دربارهء سکولاريسم  |  دربارهء ما |   تماس  |    سال سوم ـ  شماره 879 ـ  چهارشنبه 30 تير 1389 ـ  21 جولای2010   |   کوتاه و گويا     |    عکس و مکث

آرشيو صفحه اول  |   فهرست کليهء مقالات  |  اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود   |  کتابخانه  |   عکس و کاريکاتورانتخابی

English Information Section   |   جستجو    فيلترشکن  

دوشنبه 28 تير 1389

متن دفاعيات دو زندانی سياسی

مسلمان در بيدادگاه ولی فقيه

وقتی باب تقوا مسدود می شود

عيسی سحر خيز

به شهادت اکثریت قریب به اتفاق مسئولان پیشین نظام و یاران نزدیک به امام و اعتراض آشکار و نهان آنان به شیوه‌ی اجرای انتخابات مهندسی ‌شده توسط حزب پادگانی به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، و همچنین نتایج انتخابات و شیوه‌ی ورود آقای خامنه‌ای به این امر خطیر و اعلام و تحمیل آن، آنچه که به ‌ویژه در ایام انتخابات دوره دهم ریاست ‌جمهوری و پس از آن روی داد، همه بیانگر عدم وجود تدبیر و مدیریت برای راهبری کشور است که افزون بر نداشتن عدالت و تقوا، هرکدام می‌تواند نشانه‌ی فقدان شرایط و صفات لازم برای رهبری باشد؛ وضعی که براساس اصل یک‌صد و پانزدهم قانون اساسی می‌تواند زمینه‌ساز برکناری رهبر شود و باشد. ضمن این‌ که آنچه را در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم روی داد تنها می‌توان نقطهء عطف رسیدن به وضع کنونی دانست، چون پیش از آن نیز نشانه‌های فراوانی دال بر نبود عدل و تقوا و تدبیر و تدبر وجود داشته و دارد که کشور را در بدترین وضعیت در تاریخ سی و‌ اند ساله‌ی انقلاب قرار داده است...>>>

پس از هفت ماه

احمد قابل

در بخشی از دفاعیاتم (با اشاره به عکس رهبری که در سمت راست من روی دیوار بود) گفتم: این آقا در خطبه های نماز جمعه و پیش چشم همه ی من و شما و در سایر سخنرانی هاشان، بارها و بارها حکومت پر از ظلم و جور خویش را با حکومت سراسر عدل امیر مؤمنان علی (ع) مقایسه می کند و به این وسیله صراحتاً به مولای متقیان (ع) و پیامبر خدا (ص) و اسلام اهانت می کند! چطور است که شما به اتهام «اهانت احتمالی به رهبری» غیرت می ورزید و صدها نفر را ماه ها بازداشت کرده و برخی را به مدت های طولانی زندانی می کنید، ولی من مدعی پیروی از امیر مؤمنان (ع) اینقدر بی غیرت باشم که در برابر این جسارت ها و اهانت های آشکار هیچ واکنشی نشان ندهم؟!>>>

سکولاریسم، تجربه ای که

نباید تکرار شود

س.ا موسوی

به عنوان یک مسلمان و هوادار جنبش سبز معتقدم که باید در برابر سکولاریسم ایستاد و با بازتولید هویت دینی در سایهء آموزه های روشنفکران دینی نظیر مجتهد شبستری و امثالهم، هویت اخلاقی را در بطن جامعه و قانون ادامه داد و مذهب را نیز در جایگاه مقدس اش نگه داشت و، با توجه به اینکه اکثریت جامعه هنوز معتقد و مومن به اسلام می باشند، پلورالیسم دینی را به پلورالیسم سیاسی پیوند داد و در پرتو جامعه تکثر گرا، جمهوری ای را رقم زد که احزاب مسلمان و ملی، آزادی بیان و فعالیت داشته باشند...>>>

همراه با يک نظر>>>

هويت ملی

در خطر فرهنگ انحصاری

 شکوه ميرزادگی

مجموعه ی این جغرافیا و فرهنگ ایرانی است که نام «مادر وطن» بخود می گیرد. هویت فرهنگی يا فرهنگ ایرانی همان مادری است که يک فرزندش مسلمان است و ديگری زرتشتی،  یکی مسیحی است، یکی یهودی، و ديگری بهایی. عمو نوروز هم فرزند اين مادر است، یلدا و میترای بزرگ هم، چهارشنبه سوری و کورش بزرگ و منشور نام آورش هم، و حضرت علی و تعزیه هم فرزندانی ديگر از او... همه ی اين ها در حافظه ی سرزمینی ما، در حافظه ی فرهنگی ما، جایی خوش کرده اند و هويت فرهنگی ما را ساخته اند.>>>

اصلاح ‌طلبان مذهبی

و مرزهای جدید جنبش سبز

محسن قائم مقام

اصلاح طلبان دینی قشر بزرگ و با ارزشی از مبارزین این میدان را می‌سازند. بهتر آنست که ایشان در این مبارزه با احساس قبول بیشتری از پلورالیزم در حرکت سبز شرکت نمایند. نه آنکه مانند یکی دیگر از اصلاح طلبان مذهبی، آقای حسن اشکوری که از مبارزین بسیار گرامی جنبش‌اند، بگویند اگر کسی بهر دلیل دنبال سرنگونی است، دیگر نباید "یا حسین میرحسین بگوید و از نردبان اینان بالا رود". و پاسخ دادم که این نردبانی است که مردم و جوانان فداکار ما برپا کردند و میراث شخصی کسی نیست.>>>

دوپرسش بی پاسخ

از جمهوری‌خواهان ایران

بهمن زاهدی

در یک رفرادوم آزاد بعد از اینکه ساختار اداری کشور بر حسب موازین دموکراتیک و با الهام گرفتن از اعلامیه جهانی حقوق‌بشر در مجلس موسسان به تصویب رسیده شده باشد، ما مشروطه‌ خواهان در آن رفراندم به شکل پادشاهی رای خواهیم داد. فرق عمدهء مشروطه‌خواهان با جمهوری‌خواهان در این است که اگر مردم در یک رفراندوم آزاد به شکل نظام جمهوری رای دهند، مشروطه‌ خواهان می‌توانند با تغییر کوچکی در منشور خود در یک نظام جمهوری به فعالیت خود ادامه دهند، ولی جمهوری ‌خواهان توانایی تجدید نظر در عقیدهء خود را از هم اکنون بسته‌اند و به رای مردم اهمیتی نمی‌دهند. چه در امروز ایران و چه در فردای ایران.>>>

پاسخی که جرس منتشر نکرد

نيک آهنگ کوثر

یکی از مهم‌ترین کارهای کارتونیست‌های رسانه‌ای، مسخره کردن سیاسیون است... در ضمن، در رسانه‌های آزاد، انتشار سوال در باره سوابق مسوولان دولتی در دهه‌های ماضی، به ویژه در باره موضع‌گیری‌های ایشان در قبال اعدام‌های دهه شصت ممنوع نیست. همچنین، در رسانه‌های آزاد، می‌توان از معاون اسبق حقوقی ریاست جمهوری پرسید که نسبت به حقوق ضایع شده شهروندان بهایی و اقلیت‌های دینی چه کرده است؟ می‌توان دربارهء تاریخچهء انقلاب فرهنگی در دانشگاه شیراز و نقش بعضی از همکاران سایت جرس در این باره پرسید.>>>

کتب ضاله

حامد رمضانی

مدتی است که با چند تن از دوستان برنامه ی جمع خوانی متون را از سر گرفته ایم. بنا بر این بوده که کتابی (عمدتا از آثار کلاسیک و یا نظریه ی ادبی) انتخاب می شد و حول متن به بحث و گفتگو می پرداختیم. تا اینکه نوبت به کتاب "ساختار و تاویل متن" تالیف دکتر بابک احمدی رسید. در این بازار گرانی کتاب و جیب های خالی گفتم سری به کتابخانه ی عمومی بزنم تا نسخه ای از آن کتاب را، که سالها در مخزن موجود بوده، به امانت بگیرم. اما هر چه با سیستم رایانه ی کتابخانه سر و کله زدم چیزی پیدا نکردم! با تعجب از یکی از مسئولین کتابخانه سراغ کتاب "ساختار و تاویل متن" را گرفتم و یادآوری کردم که این کتاب قبلا در لیست موجود بوده است. خانم کتابدار زهرخندی تحویلم داد و به گوشه ای از کتابخانه که تعداد زیادی از کتاب ها به شکل برجی روی هم چیده شده بودند اشاره کرد و گفت: "چند روز پیش افرادی از اداره کل آمده اند و بر اساس بخشنامه ای که قبلا از بالا ابلاغ شده بود کتاب های نویسندگان مورددار را از لیست کامپیوتر حذف کرده اند. کتاب ها را جمع کرده ایم و  قرار است به مرکز عودت بدهیم."

از قرار معلوم کتاب "ساختار و تاویل متن" و آقای "بابک احمدی" هم از نظر بالایی ها مورددار تشخیص داده شده اند.... 

بقيه در آررشيو

بقيه در ستون مقابل

به احترام سالگرد سی ام تير 1331

پژواک خاموش ملتی که  گوش عالم را کر می کند

شکوه ميرزادگی

احمد رضا احمدپور را با وبلاگ «پژواک خاموش» اش شناختم، وقتی که برای جلوگیری از آب گیری سد سیوند تلاش می کرديم او جزو کسانی بود که مرتب خبرها را منتشر می کرد و مطالبی نيز در وبلاگش علیه ویرانگران میراث فرهنگی مان می نوشت و نسخه ای را هم برای ما می فرستاد. و وقتی به وبلاگ ايشان سر زدم تا آن را هم جزو دوستداران فرهنگ ایران به لیست مان اضافه کنم با حیرت متوجه شدم که صاحب آن يک پژوهشگر مذهبی است، حجت الاسلام است، در قم زندگی می کند، و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت است. حیرت من بیهوده نبود.>>>

زن ستيزی

جهانشاه رشيديان

تنها اسلامی ها و روشنفکران اسلامی مانند آل احمد، بنی صدر و سروش مبتکر تفکیک افراد بر اساس دگم "نامحرم" نبودند، اغلب روشنفکران ایرانی گوی را به مرتجعین اسلامی سپردند تا حدی که اين ضعف روشنفکران فرصتی برای ج.ا. شد تا زن ستیزی را پدیدهای معمولی، اخلاقی و حتا علمی قالب کنند. حتا چپ ها و سکولار ها را معترض نکرد و آنها با اين موج اوليه زن ستيزی ج.ا. برخورد اصولی نکردند. همانطور که ج.ا. نشان داد، مبازه با حجاب اسلامی جدا از مبازه با اسلام سیاسی بعنوان يک نظام توتاليتاری اجتماعی نيست.>>>

نقش زنان در جنبش های کردی و تاثیر این جنبش ها بر زندگی زنان

گفتگو با ناهید مکری و نگین شیخ الاسلامی

گفتگوگر: سوسن محمدخانی غیاثوند

«نقش زنان در جنبش های کوردی» ، «تاثیر این جنبش ها بر زندگی زنان، مطالبات و مبارزات مدنی آن ها» و «اینکه اصلا جامعه ی مردسالار و به شدت تعصبی و سنتی کورد چقدر به زنان اجازه ی حضور و نقش آفرینی از گذشته تا حال داده است؟»، موضوع گفتگویی با دو نفر از فعالان زن کرد است ...>>>

گسست از کمپین:

با دست‌های پاک کاملاً آلوده، یا تلاش برای بازگشت؟

امیر یعقوبعلی

همان سؤال به نوعی دیگر برای ما فعالان کمپین یک میلیون امضا پیش کشیده شده است؛ در سیستمی که طی یک سال گذشته به «فریبکاری»، «دروغ»، «فساد» و از همه مهم‌تر «قانون گریزی» متهم شده است. تغییر قوانین دیگر چگونه می‌تواند واجد معنا باشد؟ و در‌واقع چگونه می‌توان اعتماد عمومی را برای مشارکت اجتماعی در طرحی که مبتنی بر قانون استُ در یک سیستم بی قانون جلب کرد؟ آنچه چالش اصلی کمپین یک میلیون امضا در شرایط کنونی است، دقیقاً همین نکته است؛ اینکه چگونه می‌توان مردم را راضی به مشارکت در طرحی کرد که پایانی چنین نامشخص دارد؟>>>

بخشنامه های جديد ناموسی

ارسالی يک خواننده

در راستای اعلام بخشنامه‌ای‌ به بوتیک‌ها با اين مضمون که: «نمایش عمومی کروات و پاپیون ممنوع است. مانکن‌ها باید بدون سر باشند و برجستگی‌های بدنشان معلوم نباشد» ... بخشنامه های جدید بشرح ذیل اعلام می گردند:

بخش‌نامه به میوه‌فروشی‌ها

نمایش عمومی هویج و بادمجان ممنوع است

آویختن موز در مقابل مغازه ممنوع است و

روی لیموهای درشت و آبدارحتما باید با پارچه ضخیم و گشاد پوشانده شود

خیار تنها با ارائه‌ی سند ازدواج و پس از استعلام فروخته شود

خیره شدن به هلو ممنوع است

در پایان برنامه 5 ساله دوم میوه فروشی ها باید زنانه و مردانه شوند.

خیار، بادمجان،موز و تمام درازی های دیگر فقط به آقایان فروخته خواهد شد .

کیوی نیز استثنا فقط به آقایان عرضه خواهد شد.

لیمو،طالبی, هلو(لعنت اله) و دیگر گردالی ها فقط به بانوان فروخته می شود

مبارزه با کاشت، برداشت و توزیع مخفیانه خیار چنبر(نعوذ باله) به عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است

بخش‌نامه به دوچرخه‌سازی‌ها

باد کردن لاستیک با تلمبه ممنوع است .

باد کردن توپ با دهان توسط زنان از اهم جرایم محسوب می شود.

بخش‌نامه به راه آهن

ورود و خروج قطار به تونل ممنوع است

تبصره: در صورت لزوم، قطار فقط تا انتهای واگن اول به تونل وارد شود .آنهم فقط یکبار در صورت تکرار لکوموتیو ران به 60 ضربه شلاق محکوم می شود.

بخش‌نامه به فرودگاه‌ها

در لحظه‌ی شروع پرواز نباید نوک هواپیما بلند شود

تبصره برای زنــدان‌ها

تــجـا‌و‌ز به زن و مرد بلامانع است

آرشيو

 

آرشيو

بار معنايي استقلال چيست؟

گيتي پورفاضل

هر واژه دارای بار معنايي ويژه اي است كه با آن هر انساني نيت دروني خويش را با زبان يا نوشته به ديگري منتقل ميكند. وكلا و حقوقدانان و نويسندگان و روزنامه نگاران بيش ازهر لايه ديگرجامعه با واژگان سروكار دارند ومي دانند كه كجا وكي بايد از واژه اي بهره گرفت تا رساننده كوبآهنگ دروني گوينده يا نويسنده باشد. روزنامه رسمي کشور، در شمارهء 18734 يكشنبه مورخ هفتم تيرماه هشتاد و هشت، اصلاح آيين نامه اجرايي لايحه قانوني استقلال كانون وكلاي دادگستري مصوب 1334 را منتشر و در ديدگاه عموم قرارداد. با اصلاحيه هايي كه در لايحه و آيين نامه بوجود آمده است، بكارگيري واژهء استقلال براي كانون هاي وكلاي دادگستري ديگر كاربردي ندارد.>>>

حکومت ملی بجای حکومت دینی!

همایون مهمنش

عامل اصلی اوضاع فاجعه آمیز امروز ایران حکومت دینی است. این حکومت که در اساس همان میراث خمینی است، مردم را صغیر و روحانیون را قیم میداند. در این حکومت، ولی فقیه به عنوان نماینده روحانیون، رائی بالاتر از تمام مردم دارد. این نظام بر سلب حقوق و آزادیهای مردم و غارت منابع کشور توسط کارگزاران حکومت تحت عنوان دین بنا شده است. شک نیست که مردم چنین سیستمی را تحمل نمی کنند و در مقابل آن به مقاومت می پردازند. پاسخ حکومت هم نمی تواند جز پایمال نمودن بیشتر حقوق مردم و افزایش خشونت و اعدام باشد. و در اینجا  اتفاقاً آنهائی که تصور می کنند می توان جمهوری اسلامی را به نظامی حامل "دین رحمانی" تبدیل کرد، در اشتباهند.>>>

تروريسم مذهبی و نقش انگيزه ها

محمد علی مهرآسا

هم اکنون بیش از نود در سد مردم ایران از هر قبیله و قوم و دین و مذهب، با این حکومت و نظام مذهبی مخالف است؛ و خواهان طرد و سقوط این رژیم است. بنابراین اگر نظام و روشی دموکرات و حکومتی برمبنای دموکراسی سرکار آید که دین و مذهب در حکومت دخالت نکند و مذهب سبب تعیین جا و مقام شهروندان نشود، خود به خود تحصیل حاصل است؛ و آرزوی تمام آزادیخواهان و میهن پرستان برآورده شده و خواسته ی همگان نیز تأمین می شود. پس نباید فریب خورد؛ نباید معضلی قابل حل در دموکراسی را به علتی برای تفرق جامعه و وسیله ای دراز مدت و خطرناک در جهت جدائی تبدیل کرد. باید دو طرف، این تعصب لعنتی را به دور اندازند.>>>

انفجار در بلوچستان آسیب پذیر بودن رژیم را نشان داد

رضا حسین بر

جمهوری اسلامی دو راه دارد: يا قطع خشونت و قطع کتار مردم و دادن حقوق مردم، و يا ادامهء سرکوب، تجاوز و غارت مردم. بنظر می رسد که جمهوری اسلامی راه دوم را خواهد رفت و به کشتار ادامه خواهد داد. مردم هم بصورت های مختلف واکنش نشان خواهند داد. بعضی تسليم خواهند شد و ديگران را هم تشويق به تسليم خواهند نمود. عده ای هم به مبارزهء مدنی خواهند پرداخت، و گروهی هم همان استراتژی رژيم را بکار خواهند برد. در اين ميان يک چيز مسلم است: رژيم در دراز مدت خواهد باخت و مردم پيروز خواهند گرديد. اما تا آن زمان، ايران رنج های فراوان خواهد ديد.>>>

موانع دموکراسی در ايران

ميزگردی در تلويزيون بی بی سی فارسی

در این برنامه عباس میلانی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه استنفورد آمریکا، و اکبر گنجی، فعال و تحلیل گر سیاسی به سوالات مخاطبان خود صدرا شهاب و حامد فرمند پاسخ میدهند>>>

توضيحی از اسماعيل نوری علا

من اين برنامه را به دقت و با علاقهء تمام تماشا کردم و بنظرم می رسد که هرچه سخنان آقای اکبر گنجی بی مبنا و دچار سرگشتگی است، آنچه دکتر عباس ميلانی می گويد، با حفظ همه اختلافات نظرم با ايشان در موارد ديگر، بسيار منطقی، منسجم و از سر آگاهی است. يکی از مشکلات سادهء آقای گنجی، که سرسختانه و با لجبازی می خواهند آن را  ادامه دهند، عدم توجه ايشان به تفاوت دو مفهوم دين و مذهب است و، در نتيجه، آنچه ايشان دربارهء سکولاريسم می گويند، به لحاظ اينکه تعريف ايشان از اين مفهوم «جدائی دين از دولت» است، پريشان و بی منطق از آب در می آيد. ين ترجمهء بسيار غلط و مضری از عبارت انگليسی اين تعريف است که بايد به «جدائی مذهب از حکومت» ترجمه شود. سکولاريسم اساساً با دين درگير نمی شود اما خواستار عدم دخالت مذهب (جمع شريعت و توضيح المسائل و دينکاران) از حکومت است. برای تفصيل بيشتر در اين مورد اين مقالهء مرا ببينيد:>>>

آرشيو

دو کتاب جديد از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی، جمهوری و لائيسيته

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

 

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

 

دوشنبه 21 تير 1389

بقيه از ستون م

سه قطعه، من باب اعجاب

حميد رضا رحيمی

تیر خلاص را داده اند طبق معمول برادر مخبط الاسلام و المسلمین، احمدی نژاد، که گویا در امر تیر خلاص نیز شدیداً مجرّب است، با شلیک این  جمله بزند: «هنوز برخی از مدیران و برنامه ریزان هستند که تصور می‌کنند موضوع اصلی دانشگاه، دانش است، اما به نظر من ما باید موضوع دانشگاه را عوض کنیم چرا که اگر موضوع دانشگاه بر محور دانش قرار بگیرد نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم!»... و سرانجام: «انشاء‌الله دانشگاه‌هایی که تحت کنترل ما نیستند، به سرعت تحت مدیریت دولت در بیایند"! فاتحه مع الصلوات!...>>>

آرشيو

آرشيو

 

© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص