دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادرفتگان

سال دوم ـ  شماره 626  ـ  سه شنبه 3 شهريور 1388 ـ  25 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

================

گریز از استبداد مطلقهء فقیه

با پناه آوردن به ولایت فقیه

امین حصوری

عطاء الله مهاجرانی در توصیف انقلاب 57 به نقل از مهندس بازرگان و در تایید آن چنین می آورد: «انقلاب ما واکنش جهالت در برابر استبداد بود». جدا از اینکه این عبارت همه ی جریانات متنوع سیاسی را با یک وزن در این جهالت و جنایت های بعدی ناشی از آن سهیم می سازد، پرسش این است که اینک و در آستانه ی یک «موقعیت تاریخی» سرنوشت ساز دیگر، آیا هر یک از نیروها و جریاناتی که تاثیرگذاری بر جنبش را نشانه رفته اند، خود به قدر کافی از آن جهالت و توهم های هم خانواده با آن فاصله گرفته اند؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

آتش مرداد را بر دل بهمن بزن!

الاهه بقراط

کاش کس، از جمله کسانی که امروز مورد حمله قرار گرفته اند، آن روزهايی که پايوران و مدافعان رژيم گذشته را تيرباران می کردند، و مجاهدين را به خاک و خون می کشيدند، و رهبران حزب توده ايران و کادرها و اعضای فداييان خلق و ديگر گروه های چپ را برخی به توبه وا می داشتند و برخی ديگر را به جوخه اعدام می سپردند، آری، کاش آنها سکوت نمی کردند. چرا سکوت؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جنبش با کدام گفتمان ؟

تقی روزبه

اخیرا هیئت سیاسی - اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) بیانیه ای منتشرکرده است با عنوان »فروم شکل مناسب سازمان یابی جنبش اعتراضی»*. این بیانیه شامل پلاتفرمی است و اضافه می کند که اگر پلاتفرم خواهد مطالبات به مراتب فراتر از آنچه گفته شد را دربر گیرد و یا خیلی محدودتر از این برنامه باشد، موجب حذف این و یا آن گرایش فکری ـ سیاسی خواهد شد و به تضعیف جنبش اعتراضی خواهد انجامید. نوشته حاضر نقدی است بر تناقضات و محدودیت های  این نوع رویکرد...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

آيت الله دُن کيشوت

حميد رضا رحيمی

اين تکنولوژی، همراه با شتاب، محاسن و پی آمدهای آن، با آنکه به لسان آخونـدی چيـز بسيار مأکولی است، در عين حال بويژه برای برادران، گاه دست و پاگير نيز هست. از سوئی، برايشان مفيد است آنگاه که برای جنگ افروزی های خود، از خاج پرستان که بقول حضرت امام(ل) مع الاسف تنها توليد کنندگان تکنولوژی در جهان اند، مستقيم يا غير مستقيم جنگ افزار و متعلّقات مربوطه را می خرند، تا هرجا که شد ميخ اسلام عزيز را به عُنف فرو کنند...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

شب صاعقه،  دست در دستِ کور

علیرضا طبیب زاده

که گوید ز ناگفته ها هر زمان؟

همانکس که از دست داده جوان

که آید به میدان رزم از کمین ؟

همان مردمِ  نیک ایران زمین

پس از انتظاری که ما را بکشت

همه در خیابان،  گره کرده مشت...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

قرمز یا آبی؟

سید محمد رضا عالی پیام

شنیدم در زمان خسرو پرویز

گرفتند آدمی را توی تبریز

به جرم نقض قانون اساسی

و بعض گفتمان های سیاسی

ولی آن مرد دور اندیش، از پیش

قراری را نهاده با زن خویش...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

متن ِ اعترافات گالیلئو گالیله ئی

گالیلئو گالیله ئی، فيزيک دان، رياضی دان و منجم بزرگ ايتاليائی (1564 تا 1642) در نجوم از پيروان نظريهء کوپرنيک بود که اعتقاد داشت زمين يکی از کرات سيار به گرد خورشيد است. اين نظر با نظر کليسای کاتوليک مبنی بر اينکه زمين مسطح است و خورشيد و ستارگان به گرد آن می چرخند تضاد داشت. واتيکان او را محاکمه و پس از اخذ اعتراف به اينکه اشتباه می کرده به حبس خانگی محکومش کرد. متن زير دستنوشتهء گاليله است که به محکمهء واتيکان ارائه شده:

(بقيه در آرشيو)

================

(آرشيو)

پيام به شورای مرکزی جبههء ملی ایران

جمال درودی، عضو شورا

متأسفانه امروز ما سر در درون برف فرو برده ایم و فکر می کنیم که دیگران اعمال و کردار ما را نمی بینند و آن را داوری نمی کنند. چگونه است که ما صدای اعتراض جوانان و فعالین و طرفداران جبهه ملی را نمی شنویم که همه یک صدا می گویند «شورا برای زعیم چه کرده است؟» در پاسخ، با سرافکندگی، باید بگوییم در این مدت طولانی تنها یک اطلاعیهء چند سطری در رابطه با دستگیری زعیم دادیم و دیگر هیچ! حتی در نشریهء پیام، ارگان جبههء ملی ایران، یک کلمه یادی، نامی، خبری از زعیم ـ این عضو فعال و ارزندهء شورا ـ نشده است. در حالیکه دست اندرکاران این نشریه وظیفه داشتند این شماره را به بزرگداشت زعیم و اعتراض به بازداشت او اختصاص دهند. این سکوت و بی توجهی چه معنا می دهد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دمکراسی همان سکولاریسم است

کوروش اعتمادی

بسیاری از متخصصین امور جامعه شناسی بر این باور هستند که جهت گذر و یا پیشگیری از فشارها و سرکوب های سیاسی و اجتماعی حکومت های ایدئولوژی گرا و دینی، ضروری است که دمکراسی و باور به کثرت گرائی در جامعه متحقق و قانونمند شوند. اما تحقق یک دمکراسی مدرن و پیشرفته بدون پذیرش اصل جدائی دین از حکومت ناممکن است. دخالت دین در امور سیاسی و دولتمداری عاملی است قطعی در برقراری یک نظام آپارتاید مذهبی که دیگر گروه های اجتماعی، که هیچ احساس تعلقی به دین و ایدئولوژی دولتی ندارند، شهروند درجه دوم محسوب شده و بیرحمانه مورد تعدی و فشار قرار می گیرند. نمونهء بارز این نوع نظام های سیاسی ایدئولوژی گرا و مذهبی همین جمهوری اسلامی در کشور خودمان است که با اصل پذیرش اسلام شیعه بعنوان دین رسمی دولتی بمدت سه دهه غیر انسانی ترین تبعیض های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را علیه شهروندان غیر مسلمان، سکولار و لائیک اعمال کرده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

همه با من

در حاشیه اعتصاب سه روزه غذا در بيويورک

ن. نوری زاده

حرمت و رسالت قلم در جهت روشنگری خلایق ایجاب می کرد [که نگارنده این سطور] آنچه را که شاهد و ناظر این اعتصاب بوده است به رشته تحریر در آورد تا درس و تجربه ای برای بهبودی مراسم برگزاری اعتصابات و اعتراضات عمومی آینده علیه رژیم استبداد و اختناق گردد. این نوشتار ابتدا به چگونگی شکل برگزاری اعتصاب غذای سه روزه در برابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک می پردازد و سپس، در مقایسه با محتوای بیانیهء اعلام دعوت به اعتصاب غذا، به نکاتی چند اشاره می کند و آنگاه تضاد درونی این بیانیه را با جناح برگزار کنندهء اعتصاب سه روزهء نیویورک، بویژه در تئوری و عمل مدیریت تکنفرهء آن، اجمالاً بررسی می نماید.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

یکسان سازی انسان ها و عدم تحمل دگراندیشی

مسعود نقره کار

از هنگام ورود اکبر گنجی به خارج ازکشور این نگرانی وجود داشت که مبادا او نیز هم چون برخی دیگر از روشنفکران و کوشندگان  فرهنگی و سیاسی  ای که با شور و امید به خارج از کشور آمدند (یا گریختند)، پس از چندی با گفتار و رفتار شتابزده ارزش های والای اش  راخدشه دار کند. تجربه شده بود که برخی از این  دست عزیزان به دلیل حس و درک غیر واقعی از جایگاه  و توانایی های خود، و نیز توهم نسبت به بضاعت سیاسی، فرهنگی و فلسفی شان، و همچنین اطلاعات غلط پیرامون خارج کشور و برخورد های سطحی و متفرعنانه با خارج کشوری ها – که گنجی هم  مرتکب شده است -  پس از چند ماه زندگی و فعالیت در خارج از کشور حتی از چشم نزدیک ترین حامیان خود افتادند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

ماهيت جنبش سبز و حرکات سياسی اکبر گنجی

گفتگوئی با اسماعيل نوری علا، مرتضی محيط و اکبر مهدی

در برنامهء 105 دقيقه ای همصدائی از فرامرز فروزنده

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تبدیل اسم "ایران" به فعل

هوشنگ فاضل

روند تبدیل شدن اسم به فعل را من دفعه اول از زبان آگاه مرد همه دورانها، باک مینستر فولر شنیدم در کتابی از او به نام  I seem to be a verb، (انگار که من یک فعل هستم) که در سال 1973 منتشر شد. اما تا این زمان و تا وقتی که نوشته کوتاهی را از معلمی در نیویورک نخوانده بودم این مفهوم را چنین آشکار احساس نکرده بودم. این معلم دبیرستان در روزنامه Huffington Post توضیح می دهد که چگونه واژه عامیانه و من درآوردی مثل Going Iranian یا «براه ایرانی رفتن» با باری مثبت در فرهنگ عامیانه مردم آمریکا جا باز می کند. اين معلم آمریکائی می نویسد: اخیراً یکی از شاگردان مدرسه در مقابل ناظم مدرسه که همه شاگردان از او شدیداً حساب می برند ایستاد، کاری که تقریباً هرگز سابقه نداشت. وقتی این شاگرد درخواستش برای آنچه که می خواست پذیرفته نشد، یکی دیگر از شاگردها گفت بیائید باهاش ایرانی بشیم. منظور او سازمان دادن اعتراض بود علیه ناظمی که حرف حساب به گوشش نمی رفته. او می نویسد از آن به بعد این شاگردان از کلمه «ایران» به عنوان یک فعل برای هر تغییری که خواستار آن هستند استفاده می کنند و ایران از حالت اسم به فعل تغییر پیدا کرده است و در این فرهنگ عامیانه «فعل ایران» یعنی در مقابل قدرت حاکم ایستادن. این معلم می گوید در حالیکه من کمتر توانسته ام توجه شاگرد مدرسه ها را به آنچه در دنیا می گذرد جلب کنم، این برداشت و رویکرد آنها از نام «ایران» برایم در حکم جایزه بزرگی است. او می گوید حتی آن شاگرد مدرسه هائی که کمترین میزان آگاهی از اخبار دنیا دارند از واژه «ایرانیان» به جای «تهور و شجاعت» در جملاتشان استفاده می کنند. او می نویسد من نیز در این باور با شاگردان خود در توافق و تفاهم کامل هستم و آرزو داشتم من نیز چنین شهامت درونی همچون آنها را داشتم. و باز دوست من این نیز حکایت دیگری است از آنچه پیشتر برایت نوشته بودم که دنیا و مردم دنیا پیوسته برای آنان که با تهور و آگاهی برای دستیابی به آزادی در مقابل قدرت حاکم می ایستند، احترام قائل است و همه تاریخ مملو است از این ستایش و احترام مردم و حتی همان قدرت های زورگو نسبت به آنها که در طلب ودیعه خداداد آزادی ایستادگی و پایمردی کرده اند. تبدیل شدن نام ایران به فعل شجاعانه در برابر حرف زور ایستادگی کردن آنهم در میان جمع شاگرد دبیرستانی های آمريکائی که همیشه به بی خیالی و بی خبری از دنیای برون از آمریکا اشتهار داشته اند، حکایت یک شبه ره صد ساله پیمودن قوم ایرانی است که سی سال شاهد آن بوده که به ناحق ازو تصویری برای دنیا ترسیم کرده بودند که آمریکائی و غیر ایرانی را که سهل است، من زاده و بزرگ شده در ایران را هم به شک می انداخت، که این چگونه قوم خشمگین و بی منطقی است که هیچ قانون بین المللی و هیچ حرف حسابی را قبول ندارد؟ و اینکه اگر این تندروی ها و تندگوئی ها مختص اقلیتی است که حکم ميراند و دم فرمانبر و مسلحی که حکم را به زور به خورد مردم می دهد آن اکثریت، آن اکثریت خاموش که مدعی است جزو اینان نیست کجاست؟ و آنچه در این سی روز و روزهای بعد آن از ایران و ایرانی دیده و شنیده شد، نشان داد که «ایرانی ها کجا هستند و کی هستند؟» تا جائی که نام ایران و ایرانی شدن در سرزمین هائی که معمولاً آنچنان توجهی به دنیا نشان نمی دهند، با باری مثبت، تبدیل به فعلی می شود که معنایش ایستادگی متهورانه در برابر زور است. این گام بزرگ مردمی را هزار تا «اعترافات معروف تلویزیونی» نیز نمی تواند خنثی کند یا از بزرگی آن بکاهد.<<<

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 625 ـ  دو شنبه 2 شهريور 1388 ـ  24 ماه اگوست 2009

شماره 624 ـ  يک شنبه 1 شهريور 1388 ـ  23 ماه اگوست 2009

شماره 623 ـ  شنبه 31 مرداد 1388 ـ  22 ماه اگوست 2009

شماره 622 ـ  جمعه 30 مرداد 1388 ـ  21 ماه اگوست 2009

شماره 621 ـ  پنج شنبه 29 مرداد 1388 ـ  20 ماه اگوست 2009

شماره 620 ـ  چهار شنبه 28 مرداد 1388 ـ  19 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630