سال ششم ـ  شمارهء 1268 ــ  جمعه 11 اسفند ماه 1391 ـ 1 ماه مارس 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZVEXWlDSXIw#

جامعهء مذکری که دهانش پریود شده!

یک حکومت دینی پدیدهء غم‌انگیز اما ناگزیری بود که می‌بایست یک بار، گنداب این جامعه مذکر را به هم می‌زد تا دیگر نتوان جانمازهای خونالود آب کشید و جای مُهرهای دروغین بر پیشانی‌های مذکر  را نشانه ایمان و پاکی دانست... و دیر یا زود، نسلی به میدان می‌آمد تا این «پردهء مقدس» جامعه‌ای را که تا عمق به گند و کثافت آلوده شده بود، پاره کند و چهرهء واقعی آن را، که نظام جمهوری اسلامی و زمامداران اش آینهء تمام‌نمای آن هستند، در برابر خودش به نمایش بگذارد. یک هنجارشکنی بس گران!.. من در متن آهنگ «پریود» چیزی جز واقعیت یک جامعهء مذکر مبتنی بر سکسیسم، ریا، چاپلوسی، فرصت طلبی و برده ‌داری ندیدم که با همکاری «خاک بر سرانِ با سواد» البته بدونِ «شرم بر جبین» همچنان تداوم می‌یابد، و «حتا توی این شرایط» هم دهان اش پریود است و صدای اش در نمی‌آید. آن هم در حالی که جامعهء دههء پنجاه پریود نبود! آن را پشت سر نهاده و به باروری رسیده بود. جمهوری اسلامی، این حکومت به شدت مذکر که حتا مؤنث‌هایش نیز تمام قد علیه حقوق زنان هستند، واکنش خشن به همین باروری بود و، تا زمانی هم که بتواند، این «پریود» تاریخی را ادامه خواهد داد...

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

«سرمايهء ملی» يعنی چه؟

اگرچه ظاهراً «سرمايه» يک مفهوم اقتصادی است اما هيچ دليلی وجود ندارد که نتوان آن را در موارد ديگری که به اقتصاد مربوط نمی شوند نيز بکار برد. «سرمايه» را دارائی قابل خرجی می دانند که بتوان آن را در راستای توليد پديده های مختلف بکار برد. صاحب هر سرمايه نيز يا افرادی معين هستند يا نهادهای مردمی و يا کل مردم. همدوش سرمايهء اقتصادی، که «سرمايه اشتغال زا» نيز خوانده می شود، سرمايهء غير اقتصادی وجود دارد که شامل مهارت ها، دانش ها، امتيازات اجتماعی و افراد منفرد صاحب اعتباری است که در توليد موضوع يا مقصودی اجتماعی بکار می روند. اينها «سرمايه های مدنی» جامعه اند.

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهبانی

کش بدهید!

در پایان روز دوم گفتگوها مذاکرات دو روزهء رژیم تهران و کشورهای پنج به اضافهء يک در قزاقستان، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که: «هیچ نشانه ای وجود ندارد که آنها به گشایشی دست یافته باشند». خبرگزاری حکومتی "فارس" نیز نوشت: «نمایندگان جمهوری اسلامی و پنج به اضافهء يک توافق کرده اند که اواسط فروردین ماه، پنجم و ششم آوریل، در آلماآتی بار دیگر دیدار و گفتگو کنند». براستی چه شده که "کار" این چنین گره خورده و به کلاف سردرگمی تبدیل شده که هیچ کس قادر به گشودن آن و ارائهء راه حلی معقول و مرضی الطرفین نیست؟

جدایی دین و هرنوع ایدئولوژی از حکومت

پرویز دستمالچی

بیان خواست های "جدایی دین از سیاست" یا "جدایی دین از دولت"، یا حتا "جدایی دین از حکومت"، بیانی نادقیق برای طرح خواست ساختار حکومت در یک جامعه باز است. بیان دقیق این خواست: "جدایی دین و مذهب، و هر نوع ایدئولوژی یا مرام و مسلک از حکومت"، بی طرفی در ارزش ها، است. حکومت به عنوان سه قوه (قانونگزاری، قضایی و اجرایی)، تمام نهادهای وابسته به آنها، و خود قانون اساسی. در یک جامعه باز، قانونگزاری نمی تواند محدود به حدود احکام یا موازین ویژه ای باشد. تنها معیار و میزان سنجش، اعلامیه جهانی حقوق بشر است، که برای بشر و "هر کس" است، نه برای بشر یا کسانی ویژه، دینی- مذهبی، یا نژادی یا مقام و موقعیت اجتماعی- سیاسی، تفاوتی ندارد.

جایگاه دین در قانون اساسی دمکراتیک

فرح دوستدار

برخلاف نظریه مدعیان دین یا علمای عظام که در 150 سال گذشته هرگونه تجددخواهی را مخالف اصول اخلاقی تلقی کرده و با تمام قوا به مبارزه با آن پرداخته اند دموکراسی بر پایه ارزش های انسانی و اخلاقیاتی بنا شده که در سیر تکامل تمدن بشری جوامع را به مرحله والاتری از شناخت انسان و اصول اولیه اخلاقی رهنمون می سازد. در گذر زمان می توان این ارزش ها را بسط داده و تکمیل نمود. در سرلوحه تحولات مدرن تعریف جدیدی از انسان قرار دارد. انسان به عنوان فردی مستقل، با حيثيت و کرامتی ذاتی و دارای نیازها و حقوق اولیه. در عصر جدید کشف مناطق ناشناخته و رفت و آمد جهانگردان و آشنائی با ملل و فرهنگ های گوناگون این آگاهی را ایجاد کرد که "انسان" مفهومی جامع، همگانی جهانگیر است، بدون توجه به آنکه در چه نقطه کره خاک مسکن دارد و باورهایش کدامند.

سیاست سنتی و سنت سیاسی

مهدی خلجی

انتخابات در ایران مهم‌ترین فصل سیاست است، نه به این دلیل که گروهی قدرت را از دست می‌دهد و گروهی دیگر آن را به شکل مسالمت‌آمیز به دست می‌گیرد؛ بلکه از آن روی که نمایشگر درک بازیگران سیاسی از مقوله‌ سیاست است. طیف‌های گوناگون، چه محافظه‌کار چه اصلاح‌طلب، انتخابات را دروازه‌ مهم ورود به سیاست می‌دانند. انتخابات در ایران نه به سبب نیرومندی سنت و نهادهای دموکراتیک بلکه به سابقه‌ انقلابی مردمی اهمیت پیدا کرده است. انتخابات برجسته‌ترین نمایش مردمی بودن و در نتیجه مشروعیت «انقلابی» داشتن طبقه‌ حاکم است. بنابراین، انتخابات در ایران بیش از آن‌که به دموکراسی پیوند داشته باشد به «انقلاب» ارتباط می‌یابد. از این روست که حتا نیروهای سیاسی بی‌باور به دموکراسی نیز برای انتخابات اهمیت قائل هستند.

عزیزی که جان برایش عزیز نبود

عبدالکریم سروش

شب هفتم درگذشت مرحوم  آیت الله عزیز خوشوقت فرا رسید. مطبوعات و پایگاه های اینترنتی ایران مالامال از تجلیل و ستایش اوست. ابتدا که در مکه  فوت کرد، روح اش را از همانجا  به ملکوت اعلی فرستادند، سپس پیکرش را پیکرِ مطهر خواندند و اینک مزارش را قبر مطهر می خوانند... او در نوبتی با من از دگر اندیشان سخن می گفت. حرف اش این بود که همه را باید کشت. گفتم آخر پاره ای از اینان، به قول فقیهان، قاصرند نه مقصر. گفت پس از این همه خطابه های رادیویی و تلویزیونی، حجت بر همه تمام شده و قاصری وجود ندارد. آنگاه به من رو کرد و گفت: تو هم اگر در کوچه ای یکی از توده ای ها را یافتی و سلاح داشتی می توانی او را بکشی! از همین رو بود که بعدها وقتی شنیدم که وی یکی از مفتیان قتل های زنجیره ای بوده ، تعجب نکردم. مزاج و مذاق اش جز این اقتضا نمی کرد و محبوبیت اش نزد نظام، نیز جز بدین علت نبود.

افزایش دانشگاه ها باعث افزایش جنایت می شود

محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز ایران

به گزارش ''دیگربان''، محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز ایران، سه شنبهء گذشته، در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بهار گفته است: «هنوز هیچ کس نتوانسته به این سؤال وی پاسخ دهد که چرا در هر کشوری دانشگاه بیشتر است، آمار جنایت نیز در آن کشور بالا‌تر است». این برای نخستین بار است که فردی در جمهوری اسلامی ایران افزایش دانشگاه‌ها را با افزایش جرم و جنایت در جامعه مساوی می‌داند. قرآئتی در سخنان خود نسبت به آن که برخی ''خواص'' هم به دلیل ''خودباختگی در برابر علم بیگانگان''، ''جایگاه علمی قرآن را نمی‌دانند''، انتقاد کرده است. قرائتی اظهار کرده است: «یکی از اساتید دانشگاه از دانشجویان خود خواسته است که آیات قرآن را در متن پایان‌نامه و تحقیقات خود نیاورند بلکه در پاورقی بیاورند تا ارزش علمی کارشان کم نشود». به گفتهء این مفسر قرآن: «اکنون در جامعهء ما علامت روشنفکری کاشتن چمن به جای سبزی است و برخی دانشجویان ما به حدی بی‌فکر شده‌اند که وقتی مطرح می‌شود "تقلید"، ادعا می‌کنند به دلیل روشنفکری حاضر به تقلید نیستند». وی افزوده است: «تمام مراجع تقلید ما از اساتید کت‌ و شلواری تقلید می‌کنند و هیچ مرجع تقلیدی به بهانه اینکه دلیل تجویز یک دارو را نمی‌داند از دستور پزشک تخطی نمی‌کند». همچنين، رئیس ستاد اقامهء نماز ایران در بخش دیگری از اظهارات اش٬ آرایش کردن دختران در دانشگاه را از نظر حقوقی ''ظلم'' دانسته است. وی در این خصوص گفته است: «اگر زمانی من توان این کار را داشته باشم می‌گویم حجاب در خیابان آزاد اما در دانشگاه لازم است. چرا که آرایش دختران موجب سلب تمرکز علمی سایر دانشجویان می‌شود». به گفتهء قرائتی «هنوز علوم تربیتی دنیا به حدی پیشرفت نکرده است که بتواند تأثیر لقمه حلال و حرام را در تربیت انسان‌ها بررسی کند و علم تربیتی دنیا در این خصوص سکوت کرده است».

(آرشيو)

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

میترا پورشجری:

قصد جان پدرم را دارند

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

جایزهء اسکار اصلاً سیاسی نیست!

علی موسوی

طرح و نقش سيا

در سناريوی آرگو در توزيع اسکار

ح- ک

مهم نيست که اين جايزه سياسی باشد

 يا نباشد

ف. م. سخن

آگاهینامه

امیررضا امیربختیار

نظام‌های طایفه‌ای خطرناک هستند

گفتگو با حسن شريعتمداری

تنوع قومی و وحدت ملی؛

امکان یا امتناع؟

پیام اخوان

«اوجالان» فرمان صلح صادر کرد

روایت نماینده کرد پارلمان ترکیه

از زندان «ایمرالی»

نیما راد - بهار

همه اشتباهات میرحسین موسوی،

از كاندیداتوری تا حصر خانگی

هـ. عظیمی

آخرين انتخاب

کامنتی از مرواريد

وقتی که زنان از حرکت کردن هراس

 دارند: خشونت جنسی و انقلاب مصر

راجر فریدلند ـ ژانت آفاری

ترجمه روژین محمدی

نهضت در حال سقوط آزاد است

گفتگو با: سامی طاهری،

معاون اتحاديه سراسري كاركنان تونس

گفتگوگر: برنهارد شمید

از نشريهء «جانگل ورلد»

ترجمه مينو الوندي

وقت فراموشی نيست

جایزه دولت اسلامی

به ویرانگران تاریخ و فرهنگ ایران

شکوه ميرزادگی

انقلابی که زنان را در خانواده می خواهد

سیمین کاظمی

«به دلیل مخالفت با شاه،

با تجدد ستیزها هم‌صدا شدیم»

گفتگو با ویدا حاجبی

گفتگوگر: صدای المان

جاهل‌ها و لات‌ها، روحانيون و سلاطين

(بخش پایانی)

مسعود نقره کار

دانشکده نوبنیاد مداحی و فساد مداحان

اکبر فلاح ‌زاده

پای درد دل مردم دارالخُرافه

و چند دل درد ديگر...

حمیدرضا رحیمی

رپ ِ تاکسيران، يا فقر در تهران

شعر و اجرا: عماد قويل

موزيک: ميلاد رضائی

کارگردان: نويد آزاده

جمع‌آوری بيست و يک کیلو طلا برای ایوان حرم امام علی

سید محمود موسوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان

بیانیه جمعی از ایرانیان

خطاب به مردم عرب

سرنوشت شما و ما،

به یکدیگر گره خورده است

پيوند به متن انگليسی اين بيانيه

تأملی در نامهء خادمان رهبر

به محمد مُرسی

محمدعلی مهرآسا

ناسازهء سیاست:

«تغییر رژیم − مذاکره با رژیم»

اکبر گنجی

مداخله وحمله از سوی هر کشوری نه،

اما کمک و پشتیبانی دمکراسی‌ها حتماً!

الاههء بقراط

نگاهی به مانيفست

«اتحاد  برای دموکراسی در ايران»

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهبانی

پيرامون اعتراض به

مداخلهء چين در امور ايران

رضا تقی زاده

جبههء ملی و انقلاب اسلامی

سعيد بشيرتاش

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630