیر انسانی ترین تبعیض های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را علیه شهروندان غیر مسلمان، سکولار و لائیک اعمال کرده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

همه با من

در حاشیه اعتصاب سه روزه

غذا در بيويورک

ن. نوری زاد

حرمت و رسالت قلم در جهت روشنگری خلایق ایجاب می کرد [که نگارنده این سطور] آنچه را که شاهد و ناظر این اعتصاب بوده است به رشته تحریر در آورد تا درس و تجربه ای برای بهبودی مراسم برگزاری اعتصابات و اعتراضات عمومی آینده علیه رژیم استبداد و اختناق گردد. این نوشتار ابتدا به چگونگی شکل برگزاری اعتصاب غذای سه روزه در برابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک می پردازد و سپس، در مقایسه با محتوای بیانیهء اعلام دعوت به اعتصاب غذا، به نکاتی چند اشاره می کند و آنگاه تضاد درونی این بیانیه را با جناح برگزار کنندهء اعتصاب سه روزهء نیویورک، بویژه در تئوری و عمل مدیریت تکنفرهء آن، اجمالاً بررسی می نماید.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

یکسان سازی انسان ها

و عدم تحمل دگراندیشی

مسعود نقره کار

از هنگام ورود اکبر گنجی به خارج ازکشور این نگرانی وجود داشت که مبادا او نیز هم چون برخی دیگر از روشنفکران و کوشندگان  فرهنگی و سیاسی  ای که با شور و امید به خارج از کشور آمدند (یا گریختند)، پس از چندی با گفتار و رفتار شتابزده ارزش های والای اش  راخدشه دار کند. تجربه شده بود که برخی از این  دست عزیزان به دلیل حس و درک غیر واقعی از جایگاه  و توانایی های خود، و نیز توهم نسبت به بضاعت سیاسی، فرهنگی و فلسفی شان، و همچنین اطلاعات غلط پیرامون خارج کشور و برخورد های سطحی و متفرعنانه با خارج کشوری ها – که گنجی هم  مرتکب شده است -  پس از چند ماه زندگی و فعالیت در خارج از کشور حتی از چشم نزدیک ترین حامیان خود افتادند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

ماهيت جنبش سبز و

حرکات سياسی اکبر گنجی

گفتگوئی با اسماعيل نوری علا،

مرتضی محيط و اکبر مهدی

در برنامهء 105 دقيقه ای

همصدائی از فرامرز فروزنده

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تبدیل اسم "ایران" به فعل

هوشنگ فاضل

روند تبدیل شدن اسم به فعل را من دفعه اول از زبان آگاه مرد همه دورانها، باک مینستر فولر شنیدم در کتابی از او به نام  I seem to be a verb، (انگار که من یک فعل هستم) که در سال 1973 منتشر شد. اما تا این زمان و تا وقتی که نوشته کوتاهی را از معلمی در نیویورک نخوانده بودم این مفهوم را چنین آشکار احساس نکرده بودم. این معلم دبیرستان در روزنامه Huffington Post توضیح می دهد که چگونه واژه عامیانه و من درآوردی مثل Going Iranian یا «براه ایرانی رفتن» با باری مثبت در فرهنگ عامیانه مردم آمریکا جا باز می کند. اين معلم آمریکائی می نویسد: اخیراً یکی از شاگردان مدرسه در مقابل ناظم مدرسه که همه شاگردان از او شدیداً حساب می برند ایستاد، کاری که تقریباً هرگز سابقه نداشت. وقتی این شاگرد درخواستش برای آنچه که می خواست پذیرفته نشد، یکی دیگر از شاگردها گفت بیائید باهاش ایرانی بشیم.

(بقيه در آرشيو)

================

(آرشيو)

انتخاب وزير زن، چرا حالا؟ و نه در دولت هفتم و هشتم؟

ناهيد توسلی

اين که دولت دهم با اين شتاب نسبت به انتخاب سه وزير زن اقدام نموده است نشان ‌دهندۀ اصلاح قوانين به نفع زنان – چه در قانون اساسی کشور ايران و چه در قوانين فقهی فقهای شيعه – نيست. متاسفانه، اين اقدام، گرچه به دليل کوشش زنان در کسب حقوق حقه‌شان صورت گرفته و تحميل حاکميت شده است؛ اما به نوعی مصادرۀ فعاليت‌های جنبش زنان به سود استفاده از حضور زنانی است که خود در چارچوب «حاکميت مرد/پدرمحور» و در زيرمجموعۀ قوانين آن به فعاليت‌های اجتماعی، سياسی، فرهنگی، ادبی، هنری و.... باورمند و فعال‌اند. بنابراين خواست جنبش زنان، با اين ترفند نه تنها برآورده نشده است بلکه به گونه‌ای آگاهانه از سوی حاکميت لوث شده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

احمدی نژاد به ابتذال جلسات کابینه اعتراف کرد

گفتگو با محبوبه عباسقلی زاده

ضمن اينكه چنين تصمياتي صرفاً جنبه نمايشي براي انحراف افكار عمومي دارد، نوعي توهين به ارادهء زنان و دختران مبارز است. شما در تصاوير و ويديوهاي مردمي مي توانيد مشاهده كنيد كه تا چه حد زنان و دخرتان در مبارزات خياباني مرزهايي كه در نقش هاي حنسيتي وجود داشته را شكسته اند. آخر زناني كه كارنامه فعاليتشان بر عليه زنان بوده و حاضر شده اند در شرايط فعلي خود را دستاويز و آلت واكنش هاي حساب نشده احمدی نژاد در برابر اراده ملت و زنان و دختران اين مرزو بوم بكنند چه تاييدي بر مترقي شدن يك شبه احمدی نژاد است؟ آن هم وقتي ديد احمدی نژاد در مورد مقام زن اين است كه در معرفي كابينه خود مقام زنان كابينه را در حد كنترل جوك هاي سكسي مردان همان كابينه تنزل مي دهد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

سکولاریسم و جنبش زنان در ایران

مهرانگیز کار

سخنرانی در بروکسل ـ سپتامبر 2008

علاقمندم با احترام به تمام دستجات فعال در جنبش زنان ایران، دینی و سکولار، این عقیده خود را بیان کنم که تغییر ناگهانی از حکومت دینی به یک حکومت سکولار به احتمال زیاد به برابری و دموکراسی در ایران یاری نمی رساند. سکولاریسم در صورتی می تواند منشاء و مبنای حکومتی معتدل و متعادل بشود که نهادهای مدنی توانسته باشند پیش زمینه این دگرگونی را فراهم کنند. اینکه با رویدادی خشونت آمیز از جنس انقلاب یا کودتا یا حمله خارجی، حکومت سکولار بشود به آن مقصود که بیش از یک قرن است آن را دنبال می کنیم نمی رسیم. اما نیاز به حمایت خارجی برای امنیت فعالان درون کشور و حفظ آنان در صحنه فعالیتهای اجتماعی مهمترین خواسته ای است که در محافل جهانی مطرح می کنیم. تأکید داریم بر این که لازم است وضعیت حقوق بشر در ایران و نظارت بر آن توسط جامعه جهانی و سازمان ملل متحد عمده بشود. این مهمترین خواسته ما از دولت های دیگر است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

هيچ فكر نمي‌‌كردم در نظام اسلامی فرزند انقلابي‏ ام را زندانی کنند

فتح‏ الله توحیدلو

او آنچه در سر داشت كه همان عظمت اسلام و جمهوري اسلامي بود، طرح داد، نظر داد وحاصل اين همه تلاش آن جوانان سرخوده از نظام بودند كه شركت كردند، همه آمدند، آنان كه قهر كرده بودند آمدند، آنهايي كه دل سرد شده بودند آمدند، و نواري سبز در سراسر ميهن اسلامي بپا شد، يك پارچه همه سبز شدند. روز بيست و دوم خرداد چهل ميليون ايراني به طرف صندوق‌هاي راي آمدند. مي‌بايست شيريني و حلاوت زحمات شبانه روزي دو ماه كه شب و روز تلاش كرده بودند مي ديدند، در ساعت سه بامداد روز بيست و چهارم خرداد، يعني فرداي راي گيري، به پاس همه زحماتش به انقلاب، به علت اينكه انقلابش را دوست دارد و به پيشرفت جمهوري اسلامي مي انديشد و بفكر سربلندي جوانان آن است، شبانه او را از خانه‌اش بدون هيچ حكم جلبي به زندان بردند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

 اين هفته، يادداشت های هفتگی خانم شکوه ميرزادگی بعلت کسالت ايشان منتشر نمی شود

نمي توانيم براي محافظت از هر زن يک پليس بگذاريم

استاندار خوزستان

ايسنا ـ استاندار خوزستان با بيان اينکه علت اصلي وقوع قتل و مشکلات امنيتي براي زنان، رعايت نکردن مسائل ايمني از سوي خود زنان است، گفت؛ ما نمي توانيم براي محافظت از هر زن يک پليس قرار دهيم، بلکه نکات ايمني بايد از سوي شهروندان رعايت شود. «سيدجعفر حجازي» در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت؛ اعتقاد ندارم امنيت زنان خوزستاني در خطر است بلکه معتقدم رعايت نکردن نکات امنيتي از سوي زنان موجب بروز مشکلات مي شود. وي افزود؛ قتل هاي زنجيره يي آبادان و ماهشهر از سوي افرادي اتفاق افتاده است که از نظر رواني دچار مشکل هستند و نيروي انتظامي قادر به تشخيص مشکلات رواني همه افراد نيست. حجازي خاطرنشان کرد؛ قتل هاي زنجيره اي آبادان - که متهم آن اخيراً محاکمه شد - در منطقه حاشيه اي رخ داده که قربانيان آن منطقه در انتخاب مسير عبور و مرور، امنيت را رعايت نکرده اند. آن منطقه متروکه و مخروبه است. وي افزود؛ با کارهاي انتظامي و امنيتي که نمي توان ذهن افراد را کنترل کرد. از اين اتفاقات که جنون به سر کسي بزند و دست به چنين قتل ها و جناياتي بزند در همه جاي دنيا وجود دارد. طرح هاي پيشگيرانه يي که از سوي ما بايد انجام شود را انجام مي دهيم ولي از سوي ديگر برخي زنان رعايت نمي کنند.

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 626 ـ  سه شنبه 3 شهريور 1388 ـ  25 ماه اگوست 2009

شماره 625 ـ  دو شنبه 2 شهريور 1388 ـ  24 ماه اگوست 2009

شماره 624 ـ  يک شنبه 1 شهريور 1388 ـ  23 ماه اگوست 2009

شماره 623 ـ  شنبه 31 مرداد 1388 ـ  22 ماه اگوست 2009

شماره 622 ـ  جمعه 30 مرداد 1388 ـ  21 ماه اگوست 2009

شماره 621 ـ  پنج شنبه 29 مرداد 1388 ـ  20 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630