سال ششم ـ  شمارهء 1269 ــ  دوشنبه 14 اسفند ماه 1391 ـ 4 ماه مارس 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

جنون دخالت در زندگی خصوصی، يا توهم جامعه «تماميت‌گرا»

سعید پیوندی

شايد برخی از مسئولين بدشان هم نمی آمد در هر خانه ای يک دوربين مخفی کار گذاشته شود که مامورين حکومتی بتوانند همانگونه که زندگی کنشگران مدنی، سياستمداران مخالف و غير خودی را بدقت زير نظر دارند، به زندگی خصوصی مردم هم به راحتی سرک بکشند و ببينند در آشپزخانه و اتاق پذيرايی و يا اتاق خواب آنها چه می گذرد و آيا افراد اعمال غير شرعی مرتکب می شوند يا خير. کشوری که به اين سرنوشت دچار شود را شايد بتوان با سرنوشت «جزيره ساخالين» در قرن نوزدهم مقايسه کرد که در تک نگاری مردم شناسانه آنتوان چخوف چهره ادبی سرشناس روسيه به خوبی بازتاب يافته است. در بخشی از نوشته، چخوف در گفتگوی با کسی از مردمان شوربخت اين ديار می پرسد چرا سگ و خروس خود را با زنجير بسته است؟ وی پاسخ می دهد که در ساخالين همه زنجيری بر گردن دارند، اين خاصيت اين جزيره است که اين گونه زيستن را می طلبد. در ايران نيز دخالت گسترده در حوزه زندگی خصوصی مردم در حقيقت حکم زنجيری را دارد که حکومت بر گردن مردم می افکند با هدف اين که اين گونه زيستن به شيوه اسلامی را به بخشی از روانشناسی و ناخودآگاه مردم ايران تبديل کند و آنها اين سخت گيرها و دخالت ها را در يک کشور اسلامی طبيعی و مشروع تلقی کنند.

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

آيا موازنه قدرت بين رژيم و مردم در حال تغيير است؟

حسين باقرزاده

تحولات اصفهان از نوع جديدی از مصاف مردم با رژيم خبر ميدهد؛ مصافی که مردم را به دليل فشارها و بحران های سخت اقتصادی در برابر رژيم و نيروهای امنيتی جريتر مي کند، و رژيم را به دليل درگيري های درونی آن در سرکوب مردم ضعيف تر؛ مصافی نيز که مردم روحانيت رانتخوار حکومت را جزيی از ماشين سرکوب رژيم تلقی مي کنند و رفتاری متناسب با آن از خود بروز مي دهند. آيا موازنهء قدرت بين رژيم و مردم در حال تغيير است؟

انتخابات نمایشی و برچسب نافرمانی مدنی!

تقی روزبه

هرچه که به زمان انتصابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، سودای شرکت در این نمایش در میان اصلاح طلبان جان بیشتری می گیرد. وسوسهء حضور مجدد در قدرت، ولو پرسه زدن در حاشیه آن، یک دم گریبان رانده شدگان از قدرت را رها نمی کند. و این در حالی است که حاکمیت با اعلام علنی مهندسی انتخابات یا، به زبان آدمیزاد، تقلب، تردیدی باقی نگذاشته است که به هیچ وجه  قصد شوخی با "انتخابات" را ندارد. او از انفجار بمب انتخاباتی سال 88 در دستان خود، درس های لازم را برای حفظ بساط استبداد تا واپسین لحظاتی که رمق در تن دارد آموخته است، اما اصلاح طلبان چه؟!

آمریکا دوستی یا آمریکا ستیزی

محمد پورعبدالله

اگر دو فاکتور دموکراتیک یا دیکتاتوری بودن و داشتن یا نداشتن توان دستیابی به سلاح هسته ای را برای حکومت ایران بررسی کنیم، تنها یک گزینه از چهار گزینه موجود یعنی حکومت دموکراتیک بدون توان دست یابی به سلاح هسته ای مد نظر حامیان تحریم است. درحالیکه گزینه دیگر یعنی حکومت دیکتاتوری بدون توان دست یابی به سلاح هسته ای دست کم درآینده نزدیک محتمل تر و برای جامعه ایرانی خطرناک تر است. گزینه ای که پس از شکست تلاش های آمریکا برای دموکراسی سازی در خاورمیانه در دوران بوش و همین طور ناامیدی از اپوزیسیون داخلی و خارجی ایران، امروزه طرفداران بیشتری در غرب دارد.

بر سر نسل من چه آمده است؟!

مهدی رضائی- تازیک

به من گفته اند که در صدایم همیشه غمی به گوش می خورد. به من گفته اند که «صادق هدایتی» می اندیشم و نگاهم به زندگی منفی ست. به من گفته اند که اشتباه می کنم و زندگی جنگ نیست. اما آخر مگر می شود از رسانه های این جانیان شنید که هشتصد هزار کودک به سوء تغذیه گرفتارند و در صدایت غم ننشیند!؟ مگر می شود از دوستان نزدیک ات شنید که خواهران ما در کشور های حاشیه خلیج فارس به خود فروشی افتاده اند و در صدایت غم ننشیند!؟ مگر می شود اعتصاب غذای "نسرین ستوده" ها را دید، دنبال کرد و نگفت که زندگی جنگ است؟! و آخر مگر می شود اعدام دگر اندیشان را دید و آرزو نکرد که ای کاش کور بودم و این همه بی تفاوتی مردمم را نمی دیدم!؟

در بارهء دور جدید مذاکرات صلح بین دولت ترکیه و اوجالان

محمود نزهت زاده

با دیدار چند روز پیش نمایندگان عضو حزب صلح و دمکراسی با آقای اوجالان در زندان امرالی پروسهء صلح بین جنبش کردها و دولت ترکیه وارد مرحله ای کاملاً متفاوت شده است. به گفته خانم پروین بولدان رئیس فراکسیون نمایندگان حزب صلح و دمکراسی در مجلس ملی ترکیه و یکی از سه نماینده ای که با آقای اوجالان دیدار داشتند، آقای اوجالان این گفتگوها را آغاز یک پروسهء تاریخی نامیده و از طرفین خواسته با حساسیت کامل با این روند برخورد کنند. این پروسه از این لحاظ تاریخی قلمداد می شود که برای اولین بار دولت ترکیه بطور رسمی و علنی آقای اوجالان و حزب کارگران کردستان، و در کنار آن حزب قانونی کردها یعنی حزب صلح و دمکراسی، را بعنوان مخاطبین اصلی مسئلهء کرد قبول نموده و با آنان وارد مذاکره شده است.

هدف نظامی در «مالی» عقب راندن چین از افریقاست

هینتر گروند

گزینش و ترجمه: رضا نافعی

گسترش ژئوپلیتیک دخالت فرانسه از مالی به سراسر منطقه  نکته ای است که در اظهارات رسمی لندن و واشنگتن نیز مورد تاکید قرار می گیرد. داوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت بحران «مالی» پاسخی می طلبد که احتمالاً بیش از ماه ها، چه بسا که سال ها، یا حتی دهه ها، بطول انجامد. و، برای تحکیم این پیشگوئی، انگلستان باید از هم اکنون با اعزام کماندوهای ویژه و فرستادن یک هواپیمای جاسوسی به فرانسه کمک کند. در واشنگتن نیز سخن از جنگی دراز مدت در میان است؛ جنگی که می تواند سراسر منطقه ساحل در آفریقا را فراگیرد.

نگاهی به چند تجربهء سياسی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

پرسش ها از سايت توانا

ويدئو

طبقهء خاموش

امير فيض

(فايل پی.دی.اف)

چند جملهء به ياد ماندنی

مطلب وارده

* نعره هیچ شیران خانهء چوبی مرا خراب نمی کند، من از سکوت موریانه ها می ترسم. *باران که می بارد همهء پرندها به دنبال سر پناهند اما عقاب، برای اجتناب از خیس شدن، بالاتراز ابرها پرواز می کند. * گورستان ها پر از افرادی است که روزی گمان می کردند که چرخ دنیا بدون آنها نمی چرخد. * یک شمع روشن می تواند هزاران شمع خاموش را روشن کند و ذره ای از نورش کاسته نشو * یک درخت هر چقدر هم که بزرگ باشد با یک دانه آغاز می شود، طولانی ترین سفرها با اولین قدم. * آدم ها مثل عکس هايند: زیاد بزرگشان کنی، کیفیت شان را از دست می دهند. *به اندازهء باورهای هر کس با او حرف بزن. بیشتر که بگویی، تو را احمق فرض خواهد کرد.

(آرشيو)

مهملاتی از وقايع دارالخرافه

حمیدرضا رحیمی

* صيدي از شهريار: «جمعه عصر به پارك لاله تهران رفتم وقت نماز مغرب كه شد تنها صداي اذان شنيده شد ولي ديگر نه از برنامه فرهنگي و نه از نماز جماعت خبري نبود. از پايتخت جمهوري اسلامي انتظار ديگري مي رود چندي قبل وقتي در پارك غدير اصفهان بودم وقت ظهر برنامه فرهنگي، پخش قرآن، اذان - نماز جماعت بيان احكام و... را ديديم و آرزو كرديم اين قبيل امور فرهنگي در پايتخت نيز اجرا مي شد. از مسئولين انتظار چنين برنامه هايي مي رود».

پاسخ فدوی: عین فرمایش شما را فدوی، با قید 45 فوریت، به شرف عرض رساند. فرمودند: ولکن خفه! می خواهید پارک ها را هم مثل مساجد خلوت کنید؟! فدوی هم البته، بیضهء لازم را برای ادامهء بحث در اختیار نداشت، برادر صیدی!

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

میترا پورشجری:

قصد جان پدرم را دارند

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

جامعهء مذکری که دهانش پریود شده!

الاهه بقراط

«سرمايهء ملی» يعنی چه؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهبانی

کش بدهید!

شهباز نخعی

جدایی دین و هرنوع ایدئولوژی از حکومت

پرویز دستمالچی

جایگاه دین در قانون اساسی دمکراتیک

فرح دوستدار

سیاست سنتی و سنت سیاسی

مهدی خلجی

عزیزی که جان برایش عزیز نبود

عبدالکریم سروش

افزایش دانشگاه ها

باعث افزایش جنایت می شود

محسن قرائتی،

رئیس ستاد اقامه نماز ایران

جایزهء اسکار اصلاً سیاسی نیست!

علی موسوی

طرح و نقش سيا

در سناريوی آرگو در توزيع اسکار

ح- ک

مهم نيست که اين جايزه سياسی باشد

 يا نباشد

ف. م. سخن

آگاهینامه

امیررضا امیربختیار

نظام‌های طایفه‌ای خطرناک هستند

گفتگو با حسن شريعتمداری

تنوع قومی و وحدت ملی؛

امکان یا امتناع؟

پیام اخوان

«اوجالان» فرمان صلح صادر کرد

روایت نماینده کرد پارلمان ترکیه

از زندان «ایمرالی»

نیما راد - بهار

همه اشتباهات میرحسین موسوی،

از كاندیداتوری تا حصر خانگی

هـ. عظیمی

آخرين انتخاب

کامنتی از مرواريد

وقتی که زنان از حرکت کردن هراس

 دارند: خشونت جنسی و انقلاب مصر

راجر فریدلند ـ ژانت آفاری

ترجمه روژین محمدی

نهضت در حال سقوط آزاد است

گفتگو با: سامی طاهری،

معاون اتحاديه سراسري كاركنان تونس

گفتگوگر: برنهارد شمید

از نشريهء «جانگل ورلد»

ترجمه مينو الوندي

وقت فراموشی نيست

جایزه دولت اسلامی

به ویرانگران تاریخ و فرهنگ ایران

شکوه ميرزادگی

انقلابی که زنان را در خانواده می خواهد

سیمین کاظمی

«به دلیل مخالفت با شاه،

با تجدد ستیزها هم‌صدا شدیم»

گفتگو با ویدا حاجبی

گفتگوگر: صدای المان

جاهل‌ها و لات‌ها، روحانيون و سلاطين

(بخش پایانی)

مسعود نقره کار

دانشکده نوبنیاد مداحی و فساد مداحان

اکبر فلاح ‌زاده

پای درد دل مردم دارالخُرافه

و چند دل درد ديگر...

حمیدرضا رحیمی

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630