دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادرفتگان

سال دوم ـ  شماره 625  ـ  دو شنبه 2 شهريور 1388 ـ  24 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

================

همگان را به رعایت دستورات و

رهنمودهای رهبر دعوت می کنم

هاشمی رفسنجانی

صدای آمريکا: اکبر هاشمی رفسنجانی روز شنبه 31 مرداد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که «در پرتو معنویت ماه رمضان، برای حفظ، تقویت و انسجام وحدت و وفاق جامعه بهره برداری کامل انجام شود». آقای هاشمی در نخستین حمایت آشکار از آیت الله خامنه ای از زمان انتخابات ریاست جمهوری، اتحاد و همدلی میان مسئولان و مردم را لازمه عبور کشور از بحران داخلی و مقابله با «مشکلات و اوضاع خارجی» دانست و بر در پیش گرفتن اقدام «باتدبیر، اصولی و صحیح» تأکید کرد.

(بقيه)

================

جامعهء غيرقابل پيش‌بيني

عباس عبدي

اگر از ما بپرسند که مهم‌ترين ويژگي جامعه ايران چيست، چه پاسخي مي‌دهيم؟ هر کس بر حسب ديدگاهي که دارد، پاسخي خواهد داد. يکي آن را جامعه کلنگي معرفي مي‌کند، ديگري دين‌خو مي‌نامد، برخي آن را در حال گذار مي‌دانند و... هر يک از اين تعاريف از منظر خود قابل استفاده و فهم است اما به نظر من يک ويژگي بسيار مهم جامعه ما که منفي هم هست، غيرقابل پيش‌بيني بودن آن است. قصد ندارم که به گذشته برگردم و شواهد متعددي در اثبات اين ويژگي ارائه کنم، چرا که اتفاقاترخ داده پس از 22 خرداد امسال بهترين مورد و مصداق در تاييد اين ويژگي است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

از هیچ جای هیچ رهبری نمی‌روید
نانام

در فرهنگی که سده‌ها با خشونت، تبعیض، دروغ و سانسور دست به گریبان بوده است، شخصیت و رفتار فردی سیاستمدار و سیاسی‌کار باید از مهمترین گزینه‌های ما برای سنجش صلاحیت یا عدم‌ صلاحیت سیاسی او باشد. مفاهیمی مانند همت بلند، خیشتن‌ داری، رواداری، گذشت و صداقت را باید وارد فرهنگ سیاسی کرد و سخت به آن‌ها چسبید.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

دموکراسی خواهی اصلاح طلبانه

به بهانهء سخنان و نوشته های

اصلاح طلب ها

عباس شکری

اگر با دادگاه های فرمایشی و تواب سازی آقای "لاجوردی" همان طور که امروز با آنها مقابله می کنیم، برخورد می شد، شاید امروز این چنین هار و بی واهمه به جان زندانیان نمی افتادند و از آنها روح و جانشان را نمی گرفتند که علیه خود کیفرخواست بخوانند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

چرا آخوند ها با دراويش دشمن اند؟

گفتاری در جامعه شناسی فرهنگی

اعتقاد به ماوراء الطبيعه

اسماعيل نوری علا

در يک ويدئوی يک ساعته به نام «انديشه ها»

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

من رأی نداده ام که پس بگيرم؛

پدرم و جوانی ام را پس بدهيد

ايمان شيرعلی

فرزند يک اعدامی سال 61

(ويدئو ـ 10 دقيقه)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تفاوت جنبش بدون خونریزی فرانسوی با

مبارزه مسالمت آمیز ایرانی

مهستی شاهرخی

وقتی در اخبار و وقایع پرونده مه 68 می خوانیم: «در سنگرها کسی کشته نشد» و بعد آن را با وقایع ایران مقایسه می کنیم که ایرانیان در تظاهرات، و برای رسیدن به خواسته های انسانی خود، مبارزه ای مسالمت آمیز را با حکومت پیش گرفته اند و از آن سو دولت را می بینیم که با وقاحت تمام و آشکار و گاه به صورت پنهان و تحت لوای لباس شخصی ها، در خیابان مردم غیرمسلح و صلح جو را به گلوله می بندد...

(بقيه در آرشيو)

================

نوشتهء: آندرو مانگو

بخش دوم مقدمه ـ 

روند متلاشی شدن امپراتوری

و ظهور ترکيهء مدرن

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

(پيوند به فهرست کتاب)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

گریز از استبداد مطلقهء فقیه با پناه آوردن به ولایت فقیه

امین حصوری

عطاء الله مهاجرانی در توصیف انقلاب 57 به نقل از مهندس بازرگان و در تایید آن چنین می آورد: «انقلاب ما واکنش جهالت در برابر استبداد بود». جدا از اینکه این عبارت همه ی جریانات متنوع سیاسی را با یک وزن در این جهالت و جنایت های بعدی ناشی از آن سهیم می سازد، پرسش این است که اینک و در آستانه ی یک «موقعیت تاریخی» سرنوشت ساز دیگر، آیا هر یک از نیروها و جریاناتی که تاثیرگذاری بر جنبش را نشانه رفته اند، خود به قدر کافی از آن جهالت و توهم های هم خانواده با آن فاصله گرفته اند؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا شهامت صادق بودن با مردم را دارند و یا همچنان اسیر ملاحظات و مصلحت های «قدرت» هستند؟!  

(پيوند با فيلترشکن >>>)

آتش مرداد را بر دل بهمن بزن!

الاهه بقراط

کاش کس، از جمله کسانی که امروز مورد حمله قرار گرفته اند، آن روزهايی که پايوران و مدافعان رژيم گذشته را تيرباران می کردند، و مجاهدين را به خاک و خون می کشيدند، و رهبران حزب توده ايران و کادرها و اعضای فداييان خلق و ديگر گروه های چپ را برخی به توبه وا می داشتند و برخی ديگر را به جوخه اعدام می سپردند، آری، کاش آنها سکوت نمی کردند. چرا سکوت؟ کاش تأييد نمی کردند. نه تنها تأييد، کاش نقشی در آن جنايات نمی داشتند تا امروز نسلی ديگر مجبور نشود تاوان آن سکوت ها و آن مشارکت ها را بپردازد. کاش قتل های دهه شصت، قتل های زنجيره ای، قتل های خارج از کشور را ناديده نمی گرفتند. چرا ناديده؟ کاش جزو آمرانش نمی بودند!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جنبش با کدام گفتمان ؟

تقی روزبه

اخیرا هیئت سیاسی - اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) بیانیه ای منتشرکرده است با عنوان »فروم شکل مناسب سازمان یابی جنبش اعتراضی»*. این بیانیه شامل پلاتفرمی است و اضافه می کند که اگر پلاتفرم خواهد مطالبات به مراتب فراتر از آنچه گفته شد را دربر گیرد و یا خیلی محدودتر از این برنامه باشد، موجب حذف این و یا آن گرایش فکری ـ سیاسی خواهد شد و به تضعیف جنبش اعتراضی خواهد انجامید. نوشته حاضر نقدی است بر تناقضات و محدودیت های  این نوع رویکرد... اگر قرار باشد هر فرد و جریانی پلاتفرمی را روی میز بگذارد و بهر دلیل آن را تنها پلاتفرمی بداند که برازندهء قامت جنبش است و کمتر یا بیشتر از آن را موجب ضعف و ناکامی جنبش از هر دو سو بداند، و از سوی دیگر، اگر واقعیت تکثر و پلورالیستی بودن جنبش را، که در برگیرندهء گرایشات و هویت های متنوع است و لاجرم بالقوه و بالفعل حاوی بی شمار از این نوع پلاتفرم ها در نظر بگیریم؛ آنگاه به بیگانگی این شیوهء برخورد با طبیعت این نوع جنبش ها پی خواهیم برد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

آيت الله دُن کيشوت

حميد رضا رحيمی

اين تکنولوژی، همراه با شتاب، محاسن و پی آمدهای آن، با آنکه به لسان آخونـدی چيـز بسيار مأکولی است، در عين حال بويژه برای برادران، گاه دست و پاگير نيز هست. از سوئی، برايشان مفيد است آنگاه که برای جنگ افروزی های خود، از خاج پرستان که بقول حضرت امام(ل) مع الاسف تنها توليد کنندگان تکنولوژی در جهان اند، مستقيم يا غير مستقيم جنگ افزار و متعلّقات مربوطه را می خرند، تا هرجا که شد ميخ اسلام عزيز را به عُنف فرو کنند. يا آنگاه که در مراکز و حوزه های علميه(1)، مهملات مبسوطی را که طی اين چهارده قرن بهم بافته اند، به خورد کامپيوترهای ساخت خاج پرستان می دهند و آن زبان بستگان که از حسين(ع) بمراتب مظلوم ترند، جيکشان هم در نمی آيد. امّا...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

شب صاعقه،  دست در دستِ کور

علیرضا طبیب زاده

که گوید ز ناگفته ها هر زمان؟

همانکس که از دست داده جوان

که آید به میدان رزم از کمین ؟

همان مردمِ  نیک ایران زمین

پس از انتظاری که ما را بکشت

همه در خیابان،  گره کرده مشت...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

قرمز یا آبی؟

سید محمد رضا عالی پیام

شنیدم در زمان خسرو پرویز

گرفتند آدمی را توی تبریز

به جرم نقض قانون اساسی

و بعض گفتمان های سیاسی

ولی آن مرد دور اندیش، از پیش

قراری را نهاده با زن خویش...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

متن ِ اعترافات گالیلئو گالیله ئی

گالیلئو گالیله ئی، فيزيک دان، رياضی دان و منجم بزرگ ايتاليائی (1564 تا 1642) در نجوم از پيروان نظريهء کوپرنيک بود که اعتقاد داشت زمين يکی از کرات سيار به گرد خورشيد است. اين نظر با نظر کليسای کاتوليک مبنی بر اينکه زمين مسطح است و خورشيد و ستارگان به گرد آن می چرخند تضاد داشت. واتيکان او را محاکمه و پس از اخذ اعتراف به اينکه اشتباه می کرده به حبس خانگی محکومش کرد. متن زير دستنوشتهء گاليله است که به محکمهء واتيکان ارائه شده:

«من، گالیلئو گالیله ئی، فرزند وینچنزو گالیله ئی، اهل فلورانس، در سن هفتاد سالگی، در حضور دادگاه عادل، در برابر شما زانو زده و در برابر کتاب مقدس که در برابر من است سوگند یاد میکنم که همواره به جمله جمله این کتاب اعتقاد داشته و به لطف خداوند متعال در آینده نیز اعتقاد خواهم داشت. اعلام میکنم که نظر من در مورد اینکه خورشید ثابت است و زمین به دور آن میچرخد، یک تفکر باطل، نادرست و گمراه کننده بود که نمیبایست در هیچ جا، تدریس شود، مورد بحث قرار گرفته یا مورد استناد قرار گیرد. واقعیت مشخص و روشن این است که زمین مسطح و ثابت است و همانگونه که هر کسی میداند و هر روز میبیند، این خورشید و تمام ستارگان هستند که به دور زمین میچرخند. میخواهم در برابر شما اعلام کنم که نور حقیقت در دل من راه یافته و به خوبی درک کردم که آنچه گفته بودم اشتباه بوده و از کرده خود پشیمانم و هر محکومیت و جزایی که برای من تعیین شود با خوشحالی پذیرا خواهم شد و امیدوارم به سزای خود در گمراهی بخش زیادی از جامعه برسم. در صورتی که از هر یک از موارد فوق تخطی کرده و به تفکر نادرست خویش بازگردم، مسئولیت و تبعات این خطای نابخشودنی را به طور کامل میپذیرم. من برای اینکه از صحت و دقت اعترافات خود مطمئن باشم همه چیز را از قبل روی این برگه نوشته و برای شما خواندم و اعلام میکنم که این برگه، رسم الخط خود من و ذهنیات و اعتقادات شخصی من بوده و بدون هرگونه تأثیری از بیرون، نگاشته شده است».

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 624 ـ  يک شنبه 1 شهريور 1388 ـ  23 ماه اگوست 2009

شماره 623 ـ  شنبه 31 مرداد 1388 ـ  22 ماه اگوست 2009

شماره 622 ـ  جمعه 30 مرداد 1388 ـ  21 ماه اگوست 2009

شماره 621 ـ  پنج شنبه 29 مرداد 1388 ـ  20 ماه اگوست 2009

شماره 620 ـ  چهار شنبه 28 مرداد 1388 ـ  19 ماه اگوست 2009

شماره 619 ـ  سه شنبه 27 مرداد 1388 ـ  18 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630